کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۸۸۹
تاریخ خبر:

قیمت نجومی خودروهای وارداتی در بازار ‌آزاد

قیمت نجومی خودروهای وارداتی در بازار ‌آزاد

ورود ماشین خارجی اقتصادی فقط یک وعده بود

روزنامه هفت صبح| واردات خودرو که در دور جدید واردات آغاز شد، یک شعار کلیدی داشت: منتظر ورود خودروی اقتصادی خارجی باشید! البته بماند که بعدها این کلمه اقتصادی توسط کسانی که گفته شده بود انکار شد و گفتند اصلا با این تعرفه‌ها مگر می‌شود خودروی اقتصادی وارد کرد.

 

بعدتر هم که مردم نسبت به لو‌آپشن بودن ماشین‌های وارداتی اعتراض کردند، گفتند خب با سقف 20 هزار دلار بهتر از این نمی‌شد وارد کرد. درنهایت هم که دیده شد اصلا واردات خودروی خارجی با وعده داده شده یکی نبود، گفتند چرا واردات قطره‌چکانی است؟ بعد وزیر صمت را به مجلس فراخواندند، وزیر گفت دست ما نیست.

 

دیگری گفت ارز نمی‌دهند. بانک مرکزی گفت ارز نداریم. برنامه و بودجه گفت اصلا واردات چه لزومی دارد! توسعه و تجارت گفت تا پایان سال 60 هزار دستگاه خودرو وارد می‌کنیم! بعد وزیر دوباره گفت فوکوس روی واردات برقی‌ها است. بعد اسم واردات خودروهای دست‌دوم به میان آمد؛ دقت کنید در حد همان اسم آوردن که نتیجه‌ای هم نداشت.

 

در نهایت به همین میزان خودروهای وارداتی که اکثر آنها هم چینی هستند، رضایت داده و قیمت‌گذاری شدند. حالا نکته ماجرا کجاست؟ تفاوت نجومی قیمت‌های پایه که سازمان حمایت و شورای رقابت اعلام کرده‌اند با قیمت‌هایی که در آگهی‌ها می‌بینیم!

 

یعنی یک ماشین کم‌آپشن که در خود دنیا نصف همین قیمتی است که قیمت پایه عنوان شده، در بازار آزاد اینجا دو برابر خرید و فروش می‌شود. شرکت‌های واردکننده هم در این میان تقصیر چندانی ندارند، با کمبود ارز و میزان تعرفه و سقف واردات چندتایی خودرو وارد کرده‌اند و به سامانه فروش وارداتی‌ها فرستاده‌اند

 

اما دیگر نمی‌توانند روی تمام موارد نظارت کنند. البته که داستان خدمات پس از فروش این خودروها که حکایت دیگری است را فعلا کار نداریم و در این گزارش سراغ تفاوت نجومی قیمت‌ها در بازار آزاد و نمایندگی می‌رویم.

 

تفاوت قیمت‌‌ نجومی وارداتی‌ها

* هیوندای کرتا در نمایندگی دو میلیارد و 220 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است اما در بازار آزاد 4 میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

 

* تویوتا کرولا در نمایندگی دو میلیارد و 245 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده اما در بازار آزاد تا 4 میلیارد تومان قیمت خورده است.

 

* هیوندای النترا در نمایندگی 2 میلیارد و 220 میلیون تومان است اما در بازار آزاد 3 میلیارد و 100 میلیون تومان به فروش می‌رود. 

 

* کیا سلتوس  در نمایندگی دو میلیارد و 625 میلیون تومان است که در بازار آزاد 4 میلیارد و 300 میلیون تومان قیمت دارد. 

 

* چانگان CS35پلاس تیپ3 در نمایندگی یک میلیارد و 275 میلیون تومان و در بازار آزاد یک میلیارد و 650 میلیون تومان قیمت دارد.

 

* فیات 500 در نمایندگی دو میلیارد و 200 میلیون تومان است و در بازار آزاد 3 میلیارد و 300 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.


درخواست سود صد در‌صدی! 
هیوندای کرتا خودروی وارداتی کرمان‌موتور است که اتفاقا ظرف همین چند روز به مشتریان تحویل داده شد. قیمت نهایی هیوندای کرتا ۲۰۲۳ که توسط کرمان‌موتور وارد ایران شد، برای خریدار ۲ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تمام شده است.

 

اما در بازار آزاد کار تا جایی پیش رفته که این خودرو را تا مرز 4 الی 5 میلیارد تومان هم برای فروش گذاشته‌اند. البته که شایعه عدم ثبت سفارش مجدد خودروهای کره‌ای و همچنین کم بودن تعدا خودروهای وارداتی باعث بالا رفتن قیمت در این بازار شده است. 

 

قیمت فضایی شاسی‌بلند جیلی در بازار آزاد 
با آغاز تحویل جیلی آزکارا ۲۰۲۳ به مشتریان سامانه وارداتی‌ها توسط فردا موتورز، قیمت نجومی برای این شاسی‌بلند جیلی در بازار آزاد تعیین شده است. در حال حاضر فردا موتورز جیلی آزکارا را با قیمتی نزدیک به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به مشتریان سامانه وارداتی‌ها عرضه می‌کند.

 

در حال حاضر دلالان و دارندگان این شاسی‌بلند وارداتی جیلی قیمت نجومی را برای آزکارا در بازار آزاد اعلام می‌کنند. البته که هیچ کدام از این قیمت‌ها به معامله ختم نشده و بازار فعلی کشور پذیرای این قیمت‌ها‌ برای جیلی آزکارا نبوده است.

 

آزکارا مدل ۲۰۲۳ فردا موتورز در بازار آزاد قیمتی در محدوده ۵ ‌ تا ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را دارد و صرفاً این اعداد توسط دلالان در فضای مجازی اعلام می‌شود. از سوی دیگر، بر‌اساس لیست خودروهای وارداتی ۲۰۲۳، قیمت بستیون وارداتی مدل T۷۷ ،1/5 لیتر توربو در بازار آزاد ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

 

قیمت نمایندگی این خودرو یک میلیارد و ۷۵۴ میلیون تومان است که یک میلیارد و ۷۵۴ میلیون تومان ارزان‌تر است. مردادماه امسال سخنگوی دولت اعلام کرد قرار نیست خودروی لاکچری وارد شود بلکه خودروی اقتصادی ویژه قشر متوسط وارد خواهد شد و ۱۷بهمن معاون وزیر صمت از تخصیص ۹۵۰میلیون یورو ارز به واردات خودرو خبر داد‌ که خب با این قیمت‌ها خبری از خرید این خودروهای وارداتی نیست.

 

کدخبر: ۵۵۳۸۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر