کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۸۳۵
تاریخ خبر:

چند نکته عجیب درباره خودروهای وارداتی

چند نکته عجیب درباره خودروهای وارداتی

جا زدن ماشین چینی به جای آلمانی، ورود نسخه قدیمی نیسان و‌...

هفت صبح| نهایت آمار واردات خودرو در دوره جدید که اجازه ورود ماشین‌های خارجی به کشور داده شد، ظرف سه سال در بهترین حالت 13‌هزار دستگاه ‌‌است‌‌. در سال اول که فقط چینی‌ها حاکم بلامنازع بازار وارداتی‌ها بودند و سال بعد به تدریج و با سختی کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها هم آمدند، شاید یک خط در میان یک خودروی اروپایی هم به چشم بخورد‌ اما در این میان ‌عجایبی هم به چشم می‌خورد. بزرگنمایی درباره خودروهای کم‌آپشن که باید با سقف واردات همخوانی داشت.

 

یا مثلا شرکتی که حاضر نیست زیر بار برود ماشینی که وارد کرده برای کشور چین است و با داشتن رگه اروپایی، ماشین اروپایی محسوب نمی‌شود. یا شرکتی که نسخه قدیمی یک خودرو را وارد کرده است. دیگری که رگه هندی دارد. یا شرکت خودروسازی که ماشین‌های وارداتی را تحویل نداده روی قیمت حواله‌هایش کشیده است. در این گزارش درباره شگفتی‌هایی که شرکت‌کننده‌های واردکننده ماشین‌های خارجی در این دوره آفریدند، توضیحاتی می‌دهیم.

 

‌ نسل دوم نیسان قشقایی وارد شد!

 

1

 

این روزها همه درباره ورود نیسان قشقایی جدید به ایران صحبت می‌کنند اما باید به این نکته اشاره کرد که نسل دوم این خودرو به کشور آمده است. زمستان پارسال اعلام شد قرار است نسل سوم این خودرو بیاید اما حالا مشخص شد نسل دوم آمده که از سال 2014 تولیدش آغاز شده تا به امروز و تنها با چندین تغییرات جزئی تولید می‌شود. همچنین این خودرو محصول جوینت ونچر نیسان-دانگ‌فنگ است و در کشور چین به تولید می‌رسد. در واقع این موضوع ایرادی ندارد اما مانور روی ژاپنی بودن و نسل جدید این خودرو عجیب است. در واقع نسخه 2014 تا 2017 به کشور وارد شده است.


جتا آلمانی نیست

 

2

 

جتا VS5 یکی دیگر از وارداتی‌های جدید است که حتی در تبلیغات بیلبورد آن در سطح شهر بیشتر به آلمانی بودنش اشاره شد تا چینی بودن این خودرو. اگر ماشین چینی ایرادی ندارد چرا شرکت‌های واردکننده به مخاطبان تلقین می‌کنند این خودرو آلمانی است. قصه جتا دو‌رگه چینی- آلمانی هم به این شرح است؛ جتا وی‌اس۵یک کراس‌اوور کامپکت است که به‌طور مشترک توسط گروه فاو و ‌ فولکس‌واگن برای برند انحصاری چینی خود، جتا، توسعه یافته و توسط فاو-فولکس‌واگن، سرمایه‌گذاری مشترک بین دو شرکت از سال ۲۰۱۹ تولید می‌شود.

 

در واقع شرکت جتا، حاصل همکاری فولکس‌واگن آلمان و فاو چین است. اما به این بخش چینی بودن خودرو اشاره نمی‌شود. از سال ساخت این خودروی وارداتی که 2019 هم بگذریم. یعنی 5 سال قبل! در واقع باید بگوییم این خودرو اصلا به هیچ عنوان آلمانی نیست و انگار چینی‌ها تاکید دارند این خودرو که برای یک شرکت چینی به نام جتا است، تحت عنوان آلمانی به ایرانی‌ها فروخته شود. خاطره بورگوارد و بایک موتورز با این روش در اذهان تداعی می‌شود. 

 

تاخیر تحویل چانگان CS55

 

3

 یکی دیگر از موارد عجیبی که شرکت‌های وارداتی رقم زدند، تحویل ندادن خودروها و افز‌ایش قیمت حواله‌ها است. اسب بخار درباره این ماجرا نوشته است، چانگان CS55 یکی از وارداتی‌های سایپا برای بازار ایران است که تا به حال تعداد کمی از آن به مشتریان تحویل شده و بخش اعظمی از آن اما قرار نیست به زودی به دست خریداران این کراس‌اوور برسد.

 

در ادامه ماجرای تاخیر در تحویل چانگان CS55، روز گذشته سایپا افزایش قیمتی حدود ۲۷ میلیون تومان را نیز برای این خودرو در نظر گرفت تا خشم حواله‌داران را نسبت به شرکت وارد‌کننده بیش از پیش کند. به این ترتیب ثبت‌نام کنندگان چانگان CS55 می‌بایست هزینه‌های جدید تعریف شده توسط دولت را نیز برای تحویل خودرو پرداخت کنند.با توجه به تاخیر سایپا در تحویل این خودرو، می‌توان نتیجه گرفت که احتمال عمدی بودن چنین قضیه‌ای بالاست چرا‌که در غیر این صورت خریداران چانگان هزینه کمتری برای خریدش پرداخت می‌کردند و امکان اخذ ۲۷ میلیون تومان بیشتر به طور کلی از بین می‌رفت.

 

لوگوی نیسان ترا

 

4

روزی که ترا رونمایی شد، همه به آن عنوان نیسان دادند و برخی گفتند اما لوگوی این خودرو که نیسان نیست‌ اما این حرف درست نیست. چرا‌که وقتی شرکتی قرارداد تولید دارد حق ندارد با لوگوی شرکت مادر تولید را انجام دهد چرا‌که به دلیل تحریم‌ها ما اصلا با شرکت مادر سروکار نداریم که قرار باشد از لوگوی برند اصلی استفاده کنیم.

 

کدخبر: ۵۶۱۸۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر