کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۵۴۰
تاریخ خبر:

چهارراه موسیقی و انتخابات

چهارراه موسیقی و انتخابات

نگاهی به موسیقی کمپین‌های انتخاباتی به بهانه ممنوعیت پخش آثار سیناد اوکانر در گردهمایی‌های طرفداران ترامپ

روزنامه هفت صبح| ‌ در جریان انتخابات مقدماتی معروف به «سه‌شنبه بزرگ» نمایندگان حزب جمهوری‌خواه آمریکا در ویرجینیا و دیگر ایالات این کشور حمایت خود را از نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده اعلام کردند.

22

همزمان وال‌استریت ژورنال خبر داد که نیکی هیلی رقیب اصلی دونالد ترامپ در انتخابات درونی حزب جمهوری‌خواه به کارزار انتخاباتی خود خاتمه داد و با این تصمیم به نامزدی ترامپ از سوی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قطعیت بخشید. دونالد ترامپ که تاکنون از حمایت ۸٩۳ نمایندگی حزب جمهوری‌خواه برخوردار شده قادر است در  میانه ماه جاری این رقم را به بیش از ۱٢۱۵ نمایندگی برساند. با این حساب باید بگوییم انتظارها به سر آمد و بار دیگر دونالد ترامپ و جو بایدن مقابل هم قرار گرفتند تا انتخابات جنجالی ۲۰۲۰ دوباره تکرار شود. 

33

در این حال، وارثان سیناد اوکانر، خواننده فقید آمریکایی، دونالد ترامپ را «شیطان کتاب مقدس» خواندند و از هو خواسته‌اند که استفاده از قطعات موسیقی اوکانر را در کمپین تبلیغاتی و گردهمایی‌های انتخاباتی‌اش متوقف کند. بنیاد اوکانر نیز با صدور بیانیه‌ای مشترک با وارثان او اعلام کرد: «به خوبی می‌دانیم که سیناد اوکانر در طول زندگی‌اش با قوانین اخلاقی شدیدی زندگی می‌کرد که با صداقت، مهربانی، انصاف و نجابت نسبت به همنوعانش تعریف می‌شد و از این رو او و آثارش در کمپین فردی مانند دونالد ترامپ جایی ندارد‌.»

 

در ادامه بیانیه آمده است: «اغراق نیست اگر بگوییم که سیناد از اینکه کارش به این شکل توسط شخصی که خود او از او به عنوان «شیطان کتاب مقدس» یاد می‌کند، منزجر، صدمه دیده و توهین شده باشد. ما به عنوان نگهبانان میراث او، از دونالد ترامپ و همکارانش می‌خواهیم که از استفاده از موسیقی او خودداری کنند.» البته ترامپ هم  به این درخواست تمکین کرد و بی‌درنگ، نامه توقف پخش این اثر را صادر کرد.

11

گفتنی است در این آمریکا پدیده‌ای به نام «قطعات موسیقی کمپین‌ها» وجود دارد که ناظر بر استفاده از قطعات موسیقی در گردهمایی‌های انتخاباتی توسط نامزدهاست‌. بدیهی است که این استفاده باید با اجازه ناشر و صاحب اثر ‌صورت بگیرد. بیشتر قطعات موسیقی کمپین‌های متاخر را موسیقی مدرن، آهنگ‌های شاد و پرطرفدار یا آهنگ‌هایی تشکیل داده‌اند که در ترانه‌های‌شان پیامی مثبت و شعاری مقبول را سر داده‌اند.

 

البته در برخی موارد، این قطعات موسیقی می‌تواند حمله‌ای پنهان به نامزد یا حزب مخالف باشد. دور نهایی رقابت‌های انتخابات ۲۰۲۰ در دوران همه‌گیری ویروس کرونا انجام شد، از این رو امکان گردهمایی‌های مرسوم گذشته فراهم نبود و مدیران کمپین‌ها تصمیم گرفتند برای انتقال شور و حال بیشتر به حامیان نامزدها، از تعداد بیشتری قطعات موسیقی استفاده کنند.

44

کمپین جو بایدن ۶ اثر را به عنوان قطعات موسیقی خود معرفی کرد که در این بین چشمان‌مان به نام ۲ غول و اسطوره تاریخ موسیقی جهان بر می‌خورد؛ یک قطعه از بروس اسپرینگستین و یک قطعه از دیوید بویی بر صدر فهرست موسیقی‌ کمپین بایدن خودنمایی می‌کرد. دیانا رایس، خواننده اسطوره‌ای سیاه‌پوست، لیدی گاگا، بیل واترز و استیون واندر هم در این فهرست حضور داشتند. به علاوه اجرای قطعه موسیقی مراسم تحلیف جو بایدن نیز بر عهده بیانسه و جنیفر لوپز بود.

 

کمپین دونالد ترامپ، چه در انتخابات ۲۰۱۶ و چه در انتخابات ۲۰۲۰ رویکردی خشمگینانه و لحنی عصبی داشت. از این رو بدیهی به نظر می‌آید که او از یک قطعه موسیقی هوی متال با ترانه‌ای که ترجیع‌بندش «ما نمی‌خواهیم این‌ها را دریافت کنیم» بود که نسخه اصلی آن توسط گروه «توئیستد سیسترز» در سال ۱۹۸۰ اجرا شد. البته ترامپ در سال ۲۰۱۶ از قطعه «تو همیشه نمی‌تونی هرچی که می‌خوای رو به دست بیاری» که متعلق به گروه اسطوره‌‌ای رولینگ استونز بود را هم استفاده کرد که بعدها اعضای رولینگ استونز از این اتفاق ابراز پشیمانی کردند و گفتند بهتر بود به فردی مانند ترامپ اجازه استفاده از این اثر را نمی‌دادیم.

 

جالب است بدانید قطعه «من عقب‌نشینی نمی‌کنم» از تام پتی، خواننده صاحب‌نام سبک راک اند رول موسیقی آمریکا که نسخه اصلی آن در سال ۱۹۸۹ منتشر شد، بار اول در سال ۲۰۰۰ توسط کمپین جورج بوش مورد استفاده قرار گرفت و تجربه موفقیت را برای بوش رقم زد. اما پس از فرمان بوش برای حمله و لشکرکشی نظامی به عراق، استفاده از این قطعه در کمپین ۲۰۰۴ او ممنوع شد. هیلاری کلینتون فردی بود که یک بار دیگر از این قطعه و در کمپین سال ۲۰۱۶ خود استفاده کرد. یکی دیگر از قطعاتی که در کمپین هیلاری کلینتون به گوش می‌رسید و در ادامه به یکی از آثار موفق سال هم بدل شد، قطعه «باور» از گروه «آمریکن آتر» بود.

 

شاید بتوان گفت موفق‌ترین قطعه موسیقی تاریخ کمپین‌های انتخاباتی آمریکا، قطعه «متوقف نشو» از فلیت‌وود مک باشد که با کمپین تاریخی و موفق بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲ عجین شد. پر بیراه نیست اگر بگوییم این قطعه و همه‌گیر شدنش بخشی از دلیل موفقیت کلینتون و شکست جورج هربرت بوش و پیوستن او به باشگاه رئیس‌جمهورهای یک دوره‌ای بود. «متوقف نشو، دیروز گذشته» ترجیع‌بند ترانه این قطعه بود که بر سر زبان‌ها افتاد و تا سال‌ها هم در فهرست قطعات منتخب آمریکا ماند. کمپین ۲۰۰۸ باراک اوباما مملو از خواننده‌های صاحب‌نام بود. اما چیزی که نامزدی او را نسبت به دیگران برجسته‌تر کرد، اجرای زنده بروس اسپرینگستین و گروه یو۲ در گردهمایی‌های انتخاباتی اوباما بود.

 

کدخبر: ۵۵۴۵۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر