کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۶۶۵
تاریخ خبر:

بالاخره خودروساز هستیم یا نیستیم؟!

بالاخره خودروساز هستیم یا نیستیم؟!

یکی از کاندیداها از واردات دست‌دوم‌ها دفاع کرد

هفت صبح|  محمدباقر قالیباف، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در اتاق بازرگانی ایران گفت: ما که با ماشین ۳۰ سال کارکرده و از رده خارج کار می‌کنیم، باید ماشین پنج سال کارکرده را روی سرمان بگذاریم. طراحی یک پلتفرم خودرو نیازمند دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است و اگر می‌خواهیم اقتصادی باشد، باید ۴۰ میلیون تیراژ داشته باشد‌؛ این کاره هستیم که می‌گوییم ما خودروساز هستیم؟ با این وضعیت همه کشور را علاف کرده‌ایم، مردم، خودروساز و کارگر ناراضی هستند. زیان انباشته ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان را باید دولت بدهد که دولت این هزینه را از جیب مردم برمی‌دارد که نتیجه آن تورم ۴۰ درصدی است.

او در مناظره روز گذشته نیز گفت، طرح خودرو برای اقتصاد کشور مهم است در حوزه سنگین. متوسط عمر خودروهای ما در جاده حدود ۲۵ تا ۳۰ سال است. در حوزه صنعت خودرو، رانت خودرو را حل خواهیم کرد و با واردات خودرو این موضوع را حل می‌کنیم.

اما اجازه دهیم یک پلی‌بک به گذشته هم بزنیم. آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس شاید بهتر بتوانند به این سوال پاسخ بدهند که چرا قانون واردات خودروهای دست‌دوم در مجلسی که ایشان رئیس آن بودند، پیگیری نشد؟ هنوز هم مشخص نیست این قانون که تصویب شده و قرار بود هیات وزیران ابلاغ کند، در کدام بخش مانده است که خبری از آن نیست. از سوی دیگر، ‌محمدباقر قالیباف، ‌‌کاندیدای ریاست‌جمهوری درباره واردات خودروهای دست‌دوم با پزشکیان هم‌نظر است.

قالیباف در بخش سوم از نخستین مناظره انتخاباتی گفت: «بنده الان اشاره کردم، آقای پزشکیان نکته درستی را گفتند که ما می‌رویم خودروی دست‌دوم وارد کنیم اما برای همین هم دولت ارز ندارد، من عرض می‌کنم که ارز داریم. همین الان در سال گذشته ما ۸ میلیارد دلار در حوزه خودرو ارز دادیم اما خروجی چه شد؟ خروجی خودرویی شد که هم مردم ناراضی هستند و هم دولت. درست کردن این مسئله می‌شود بهره‌وری.» 

حالا نظر پزشکیان درباره واردات خودروهای دست‌دوم چه بود؟ در یک بخشی از این مناظره، مسعود پزشکیان کاندیدای ریاست‌جمهوری با اشاره به مصوبه مجلس برای واردات خودروهای دست‌دوم عنوان کرد: «واردات ماشین‌های دست‌دوم را افتخار خود می‌دانیم ولی آیا  این برازنده جامعه ایرانی است که ماشین دست‌دوم بخریم؟

تازه برای واردات این خودروها هم دولت دلار برای تخصیص ندارد.»  یک بار گفتیم که حوزه خودرو تبدیل به حوزه اعمال سلیقه‌ها شده است. همه هم در فکر حفظ شان ایرانی هستند. اما کسی به آقای پزشکیان نمی‌گوید؛ شما در سال  1397که یک سالی از ممنوعیت واردات خودرو گذشته بود، به صراحت تاکید داشتید که «نباید برای واردات خودرو یک دلار هم هزینه کرد. »

 مسعود پزشکیان که در آن زمان (سال ۱۳۹۷)، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بود، با بیان اینکه درحال ‌حاضر باید تمام تلاش‌ها در راستای فعالیت شرکت‌ها، صنایع و کارخانه‌های تولیدی باشد، گفت: باید با قدرت به کار خود ادامه دهیم؛ باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که بدانند تحریم‌ها برفعالیت ما تاثیری نداشته و ما را زمینگیر نکرده است.

از سوی دیگر، کاندیداها تاکید می‌کنند ما خودروساز نمی‌شویم پس چرا این همه برای دو خودروساز دولتی هزینه می‌شود و قانون خصوصی‌سازی صنعت خودرو هم اجرا نمی‌شود. اصلا دستور هشت ماده‌ای رئیس جمهور فقید به وزیر صنعت، معدن و تجارت چه شد؟ مگر در بند هشت این دستورالعمل نیامده بود که (واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا به بخش غیردولتی سریعا تعیین و تکلیف شود) تاریخ این دستور هشت ماده‌ای به 15 اسفند 1400 بازمی‌گردد.

چرا هیچ یک از کاندیداها درباره این ماجرای مهم یعنی خصوصی‌سازی صنعت خودرو نظری ندارند. اگر ما خودروساز نیستیم به زعم یکی از کاندیداها چرا در برنامه‌های‌شان از خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا نمی‌گویند؟! مگر در حال حاضر خودروسازان خصوصی ما با اتکا به سیستم مونتاژ موفق‌تر از دو خودروساز دولتی با این همه بدهی و هزینه نیستند؟ 

 

کدخبر: ۵۶۱۶۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر