کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۱۹۸
تاریخ خبر:

یک جهان، آشوب؛ در بنگلادش، انگلیس و ونزوئلا چه خبر شده است؟

یک جهان، آشوب؛ در بنگلادش، انگلیس و ونزوئلا چه خبر شده است؟

بنگلادش در جنوب آسیا، انگلیس در غربی‌ترین نقطه اروپا و ونزوئلا در آمریکای لاتین. ماجرای این اعتراضات چیست؟

هفت صبح| جهان، در کنار درگیری‌هایی که در خاورمیانه به وجود آمده؛ این روزها شاهد برخی از تنش‌های داخلی و تظاهرات‌های شدیدی هم شده است. بنگلادش در جنوب آسیا، انگلیس در غربی‌ترین نقطه اروپا و ونزوئلا در آمریکای لاتین. ماجرای این اعتراضات چیست؟

 

بنگلادش

کشوری است تقریبا به اندازه استان خراسان جنوبی ما ولی با نزدیک به ۱۷۰ میلیون نفر جمعیت (استان خراسان جنوبی ما کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارد). ۹۱ درصد از مردم این کشور مسلمان هستند. آن‌ها از سه طرف با هند و از یک طرف با میانمار مرز دارند. این کشور در یک جنگ خونین استقلال در سال ۱۹۷۱ از پاکستان مستقل شده است. بنگلادش دومین اقتصاد آسیا را دارد ولی به تبع جمعیت خود و اینکه ۶۵ درصد از آن‌ها افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال سن هستند؛ بیکاری بالایی دارد.

 

در این شرایط استخدام دولتی اهمیت بالایی دارد ولی دولت خانم شیخ حسینه که مجموعا ۲۰ سال به عنوان نخست‌وزیر این کشور را اداره می‌کرده است؛ یک نظام سهمیه‌بندی برای استخدام دولتی ایجاد کرد. این نظام به این صورت بود که ۳۰ درصد از کل سهمیه استخدام دولتی در اختیار خانواده قربانیان و زخمی‌شدگان جنگ استقلال ۱۹۷۱ قرار گیرد. نکته اینجاست که اغلب این خانواده‌ها حامی حزب حاکم هستند و از این رو مردم این موضوع را نه فقط تجلیل از آن افراد که نوعی رانت سیاسی دیدند.

 

اعتراضات بر سر این ماجرا از سال ۲۰۱۸ آغاز شد و مدتی پرونده در دستگاه قضایی بود تا اینکه کمتر از یک ماه پیش دیوان عالی این کشور نظر نهایی خود را اعلام کرد و گفت که باید این سهمیه اعمال شود. در اینجا بود که مردم عمدتا از جوانان و دانشجویان به خیابان‌ها آمدند و نسبت به این موضوع اعتراض کردند. دولت که حمایت ارتش را با خود داشت به مقابله سفت و سخت با اعتراضات پرداخت و حدود ۳۶۰ نفر را تا روز دوشنبه کشت تا اینکه بالاخره شیخ حسینه حاضر شد از قدرت کنار برود و از کشور هم خارج شد و حالا این کشور با یک دولت نظامی اداره می‌شود. 

 

انگلستان

سه‌شنبه هفته گذشته در نزدیکی شهر لیورپول یک پسر ۱۷ ساله به سه دختر نوجوان که در یک کلاس رقص با متد خانم تیلور سوییفت شرکت کرده بودند حمله کرد و با چاقو آن‌ها را کشت. برخی از افراد راست افراطی در ساعات ابتدایی این ماجرا شایعه کردند که قاتل یک مهاجر مسلمان است. به این ترتیب حملاتی به مراکز سکونت مهاجران و نیز برخی از مغازه‌های مهاجران و حتی برخی مساجد صورت گرفت.

 

دولت برای مقابله با این موضوع در یک حرکت بی‌سابقه نام و مشخصات قاتل ۱۷ ساله را اعلام کرد. (چون مشخصات مجرمان نوجوان به این سادگی منتشر نمی‌شود). معلوم شد که او هم در انگلیس متولد شده و هم در انگلیس بزرگ شده است. با این حال راست افراطی دست‌بردار نیست و با تحریک عواطف افرادی که با مهاجران مخالفند هر روز دست به اعتراض و آشوب می‌زند.

 

انگلستان که به طور کلی ۱۸ هزار نفر پلیس دارد که برای مقابله با شورش آموزش دیدند؛ تا همین حالا ۴ هزار نفر از آن‌ها را به میدان آورده و نزدیک به ۴۰۰ نفر را هم بازداشت کرده و نخست وزیر حزب کارگر هم که با اولین بحران خود مواجه شده، با ادبیاتی تند وعده برخورد شدید با این افراد را داده ولی معترضان دست‌بردار نیستند با اطلاعات غلطی که اغلب هم از طریق تلگرام به هواداران خود می‌دهند حالا برنامه دارند که در روز چهارشنبه به مراکز مشاوره دولتی برای مهاجرین حمله کنند. 

 

ونزوئلا

در این کشور انتخابات ریاست جمهوری سبب دعوا شده است. انتخابات بین آقای مادورو برگزار شده که یکی از چهره‌های چپ این کشور و از نزدیکان هوگو چاوز است و در مقابل نامزدی از اپوزیسیون به نام ادموندو گونزالس. در نتایج اعلام شده گفته شده که آقای مادورو با حدود ۵۲ درصد آرا انتخابات را برده و آقای گونزالس با حدود ۴۳ درصد انتخابات را باخته است ولی این نتایج را بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، کشورهای غربی و نیز اپوزیسیون این کشور قبول ندارند و می‌گوید در انتخابات تقلب شده است.

 

اعتراضاتی در خیابان صورت گرفته که در آن تاکنون ۱۲ نفر کشته و حدود ۱۳۰ نفر زخمی و ۷۵۰ نفر دستگیر شدند. کشوری مثل آمریکا هم اعلام کرده که آقای گونزالس را به عنوان رئیس جمهور منتخب قبول دارد. در حال حاضر اختلاف اصلی بر سر این است که به دولت گفته می‌شود که باید جزئیات آرا را اعلام کنید و دولت می‌گوید چنین کاری مقدور نیست.

 

برای آن هم دلایل مختلفی بیان می‌شود و یکی از عجیب‌ترین دلایل این است که ایلان ماسک نتایج انتخابات را هک کرده است.

 

دعوای آقای مادورو البته فقط با ایلان ماسک نیست و او با شرکت متا هم وارد درگیری شده و در یک سخنرانی خود برنامه واتساپ را از روی گوشی‌اش پاک کرده و از مردم هم خواسته که چنین کاری انجام دهند. البته جالب است که روی همان گوشی دو برنامه دیگر شرکت متا یعنی اینستاگرام و فیس‌بوک وجود دارد. 

 

کدخبر: ۵۶۴۱۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر