کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۷۹۴
تاریخ خبر:

فعلا چیزی تغییر نمی‌کند

فعلا چیزی تغییر نمی‌کند

از رد دستمزد منطقه‌ای تا کاهش تعرفه واردات خودرو و ممنوعیت افزایش قیمت بلیت هواپیما

روزنامه هفت صبح| دیروز از نظر تعداد انتشار خبرهای مربوط به زندگی و معیشت مردم در ابعاد خرد و کلان واقعا روز کم نظیری بود، دعوای دولت و مجلس را در مطلب دیگری در همین نسخه از روزنامه با هم مرور کردیم اما خرده خبرهای دیگری هم شنیده شدند که هیچ‌کدام اهمیت کمتری از دعوای بودجه ندارند.

 

دستمزد منطقه‌ای نمی‌شود 
زمزمه منطقه‌ای شدن دستمزد از دولت شروع نشد اما این وزارت اقتصاد بود که طرحی برای این کار تنظیم کرد و به کمیته مزد فرستاد اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد این طرح با واکنش تند نماینده‌های کارگری مواجه شد.

 

گویا یکی از آنها خطاب به نماینده دولت اعلام کرده که بهتر است ایده منطقه‌ای شدن دستمزد را اول از کارمندان دولت شروع کند نه از کارگران. نماینده تامین اجتماعی هم به شدت و تندی با این طرح مخالفت کرده و در نهایت هم طرح با رای‌گیری کنار گذاشته شد تا ببینیم قدم بعدی دنبال‌کننده‌های آن چه خواهد بود.

 

دولت و گروه بزرگی از طرفداران منطقه‌ای شدن دستمزد می‌گویند که هزینه تولید و هزینه زندگی در نقاط مختلف ایران با هم برابر نیست بنابراین حداقل حقوق نباید در همه جا یکسان باشد و اصرار بر این موضوع باعث می‌شود که در مناطقی که دستمزد کمتر صرفه دارد کارگران بدون بهره‌مندی از حقوق اولیه مانند بیمه و...

 

به کار مشغول شوند چراکه در مورد حقوق توافق دارند اما از نظر قانونی نمی‌توان کارگری با این مقدار حقوق استخدام کرد. مخالفان اما معتقدند که با این کار فقط بهانه بهتر برای محرومیت مزدی کارگران ایجاد خواهد شد چراکه همین حالا هم آن‌قدر بین حداقل حقوق و سبد معیشت فاصله هست که حداقل حقوق فعلی برای مناطق کم برخوردار هم مناسب نیست و نباید زیر بار کمتر از این رفت.

 

بلیت هواپیما رسما گران نمی‌شود 
به تازگی دعوای دولت و شرکت‌های هواپیمایی وارد فاز تازه‌ای شد آن هم با ابطال رای دیوان عدالت اداری درباره نحوه تعیین قیمت بلیت هواپیما. ماجرا از این قرار بود که شرکت هواپیمایی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که ستاد تنظیم بازار نمی‌تواند قیمت بلیت هواپیما را تعیین کند. دیوان عدالت اداری هم این نظر را تایید کرد اما وزارت راه رای به موقوفی این حکم داد.

 

دیروز جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در حالی که تاریخچه افزایش قیمت‌های مصوب بلیت هواپیما طی چند سال اخیر را توضیح داد گفت:«متعاقب رای صادره هیات عمومی دیوان عدالت اداری، وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه ذیربط درخواست اعمال ماده ۹۱ دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی مجدد کرد که به استناد آن، رئیس دیوان در نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی نسبت به موقوف الاجرا شدن رای مکاتبه کرد

 

که مراتب توسط سازمان هواپیمایی جهت آگاهی و اقدام شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد و شرکت‌ها مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند. سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده دولت در صنعت هوانوردی غیرنظامی متولی ایمنی پروازهاست افزود: این سازمان خود را مکلف به تکالیف و مسئولیت‌هایی که قانون‌گذار برعهده او نهاده است می‌داند و هر تصمیمی که در فرایند قانونی کشور ابلاغ شود موظف به اجرا خواهد بود.»

 

بنابراین شاید بتوان گفت که فعلا شرکت‌های هواپیمایی بازنده شده‌اند اما شاید بازنده اصلی مردمی باشند که مجبورند در اغلب مواقع برای سفر هوایی به بازار سیاه متوسل شوند و بلیت‌ها را به چند برابر قیمت بخرند در حالی که خوش خیال‌ها تصور می‌کنند توانسته‌اند قیمت بلیت را ثابت نگه دارند.

 

کاهش گمرک ماشین‌های وارداتی 
دیروز یک اتفاق خیلی مهم در حوزه واردات خودرو افتاد. البته اگر خوشبین و امیدوار باشیم که واقعا واردات به صورتی که نیاز بازار را تامین کرده و قیمت‌ها را تعدیل کند اتفاق خواهد افتاد. 

 

ماجرا از این قرار است که تصویب‌نامه هیات وزیران درخصوص اصلاحاتی در فصل ۹۸ کتاب مقررات صادرات و واردات و کاهش سود بازرگانی انواع خودرو سواری باحجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی ابلاغ شد و بر این اساس سود بازرگانی انواع خودرو سواری با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی از ۶۶به ۵۱ درصد کاهش یافته است.

 

این خبر از آنجا اهمیت دارد که اگر واردات به شکلی که دولت وعده می‌دهد عملیاتی شود دقیقا همین خودروها که نسبتا اقتصادی هستند اصلی‌ترین خودروهایی خواهند بود که بازار ایران می‌تواند به آنها اقبال نشان بدهد و نیاز مصرف‌کننده ایرانی را برطرف کنند. به همین دلیل هم می‌توان گفت اتفاق مهمی افتاده است.

 

‌پشت پرده محدودیت خرید نان 
اگرچه خبر آخر به تثبیت هیچ چیزی مربوط نیست اما یکی از خبرهای اقتصادی مهمی است که دیروز منتشر شد و به سفره شما مربوط است و آن حرف‌هایی است که درباره پشت پرده محدودیت فروش نان زده شد.

 

ماجرا این بود که محمدجواد کرمی ، نایب‌رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: نانی‌نو، سامانه فروش هوشمند نان، سهمیه آرد برخی نانوایان را به‌شدت کاهش داد که این امر منجر به اعتراض برخی نانوایان شده است که پاسخگوی نیاز روزانه آنها نیست. سهمیه نانوایان در ماه جاری در مقایسه با ماه‌های گذشته کاهش یافته که این امر اعتراض برخی نانوایان به اتحادیه را همراه داشته است.

 

ما محدودیتی برای فروش نان به مردم نداریم، اما این شرکت برای نانوایان محدودیت فروش نان گذاشته است، به‌طوری که اگر یک نانوایی برای فروش هر کیسه آرد تعداد کارت بانکی کمتری در دستگاه‌ نانی‌نو کشیده باشد سهمیه آرد نانوایان را کاهش می‌دهد.

 

به‌طور مثال برای هر کیسه آرد ۴۰کیلوگرمی که ۱۱۰ عدد نان سنگک پخته می‌شود باید ۳۶ نفر خرید داشته باشند. به مردم اعلام می‌شود که محدودیتی برای خرید نان ندارند اما برای اختصاص آرد به نانوایان اعلام می‌شود بر اساس فروش با این شرایط می‌توانند سهمیه آرد خود را دریافت کنند.

 

کدخبر: ۵۵۲۷۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر