کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۴۹۸
تاریخ خبر:

آبروداری پاریسی‌ها در روز آخر المپیک| مدال طلا برای وزارت کشور و پلیس

آبروداری پاریسی‌ها در روز آخر المپیک| مدال طلا برای وزارت کشور و پلیس

با پایان این دوره از رقابت‌ها، تام کروز پرچم یکی از پرسروصداترین المپیک‌ها را از پاریس به لس‌آنجلس برد

هفت صبح| پاریس هیچگاه اینقدر امن، تمیز و منظم نبوده است. این گزاره‌ای است که این روزها از زبان ساکنان این شهر به گوش می‌رسد. آن‌هم پس از تلاطمات سیاسی که قبل از این بازی‌ها در فرانسه حاکم بود و انتخاباتی دراماتیک و جنجالی طی آن رقم خورد. با اینکه پیش‌بینی می‌شد در نتیجه این انتخابات، اعتصابات یا اعتراضات خیابانی رخ دهد اما از این قبیل مسائل هم خبری در میان نبود. متروها برای اولین بار در نیم قرن اخیر، سروقت معین حرکت می‌کردند و واگن‌ها و ایستگاه‌ها در کمال ناباوری تمیز و درخشان بودند.

 

نه‌تنها در خیابان‌ها، بلکه در کنج دنج کوچه‌های خلوت نیز زباله پراکنده روی زمین که از المان‌های ثابت پاریس در سال‌های اخیر است، خبری نبود. از گوشه و کنار تاریک کوچه‌ها هم بوی نامطبوع به مشام هیچ فردی نرسید. آنچه در پاریس به چشم می‌خورد، چهره‌های شاد و جشنی بی‌کران بود. باید اعتراف کنیم که خود فرانسوی‌ها نیز انتظار چنین وضعیتی را نداشتند و این دوره از المپیک، چهره جدیدی از پاریس را به نمایش گذاشت و نمره بالایی گرفت.

 

مدال طلا برای وزارت کشور و پلیس

به طور تقریبی، همه انتظار اتفاقات تروریستی در پاریس را داشتند اما به واسطه برنامه دقیق، این اتفاق رخ نداد. وزیر کشور فرانسه، خود و بیش از ۵۰ هزار پلیس و نیروی امنیتی را که امنیت این بازی‌ها را تامین کردند، شایسته دریافت مدال طلا می‌داند زیرا جدا از یک اقدام خرابکارانه که در ابتدای بازی‌ها در خطوط قطار فرانسه رخ داد، تاکنون مورد مهم دیگری پیش نیامده است. یکی از افسران پلیس می‌گوید ‌ امیدوار است «این ارتباط خوب با مردم حفظ شود». به گفته او در روزهای المپیک پرخاشگری کمتری وجود داشته و ‌مردم واقعاً می‌خواهند آرامش داشته باشند.

 

‌مراسم افتتاحیه جنجالی به دلیل توهین به دین

مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس که در ۲۵ ژوئیه، خارج از استادیوم‌های مرسوم در دوره‌های گذشته در رود سن برگزار شد، به دلیل محتوای توهین‌آمیز به مسیحیت با انتقاداتی از سوی مقامات دینی، رهبران برخی کشورها و افکار عمومی بین‌المللی مواجه شد. در این مراسم، اجرای نمایش «دراگ کوئین» یا همان مردانی که لباس زنانه می‌پوشند و آرایش می‌کنند و بازسازی نقاشی «شام آخر» اثر لئوناردو داوینچی که مربوط به حضرت عیسی و حواریون اوست، به دلیل بی‌احترامی به اعتقادات دینی، با واکنش‌های منفی از جمله واکنش منفی پاپ روبرو شد. این افتتاحیه حامیان و مخالفان جدی در سراسر جهان داشت و بینندگان المپیک را به دو دسته تقسیم کرد.

 

‌المپیک با فراخوان‌های «محرومیت اسرائیل» آغاز و با اعتراضات علیه اسرائیل ادامه یافت

با وجود حملات اسرائیل به غزه و کشته شدن بیش از ۴۰ هزار نفر، فراخوان‌ها برای محرومیت اسرائیل از المپیک به جایی نرسید و این کشور توانست در بازی‌ها شرکت کند، در حالی که کمیته بین‌المللی المپیک به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، از حضور روسیه و بلاروس در المپیک جلوگیری کرد که این اقدام به عنوان «استاندارد دوگانه» توصیف شد. پیش از شروع المپیک، بسیاری از نمایندگان مجلس فرانسه خواستار عدم شرکت اسرائیل در بازی‌ها بودند، همچنین از ماه‌‌های گذشته راهپیمایی‌های حمایت از فلسطین نیز در این کشور برگزار شده و مردم معترض خواستار محرومیت اسرائیل بودند.

 

رود سن و مسئله آلودگی

شنا در رود سن از سال ۱۹۲۳ به دلیل آلودگی و خطرات ناشی از ترافیک دریایی، ممنوع شده بود. دولت فرانسه از سال ۲۰۱۵ تاکنون 1/4 میلیارد یورو برای پاکسازی این رودخانه هزینه کرده است. تمرینات شنا در رود سن پنج بار به دلیل آلودگی لغو شد. همچنین، مسابقه سه‌گانه مردان که قرار بود در ۳۰ ژوئیه برگزار شود، به دلیل آلودگی به ۳۱ ژوئیه موکول شد.

 

جدول مدال‌ها

رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پس از حدود دو هفته به پایان رسید و مراسم اختتامیه آن در ورزشگاه استاد دو فرانس برگزار شد. در طی این دوره از مسابقات، ورزشکاران بیش از ۲۰۰ کشور جهان برای بردن ۳۲۹ مدال طلا در ۳۲ رشته ورزشی به رقابت پرداختند. در پایان و پس از رقابتی تنگاتنگ و شانه به شانه، آمریکا با ۴۰ مدال طلا، ۴۴ نقره و ۴۲ برنز در رده اول ایستاد و چین با ۴۰ طلا، ۲۷ نقره و ۲۴ برنز نایب قهرمان این دوره نام گرفت.

 

مشعل المپیک پاریس خاموش شد

بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید و آتش مشعل المپیک در پاریس شامگاه یکشنبه ۱۱ ماه اوت خاموش شد. توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از بازی‌ها و نقش وحدت‌بخش و صلح‌جویانه آنها تمجید کرد. مراسم اختتامیه رقابت‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ شامگاه یکشنبه ۱۱ اوت (۲۱ مرداد) به مدت بیش از ۳ ساعت در ورزشگاه دو فرانس برگزار شد.

 

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در این مراسم پرچم المپیک را به کارن باس، شهردار لس آنجلس تحویل داد. شهردار لس آنجلس این پرچم را به سیمون بایلز، ژیمناست مشهور آمریکایی سپرد.قسمت جالب ماجرا اقدام هیجان‌انگیز تام کروز، بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی به سبک فیلم «ماموریت غیر ممکن» بود که از پشت بام استادیوم فرود آمد، پرچم المپیک را از بایلز گرفت و به میان جمعیت رفت.

 

او سپس سوار موتور‌سیکلت خود شد و پرچم را به خیابان‌های پاریس برد. این اقدام کروز نماد حرکت پرچم به سوی لس‌آنجلس، محل دوره بعدی مسابقات المپیک بود.  سرانجام لئون مارشان، شناگر فرانسوی و برنده ۴ مدال طلای المپیک پاریس مشعل المپیک را به ورزشگاه آورد و آن را خاموش کرد. مراسم اختتامیه المپیک پاریس همچنین شاهد ۹ هزار ورزشکاری بود که دور ورزشگاه دو فرانس دویدند تا از رقابت‌های این دوره و همچنین از تماشاگران خداحافظی کنند. همچنین ۲۰۵ پرچمدار کاروان‌های المپیک در مرکز زمین ورزشگاه جمع شدند.

 

این مراسم با حضور توماس جولی، کارگردان هنری افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ برگزار شد. او ورزشگاه را در برابر چشمان بیش از ۷۱ هزار تماشاگر به یک سالن کنسرت عظیم تبدیل کرد. بیش از ۱۰۰ هنرمند از گروه آکروبات گرفته تا رقصنده‌ها، هنرمندان سیرک و خوانندگان مشهور جهانی موضوع اصلی این مراسم یعنی «رکوردهای المپیک» را با اجرای موسیقی زنده کردند.

 

کدخبر: ۵۶۴۴۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر