کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۹۱۲
تاریخ خبر:

جدی می‌فرمایید؟!

جدی می‌فرمایید؟!

سازمان توسعه تجارت: به حدی خودرو وارد می‌شود که باید در فکر انبار‌های جدید باشیم

روزنامه هفت صبح| ‌ روز شنبه خبری از تسنیم به نقل از ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست مدیران ستادی و اجرایی گمرک ایران منتشر شد با این مضمون:«در روزهای آتی به حدی خودرو وارد بنادر خواهد شد که مشکل انبارداری در گمرکات برای طی تشریفات ترخیص خواهیم داشت.»

 

او با اشاره به پنج سال ممنوعیت واردات خودرو، گفت: «تعامل سازنده با دستگاه‌های مختلف انجام شده  و در روزهای آتی به حدی خودرو وارد خواهد شد که مشکل در فضای انبار برای نگهداری خودرو‌ جهت ترخیص از گمرک خواهیم داشت.»

 

خب آدم این خبر را که می‌خواند دلش می‌خواند به سبک همان آقایی که این روزها معروف شده است، بگوید: «‌جدی می‌فرمایید؟؟» آخر آمارها و بررسی‌ها در این مدت نشان نمی‌دهد که آنقدر واردات خودرو داشته باشیم که به مشکل انبارداری بخوریم. حالا در این چند روز آتی چه اتفاق محیر‌العقولی قرار است رخ بدهد که به یک‌باره ماشین‌های خارجی به گمرک ما سرازیر شوند؛ الله اعلم! 

 

البته این مدل خبردرمانی در حوزه واردات خودرو توسط سازمان توسعه و تجارت برای اولین بار نیست که رخ می‌دهد.29 مهرماه امسال بود که مهدی ضیغمی اعلام کرد، برنامه‌ریزی برای واردات خودرو با شرکت‌ها است و از نظر ما واردات خودرو برای شرکت‌ها تا ۶۰ هزار دستگاه تا پایان سال ممکن است. او در 28 آبان نیز گفت: من روی ۶۰ هزار دستگاه ترکیب خودروی برقی و بنزینی ایستادم و امیدوارم این اتفاق بیفتد. برای بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودرو تامین ارز خواهم کرد.

 

حالا بررسی کنیم از زمان بازگشایی دوباره واردات خودرو، چه تعداد خودرو وارد شده است. از تقریبا اردیبهشت 1401 که واردات آغاز شد تاکنون،  ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو وارد بنادر و گمرکات کشور شده و حدود چهار هزار خودرو نیز به مشتریان تحویل داده شده است. این آماری است که خود مهدی ضیغمی به خبرگزاری فارس گفته  و به آن استناد می‌کنیم.

 

بگذریم که واقعا کسی خودروی وارداتی پلاک شده چندانی را در سطح شهر ندیده است. ضیغمی در آخرین آماری که هفته گذشته اعلام کرد، گفت: از بیش از ۳۰ هزار نفری که در نوبت اسفند سال گذشته برای خرید خودرو‌های وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند، ۱۲ هزار نفر نسبت به انتخاب خودرو اقدام کردند و برای سایر افرادی که هنوز نسبت به انتخاب خودرو اقدام نکرده‌اند، یکی، دو دوره دیگر عرضه خواهیم داشت. او بیان داشت: تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ خودرو وارد بنادر و گمرکات کشور شده ‌ و حدود چهار هزار خودرو نیز تحویل مشتریان شده است.

 

 طبق اعلام مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت شرکت‌های بزرگ وارد‌کننده خودرو تا سه ماه آینده حداقل می‌توانند ۳۵ تا ۴۰ هزار خودرو را وارد کشور کنند ضمن اینکه میزان بودجه در نظر گرفته شده برای واردات خودرو در سال آینده حداقل یک میلیارد یورو است.

 

باید امید داشت گفته این مقام مسئول درست باشد؛ اگرنه که تا به اینجای کار نه خبری از واردات خودروی اقتصادی بود و نه قیمت‌ها به بدنه اقتصادی جامعه نزدیک شد و نه خودروهای وارداتی آش دهان‌سوزی از لحاظ آپشن و کیفیت هستند‌‌ اما حتما که جدی می‌فرمایید دیگر جا برای وارداتی‌ها در انبار نخواهد بود!

 

کدخبر: ۵۵۳۹۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر