کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۶۳۳
تاریخ خبر:

تاکسی برقی جایگزین فرسوده‌ها شد

تاکسی برقی جایگزین فرسوده‌ها شد

نوسازی تاکسی‌های فرسوده با کرمان موتور رسما آغاز شد

هفت صبح| بالاخره اولین سری تاکسی‌های برقی راهی ناوگان حمل و نقل عمومی شد. کرمان‌‌موتور اولین شرکتی است که تاکسی‌های برقی پلاک شده را تحویل رانندگان تاکسی داد. این آیین روز دوشنبه 21 خرداد عملی شد تا شعار رسیدگی به هوای پاک به نتیجه برسد. اگرچه هنوز بحث بر‌سر این موضوع که حضور خودروهای برقی در کشور در صورت تغییر وزیر، ادامه خواهد داشت یا خیر؟ ادامه دارد.

کرمان‌موتور ازجمله شرکت‌هایی است که می‌توان آن را جزء پیشگامان تولید خودروی‌ برقی به‌شمار آورد.این شرکت از سال ۱۴۰۰ در مشارکت با مپنا اولین پروژه برقی‌سازی را با جک جی ۴ آغاز کرد. با این حال با توجه به تاکید ویژه وزیر صمت، سرعت پیگیری و توسعه این نوع محصولات بیشتر شد.

 

 

تسهیلات ویژه برای دارندگان تاکسی فرسوده

 

کرمان موتور دوشنبه 21 خرداد 1403 با تحویل  ۲۰۰ دستگاه خودروی برقی به تاکسیرانی، علاوه بر ایفای قرار‌داد، اولین گام در برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی را برداشت.در این مراسم، ۲۰۰ دستگاه از هزار دستگاه خودروی برقی تحویل رانندگانی شد که پیشتر ثبت‌نام کرده بودند. البته فرصت ثبت‌نام برای رانندگانی که علاقه‌مند به خرید خودروی برقی هستند، همچنان ادامه دارد.

 

مسئولان نوسازی تاکسی‌های فرسوده برای ایجاد شرایط بهتر خرید، یک وام 900 میلیون تومانی و پنج ساله با کارمزد هشت درصد در نظر گرفته‌اند.در این میان کرمان موتور با توجه به درک شرایط اقتصادی و در راستای فرهنگ‌‌سازی برای استفاده بیشتر از این نوع خودروها و همچنین درک مسئولیت اجتماعی، پرداخت ۶۰۰ میلیون از این وام را بر‌عهده گرفته است.همچنین این شرکت برای رفع دغدغه و نگرانی دارندگان این خودروها خدمات پس از فروش ویژه و مناسبی را در نظر گرفته است. قیمت این خودرو ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده ‌ که البته رانندگان تاکسی تسهیلات ۹۰۰ میلیون تومانی را برای خرید خودرو دریافت می‌کنند که بازپرداخت آن ۵ ساله است و کارمزد این تسهیلات هم ۹ درصد محاسبه می‌شود. جالب است بدانید میزان ۶۰۰ میلیون تومان از این تسهیلات را کرمان موتور به صورت مستقیم ارائه می‌دهد و باقی سهم تاکسیرانی و شهرداری است.

 

مشخصات تاکسی برقی کرمان‌موتور

 

ماشین کی‌ام‌سی J7 برقی یک موتور الکتریکی به قدرت ۱۹۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۴۰ نیوتن متر را به عنوان منبع تامین نیروی خود به کار گرفته است. انرژی مورد نیاز این موتور نیز از طریق یک باتری LFP قابل شارژ با ظرفیت ۵۰/۱  کیلووات ساعت دریافت می‌شود. این باتری اجازه می‌دهد کی ام سی EJ7 مسافتی در حدود ۴۰۲ کیلومتر را با یک بار شارژ کامل بپیماید. حدود کمتر از ۸/۵  ساعت زمان نیاز است تا به کمک برق خانگی، شارژ باتری کی ام سی جی ۷ برقی از ۱۵ به ۱۰۰ درصد برسد. اگر به جایگاه شارژ سریع مراجعه کنید، زمان شارژ باتری از میزان ۳۰ تا ۸۰ درصد تنها حدود ۴۸ دقیقه به طول خواهد انجامید.

 

کی ام سی EJ7 به امکاناتی همچون کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش یا هرزگردی، تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مخصوص ردیف عقب، صفحه کلاستر دیجیتال پشت آمپر، حسگر فشار باد تایرها، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، اتولایت، حسگر باران، چراغ‌های LED، ترمز پارک برقی، اتوهلد، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، خروجی برق ۱۲ ولت، دو عدد کیسه هوای سرنشینان جلو و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و… مجهز شده است.

 

27 هزار تاکسی برقی می‌آید

 

در این مراسم مسئولان زیادی شرکت داشتند. مهندس سامان فیروزی مدیرعامل شرکت کرمان موتور، شادی ملکی سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و علیرضا زاکانی شهردار تهران که کاندیدای ریاست‌جمهوری هم هست و تایید صلاحیت شده و در همین مراسم در پاسخ به سوال درباره فعالیت انتخاباتی گفت: از فردا مرخصی می‌گیرم! او درباره اعداد و ارقام و تعداد تاکسی‌های برقی هم نظراتی داشت که باید امیدوار فقط وعده نباشد. به گفته زاکانی، 27 هزار و 500 دستگاه تاکسی برقی در شهر تهران تا پایان سال در ناوگان حمل و نقل شهری خواهیم داشت.

 

او با اشاره به سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد و 670 میلیون یورویی برای برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور گفت: خاصیت این کار هم این است که ما از تمام ظرفیت‌های بخش دولتی، بخش نهادی و بخش خصوصی به حد اعلی استفاده کردیم تا بتوانیم یک چنین کار بزرگ و ذی‌قیمتی را رقم بزنیم.عددی که در این خصوص سرمایه‌گذاری شد، غالب بر چهار میلیارد یورو است. یعنی اگر بیش از یک میلیارد و 400 میلیون یورو که بخش ناوگان مترو اختصاص داده شده است را از این رقم کسر کنیم، یک عدد یک میلیارد و 670 میلیون یورویی به خودروهای برقی تخصیص داده شده است.در حاشیه مراسم به گفته شهردار 3500 جایگاه شارژ در تهران داریم که خب باید گفت در نقشه دقیقا کجاست.

 

کدخبر: ۵۶۰۶۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر