کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۲۵۶
تاریخ خبر:

نفوذ اژدهای سرخ در آژانس انتخاب کانادا| آیا حکومت چین در حال مهندسی انتخابات به نفع ترودو است؟

نفوذ اژدهای سرخ در آژانس انتخاب کانادا| آیا حکومت چین در حال مهندسی انتخابات به نفع ترودو است؟

رویکرد ضد چینِ محافظه‌کاران کانادایی به گسترش فضای مسموم علیه پکن در بحبوحه روابط تیره بین دو کشور دامن می‌‎زند

هفت صبح| ‌یک نماینده سابق حزب محافظه‌کار در جریان تحقیقات مداخله خارجی گفت  بسیاری از کانادایی‌های چینی‌تبار بر این باورند که مأموران چینی در دفاتر آژانس انتخابات کانادا و مراکز رأی‌گیری کار می‌کنند. لئونا آلسلف که تا سال ۲۰۲۱ نماینده آرورا-اوک ریجز-ریچموند هیل در شمال تورنتو بود، در شهادتنامه خود در ۲۷ مارس در جلسه کمیسیون مداخله خارجی گفت در پویش خانه به خانه خود در سال ۲۰۲۱ دریافت که کانادایی‌های چینی‌تبار از این می‌ترسیدند که مأموران چینی متوجه مراجعه آن‌ها به مراکز رأی‌گیری شوند.

 

براساس شهادتنامه او که اولین‌بار توسط بلک‌لاکز ریپورتر منتشر شد، نیمی از شهروندان چینی-کانادایی که خانم آلسلف با آنها ارتباط گرفت به او گفتند از این می‌ترسند که رأی دادن آنها برای خود یا اعضای خانواده‌شان در کانادا و چین عواقب داشته باشد. برخی مدعی شدند ‌ تهدید را جدی گرفتند، چراکه مأموران حزب کمونیست چین در دفاتر محلی آژانس انتخابات کانادا و شعب رای‌گیری کار می‌کردند یا مراکز رأی‌گیری را که تعدادشان به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته بود (به دلیل کووید-۱۹) زیر نظر داشتند تا ببینند چه کسانی رأی می‌دهند.

 

ماری خوزه هوگ، کمیسر بررسی مداخله خارجی، در گزارش اولیه خود در ۳ مه گفت که حزب محافظه‌کار و رهبر وقت آن، ارین اوتول، در جریان انتخابات ۲۰۲۱ «سوژه گزارش‌های نادرستی شدند که به‌طور گسترده در رسانه‌های چینی‌زبان منتشر می‌شدند؛ رسانه‌هایی که گفته می‌شود یا گمان می‌رود که با جمهوری خلق چین یا حزب کمونیست چین ارتباط دارند.» اوتول در کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۱ از طرحی جامع برای مقابله با تجاوزات پکن و نقض حقوق بشر در داخل و خارج از کشور رونمایی کرد.

 

براساس گزارش قاضی هوگ، اوتول در شهادت خود گفت ‌ حزب او طرحی ارائه کرده تا آزار و شکنجه اویغورها در چین به‌عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته شود. کنی چیو، نماینده حزب محافظه‌کار- که به گفته کمیسیون در جریان انتخابات ۲۰۲۱ با کارزار دروغ‌پراکنی پکن مواجه شد- نیز لایحه‌ای را درخصوص ثبت مشخصات مأموران خارجی ارائه کرد.

 

در گزارش هوگ آمده است: «گلوبال تایمز، رسانه دولتی چین، در ۹ سپتامبر ۲۰۲۱ مقاله‌ای با عنوان «رویکرد ضد چینِ محافظه‌کاران کانادایی به گسترش فضای مسموم علیه پکن در بحبوحه روابط تیره بین دو کشور دامن می‎زند» منتشر کرد.

 

در ادامه این گزارش با اشاره به نمونه‌های مشابه از اشاعه اطلاعات نادرست پکن علیه محافظه‌کاران آمده است: «بین ۱۰ تا ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱، دست‌کم هشت صفحه خبری محبوب وی‌چت در کانادا مقاله گلوبال تایمز را به اشتراک گذاشتند و گفتند که حزب کمونیست روابط خود را با جمهوری خلق چین قطع خواهد کرد. هوگ در گزارش خود با تکیه به ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی به این نتیجه رسید که چین جدی‌ترین تهدید برای کانادا در زمینه مداخله خارجی محسوب می‌شود.

 

نزدیک به یک سال است که جاستین ترودو در نظر‌سنجی‌ها با فاصله دو رقمی از رقیب محافظه‌کار خود عقب است و محبوبیت او آنقدر ضربه خورده که برخی از لیبرال‌های قدیمی معتقدند که باید از سمت خود کناره‌گیری کند. پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی تحلیلی به آخرین وضعیت جاستین ترودو در انتخابات سراسری در کانادا پرداخته و تاکید می‌کند که خطر پیروزی پیر پولیور، رهبر پوپولیست و دست راستی در این کشور بالا است.

 

با وجود عقب بودن ترودو در نظرسنجی‌ها او کار خاصی برای بهبود وضعیتش نکرده ‌ یا اگر هم کرده چندان نتیجه‌بخش نبوده است. مشکلات ترودو تا حدی منعکس‌کننده مسائلی است که جو بایدن در آمریکا و همچنین دیگر رهبران اروپای غربی با آن رو به رو هستند و آن‌هم خطر به قدرت رسیدن رهبران پوپولیست دست راستی است. این مسئله تا اندازه‌ای برآمده از تلاش‌های جهانی برای مقابله با تورم و مشکلات اقتصادی به جا مانده از دوران قرنطینه کووید ۱۹ است و رهبران پوپولیستی با سر دادن شعارهای عامه‌پسند که پایه و اساس اقتصادی و علمی هم ندارد مردم را در کشورهای مختلف جذب خود می‌کنند.

 

ترودو طولانی‌ترین دوره رهبری در میان سیاستمداران گروه ۷ را به نام خود ثبت کرده اما در ماه‌های اخیر دردسرهای زیادی محبوبیت او را به چالش کشیده و حالا وضعیتش در نظرسنجی‌ها هم چندان مطلوب نیست. حالا با این گزارش‌ها، حکومت چین متهم است که به ضرر نامزدهای راستگرا در حال اقداماتی است که در نهایت اکر خنثی نشود، در انتخابات پیش رو به نفع ترودو تمام خواهد شد. (اپوک تایمز و پولیتیکو)

 

کدخبر: ۵۶۵۲۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر