کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۴۰۲
تاریخ خبر:

آش رشته وسط صحنه تئاتر ادینبورگ

آش رشته وسط صحنه تئاتر ادینبورگ

خبرهای مهمی درباره دو ایرانی؛ یکی در لندن و دیگری در ترکیه

هفت صبح| در آخر هفته‌ای که گذشت دو خبر درباره ایرانی‌ها منتشر شد. اول یک شبکه ترکیه‌ای خبر داد که معلمی ایرانی تعداد زیادی از دانش‌آموزانش را مورد آزار جنسی قرار داده و حالا بازداشت شده است. از طرف دیگر یک نمایشنامه نویس فلسطینی هم دست روی کتاب آشپزی ایرانی گذاشته و قرار است آن را در ادینبورگ (اسکاتلند) به روی صحنه ببرد. هر دو خبر ماجرای جالبی داشت که در ادامه جزئیات آن را می‌خوانید:

 

سه روز پیش شبکه اینترنتی هالک تی‌وی از آزار جنسی گسترده‌ای که در یکی از مدارس ابتدایی خصوصی استانبول اتفاق افتاده بود پرده برداشت. آنطور که در این گزارش آمده است یک مرد ایرانی به نام بهمن غنی‌زاده که معلم دانش‌آموزان اول تا چهارم ابتدایی بوده تنها در سه ماه به حداقل سی دانش‌آموز آزار جنسی رسانده. غنی‌زاده سه ماه پیش کار خود را در این مدرسه در محله چکمه‌کوی استانبول شروع کرد. یک هفته پیش سه نفر از دانش‌آموزان او پیش معلمان دیگر خود رفتند و گفتند که غنی‌زاده آن‌ها را اذیت می‌کند.

 

مسئولان مدرسه این اتفاق را به پلیس گزارش می‌دهند و ارتباط خود را با این معلم قطع می‌کنند. با این حال مدرسه این اتفاق را به والدین دیگر دانش‌آموزان گزارش نمی‌دهد. این خبر در گروه‌های مجازی والدین درز پیدا می‌کند و اعتراض‌ها بالا می‌گیرد. پدر و مادرها بعد از صحبت کردن با کودکان خود متوجه می‌شوند که فرزندان آن‌ها هم مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

 

آنطور که والدین به هالک تی‌وی گفته‌اند غنی‌زاده برخی بچه‌ها را به سرویس بهداشتی مدرسه برده و علاوه بر آزار و اذیت، از آن‌ها فیلمبرداری هم کرده است. گزارش‌های دیگری هم از نحوه آزار رساندن او منتشر شده و بیش از سی دانش‌آموز ادعاهایی مشابه مطرح کرده‌اند.

 

یک روز بعد از انتشار این خبر هالک تی‌وی گزارش داد بهمن غنی‌زاده دستگیر شده است. این مرد ایرانی تا نوامبر سال جاری مجوز اقامت در ترکیه را داشته اما اجازه کار نداشته. مشخص شد که مدرسه نه تنها با فردی که مجوز کار نداشته قرارداد بسته است، بلکه به پلیس هم ماجرا را گزارش نداده بوده. غنی‌زاده به دادگاه ارجاع داده شده و مراحل قضایی پرونده او در جریان است.

 

  وبسایت «دنیای برادوی» که اخبار مربوط به تئاتر جهان را پوشش می‌دهد خبر داد که تئاتری به نام «آشپزخانه ایرانی-انگلیسی من» قرار است در فستیوال فرینج ادینبورگ و سپس در لندن به روی صحنه برود. نمایشنامه این تئاتر را حنا خلیل اهل فلسطین، با الهام از یک کتاب آشپزی ایرانی نوشته است.

 

این کتاب را پنج سال پیش آتوسا سپهر با نام «از یک آشپزخانه ایرانی» منتشر کرد. زمانی که 13 سال از مهاجرت ناگهانی‌اش به لندن گذشته بود. نوشتن این کتاب حاصل دلتنگی و دوری از خانواده و البته دستپخت مادرش بود. حالا حنا خلیل قرار است به گونه‌ای زندگی آتوسا سپهر را به روی صحنه ببرد. این نمایشنامه درباره زندگی زنی است که بعد از مهاجرت و با امیدی ناچیز برای بازگشت، تصمیم می‌گیرد دستورپخت غذاهای مادرش را مو به مو اجرا کند. نکته جالب این نمایش این است که تنها بازیگر آن، همزمان با اجرای نمایش، روی صحنه آش رشته می‌پزد و بین تماشاگران پخش می‌کند. او در مصاحبه‌ای با گاردین گفته است که در سال 1385، برای فرار از آزارهای همسرش مجبور شد از ایران مهاجرت کند. او بعد از مستقر شدن در لندن شروع کرد به آشپزی غذاهای ایرانی و همسایه‌های خود را برای خوردن این غذاها دعوت می‌کرد. کم کم در کنار شغل اصلی خود تصمیم گرفت به طور جدی دستورپخت‌ها را مکتوب کند و از نتیجه پخت غذاها عکاسی کند که در آخر تبدیل شد به یک کتاب آشپزی.

 

آتوسا سپهر 47 ساله و متولد شیراز است. او زمانی که ایران بود از رشته مهندسی کامپیوتر فارغ‌التحصیل و در یکی از شرکت‌های پیمانکاری پروژه‌های متالوژی، معدن و نفت و گاز در تهران مشغول به کار شد. با همکلاسی دوران دانشگاه خود ازدواج کرد. این ازدواج که به خشونت ختم شده بود او را مجبور کرد به لندن فرار کند. سپهر در لندن نمایندگی یکی از بزرگترین شرکت‌های فولاد ایران را راه‌اندازی کرد و در کنارش به عکاسی و آشپزی پرداخت. نوشتن و عکاسی از غذاهای کتاب «از یک آشپزخانه ایرانی» سه سال طول کشید و در آخر در سال 1398 منتشر شد.

کدخبر: ۵۵۹۴۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر