کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۷۴۴
تاریخ خبر:

راهنمای کاربردی خودروهای چینی بازار ایران

راهنمای کاربردی خودروهای چینی بازار ایران

بررسی شش مونتاژی و وارداتی بازار داخلی از لحاظ قیمت، کیفیت و ظاهر خودرو

هفت صبح| ‌بازار خودروهای خارجی ایران سال‌ها محل یکه‌تازی ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها بود. البته این موضوع به دهه 80 ایران بازمی‌گردد. تا قبل از آن حتی پس از انقلاب برندهای فرانسوی چون رنو، پژو، سیتروئن و… همچنان در بازار ایران فعالیت داشتند اما به یکباره تحریم‌ها و بستن ثبت سفارش‌ها،‌ پای کشورهای اروپایی را از بازار خودروی ایران قطع کرد. بعد هم که سر و کله ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها بیشتر‌ به بازار ایران باز شد، مردم در ابتدا به ماشین‌های کره‌ای هم گارد داشتند اما چه زمانی چینی‌ها به بازار خودروی ایران آمدند؟ با اجرای تحریم‌های بیشتر از سال ۱۳۸۹، کره‌ای‌ها کم‌کم حضور خود را در بازار از دست دادند.

 

البته که مدتی بعد برندهای کره‌ای جای مدل‌های غربی را پر کردند اما با افزایش تورم و در پی آن، افزایش قیمت این خودروها، بخش میانی بازار خالی‌تر از قبل شد. همین مسئله یک فضای باز را ایجاد کرد. فضایی که با خودروهای ارزان، بی‌کیفیت و محدود ایرانی پر نمی‌شد و خودروهای کره‌ای هم در آن نمی‌گنجیدند. اینجا بود که چین به‌لطف پیشرفت فناوری‎‌هایش در خودروسازی، روی بازار کشور ما تمرکز کرد. اواسط دهه 90 که تحریم‌ها سخت‌تر شد و برندهای اروپایی از ایران رفتند، چینی‌ها کم‌کم پیش آمدند.

 

خودروها در ابتدا بی‌کیفیت بود و کسی روی خوش چندانی به جک و چری نشان نمی‌داد. تا اینکه سر و کله ماشین‌های پرآپشن و پر زرق و برق پیدا شد و شرایط فروش اقساطی هم به میان آمد و مردم هم کم‌کم دنبال این آپشن‌ها رفتند تا جایی که چشم باز کردیم و دیدیم در حال مونتاژ خودروی چینی هستیم و خودروی چینی وارد می‌کنیم و اگر به طور منطقی بخواهیم به ماجرا نگاه کنیم، از چین دیگر گریزی نبود. به همین دلیل و نفوذ چینی‌ها در بازار خودروی ایران، سراغ پرونده‌ای برای باکیفیت‌ترین، زیباترین و به‌صرفه‌ترین خودروهای چینی یا مونتاژی بازار داخل رفته‌ایم که البته میزان داخلی‌سازی آنها توسط خودروسازان خصوصی به خوبی در حال انجام است.

 

1/جک جی 4/ به صرفه‌ترین خودروی ارزان/ قیمت 800 میلیون تومان

 

1 جک جی 4

 

جک جی 4 بدون اغراق جزو به‌صرفه‌ترین خودروهای چینی ‌ بازار که بعد ‌مونتاژ و تولید شد، ‌ محسوب می‌شود. سدان‌های کامپکت اقتصادی یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی در جهان محسوب می‌شوند چراکه با قیمت نسبتاً مناسب، در دسترس عموم مردم قرار دارند و با توجه به کاربری متنوع خود قادرند نیازهای معمول و عادی اقشار مختلف جامعه را پاسخگو باشند. جک J4 یکی از همین خودروهاست که شاید زرق و برق‌ کراس‌اوورها ‌یا آپشن‌های امثال دنا پلاس را نداشته باشد

 

اما با کیفیت فنی نسبتاً خوب می‌تواند به عنوان خودرویی بی‌حاشیه و قابل اعتماد مطرح می‌شود. جک J4 از همان پیشرانه 1/5 لیتری استفاده می‌کند که قبلا زیر کاپوت جک J5 قرار داشت .یک گیربکس CVT اقتصادی که دارای حالت‌های رانندگی در برف و اسپرت است، قدرت ۱۰۳ اسب بخاری موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. جک J4 ظاهر ساده و بی‌آلایشی دارد که شاید در ابتدا رضایت کامل شما را جلب نکند اما کافی است نگاهی به رقبای هم‌قیمت‌ این محصول داشته باشید تا به همین طراحی ساده علاقه‌مند شوید.قیمت کارخانه این خودرو 765 میلیون تومان است که با قیمت بازار اختلاف عجیبی هم ندارد.

 

2/ لاماری ایما/ زیباترین ظاهر/ قیمت ‌ 2 میلیارد و 90 میلیون تومان

2 لاماریی ایماا

 

لاماری ایما جزو زیباترین خودروهای چینی بازار محسوب می‌شود که در خیابان هم به وفور دیده شده و تقریبا همه مخاطبان از ظاهر این خودرو تعریف می‌کنند. لاماری ایما به عنوان یک کراس‌اوور لوکس چینی در بازار ایران، با طراحی مدرن و چهره‌ای خشن، یکی از لوکس‌ترین خودرو‌های چینی برشمرده می‌شود که طرفداران زیادی در کشورمان دارد. این خودرو نسخه‎‌ای بهبود یافته از دانگ فنگ T۵ است و در بازار جهانی به نام تی‌فایو EVO آن را می‌شناسند.

 

طراحی داخلی لاماری ایما با استفاده از مواد با کیفیت بالا و امکانات رفاهی مانند صندلی‌های چرمی با تنظیم برقی، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای و سانروف پانورامیک، تجربه رانندگی راحت و لذت‌بخشی را فراهم می‌کند. ویژگی جالب کابین ایما، الهام گرفته شدن آن از کابین‌های مرسدس بنز است که با یک نمایشگر طویل مزین شده است. البته نسخه برقی این خودرو نیز در نمایشگاه شیراز رونمایی شد. قیمت کارخانه این خودرو یک میلیارد و 431 میلیون تومان است. حدود 600 میلیون تومان از نسخه بازار ارزان‌تر است. نسخه مشکی هم در بازار از نسخه سفید 10 میلیون تومان گران تر است و ‌ هیبرید نیز 2 میلیارد و 470 میلیون تومان در بازار قیمت دارد.

 

3/کی‌ام‌سی تی 8/ پیکاپ قوی/ قیمت 1 میلیارد و 640 میلیون تومان

 

3 پیکاپ

 

در بین پیکاپ‌های مونتاژی و وارداتی چینی، تی8 سربلند بیرون آمده ‌ و اتفاقا بازار فروش خوبی دارد. از سوی دیگر، قیمت این پیکاپ نسبت به هم رده‌های تقریبی خود در بازار به‌صرفه است. خودروی پیکاپ T8 در ابعاد و اندازه خود با طول کلی 5325 میلی‌متر، عرض 1880 میلی متر، ارتفاع 1830 میلی‌متر و فاصله بین دو محور 3090 میلی‌متری ساخته شده ‌ و همین موضوع باعث شده تا قسمت باری به طول 1520 میلی‌متر، عرض 1520 میلی‌متر، ارتفاع 470 میلی‌متر و ظرفیت بار مجاز 840 کیلوگرمی به‌دست آید.

 

وزن خشک این خودرو نیز بدون مایعات، کمتر از 2 تن خواهد بود. کابین KMC T8 از طرحی ساده و شکیل بهره می‌برد. البته با توجه به ذات خشن و آفرودی ماشین سعی شده بیشتر روی ارگونومی و کارآیی اتاق کار شود اما با این حال از عنصر زیبایی هم غافل نبوده‌اند و خطوط شیک داخلی در ترکیب با فرمان خوش‌دست و نمایشگر لمسی مرکزی حالتی نسبتاً مدرن به فضا بخشیده‌اند. قیمت کارخانه تی 8، یک میلیارد و 650 میلیون تومان است و نکته عجیب که قیمت کارخانه 10 میلیون تومان از قیمت بازار این پیکاپ گران‌تر است.

 

4/هونگچی H۵/ لوکس‌ترین وارداتی/ قیمت 4میلیارد و 300 میلیون تومان

 

4 هونگچی لوگو پاک شود

 

هونگچی در سری جدید باز شدن واردات خودرو به ایران آمد. یک برند چینی تمام‌عیار که البته قیمت عجیبی هم در بازار داشت. 5 میلیارد تومان ناقابل و به‌قدری از نخریدن این خودرو استقبال شد که در بازار وارداتی‌ها دچار ریزش قیمت شدید شد. سازنده لوکس‌ترین برند ماشین در چین، هونگچی H۵ را به عنوان یکی از لوکس‌ترین ماشین‌های چینی راهی بازار کرده است. H۵ با طراحی زیبا و مهندسی پیشرفته خود، جایگاه ویژه‌ای در بازار خودروهای لوکس ایران یافته.

 

این خودرو با موتور 2/0 لیتری توربوشارژ که توان تولید ۲۲۴ اسب بخار و گشتاور ۳۴۰ نیوتن‌متر را دارد، عملکردی پویا و قدرتمند ارائه می‌دهد. سیستم تعلیق مستقل در جلو و عقب و انتقال قدرت از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، رانندگی نرم و راحتی را به ارمغان می‌آورد. چهره هونگچی H۵ شباهت انکارناپذیری به مرسدس بنز کلاس S دارد و به عنوان یک سدان بزرگ با طولی نزدیک به ۵ متر و ساختار جعبه‌ای اما منحصر به فردش، حس لوکس و اشرافی خاصی را منتقل می‌کند. قیمت این خودروی وارداتی در سامانه 2میلیارد و 762میلیون تومان تعیین شده ‌ و در بازار دو برابر قیمت‌گذاری شده است.

 

5/ فونیکس تیگو ۸ پرومکس/ گران‌ترین کراس‌اوو/ قیمت 3میلیارد تومان

5 فونیکس

 

در بازار خودروهای شاسی‌بلند که اتفاقا چینی‌ها به شدت در این بخش فعال هستند، یکی از گران‌ترین خودروهای کراس‌اوور چینی – مونتاژی همین فونیکس تیگو 8 پرومکس است. شاسی‌بلندهایی پرآپشن که چینی‌ها با زرق و برق روانه بازار ایران می‌کنند و البته قیمت‌هایی که در همین هفته اخیر خودروهای همین شرکت که تیگو برای آنجاست افزایش قیمت نجومی داشت. فونیکس تیگو ۸ پرومکس یکی از لوکس‌ترین شاسی‌بلندهای چینی در بازار ایران است که با طراحی شیک و امکانات فراوان، توانسته توجه زیادی را به خود جلب کند.

 

این خودروی دو دیفرانسیل چهارچرخ متحرک، از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه بهره می‌برد که انتقال قدرت سریع و بی‌نقصی را فراهم می‌کند.سیستم تعلیق پیشرفته و فضای داخلی جادار با صندلی‌های چرمی، نمایشگر لمسی10/25 اینچی، سیستم صوتی با کیفیت بالا و تهویه مطبوع سه‌گانه، تجربه رانندگی راحت و لوکسی را در لوکس‌ترین خودروی چینی در خانواده تیگو ارائه می‌دهد. همچنین، با امکانات ایمنی مانند سیستم ترمز اضطراری، هشدار خروج از خط و کنترل پایداری، امنیت سرنشینان به بهترین نحو تامین شده است.قیمت کارخانه این خودرو 2 میلیارد و 584 میلیون تومان است و در بازار 500 میلیون تومان گران‌تر به فروش می‌رسد.

 

6/ آریزو ۶ GT/ اسپرت‌ترین چینی/ قیمت 1 میلیارد و 660 ملیون تومان

 

آریزو 6 لوگو پاک شود

 

یکی از اسپرت‌ترین سدان‌های چینی بازار که مورد پسند جوانان هم هست، همین خودروی آریزو 6 جی‌تی است. فونیکس آریزو ۶ GT، سدان اسپرت و لوکس از شرکت چری، با طراحی دینامیک و ویژگی‌های فنی برجسته، در بازار ایران معرفی شده است. این خودرو با موتور 1/6 لیتری توربوشارژ با توان ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر، عملکردی قدرتمند را ارائه می‌دهد. گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه، انتقال قدرت بهینه و رانندگی نرمی را فراهم می‌کند.

 

چهره فونیکس آریزو ۶ GT با استفاده از المان‎‌هایی مانند رینگ‌های پنج پر، کالیپرهای سرخ رنگ، دیفیوزر دبل اگزوز و چراغ‌های خاکستری، تیپ اسپرت‌تری در مقایسه با آریزو ۶ به خود گرفته است. همین باعث می‌شود تا جوان‌پسندتر از برادر بزرگش از کار درآمده باشد.از آپشن‌های این خودرو به این موارد می‌توان اشاره کرد: دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، سیستم LKA، سه حالت رانندگی، روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شیفتر پشت فرمان؛ دو صفحه نمایش بزرگ جمعاً 20/5 اینچی. قیمت کارخانه این خودرو یک میلیارد و 430 میلیون تومان است.یعنی 200 میلیون تومان در بازار این خودرو گران‌تر به فروش می‌رسد.

کدخبر: ۵۶۱۷۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر