کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۰۳۸
تاریخ خبر:

ملاقات نزدیک با کی‌ام‌سی J۷ EV ‌ کرمان موتور

ملاقات نزدیک با کی‌ام‌سی J7 EV ‌ کرمان موتور

تست درایو تاکسی برقی بخش خصوصی که به ناوگان حمل و نقل پیوست

روزنامه هفت صبح| همین چند وقت قبل بود که کرمان موتور به عنوان متولی بخش خصوصی، 400دستگاه تاکسی برقی   KMC J7 EV را به ناوگان تاکسیرانی تهران تحویل داد‌ تا لااقل بخش خصوصی به وعده‌های خودش در زمینه کاهش آلایندگی و بحث هوای پاک عمل کرده باشد.

 

البته که درباره مشخصات و خصوصیات این ماشین‌ها حرف و حدیثی در کار نیست و اگر انتقادی در کار باشد، مربوط به زیرساخت‌های جایگاه شارژ خودروهای برقی است که این موضوع ربطی به شرکت‌های خودروسازی ندارد. به آنها گفته‌اند سال، سالِ خودروهای برقی است و آنها هم به وعده واردات و مونتاژ این خودروها عمل کرده‌اند.

 

مبحث زیرساخت جایگاه‌های شارژ در شهرداری و مپنا و وزارت صمت باید پیگیری شود. روز چهارشنبه دوم اسفندماه، شرکت کرمان موتور امکان تست درایو این تاکسی برقی را برای اصحاب رسانه در محوطه برج میلاد تهران فراهم کرد. عماد جعفری، کارشناس حوزه خودرو که خودش این ماشین را تست کرده، درباره مشخصات آن و همچنین برقی‌سازی صنعت خودرو به هفت‌صبح می‌گوید:

 

« ناوگان تاکسیرانی ما تا همین امروز، اسیر ماشین‌های باتکنولوژی دهه 1980 میلادی شده است. خودروهایی مانند سمند، پژو405 و پراید که تکنولوژی آنها برای 40 سال پیش است و متاسفانه همچنان در چرخه تاکسیرانی حضور دارند؛ اگر‌چه صفر کیلومتر هم تولید می‌شوند اما تکنولوژی آنها برای دهه‌های قبل است.»

 

او درباره برقی‌سازی خودروهای تاکسیرانی نیز می‌گوید:«‌وارد شدن یکسری از ماشین‌ها که اصلا خیلی‌ها منتقد هستند که چرا چینی هستند به چرخه تاکسیرانی بسیار مطلوب است. چون این خودروها تکنولوژی جدید دارند و می‌توانند برای راننده تاکسی‌ها که ساعات طولانی را باید پشت فرمان بگذرانند شرایط بهتری فراهم کنند.

 

رانندگان تاکسی ساعات طولانی پشت فرمان ماشین‌های دنده‌ای، پراستهلاک با مصرف سوخت بالا می‌نشینند مضاف بر اینکه این ماشین‌ها عموما صندلی‌های راحتی نیز ندارند و همیشه هم در تعمیرگاه به سر می‌برند. در نتیجه بد نیست که این قشر از جامعه هم از ماشین‌های جدید و به‌روز استفاده کنند. اما مسئله مهم این است در حال حاضر به لحاظ حمل و نقل عمومی خیلی ضعیف هستیم و مردم برخلاف سایر کشورها از تاکسی زیاد استفاده می‌کنند.

 

همچنین وسایل حمل و نقل شخصی هم در شهر سرریز شده و یکی از دلایل ازدیاد ترافیک در شهر تهران است. همچنین این موضوع باعث صف‌های طولانی پمپ بنزین و گاز است و راننده‌های تاکسی قاعدتا مجبورند ساعت‌ها در صف باشند. پس ورود تاکسی‌های برقی به شهر مناسب است اما شرط و شروطی هم این موضوع دارد.»

 

این کارشناس حوزه خودرو می‌گوید برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی خوب است اما باید شرایط آن را هم داشت. KMC J7 EV که توسط کرمان‌موتور به تاکسیرانی تحویل شده، بسیار ماشین خوبی از لحاظ شتاب، کیفیت متریال کابین ‌، نگه داشتن شارژ عالی و باتری مناسب، تکنولوژی پیشرفته و سواری راحت است.

 

در واقع یک ماشین خیلی خوب که حتما ورودش نیاز بود اما با نداشتن زیرساخت‌های برقی و ایستگاه‌های شارژ متعدد در سطح شهر این موضوع با مشکلاتی مواجه خواهد شد که به این شرح است: هنوز مشخص نیست اگر صاحب ماشین خواست در پارکینگ، ماشین را شارژ کند، تکلیف برق و شارژ با سایر همسایه‌ها به چه شکل است.

 

چه میزان جایگاه شارژ در سطح شهر وجود دارد و چه مقدار زمان می‌برد تا جایگاه‌های شارژ گسترده شوند. ما در کشوری هستیم که وزیر صنعت می‌گوید باید خودروی برقی وارد کنید تا میزان آلایندگی کم شود در صورتی که عامل اصلی آلایندگی خودروها‌ بنزین نیست بلکه مازوت‌سوزی است. قرار است مازوت بسوزانیم تا برق تولید کنیم بعد ماشین‌های برقی را شارژ کنیم؟! 

 

در صورتی که می‌شد به جای واردات خودروی برقی، از همین نمونه مدل هیبرید را وارد کرد که مصرف بنزین کمتر داشت، اگر شارژ تمام می‌کرد موتور بنزینی وظیفه شارژ را انجام می‌داد. به هرحال شرکت‌ها به وظیفه خود و گفته وزیر عمل کرده و ماشین‌های برقی را وارد کردند اما مبحث جایگاه‌های شارژ دیگر از دست آنها خارج است. 

 

مشخصات تاکسی برقی کرمان‌موتور 
J7 EV به یک موتور الکتریکی در جلو مجهز است که 190 اسب بخار قدرت و 340 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این یعنی جک الکتریکی از J7 بنزینی قوی‌تر است و به لطف این نیرو می‌تواند ظرف تنها 6/7 ثانیه از صفر به سرعت 100کیلومتر بر ساعت برسد.


برای تغذیه این موتور الکتریکی، یک پکیج باتری 50/1 کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده که با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن تا 400 کیلومتر را فراهم می‌کند. با استفاده از شارژرهای سریع، از 30 تا 80 درصد این باتری‌ها ظرف تنها 48 دقیقه شارژ می‌شود اما با برق شهری معمولی 8/5 ساعت طول می‌کشد تا باتری‌ها از 15 تا 100 درصد شارژ شوند.

 
تجربه رانندگی با کی‌ام‌سی J7 EV 
تجربه رانندگی با جک جی ۷ برقی کاملا متفاوت با نسخه بنزینی است؛ چراکه بعد از فشردن دکمه استارت باز هم هیچ صدایی درون اتاق شنیده نمی‌شود. همزمان با فشردن پدال گاز یک زوزه نحیف به گوش می‌رسد و پشت شما به داخل صندلی کشیده خواهد شد.خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره تجربه تست با این ماشین نوشته است:

 

در تست انجام شده توانستیم زیر 8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت برسیم که نسبت به مدل بنزینی کاملا سریعتر احساس می‌شود. میزان تسلط راننده بر خودرو نسبتا مناسب است و کاربر دید خوبی به جاده و اطراف ماشین دارد. این خودرو بیش از دو تن وزن داشته و به دلیل نصب پک باتری در کف، مرکز ثقل آن در ارتفاع کمتری قرار می‌گیرد و همین مورد حس پایداری و اطمینان خاطر زیادی در کاربران به وجود می‌آورد.

 

کدخبر: ۵۵۴۰۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر