کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۶۲۵
تاریخ خبر:

یک بخشنامه و‌ شانتاژ ‌مشکوک| خبر توقف واردات، ‌شیطنت رسانه‌ای مافیای خودرو؟

یک بخشنامه و‌ شانتاژ ‌مشکوک| خبر توقف واردات، ‌شیطنت رسانه‌ای مافیای خودرو؟

بانک مرکزی باید شیوه‌نامه تخصیص ارز بنویسد؛ خبری از توقف آیین‌نامه نیست

هفت صبح| چند روز قبل خبر باز شدن واردات خودروهای دست‌دوم برای همه ایرانی‌ها رسانه‌ای شد. اما شب یکشنبه خبری به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی رسانه‌ای شد که همه فکر کردند واردات خودروی دست‌دوم متوقف شده است. در صورتی که همه می‌دانند در روزهای پایانی یک دولت نباید ریسک کرد و وعده بعید داد. بانک مرکزی در اطلاعیه خود از توقف حرفی نزده فقط درخواست نوشتن شیوه‌نامه نحوه تخصیص ارز را داشته است.

 

از سوی دیگر، عده‌ای که سریع به دوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس رفته و ماشین‌های دست‌دوم را خریداری کرده بودند، باید دست نگه می‌داشتند تا نحوه تخصیص ارز مشخص شود. تنها 10روز از ابلاغ آزادسازی واردات خودروهای کارکرده می‌گذرد که شب یکشنبه بانک مرکزی اعلام کرد: به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی توصیه می‌شود تا قبل از تنظیم آیین‌نامه، دستورالعمل و ضوابط اجرایی آن و تایید برنامه واردات توسط کارگروه ماده (2) آیین‌نامه، از هرگونه اقدام برای واردات خودروی کارکرده اجتناب کنند.

 

این در حالی است که اغلب رسانه‌ها آن را توقف واردات خودروهای دست‌دوم تعبیر کردند. از آنجا که فضای بی‌اعتمادی که در سال‌های اخیر درخصوص واردات خودرو ایجاد شده است، می‌تواند مزید بر علت باشد که رسانه‌ها و مردم نگاه خوشبینانه‌ای به اظهارات مسئولین نداشته باشند و هر اعلام جدیدی را چوب لای چرخ واردات تعبیر کنند اما طبق گفته علی خسروانی، کارشناس خودرو تعبیر توقف واردات از اطلاعیه بانک مرکزی، تنها می‌تواند شیطنت رسانه‌ای مافیای خودرو و مونتاژکاران چینی باشد.

 

علی خسروانی، کارشناس بازار خودرو در این خصوص گفت: اطلاعیه جدید بانک مرکزی به معنی توقف واردات خودروهای کارکرده نیست بلکه بانک مرکزی توصیه کرده ‌ که قبل از تنظیم آیین‌نامه، دستورالعمل و ضوابط اجرایی آن و تایید برنامه واردات توسط کارگروه ماده (2) آیین‌نامه، از هرگونه اقدام برای واردات خودروی کارکرده اجتناب کنید.

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی شب تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری دکتر مسعود پزشکیان اقدام به انتشار اطلاعیه کرد و طی 10 روز گذشته اقدام به این توضیحات نکرد؟ گفت: عوامل مافیای خودرو و ذی‌نفعان مونتاژ که از بحث واردات بسیار متضرر می‌شوند، آدم‌های معمولی نیستند و در تمام نهادها، سازمان‌ها، ارگان‌ها و ارکان حاکمیتی نفوذ و سمت دارند.

 

این کارشناس بازار خودرو افزود: خبر توقف واردات خودروهای کارکرده می‌تواند یک شیطنت رسانه‌ای باشد. خبری دو پهلو منتشر می‌شود و برخی رسانه‌های وابسته به مافیای خودرو متن بانک مرکزی را آنطور که خود می‌خواهند، تعبیر می‌کنند. حتی بی‌بی‌سی هم گفت ‌ رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که با اعلام بانک مرکزی این کشور به دلیل «تنظیم فرآیند احراز و تایید منشاء ارز»، واردات خودروهای دست‌دوم تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

 

این درحالی است که اطلاعیه بانک مرکزی به معنی توقف واردات خودروهای کارکرده نیست.خسروانی در پاسخ به این سوال که آیا توقف واردات خودرو از اختیارات بانک مرکزی است؟ گفت: بانک مرکزی فقط باید روش دریافت وجه و منشاء ارز را تعیین کند و در اطلاعیه جدید نیز فقط توصیه کرده است.

 

لذا انتشار خبر توقف واردات، صرفا یک شیطنت رسانه‌ای توسط مافیای خودرو است و چیز دیگری نیست. وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی شیوه‌نامه واردات خودروهای کارکرده تدوین و ابلاغ می‌شود؟ گفت: طبق اظهارات اخیر مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت، حداقل تا یک ماه دیگر پارت اول خودروهای کارکرده وارد کشور می‌شود و بنابراین به زودی شیوه‌نامه هم اعلام خواهد شد.

 

بانک مرکزی چه گفت؟

بانک مرکزی شرایط تنظیم فرآیند احراز و تایید منشاء ارز توسط این بانک در قبال آیین‌نامه اجرایی واردات خودروی کارکرده را اعلام کرد.هیات محترم وزیران به استناد تبصره ‌3‌ ماده (11) الحاقی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال 1402 مجلس شورای اسلامی، مبادرت به تنظیم آیین‌نامه اجرایی واردات خودروی کارکرده طی تصویب‌نامه شماره 66538/ت 61687 ه مورخ 24/04/1403 نموده است.

 

با عنایت به ضرورت تشکیل کارگروه مندرج در ماده (2) آیین‌نامه مزبور، لزوم تنظیم فرآیند احراز و تایید منشاء ارز از سوی این بانک (موضوع مندرج در ماده 3 آیین‌نامه موصوف) و تهیه و ابلاغ ضوابط مربوط به افتتاح و معدل حساب ارزی توسط بانک مرکزی (موضوع مندرج در ماده 5 آیین‌نامه صدرالاشاره)، به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی توصیه می‌شود تا قبل از تنظیم آیین‌نامه، دستورالعمل و ضوابط اجرایی آن و تایید برنامه واردات توسط کارگروه ماده (2) آیین‌نامه، از هرگونه اقدام برای واردات خودروی کارکرده اجتناب کنند.

 

کدخبر: ۵۶۳۶۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر