کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۲۸۳
تاریخ خبر:

قند توی دل نمایشگاه‌دارها! بدون ثبت‌نام خودروی وارداتی بخرید

قند توی دل نمایشگاه‌دارها! بدون ثبت‌نام خودروی وارداتی بخرید

محدودیت‌های عرضه اتومبیل وارداتی برداشته‌ شد

هفت صبح| حالا تقریبا همه مردم می‌توانند بدون ثبت‌نام قبلی در هر دوره بازگشایی سامانه، خودروی وارداتی بخرند.  اواخر شب چهارشنبه 13 تیرماه خبری منتشر شد با این مضمون که رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است شرایط جدیدی برای خرید خودروهای وارداتی از هفته آتی آغاز خواهد شد.

 

واردات خودرو و عرضه آن به طوری پیش می‌رفت که هنوز کسانی که در دوره اول عرضه خودروهای وارداتی یعنی اسفند 1401 پول بلوکه کرده و ثبت‌نام کرده بودند حق داشتند در دوره‌هایی که سامانه فروش خودروهای وارداتی باز می‌شد خودرو انتخاب کنند. روندی که یک سال و خرده‌ای طول کشید و بقیه متقاضیان خودروهای ثبت‌نامی معترض بودند که چه زمانی نوبت آنها برای ثبت‌نام در سامانه فراخواهد رسید. تا اینکه بالاخره مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد:« هفته آینده عرضه جدیدی در سامانه وارداتی انجام می‌شود که متفاوت از عرضه‌های قبلی است.

 

این عرضه آخرین فرصت برای دارندگان اولویت خودروهای وارداتی (آن‌هایی که اسفند ۱۴۰۱ در سامانه ثبت نام کرده بودند) است و در صورتی که این افراد خودروی مورد نظر خود را انتخاب نکنند، دیگر هیچ اولویت خریدی نسبت به سایر افراد ندارند.» یعنی یک بار در هفته آینده سامانه فروش خودروهای وارداتی به طور کامل باز خواهد شد و همه کسانی که یک بار در دوره اول ثبت‌نام کرده بودند باید خودروی مورد نظرشان را انتخاب کنند. در واقع 33 هزار نفر در دوره اول ثبت نام کرده بودند. 

 

شرایط ثبت نامی‌های جدید در سامانه

حالا در کنار ثبت‌نام‌کنندگان قبلی، این بار افراد جدید می‌توانند 500 میلیون تومان پول در حساب وکالتی بلوکه کرده و در این دوره سامانه وارداتی‌ها شرکت کنند و در کنار مشتریان قبلی، خودروی مورد نظر خود را برای خرید انتخاب کنند. اما در این بخش که همین هفته باز می‌شود یک امتیاز برای ثبت‌نام کنندگان قبلی در نظر گرفته شده است و آن هم این است که به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت در این عرضه خودروهای وارداتی، اولویت ابتدایی به مشتریان قبلی تعلق دارد و متقاضیان جدید هم می‌توانند برای خرید خودرو اقدام کنند.

 

اما از عرضه های بعدی به طور کامل اولویت خرید برای مشتریان قدیمی سامانه از بین می‌رود و دیگر امتیازی نسبت به مشتریان جدید ندارند. مهدی ضیغمی گفت: «متقاضیان جدید باید در نظر داشته باشند که در صورت ایجاد حساب وکالتی و ثبت نام در سامانه وارداتی، امتیازی از جنس اولویت مدت‌دار به این افراد تعلق نمی‌گیرد و از این پس برای هر دوره از سامانه وارداتی‌ها امکان ثبت نام مشتری جدید وجود دارد. بدیهی است که اگر مشتری به خاطر حجم تقاضا، امکان خرید قطعی خودرویی خاص را نداشته باشد، باید برای دوره‌های بعدی سامانه دوباره فرآیند ثبت نام را طی کند.» در این دوره که هفته آینده باز خواهد شد چند نکته مهم را باید مدنظر قرار داد:

 

قیمت خودروهای وارداتی عرضه شده در هر مرحله با قیمت سامانه خواهد بود.اما باید دید میزان خودروهای وارد شده به کشور با متقاضیان همخوانی دارد؟ از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به 7800 خودروی وارداتی ترخیص شده و  همچنین اکنون بیش از 16 هزار خودرو نیز در گمرکات کشور وجود دارد که در حال طی فرآیند ترخیص هستند. این گفته‌های ضیغمی است اما طبق آماری که از شرکت‌ها وجود دارد همه با تاخیر خودروها را تحویل داده‌اند.

 

  مورد مهم دیگر این است که با باز شدن عرضه خودروهای وارداتی به طور عمومی، آیا قیمت‌گذاری به صورت دستوری و توسط شورای رقابت خواهد بود یا به خود شرکت‌ها واگذار می‌شود.

 

کدخبر: ۵۶۲۲۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر