کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۷۰۵
تاریخ خبر:

عدم تحویل خودروها به امید افزایش قیمت

عدم تحویل خودروها به امید افزایش قیمت

هیچ نهادی قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی را گردن نمی‌گیرد

هفت صبح| انگار قرار نیست تا وقتی که رئیس‌جمهور به طور کامل در پاستور مستقر شود و وزرایش را انتخاب کند، هیچ کاری به درستی پیش برود. وضعیت خودرو هم در این شرایط، سرگردان مانده و مدت‌هاست وزیر صمت که حالا باید بگوییم وزیر صمت سابق، انگار کاری به کار وزارت متبوعش ندارد. چند وقتی است شکایات از خودروسازان مونتاژی اوج گرفته.

 

ماشین‌های ثبت‌نامی را که حتی تکمیل وجه شده یا اقساطش در حال پرداخت است، شرکت‌ها تحویل نمی‌دهند. در نمایشگاه تحول صنعت خودرو عده‌ای از متقاضیان خودروهای ثبت‌نامی مدیران خودرو نه‌تنها ماشین‌شان را تحویل نگرفته بودند که با افزایش قیمت خودرو خود نیز مواجه بودند. شرکت دیگری که اتفاقا در واردات هم حضور دارد و در نمایشگاه خودروی شیراز، خودروی لوکس خود را رونمایی کرد به گفته یکی از مخاطبان، در سال جدید از فرودین تاکنون یک خودرو هم تحویل نداده است.

 

از سوی دیگر، یکی  از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش می‌گوید وقتی خودرو را تحویل نمی‌دهند ما قرار است دقیقا از فروش چه محصولی سود کنیم و اجاره محل و خدمات را بدهیم. از عید تا الان یک خودرو هم توسط یکی از همین شرکت‌های مونتاژی تحویل مشتری نشده است. از سوی دیگر، ماجرای شورای رقابت در میان است. شرکت‌های مونتاژکار تقصیر را به گردن شورای رقابت می‌اندازند که تکلیف افزایش قیمت‌ها مشخص نمی‌کند.

 

شورای رقابت هم اعلام کرده اولا مجوز گرانی خودرو را به هیچ خودروساز خصوصی و دولتی نداده‌ایم. در ثانی، شورای رقابت قیمت‌گذار نیست! سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت نیز این شورا در مورد قیمت‌گذاری موظف نمی‌داند، او در گفت‌وگو با ‌ ایلنا در این باره تصریح کرد: «شورای رقابت طبق قانون به هیچ عنوان وظیفه قیمت‌گذاری هیچ کالا و خدمتی را ندارد، این شورا وظیفه صدور دستورالعمل قیمت‌گذاری را دارد و این دستورالعمل هم با هدف رقابتی شدن بازار ارائه می‌شود و هدف از این کار کنترل رفتارهای انحصاری است.

 

در این راستا شورای رقابت طبق فصل نهم اصل ۴۴ قانون موظف است دستورالعمل تنظیم بازار را عرضه کند وگرنه نحوه محاسبه قیمت و اعلام و ابلاغ قیمت‌ها طبق دستور دیوان عدالت از سوی شورای رقابت صورت نمی‌گیرد و این شورا تنها متعهد بر نظارت بر دستورالعمل‌هایی است که توسط تنظیم‌گر فنی انجام می‌شود.»

 

چرا ماشین‌ها تحویل داده نمی‌شود؟

سوالی که در حال حاضر وجود دارد این است که چرا خودروسازان بخش خصوصی حاضر به تحویل خودروهای ثبت‌نامی نیستند؟ اصلا خودرویی مونتاژ شده است؟ به گزارش خبر خودرو، آنطور که به نظر می‌رسد وزارت صمت با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به قیمت خودرو آن هم در شرایط فعلی، قصد دارد ابلاغ قیمت جدید محصولات مونتاژی را به زمان استقرار کامل دولت چهاردهم و انتخاب وزیر صمت جدید موکول کند.

 

این در حالی است که هر‌گونه تاخیر در ابلاغ قیمت‌های جدید، جریان ورود نقدینگی به شرکت‌های خودروساز خصوصی و تحویل به موقع خودرو به مشتریان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شنیده‌ها حاکی از این است برخی از خودروسازان خصوصی نیز به دلیل عدم امکان تحویل خودرو‌های تولیدی، ساعات شیفت کاری خود را کاهش داده‌اند که این امر فرآیند تولید خودرو‌های مونتاژی را کند خواهد کرد.

 

با توجه به اینکه افزایش قیمت ناشی از موارد فوق برای برخی خودروسازان خصوصی در انتهای سال گذشته و برای برخی دیگر در چهار ماه ابتدایی سال جاری انجام شده است، معدود شرکت‌هایی که تاکنون این افزایش قیمت را اعمال نکرده‌اند، به زودی ناگزیر به انجام آن خواهند بود.

 

در این میان تنها کسی که در حال ضرر است کسانی هستند که خودرو ثبت‌نام کرده‌اند مبالغی یا به طور کامل یا علی‌الحساب پرداخت شده اما خودرویی تحویل داده نمی‌شود. 

 

کدخبر: ۵۶۳۷۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر