کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۳۰۴
تاریخ خبر:

این ب.ام.و دیگر تولید نمی‌شود

این ب.ام.و دیگر تولید نمی‌شود

خودروی دوست‌داشتنی BMW X4 به خاطره‌ها می‌پیوندد

هفت صبح| مقامات ب.ام.و به رسانه Motor ۱ گفته‌اند که مدل X ۴، رقیب مرسدس GLC کوپه، برای دیدن نسل بعدی زنده نخواهد ماند. BMW به‌زودی تولید یکی از کراس‌اوورهای دوست‌داشتنی‌اش را خاتمه می‌دهد. BMW در بیانیه‌ای به موتوروان اعلام کرد ‌ تولید کراس‌اوور کوپه‌‌ X4 را برای همیشه خاتمه می‌دهد. رقیب مرسدس بنز GLC کوپه در دو نسل تولید شد؛ اما با معرفی نسل جدید X2 و بزرگ‌تر شدن ابعادش، تولید X4 دیگر توجیح منطقی ندارد.

 

سبد کراس‌اوورهای کوپه‌ ب.ام.و از این پس شامل X2 و X6 https://7sobh.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-64می‌شود. ب.ام.و می‌گوید نسل جدید X3 با پلتفرم دیفرانسیل عقب و موتور ۶ سیلندر M50 می‌تواند جایگزینی مناسب برای X4 باشد. گفته می‌شود ب.ام.و در سال ۲۰۲۷ با معرفی مدل برقی iX4، جانشین معنوی X4 را راهی بازار می‌کند؛ خودرویی که احتمالا براساس پلتفرم جدید Neue Klasse ساخته خواهد شد. ب.ام.و می‌خواهد تا سال ۲۰۲۸ حداقل ۶ خودروی برقی جدید راهی بازار کند.

 

کراس‌اوور iX3 و سدان i3 به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ معرفی خواهند شد.گفته می‌شود ب.ام.و در سال ۲۰۲۷ با معرفی مدل برقی iX4، جانشین معنوی X4 را راهی بازار می‌کند؛ خودرویی که احتمالا براساس پلتفرم جدید Neue Klasse ساخته خواهد شد. ب.ام.و می‌خواهد تا سال ۲۰۲۸ حداقل ۶ خودرو برقی جدید راهی بازار کند. کراس‌اوور iX3 و سدان i3 به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ معرفی خواهند شد.

 

تاریخچه ایکس 4 در ایران

موفقیت X6 در سطح جهان‌ که بیش از هرچیزی مدیون ظاهر رادیکالی‌اش بود، باعث شد تا ب.ام.و به فکر ساخت برادر کوچک‌تر این خودرو با نام X4 باشد؛ فکری که سرانجام در سال 2014 به واقعیت مبدل شد. از سال 2015 شاهد استقبال گرم مشتریان ایرانی از این مدل تازه‌نفس در خیابان‌های کشورمان بودیم اما از میانه سال 2016 و با تغییر در قوانین واردات خودروهای ساخت آمریکا، عرضه X4 به کشورمان با فراز نشیب‌های زیادی همراه شد و سرانجام در سال 2017 نیز به پایان رسید. در این روزها نیز X4 به‌جز لکسوس NX رقیب لوکس دیگری در کشورمان ندارد و حتی نسبت به X3 نیز به مراتب موفق‌تر در بازار فروش ایران ظاهر شده است.

 

X4 نیز مانند تمام برادرانش، با انبوهی از آپشن‌های مختلف به کشورمان آمده اما نسخه‌های فولش حتما باید این 10 آپشن مهم را داشته باشند: 1- هفت رادار (جلو+عقب+کروز کنترل هوشمند+تشخیص عابر+نقطه کور+تغییرلاین+تابلوخوان)، 2- چهار گرمکن (جلو+عقب)، 3- هوک برقی عقب، 4- کیت بدنه M با فرمان M جدید، 5- سیستم صوتی هارمن کاردن، 6- رینگ 20 اینچ، 7- صندلی برقی جلو با مموری، 8- صندوق برقی هوشمند، 9- هدآپ، 10- اتوپارک.

 

مشخصات ب.ام.و X4 

زیر کاپوت ب.ام.و X4  یک پیشرانه نسبتاً کوچک 4 سلیندر 2 لیتری 16 سوپاپ قرار گرفته که شاید در ابتدا برای وزن نزدیک به 1/8 تن خودرو ناتوان به نظر برسد‌ اما پرخوران توربو و انواع و اقسام تکنولوژی‌ها اینجا به مدد آمده‌اند تا از همین موتور نه چندان حجیم، 245 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور حاصل شود. یک جعبه دنده 8 سرعته استپ‌ترونیک هم وظیفه انتقال قدرت این مجموعه را بر‌عهده گرفته تا بتوانیم شتاب بسیار خوب 6/2ثانیه‌ای (البته در شرایط استاندارد) را تجربه کنیم.

 

ضمناً X4 یک کراس‌اوور چهارچرخ‌ متحرک است و به همین دلیل در شرایط مختلف چسبندگی مناسبی از خود نشان می‌د‌هد و این قضیه در کنار مواردی مثل: مهندسی مطلوب شاسی، تعلیق اسپرت و سیستم‌‎های کمکی پایداری فعال، فرمان‌پذیری فرزند بلندقامت ب.ام.و را به سطح ایده‌آل نزدیک کرده‌اند.

 

البته نباید از خودرویی با این مرکز ثقل بالا انتظار رفتاری مشابه با سدا‌ن‌ها یا کوپه‌ها (با سطح تکنولوژی مشابه) را داشته باشیم اما با این حال هندلینگ X4 به نسبت سگمنت ماشین عالی است. مصرف سوخت هم برای شرایط رانندگی ترکیبی 7/3 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده که البته با توجه به کیفیت بنزین وطنی و ارتقاع از سطح دریا در تهران، دستیابی به این عدد به این سادگی‌ها ممکن نخواهد بود و باید روی حدود 10 الی 20 درصد مصرف بیشتر حساب باز کنید.

 

کدخبر: ۵۶۲۳۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر