کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۴۱۵
تاریخ خبر:

این باواریا‌یی‌های‌ پرشکوه و پر هزینه

این باواریا‌یی‌های‌ پرشکوه و پر هزینه

بررسی 6 مدل ب.ام.و که همه قیمت‌های میلیاردی و ‌سال ساخت قدیمی دارند

هفت صبح| اسم خودروسازا‌ن آلمانی که به میان می‌آید، بنز و ب.ام.و ‌از همه بهتر می‌درخشند. دو برندی که به ایران هم آمدند و حسابی ‌طرفدار دارند. ب‌.ام.و به دلیل ظاهر اسپرت‌تر در میان جوانان طرفداران بیشتری دارد. اگرچه ‌ مدت‌هاست واردات بنز و ب‌.ام.و به کشور بسته شده اما مجدد با باز شدن واردات خودرو قرار شد مدل‌های جدید بنز و ب‌.ام.و به ایران بیایند؛

 

البته برای ‌جانبازان محترم. در این پرونده به سراغ ب‌.ام.و‌های موجود در بازار ایران رفته‌‌ایم. کدام مدل‌ها در ایران موجود هستند و چه قیمتی دارند؟ نخستین تجربه ایرانیان از برند ب‌.ام.و به خودروی اسپرت و دونفره ب‌.ام.و 2002 مربوط می‌شود که یکی از اتومبیل‌های اسپرت محبوب بین جوانان بود. خودروهای ب‌.ام.و امروزه به عنوان نمادی از تجمل نزد مشتریان ایرانی شناخته می‌شوند.

 

ب‌.ام.و سری 2 کوپه/ 2017/ قیمت 3 میلیارد و 900 میلیون تومان

ب‌.ام.و ‌ در سال 2013 تغییراتی در نحوه نام‌گذاری برخی محصولاتش داد که یکی از نتایجش رفتن مدل‌های کوپه و کانورتیبل از خانواده سری1 و تبدیل آنها به خانواده جدید سری2 بود. آلمانی‌ها با این تصمیم‌، سری جدیدی از خودروهای اسپرت کوچک را خلق کردند تا بدین ‌ترتیب راه برای ادامه موفقیت‌های مدل افسانه‌ای 2002 هموارتر شود.

ب‌.ام.و سری 2 کوپه

مدل 220i از سری2 تنها به فاصله دو سال از عرضه جهانی‌اش و به صورت دقیق‌تر از اوایل 2016 به ایران آمد. بسیاری معتقد بودند با توجه به عرضه محدود سری3 اتاق F30، سری2 کوپه شانس بالایی برای موفقیت در کشورمان دارد، ولی چنین اتفاقی نیفتاد و استقبال مشتریان ایرانی از مدل 220i آن، مانند سایر مدل‌های موفق این برند آلمانی نشد. حتی عرضه انگشت‌شمار سری2 کروک نیز تغییری در این وضعیت ایجاد نکرد.

 

ب‌.ام.و سری 5/ 2015/ قیمت 8 میلیارد و 500 میلیون تومان

نسل ششم سری5 یا همان اتاق F10، از موفق‌ترین خودروهای لوکس و گران‌قیمت در تاریخ ایران است. البته این موفقیت اتفاقی نبود. از یک طرف، ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی در سال 2013، منجر به خداحافظی بسیاری از مدل‌های لوکس از بازار کشورمان شده بود. از طرف دیگر، اصلی‌ترین رقیب سری5، یعنی مرسدس E-class نسل چهارم، نیز با اینکه در سه مدل سدان (W212)، کوپه (C207) و کانورتیبل (A207) در ایران موجود بود ولی به‌روزرسانی دیرهنگام آن (در سال 2014) و واردات نامنظم و البته محدودش موجب شده بود تا افزایش قیمت قابل‌توجهی نسبت به سری5 داشته باشد.

ب‌.ام.و سری 5

بنابراین با عقب ‌افتادن مرسدس، این باواریایی دیگر هیچ رقیبی در کشورمان نداشت و به موفقیت بی‌نظیری رسید. از میان مدل‌های مختلف سری5 نسل ششم، نسخه‌های 535 که به تعداد انگشت‌شماری وارد کشورمان شدند، حرف اول را می‌زدند؛ چراکه قلب 6 سیلندر توربو در سینه داشتند. نسخه 523 نیز علیرغم پیشرانه 6 سیلندرش اما چندان مشتری‌پسند نبود. نسخه‌های 520 و 528 نیز با اینکه هردو پیشرانه 4 سیلندر توربو داشتند اما نسخه 528 به لطف موتور بهینه شده (N20B20) با قدرت و گشتاور بالاتر و همچنین آپشن‌های بیشترش، توانست بازار سری5 ایران را در دست بگیرد.  

 

ب‌.ام.و ایکس4/ 2016/ قیمت 8 میلیارد و 900 میلیون تومان

موفقیت X6 در سطح جهان‌ که بیش از هرچیزی مدیون ظاهر رادیکالی‌اش بود، باعث شد تا ب‌.ام.و به فکر ساخت برادر کوچک‌تر این خودرو با نام X4 باشد؛ فکری که سرانجام در سال 2014 به واقعیت مبدل شد. نسل اول X4 (اتاق F26) با همان پلتفرم نسل دوم X3 (اتاق F26) ساخته شد و ب‌.ام.و تمامی پیشرانه‌هایش را هم از X3 قرض گرفت. از سال 2015 شاهد استقبال گرم مشتریان ایرانی از این مدل تازه‌نفس در خیابان‌های کشورمان بودیم اما از میانه سال 2016 و با تغییر در قوانین واردات خودروهای ساخت آمریکا، عرضه X4 به کشورمان با فراز نشیب‌های زیادی همراه شد و سرانجام در سال 2017 نیز به پایان رسید.

ب‌.ام.و ایکس4

در این روزها نیز X4 به‌جز لکسوس NX رقیب لوکس دیگری در کشورمان ندارد و حتی نسبت به X3 نیز به مراتب موفق‌تر در بازار فروش ایران ظاهر شده است. X4 نیز مانند تمام برادرانش، با انبوهی از آپشن‌های مختلف به کشورمان آمده اما نسخه‌های فولش حتما باید این آپشن‌های مهم را داشته باشند: 1- هفت رادار (جلو+عقب+کروز کنترل هوشمند+تشخیص عابر+نقطه کور+تغییرلاین+تابلوخوان)، 2- چهار گرمکن (جلو+عقب)، 3- هوک برقی عقب، 4- کیت بدنه M با فرمان M جدید، 5- سیستم صوتی هارمن کاردن، 6- رینگ 20 اینچ، 7- صندلی برقی جلو با مموری، 8- صندوق برقی هوشمند، 9- هدآپ، 10- اتوپارک.

 

ب‌.ام.و سری 7/ 2017/ قیمت 13 میلیارد تومان

ب‌.ام.و سری ۷ همیشه به عنوان قوی‌ترین رقیب مرسدس بنز S کلاس در بازار خودروهای لوکس معرفی می‌شود. حتی می‌توان گفت با وجود برخی برتری‌های مرسدس بنز اما سری ۷ در جذب خریداران جوان موفق‌تر عمل کرده است. سدان‌های فول‌سایز از جمله خودروهایی بودند که مشمول قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی شدند. پس از اعمال این قانون، نیاز بازار به این دسته از خودروها سبب شد تا قیمت نمونه‌های دست‌دوم این خودروهای به اصطلاح «ممنوعه» به شکل چشم‌گیری افزایش یابد.

ب‌.ام.و سری 7

اما در سال 2017 واردات مقطعی نسل ششم سری7 بار دیگر فرصت عرض‌اندام سدان‌های بزرگ و لوکس را در ایران فراهم کرد و با استقبال فوق‌العاده‌ مشتریان ایرانی نیز همراه بود. عرضه نسخه لانگ (با فاصله محوری بیشتر) و همچنین طیف گسترده قیمتی (به سبب تنوع آپشن‌های این آلمانی)، نیز از دیگر جذابیت‌های این خودروست. پرشیا خودرو بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ سری ۷ اتاق G11 را در بازار ایران در کد 730i و 730Li عرضه کرد.

 

ب‌.ام.و ایکس3/ 2015/ قیمت 5 میلیارد و 500 میلیون تومان

سال 2010 ب‌.ام.و تولید دومین نسل از کراس‌اوور کامپکت خود را آغاز کرد اما واردات این مدل به کشورمان از سال 2013 آغاز شد. یک‌سال بعد نیز ب‌.ام.و ، فیس‌لیفت X3 را با تغییراتی در چراغ‌ها و جلوپنجره، به بازار فرستاد. X3 نیوفیس از همان ابتدا در زیرسایه محبوبیت X4 در ایران قرار داشت و مهم‌تر اینکه تفاوت قیمتی چندانی میان این دو برادر نبود. ضمن اینکه محدودیت‌های گمرکی فراوانی در مقاطع زمانی، دامنگیر X3 شده بود؛ محدودیت‌هایی مانند ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای ساخت آمریکا (در سال 95) و ممنوعیت واردات خودروهای بیش از 40 هزار دلار (از زمستان 96).

ب‌.ام.و ایکس3

از این‌رو می‌توان روند واردات و عرضه نسل دوم X3 در بازار ایران را ماجرایی پرحاشیه توصیف کرد که ضرر زیادی به جایگاه آن در میان مشتریان ایرانی، وارد کرده است. ب‌.ام.و X3 فضای داخل کابین بزرگی دارد. بنابراین این ماشین نیز می‌تواند به عنوان یکی از مناسب‌ترین ماشین‌های خارجی برای خانواده‌ها در نظر گرفته شود. امکانات رفاهی و ایمنی تعبیه شده در ب‌.ام.و X3 مانند هم‌خانواده‌های خود است. یعنی این ماشین نیز یک خودروی فول امکانات با طراحی لوکس و زیباست. به دلیل کیفیت بالای قطعات دوام این ماشین بسیار زیاد است. بنابراین افرادی که توانایی خرید آن را دارند می‌توانند تا مدت‌های طولانی روی این ماشین حساب کنند.

 

ب‌.ام.و Z4/ 2012/ قیمت 4میلیارد و 900 میلیون تومان

نسل دوم Z4 اندکی بعد از عرضه جهانی‌‌اش و در سال 2010 در جاده‌های کشورمان ظاهر شد. این نسل‌ که با کد E89 شناخته می‌شود، برخلاف نسل اولش فقط و فقط با سقف هاردتاپ جمع‌شونده ساخته شد. بنابراین به‌لطف ظاهر عضلانی، پیشرانه قدرتمند و تجهیزات خوب خود توانست بازار فراموش‌شده کروک‌های آلمانی را دوباره زنده کند. Z4 در ابتدا با دو تیپ 30i و 35i در ایران فروخته می‌شد و با اینکه هردو به پیشرانه شش سیلندر مجهزند اما فقط تیپ 35i از توربوشارژ بهره می‌برد.

ب‌.ام.و Z4

35i همچنین تریم چوب و داشبورد مشکی را به‌صورت استاندارد دارد درحالیکه تیپ 30i، تریم آلومینیومی روی داشبوردش دارد. بدون تردید می‌توان ب‌.ام.و Z4  را یکی از موفق‌ترین و پرطرفدارترین رودسترهای بازار ایران دانست. از سه نسل این خودرو دو نسل آن دو نسل اول آن به بازار ایران راه پیدا کرده‌اند ولی بیشتر مدل‌های وارد شده به بازار از نسل دوم هستند. نسل دوم Z4 با موتورهای متنوعی در بازار ایران موجود است و باید آن را از بهترین گزینه‌های بازار دانست. Z4 خودرویی است که به طور ویژه برای جذب کردن خریداران جوان ساخته شده است.

 

کدخبر: ۵۶۳۴۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر