کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۷۸۴
تاریخ خبر:

ریزش ۱۰درصدی خارجی‌های کارکرده در بازار

ریزش 10درصدی خارجی‌های کارکرده در بازار

علت کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار آزاد چیست؟

هفت صبح| در یک ماهه گذشته، قیمت خودروهای خارجی کارکرده در بازار آزاد ریزشی بین 10 الی 12 درصد داشت. موضوعی که حتی سعید موتمنی، رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران به آن اشاره کرد و گفت:« در این یک ماهه قیمت خودروهای خارجی ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش داشته ‌ و سیر قیمت خودروهای داخلی نیز کاهشی بود.»

 

البته که تب انتخابات و باز شدن سامانه فروش خودروی وارداتی برای همگان در این موضوع بی‌تاثیر نبوده است. بالاخره بعد از مدت‌ها قیمت خودروهای کارکرده خارجی که اتفاقا سال تولید بالایی داشتند دارای کاهش قیمت شدند. البته باید تاکید کرد هنوز قیمت این خودروهای خارجی کارکرده با قیمت جهانی‌شان قابل مقایسه نیست. در گزارش روز گذشته هفت‌صبح به این موضوع اشاره کردیم شان مردم ایران، سوار شدن بر لندکروزری نیست که سال ساختش برای 2010 است بعد 12 میلیارد تومان قیمت دارد!

 

در هیچ کجای دنیا خودرویی با این سال ساخت نه خودروی لوکس محسوب می‌شود و نه قیمتش به 12 میلیارد تومان می‌رسد. به هرحال جای شکر باقیست که در همین بازار آشفته به یمن مجدد واردات خودرو حتی قطره‌چکانی، شاهد تغییری در بازار آزاد و قیمت‌ها هستیم. طبعا شاید کسی که نمی‌تواند هم‌اکنون خودروی وارداتی صفر بخرد لااقل می‌تواند با این ریزش قیمتی در بازار آزاد، یک خودروی کارکرده خارجی بخرد. 

 

کدام خودروی خارجی کارکرده ارزش خرید دارد

در بازار ریزش قیمت‌ها برای خارجی‌های کارکرده می‌توان مثلا با یک میلیارد و 500 میلیون تومان صاحب یک تویوتا یاریس سال 2014 شد که البته تهیه لوازم یدکی‌اش هم چندان در بازار سخت نیست. 


چرا شاهد کاهش قیمت خارجی‌های کارکرده هستیم

وقتی متقاضی می‌تواند با 2میلیارد و 500 میلیون تومان یک تویوتا النترا 2024 بخرد طبعا دیگر گرایشی به خودروهای کارکرده که به سال 2016 می‌رسند ندارد. اگرچه تحویل خودروهای وارداتی جدید زمانبر است اما با توجه به جدید بودن این خودروها و آپشن‌های جدید، طبعا متقاضی حاضر است برای خرید آنها هزینه کند. ولی خب کسانی هم که می‌خواهند همان لحظه خودرو را بخرند لااقل با یک بازار معقولی در حوزه خودروهای کارکرده مواجه هستند.

 

مزدا ۳، رنو مگان، کیا سراتو، هیوندای آوانته و سانگ‌یانگ موسو تقیبا جزو خودروهای کارکرده بازار هستند که ریزش قیمت داشته‌اند و لوازم یدکی‌شان هم پیدا می‌شود. همچنین اسد کرمی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران، گفت: در حال حاضر قیمت خودرو‌های مونتاژی ۱۰ درصد، خودرو‌های خارجی ۷ درصد و خودرو‌های داخلی ۵ درصد کاهش داشته‌اند.

 

اسد کرمی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بازار خرید و فروش خودرو با روند کاهشی قیمت‌ها روبرو شده است، گفت: آغاز ثبت سفارش خودرو‌های وارداتی آن هم برای متقاضیان جدید به همراه خرید و فروش حواله جانبازان باعث شده قیمت انواع خودرو‌های مونتاژی و داخلی کاهش پیدا کند.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران با اعلام اینکه در صورت رونق ثبت سفارش خودرو و عرضه محصولات به بازار، شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود تصریح کرد: این موضوع را نیز باید توجه داشته باشیم که با تغییر دولت بازار در انتظار سیاستگذاری جدید برای صنعت خودرو است و همین انتظار باعث می‌شود کمتر کسی نسبت به خرید خودرو اقدام کرده و منتظر تعیین تکلیف اوضاع باشد.

 

آمار واردات در کاهش قیمت

آخرین آمار گمرک ایران از واردات و ترخیص خودرو نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا ۲۰ تیر ماه ۸۲۵۷ خودرو به ارزش ۱۶۵ میلیون دلار ترخیص شده و ۵۲۰۰ خودرو نیز در مرحله نهایی تشریفات ترخیص قرار دارد. در همین حال، فعالان بازار خودرو درباره آخرین وضعیت بازار خودرو می‌گویند:


در هفته‌های گذشته با باز شدن ثبت سفارش برای خودرو‌های وارداتی و ارائه دستورالعمل واردات خودرو‌های جانبازان و خرید و فروش حواله‌های این خودرو‌ها قیمت انواع خودرو در بازار سیر نزولی گرفته است. عرضه خودرو‌های وارداتی بر بازار خودرو‌های داخلی نیز تاثیر گذاشته و انواع خودرو‌های تولید داخل در بازار از ۵ تا ۱۰ میلیون افت قیمت داشته‌اند. 

 

کدخبر: ۵۶۲۷۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر