کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۰۶۸
تاریخ خبر:

از خودروی وارداتی جانبازان چه خبر؟

از خودروی وارداتی جانبازان چه خبر؟

وزارت صمت، بنیاد مستضعفان یا بانک مرکزی؛ کدام نهاد پاسخگو است‌

هفت صبح| بهمن ماه سال 1402 بود که خبر اختصاص برخی خودروهای وارداتی با شرایط ویژه به جانبازان، رسانه‌ای شد و نخستین مرحله ثبت‌نام خودروهای وارداتی برای جانبازان، از تاریخ 04/11/1402 آغاز شد و در تاریخ 13/11/1402 نیز به پایان رسید. در این مرحله، ثبت‌نام خودروهای وارداتی جانبازان در سه گروه مختلف شامل گروه 50 تا 69 درصد، گروه 70 درصد معمولی و همچنین گروه 70 درصد ویژه امکان‌پذیر بود.

 

تعدادی از شرکت‌ها مانند پرشیا خودرو در این زمینه پیش‌قدم شده و تعدادی خودرو مانند ب‌ام‌و 116i و مینی‌کوپر را به سامانه فروش وارداتی‌ها مختص به جانبازان بردند. اما با گذشت ماه‌ها خبری از اختصاص این خودروها به جانبازان نشد. حتی شاهد فروش حواله‌های خودروی وارداتی مختص جانبازان در سایت‌های فروش مجازی بودیم در حالی که اصلا هنوز خودرویی ارائه نشده بود. در ابتدا شرکت‌هایی که در این زمینه (اختصاص خودرو به جانبازان) پیش‌قدم شده بودند ،در فضای مجازی مورد مواخذه قرار گرفتند که چرا خبری از این خودروها نیست.

 

اما یک منبع آگاه به هفت‌صبح می‌گوید:«فقط از یکی از شرکت‌ها حدود 2300 نفر در بخش سامانه مختص فروش جانبازان ثبت‌نام کردند و ما هم کار خودمان را به درستی انجام دادیم اما بانک مرکزی باید ارز را تخصیص دهد تا خودروها را تکمیل وجه و عرضه کنیم. همچنین باید بنیاد مستضعفان نامه تخصیص ارز را از بانک مرکزی پیگیری کند.»

 

گفته‌های وزیر صمت درباره خودروهای وارداتی جانبازان

روز گذشته در حاشیه مراسم روز صنعت و معدن، عباس علی‌آبادی درباره ماجرای خودروهای وارداتی جانبازان سخن گفت. عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی از ابلاغ و اجرای  آیین‌نامه واردات خودروی جانبازان خبر داد که در دو هفته گذشته سایت ثبت‌نام جهت ویرایش مجدد برای مشمولان باز شد اما با مشکل جدی رو‌به‌رو بود.

 

علی‌آبادی با بیان اینکه ارز مورد نیاز خودروهای وارداتی، تامین شده و در حال حاضر برای جانبازان بالای 70 درصد کار در دست انجام است، افزود: اگر جانبازان خواستار دریافت خودروهایی باشند که ما وارد می‌کنیم می‌توانند راحت‌تر خودرو بخرند ولی بعضاً معتقد هستند خودشان اقدام به وارد کردن خودرو کنند و این موضوع فرایند را طولانی می‌کند. درهمین خصوص برخی از جانبازان پس از ویرایش مجدد تصمیم داشتند مسئولیت واردات خودرو را خودشان بر‌عهده بگیرند که دیگر امکان ثبت مجدد درخواست‌شان ممکن نبود.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد تحویل خودروهای داخلی به جانبازان نیز گفت: متناسب با ظرفیت تولید و با توجه به اینکه در گذشته تعداد زیادی ثبت‌نام انجام شده و تعهداتی برای شرکت‌های خودروساز که در این زمینه متعهد هستند، ایجاد شده است، باید یک مقدار زمان بدهیم و به امید خدا این موضوع به زودی حل خواهد شد.گفته می‌شود برخی از جانبازان مسئولیت واردات خودروی‌شان را به یک شرکت خودرو‌سازی واگذار کردند اما هنوز مشخص نیست آیا اصلا واگذاری حواله‌ها طبق قانون میسر شده یا خیر؟ 

 

وزیر هم از تخصیص ارز گفت

به گفته عباس علی‌آبادی، آیین‌نامه واردات این خودروها ابلاغ شده و در حال اجرا ‌‌است اما بسته به ظرفیت‌های تولید و با توجه به اینکه تعداد زیادی ثبت‌نام‌ کرده‌اند، این پروسه زمانبر شده و به زودی این موضوع هم حل خواهد شد. در حال حاضر برای جانبازان بالای ٧٠ درصد هم کار در دست انجام است.

 

برای دیگر خودروهای وارداتی هم تامین ارز صورت گرفته است.در شرایطی که در تخصیص ارز، کشور با محدودیت مواجه است، اختصاص ارز هم مطابق برنامه و اولویت صورت می‌گیرد. از صنایع خواسته می‌شود که برنامه خود را ارائه دهند تا تخصیص ارز صورت گیرد. در ابتدا این امر با تاخیر همراه بود اما خوشبختانه با تمهیداتی که صورت گرفت، وضعیت تخصیص ارز به صنایع بهتر شد. در سه ماهه امسال، بیش از مدت مشابه سال گذشته تخصیص ارز صورت گرفته است. محدودیت ارزی را باید به هر نحو مدیریت کرد.

 

کدام خودروها قرار بود به جانبازان داده شود؟

هوندا، تویوتا، فیات، رنو کولئوس، نیسان، مرسدس بنز، تانک300، فولکس‌واگن و گک برندها و ماشین‌هایی هستند که قرار بود شرکت‌ها تحت عنوان خودروی وارداتی جانبازان تحویل دهند که هنوز مشخص نیست این اسامی دهان پر کن و جذاب که قرار بود تحویل داده شود، در کدام نهاد باقی مانده. ارز برای تخصیص وجود ندارد یا اصلا واردات این خودروها چندان آسان نیست!

 

 

کدخبر: ۵۶۲۰۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر