کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۳۱۴
تاریخ خبر:

مانور برقی‌ها در شهر آفتاب

مانور برقی‌ها در شهر آفتاب

‌بررسی هشت‌ ماشین برقی اتواکسپوی تهران

روزنامه هفت صبح، ‌سارا غضنفری | وزیر صمت عزمش را جزم کرده تا به هر شکلی که شده خودروهای برقی را به خیابان‌ها برساند. از رونمایی تاکسی‌های برقی تا تعرفه‌ای که برای واردات خودروهای برقی تعیین شد، حاکی از این موضوع است که پروژه پیگیری عرضه ماشین‌های برقی خیلی جدی است و شاید سابقه مپنایی وزیر در این مهم بی‌تاثیر نیست.

 

بماند که عده‌ای منتقد هستند چطور وقتی هوای تهران و سایر شهرها به دلیل مازوت‌سوزی برای تولید برق، دچار آلودگی است، قرار شده پروژه خودروی برقی را پیش ببریم؟! علی‌ایحال وضعیت چنین است. دوره رونمایی ماشین‌های برقی است. در اتواکسپوی تهران که در شهرآفتاب در حال برگزاری است، تقریبا همه برندهایی که شرکت کرده‌اند یک ماشین برقی هم برای نمایش ارائه داده‌اند.

 

اگرچه مجری برگزاری نمایشگاه خودروی شهرآفتاب، وعده داده بود تا تست درایو خودروهای برقی برای بازدیدکنندگان انجام خواهد شد اما تا لحظه تنظیم گزارش، این امکان فراهم نشده است. در این پرونده به سراغ مشخصات ماشین‌های برقی نمایشگاه می‌رویم.

 

اسکای ول ET5/ جوینت ونچر کرمان موتور و مپنا 
اسکای
یکی از مهمترین محصولات برقی موجود در نمایشگاه شهرآفتاب، کراس‌اوور برقی اسکای ول ET5 است که توسط شرکت نبکا معرفی شده و محصول مشترک میان اسکای ول چین، کرمان موتور و شرکت تکنولوژیکی مپنا به حساب می‌آید. شرکت نبکا با نام اصلی نوین ماهان، جوینت ونچر کرمان موتور و مپنا است که مونتاژ اسکای ول ET5 را بر‌عهده دارد.

 

اسکای ‌ول ET5، یک کراس‌اوور متوسط با طول، عرض و ارتفاع 4698، 1908 و 1696 میلی‌متر است. فاصله بین دو محور این خودروی تمام برقی، 2800 میلی‌متر است که می‌توان آن را بزرگ‌ترین حتی در میان هم‌سگمنت‌های بنزینی‌اش در بازار ایران دانست. اسکای ‌ول ET5 به یک موتور الکتریکی مجهز شده که توان تولید 150 کیلووات قدرت، معادل حدود 201 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

 

تمام این نیرو به وسیله سیستم انتقال قدرت مستقیم تک‌سرعته، به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شود. با وجود اینکه اسکای ‌ول ET5 وزنی حدود 1920 کیلوگرم دارد‌ اما با این موتور الکتریکی در 7/9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.اسکای‌ ول ET5 در بازار ایران در هربار شارژ قدرت پیمایش 520 کیلومتر را داشته و در 30 دقیقه با شارژر سریع از شارژ 30 درصد به 80 درصد می‌رسد.این ماشین را از نزدیک در غرفه شرکت خودروی برقی نوین ماهان (نبکا) در سالن U غرفه ‌B1 شهرآفتاب می‌توانید ببینید.

 

نتا U/ برقی بی‌ام کارز (گروه بهمن) 
2 نتا یو
بی‌ام کارز به عنوان بازوی وارداتی گروه بهمن معرفی نتا U را در نمایشگاه خودروی تهران انجام داد. کراس‌اووری تمام برقی که چهر‌ه‌ای مدرن دارد.نتا U یک کراس‌اوور کامپکت است که توسط کمپانی Hozon Auto تولید می‌شود و با نشان نِتا (Neta) به بازارهای هدف عرضه می‌شود. احتمالا نام نتا را قبل‌تر شنیده‌اید.

 

این نشان چینی و نوظهور یکی از کمپانی‌های چینی است که با سرمایه‌گذاری سنگین و به صورت یک استارتاپ فعالیت خود را آغاز کرد. این نشان یکی از برقی‌سازان چین است که الگوهای مدرنی در خودروهای خود دارد و نسبت به دیگر چینی‌ها عملکرد متفاوتی ارائه می‌دهد. این خودرو به یک پیشرانه برقی سوار بر‌محور جلو مجهز است که توان تولید نهایت قدرت ۱۶۱ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۱۰ نیوتن متر را دارد.

 

البته این خودرو در نسخه پرو قوی‌تر است و نسخه دو‌دیفرانسیل هم دارد اما در ایران نسخه تک‌دیفرانسیل آن عرضه می‌شود. با هر بار شارژ کامل پک باتری این کراس‌اوور می‌توان مسافت ۵۰۰ کیلومتر را پیمود و شارژ سریع این خودروی برقی تنها ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. البته زمان عرضه این خودرو مشخص نیست ولی در غرفه بی‌ام کارز در شهرآفتاب می‌توانید آن را از نزدیک ببینید.

 

جک E50Aبرقی/ تاکسی کرمان‌ موتور 
3 جک E50Aبرقی
شرکت کرمان موتور، خودروی برقی کی‌ام‌سی E50A را به عنوان تاکسی عرضه کرده است. این شرکت در روزهای پایانی دی‌ماه 1402، طی مراسمی، تعداد 400 دستگاه خودروی برقی کی‌ام‌سی E50A را تحویل تاکسیرانی داد. حالا همین تاکسی برقی نیز در نمایشگاه شهرآفتاب و در غرقه کرمان موتور به نمایش درآمده است.

 

این خودرو تماما برقی بوده و یک موتور 142 کیلوواتی با گشتاور 340 نیوتن‌متر دارد. این سدان برقی در مدت زمان 7/6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت می‌رسد. حداکثر سرعت آن نیز به 142 کیلومتر بر‌ساعت می‌رسد. یک باتری LFP برای آن در نظر گرفته شده که 50/1 کیلووات ساعت ظرفیت دارد. این باتری با هر بار شارژ 402 کیلومتر برد حرکتی را ارائه می‌دهد. برای شارژ باتری در حالت سریع، 48 دقیقه طول می‌کشد تا از 30 به 80 درصد برسد‌ اما شارژ عادی 30 تا 80 درصد، به 8/5 ساعت زمان نیاز دارد.

 

تاکسی کی‌‌ام‌سی E-TAXI با هر بار شارژ کامل قادر به پیمایش 402 کیلومتر خواهد بود و مدت زمان شارژ سریع آن 45 دقیقه است. در صورت استفاده از شارژ دیواری معمولی این زمان به 10 ساعت خواهد رسید. 142 کیلو‌وات معادل 190 اسب بخار و 340 نیوتن‌متر حداکثر قدرت و گشتاور اعلامی این تاکسی است.100 دستگاه از این خودرو نیز گفته می‌شود پلاک‌گذاری شده ‌ و به‌زودی در سیستم حمل و نقل تهران مشاهده می‌شود.

 

جیلی جئومتری C/ تمام برقی فرداموتور 
4 جیلی جئومتری
گروه خودروسازی فردا یکی از برندهای خودروساز خصوصی کشور بوده که در سالن A5 با محصولات مختلفی حضور دارد. جیلی جیامتری یا همان جئومتری C پرچمدار خودروهای برقی فردا موتور بوده که یک کراس‌اوور تمام برقی است. جیلی جئومتری C   یک خودروی برقی با طراحی بسیار خاص است که به‌زودی احتمالا شاهد عرضه آن خواهیم بود.


جئومتری C از نظر ابعاد بدنه در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴‌۴۳۲، ۱‌۸۳۳ و ۱‌۵۶۰ میلی‌متر اندازه دارد. جئومتری C در تمامی نسخه‌ها از یک پیشرانه مگنت سنکرون ‌ روی محور جلو با قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. بررسی جئومتری C فردا موتور نشان می‌دهد که پیشرانه مزبور توسط Nidec با کد Ni150Ex تولید می‌شود.


این موتور به باتری لیتیوم-یونی ۵۳ یا ۷۰ کیلووات ساعتی متصل خواهد بود. این باتری نیز توسط کمپانی CATL تأمین می‌شود و شعاع پیمایش این خودرو بنابر ظرفیت باتری ۴۰۰ یا ۵۵۰ کیلومتر با یک بار شارژ کامل است. ضمن اینکه امکان اتصال باتری به شارژرهای سریع همراه با استاندارد اروپایی CCS۲ وجود دارد و در این صورت باتری در ۴۲ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود.


مصرف انرژی به ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر معادل 9/13یا ۱۴ کیلووات انرژی است. مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کامل باتری‌ها با شارژ معمولی نیز 8/5 یا ۱۱ ساعت خواهد بود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو نیز 7/7ثانیه اعلام می‌شود.


دانگ‌فنگ E70/ تاکسی برقی ایران‌خودرو 
دانگ
ایران‌خودرو پیش از این عرضه دو مدل لونا GRE و بستیون Nat را در سامانه حمل‌ونقل عمومی کشور ‌ در دستور کار قرار داده بود. حال در پنجمین نمایشگاه خودروی تهران از عضو جدید این خانواده که دانگ‌فنگ E70 است، رونمایی خواهد شد.سومین عضو خانواده الکتریکی سامانه تاکسیرانی کشور یعنی دانگ‌فنگ E70، یک سدان تمام‌الکتریکی است که در حال حاضر در بازارهای چین و روسیه نیز فروخته می‌شود.

 

این خودرو طول و عرض برابر با ۴۶۸۰ میلی‌متر و ۱۷۲۰ میلی‌متر دارد و ارتفاع و فاصله بین محورهای آن نیز به ترتیب ۱۵۳۰ میلی‌متر و ۲۷۰۰ میلی‌متر است. فضای بار خودرو نیز به عدد تحسین‌برانگیز ۵۰۲ لیتر می‌‌رسد.دانگ‌فنگ E70 از یک باتری لیتیومی 50/8 کیلووات ساعتی بهره می‌برد که برای شارژ کامل، به ۸ تا 9/5 ساعت زمان نیاز دارد.

 

با شارژ کامل، خودرو می‌تواند مسافتی برابر با ۳۵۱ کیلومتر را طی کند. حداکثر سرعت آن نیز به ۱۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و در 9/9 ثانیه، شتابصفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را طی می‌کند. پیشرانه الکتریکی خودرو قادر به تولید ۱۲۲ اسب بخار است و قدرت تولیدشده، توسط جعبه‌دنده تک‌سرعته مخصوص خودروهای الکتریکی به چرخ‌های جلو ارسال می‌شود.

 

در محور جلو از سیستم تعلیق مک‌فرسون و در محور عقب از تعلیق توریسون بیم استفاده شده است. در فضای داخلی دانگ‌فنگ E70، سیستم جهت‌یابی، پنل ابزار LCD، فرمان چندکاربردی و قفل مخصوص صندلی کودک ایزوفیکس دیده می‌شود. راننده و سرنشین جلو از کیسه‌های هوا بهره می‌برند و امکان اتصال به سیستم عامل خودرو با استفاده از بلوتوث وجود دارد.

 

هونگچی E-QM5EV/ برقی بی‌ام کارز 
6 همونگچی
محصول هونگچی که در سبد محصولات بی‌ام‌کارز گروه بهمن قرار دارد، E-QM5EV است. این سدان بزرگ تمام‌الکتریکی از سبک طراحی خاصی تبعیت می‌کند و استایل متفاوتی دارد. این سدان سایز بزرگ تمام‌الکتریکی می‌تواند ۱۸۸ اسب‌بخار قدرت تولید کند.

 

این خودروی بزرگ می‌تواند با یک بار شارژ کامل مسافتی برابر با ۴۳۱ کیلومتر را بپیماید و با شارژر سریعDC ، 20 تا 80 درصد ظرفیت باتری‌ آن ظرف ۳۰ دقیقه شارژ می‌شود. این خودرو با هدف اضافه شدن به ‌ناوگان حمل‌ونقل تاکسیرانی وارد کشور شده است. هونگچی E-QM5 دارای ۵‌۰۴۰ میلی‌متر طول، ۱‌۹۱۰ میلی‌متر عرض و ۱‌۵۶۹ میلی‌متر ارتفاع است و فاصله محوری آن هم ۲‌۹۹۰ میلی‌متر اعلام شده است.

 

این خودرو در حالت شارژ کامل قادر به پیمایش مسافتی معادل با ۴۳۱ کیلومتر است. خودروی برقی هونگچی E-QM5 یک سدان لوکس است که در سال ۲۰۲۱ برای نخستین بار رونمایی شد. این خودرو دارای پلتفرم مشترکی با هونگچی H5 است و به نوعی نسخه برقی H5 به شمار می‌آید. هونگچی E-QM5 دارای یک پیشرانه برقی با نهایت قدرت ۱۸۸ اسب‌بخار و بیشینه گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر و پک باتری ۵۴ کیلووات ساعتی است. هونگچی E-QM5 بی‌ام کارز، نسخه 140 کیلوواتی است و باتری آن در مدت زمان 30 دقیقه از شارژ 20 به 80 درصد می‌رسد.

 

ری‌را/  کراس‌اوور برقی ایران‌خودرو 
ریرا
ری‌را خودروی بومی‌ای است که نسخه برقی آن نخستین‌ بار در اواسط پاییز 1402 رونمایی شد اما ایران‌خودرو در اواسط زمستان 1402 نیز یک بار دیگر، این کراس‌اوور تمام برقی را به نمایشگاه خودروی تهران 1402 آورده بود. جلوپنجره ری‌را برقی، برخلاف نسخه بنزینی، کاملا بسته بوده و پیشرانه برقی دارد.

 

خروجی این محصول به 161 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد و یک باتری 52 کیلووات ساعتی دارد. طبق اعلام ایران‌خودرو، برد حرکتی ری‌را برقی 420 کیلومتر است. نخستین کراس‌اوور تمام برقی ایران‌خودرو‌ که برپایه خودروی جدید ری‌را ساخته شده است، در جریان دومین دوره از نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1402 برای اولین‌بار رونمایی شد.

 

با اینکه مشخصات فنی این خودرو و حتی زمان عرضه آن به بازار کشورمان هنوز نامشخص است ولی با این حال، ایران‌خودرو در آبان امسال جزئیات فنی جدیدی از این خودرو را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و حالا هم در نمایشگاه خودروی شهرآفتاب به نمایش درآمده است. ری‌را الکتریکی، می‌تواند 420 کیلومتر براساس استاندارد NEDC را با یک بار شارژ طی کند که عدد بسیار هیجان‌انگیزی است.

 

با اینکه 80 درصد ظرفیت باتری‌ها را می‌توان در کمتر از یک ساعت شارژ کرد، ولی در صورت استفاده از ولتاژ عادی، باید زمانی در حدود 10 ساعت را برای پرکردن باتری‌هایش، منتظر بمانید. ایران‌خودرو به لطف باتری‌هایی که ظرفیت 52 کیلووات‌ ساعت دارند، توانسته از دل ری‌را برقی، حدود 161 اسب‌بخار قدرت، به همراه 300 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

 

هوندا ENS1/ نسخه تمام برقی وزل 
8 هوندا ای ان
هوندا ENS1 نسخه تمام برقی وزل است که معین خودروی ایرانیان آن را برای اولین بار در اتواکسپوی تهران رونمایی کرد و در معرض دید عموم مردم قرار داد. از بین وارداتی‌های معین‌خودرو دو محصول هوندا وزل بنزینی و هوندا ENS1 جزو جدیدترین‌ها محسوب می‌شوند زیرا برای اولین بار در پنجمین اتو اکسپوی تهران رونمایی شده‌اند.

 

در سالن U شهرآفتاب این خودروی جذاب را می‌توانید ببینید. ای‌ان‌اس ۱ به یک موتور برقی ۲۰۱ اسب بخاری مجهز شده که می‌تواند حداکثر گشتاور ۳۱۰ نیوتن متر را به چرخ‌های جلو تحویل دهد. ظرفیت پک باتری وزل تمام برقی ۶۲ کیلو وات ساعت ‌ و قادر است ۵۱۰ کیلومتر پیمایش را با یک بار شارژ برایش فراهم کند.

 

کراس‌اوور وارداتی معین‌خودروی ایرانیان مجهز به امکاناتی از قبیل کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز کمکی، کنترل پایداری الکتریکی، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، کلاستر دیجیتال، مولتی‌مدیا و …است. اسب بخار درباره ظاهر این خودرو نوشته است، دقیقاً به مانند وزل بنزینی طراحی ظاهری ENS1 هم ما را به یاد چانگان UNI-K، وارداتی سایپا‌ می‌اندازد.

 

فرم چراغ‌های جلو و عقب ENS1 بسیار به این محصول از چانگان شبیه است و با توجه به اینکه طراحی ENS1 نسبت به چانگان قدیمی‌تر است، صد در‌صد کپی‌کاری و الگو‌برداری از جانب چانگان بوده. به‌طور کلی این کراس‌اوور کامپکت تمام برقی ژاپنی ظاهر به‌شدت جذابی دارد.

 

 

کدخبر: ۵۵۳۳۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر