کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۶۹۸
تاریخ خبر:

چه شد که واردات خودروی بالای ۲۵۰۰CC ممنوع شد؟

چه شد که واردات خودروی بالای ۲۵۰۰CC ممنوع شد؟

داستان ‌از تصادف یک خودروی پورشه در شمال تهران آغاز شد

هفت صبح| ‌داستان ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی به سال 1391 یا 2013 بازمی‌گردد. ابتدا در سال 1391 استارت ماجرا خو‌رد و در نهایت نوبخت سخنگوی دولت روحانی، 19 شهریور 93 اعلام کرد دولت واردات خودروهای با حجم موتور بالای دوهزارو 500 سی‌سی را ممنوع کرده است.

 

داستان هم از تصادف یک خودروی پورشه در شمال تهران آغاز شد و بعد از آن مسئولان این نوع خودروها را نماد تجمل‌گرایی و هرج و مرج اعلام کرده و وارداتش ممنوع شد. تصمیمی که با توجه به لجام گسیختگی آقازاده‌های اشرافزاده تهران و اصفهان و مشهد امری کاملا پذیرفتنی بود.

 

اما عجیب این جا بود که در حالیکه مفهوم خودروی لوکس کاملا مشخص است و برخی از تولیدات برندهایی مثل بنز و پورشه و ب.ام.و و کادیلاک و لکسوس و اینفینیتی و جگوار و مک لارن و این طور چیزهاست،‌آتشش خودروهای آفرودی و اس یووی هایی را گرفت که با توجه به طبیعت ایران مشتریان فراوانی داشتند و جزو خودروهای لوکس هم محسوب نمی شدند. 

 

عدم واردات خودروهای با حجم 2500 سی‌سی به بالا به ایران موجب شد تا مافیای عجیبی در زمینه قیمت خودروهای باقیمانده مانند لندکروزر شکل بگیرد. در حال  حاضر قیمت تویوتا لندکروزر 2010 در سایت‌های فروش نزدیک 12 میلیارد تومان است. یعنی 200 هزار دلار ! یعنی خودرویی متعلق به 13 سال پیش که در بسیاری از نقاط جهان از کار افتاده محسوب می شود در اینجا به چنین ارقام احمقانه‌ای خرید و فروش می‌شود و کسی هم نمی‌خواهد بر این شرایط غلبه کند. 

 

‌تعریف خودروی لوکس باید عوض شود

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو درباره حجم موتور خودروهای لوکس به هفت‌صبح می‌گوید:«حجم موتور یک ماشین، نشانه لوکس بودن یا نبودنش به حساب نمی‌آید. به عنوان مثال فورد موستانگ، دوج چارجر، چلنجر، شورولت کامارو ماشین‌های آمریکایی‌ هستند که عمدتا موتورهای هشت سیلندر دارند و خیلی ماشین‌های بزرگی هستند که حدود 500 اسب بخار قدرت دارند ولی قیمت‌شان بین 25 تا 30 هزار دلار در دنیا است.

 

قیمت‌ها با توجه به آپشن این ماشین‌ها تعیین می‌شود مثلا موتورهای 6 سیلندر دارند که حدود 23 هزار دلار است.صرفا حجم موتور بالای 2500 سی‌سی اسمش ماشین لوکس نیست. ماشین لوکس تعریف خودش را دارد، مانند رولزرویس، بنتلی، میباخ و ... یکسری ماشین‌ها عنوان لوکس را یدک می‌کشند که به لحاظ پرفورمنس و امکانات رفاهی و ایمنی و تجملی بودن حرف زیادی برای گفتن دارند.

 

حتی ماشین‌هایی مانند لکسوس آر ایکس جزو ماشین‌های لوکس به حساب نمی‌آیند، ب ام و و بنز هم بسیاری از مدل‌هایش لوکس به حساب نمی‌آید. لوکس بودن در دنیا تعاریف خاص خودش را دارد.مثلا به هوندا یا تویوتا لندکروز بگوییم لوکس، اشتباه از ما بوده است .باید بازتعریف جدیدی از خودروی لوکس ارائه داد. نمی‌شود تعرفه 200 درصدی گذاشت بعد ماشینی که 5 هزار دلار دارد به قیمت چند میلیارد تومان برسد و بگوییم این ماشین لوکس است.»

 

این کارشناس صنعت خودرو درباره اینکه چرا قیمت خودروهای قدیمی با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی هرروز بالاتر می‌رود نیز می‌گوید:« ما به لحاظ فرهنگی و اقلیمی مردمی هستیم که به آمریکایی‌ها نزدیک هستیم ماشین‌های بزرگ با موتور پرقدرت و حجیم دوست داریم.

 

اقلیم ما اجازه می‌دهد چنین ماشین‌هایی داشته باشیم. وقتی با قانون من‌درآوردی که تحلیل و دانشی پشتش نیست خودروهای با موتور بالای 2500 سی سی ممنوع شد در نتیجه ماشین‌های 6 و 8 سیلندر بالای 2500 سی سی با سال پایین نیز گران شدند.

 

وقتی ماشین وارد نمی‌شود و برایش تقاضا وجود دارد و عرضه نیست در نتیجه با قیمت‌های نجومی گران می‌شود. از سال 2013 به بعد ماشین‌های شش سیلندر بالای 2500 سی‌سی ورودش به کشور ممنوع شد. مانند لکسوس آر ایکس، آی ایکس 55 هیوندای، لندکروزر، کیا موهاوی، بنز  قیمت‌شان نجومی بالا رفت.

 

تقاضا برایش وجود داشت اما عرضه نبود در نتیجه مافیای بازار هم قیمت‌ها را بالا برد.» سوال اینجاست واقعا برای یک قانون اشتباه و بدون تحقیق، حق مردم ما سوار شدن بر لندکروز سال 2010 با 12 میلیارد تومان قیمت است؟ 

 

کدخبر: ۵۶۲۶۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر