کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۱۳۶
تاریخ خبر:

دو بخشش بزرگ در جریان قتل اشتباهی

 دو بخشش بزرگ در جریان قتل اشتباهی

دو قاتل در تلاش تیم بخشش و صلح و سازش در اردبیل از قصاص نجات پیدا کردند.

روزنامه هفت صبح، فاطمه شیخ علیزاده| سه سال قبل رسیدگی به قتل مرد جوانی به نام حمید در درگیری دسته‌جمعی در یکی از محله‌های اردبیل در دستور کار ماموران جنایی این استان قرار گرفت. بررسی‌های ابتدایی حکایت از آن داشت که دو خانواده ساکن در منطقه وقوع جنایت از مدت‌ها قبل از یکدیگر کینه داشتند و همین باعث شده بود که چندین‌بار بین آنها نزاع و درگیری رخ دهد.

 

در آخرین درگیری که بین آنها رخ داد، حمید با ضربات چاقو توسط جوانی دیگر که از خانواده طرف مقابل دعوا بود به قتل رسید. با اطلاعات به دست آمده از این ماجرا، ‌ضارب شناسایی شده و ظرف مدت کوتاهی به دام ماموران پلیس افتاد.

 

او در اعتراف به شرکت در نزاع منجر به قتل گفته بود:«خانواده و بستگان ما از مدت‌ها قبل با خانواده حمید به‌خاطر مسائل پیش پا افتاده درگیری داشتند. این اختلافات بارها منجر به نزاع و فحاشی از سوی هر دو طرف شده بود. شب حادثه باز هم دعوا بالا گرفت و من به هواداری از خانواده خودم وارد نزاع شدم اما قصد به قتل رساندن کسی را نداشتم و فقط برای دفاع از خودم و خانواده‌ام چاقویی همراه داشتم.

 

وقتی دیدم که کار به درگیری فیزیکی رسید و دو طرف دعوا با یکدیگر گلاویز شدند با چاقو ضربه‌ای به حمید زدم اما نمی‌خواستم او را بکشم و فکرش را نمی‌کردم که ضربه من کشنده باشد.» در حالی که متهم صراحتا به اتهام ارتکابی اقرار کرده بود، رسیدگی به موضوع در دستور کار قضایی قرار گرفت تا بعد از طی روال قانونی عامل جنایت در دادگاه محاکمه شده و به‌سزای عمل خود برسد. اما در همین حال خانواده مقتول برای انتقامجویی اقدام به اجیر کردن عده‌ای کردند تا قتل حمید را برای خانواده متهم تلافی کنند.

 

قتل اشتباهی همسایه 
ضاربی که سراغ خانواده حمید رفت در جریان حمله انتقامجویانه خود اشتباهی مرد همسایه را هدف ضربات چاقو قرار داد که در جریان این درگیری مرد جوان به دلیل شدت ضربات وارد شده و خونریزی شدید جان خود را از دست داد.


به این ترتیب بار دیگر ماموران جنایی برای رسیدگی به جنایت تازه در محل وقوع همان قتل نخستین وارد عمل شدند و تحقیقات برای یافتن ردی از دومین قاتل کلید خورد. در حالی که بررسی‌ها نشان می‌داد عامل جنایت یکی از آشنایان خانواده حمید است، رد او توسط کارآگاهان پلیس آگاهی استان اردبیل زده شد

 

و متهم در کمترین زمان بعد از وقوع جنایت شناسایی و دستگیر شد. در همین حال جسد مرد بی‌گناه که در جریان یک جنایت اشتباهی جان خود را از دست داده بود برای انجام معاینات و آزمایشات لازم با دستور بازپرس جنایی به سردخانه پزشکی قانونی منتقل شد.


اعتراف به قتل اشتباهی 
متهم بعد از دستگیری در نخستین بازجویی‌ها به ارتکاب قتل اشتباهی اعتراف کرد و گفت:«بعد از اینکه حمید به قتل رسید همه خانواده داغدار و عزادار شده بودند. آنها از قبل با خانواده قاتل حمید اختلافات و درگیری‌هایی به خاطر مسائل مالی پیدا کرده بودند و چندین بار درگیری‌شان سبب عمیق‌تر شدن کینه بین آنها شده بود.

 

برای همین خانواده حمید تصمیم گرفتند خون ریخته شده مقتول را تلافی کنند و از من و چند نفر دیگر از آشنایان خواستند که به خانه قاتل حمله کنیم. من مطابق مشخصاتی که از خانواده حمید گرفته بودم وارد کوچه محل زندگی خانواده قاتل حمید شدم.

 

همان موقع چشمم به مردی افتاد که مشخصات او با آنچه در مورد خانواده قاتل شنیده بودم همخوانی داشت. برای همین به آن مرد حمله کرده و چند ضربه چاقو به او زدم اما گمان نمی‌کردم که ضربات وارد شده عمیق و کشنده باشد. من قصد قتل نداشتم و فقط می‌خواستم برای انتقامجویی از قتل حمید، از خانواده او زهرچشم بگیرم.»

 

با اعتراف این متهم رسیدگی به این پرونده نیز در جریان قضایی قرار گرفت و هر دو متهم در جلسات جداگانه در شعب دادگاه کیفری یک استان اردبیل پای میز محاکمه رفتند. در جریان محاکمه اولیای دم هر دو پرونده برای قاتلان تقاضای قصاص کردند و سرانجام هر دو قاتل به قصاص محکوم شدند.

 

به این ترتیب ابتدا نوبت به اجرای حکم قاتل حمید رسید و او پای چوبه‌دار رفت اما در زمان اجرای حکم اعضای هیات بخشایش ستاد صبر استان اردبیل با پادرمیانی از خانواده شاکی مهلت گرفتند.

 

سپس برگزاری جلسات صلح و سازش برای جلب رضایت اولیای دم آغاز شد و خانواده حمید اعلام کردند اگر اولیای دم مرد همسایه از قصاص فامیل آنها به خاطر قتل اشتباهی گذشت کنند؛ آنها هم قاتل حمید را می‌بخشند.

 

همین کافی بود تا اعضای هیات بخشایش سراغ خانواده مرد همسایه رفتند و تلاش خود را برای جلب رضایت آنها آغاز کردند. خانواده این مقتول که از افراد سرشناس و آبرودار محله هستند سرانجام تصمیم به گذشت از قصاص قاتل فرزندشان گرفتند و به این ترتیب اولیای دم حمید نیز از قصاص گذشت کردند.

 

با اعلام گذشت اولیای دم در این دو پرونده که با همت اعضای هیات بخشایش ستاد صبر استان اردبیل میسر شد، متهمان به زودی به لحاظ جنبه عمومی جرم پای میز محاکمه خواهند رفت. 

 

کدخبر: ۵۵۳۱۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر