کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۱۳۶
تاریخ خبر:

گل پیروزی ترامپ در خانه حریف

گل پیروزی ترامپ در خانه حریف

نیکی هیلی در زادگاهش‌ کارولینای جنوبی، مقابل ترامپ شکست خورد

روزنامه هفت صبح| 

‌روزنامه هفت صبح| دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه، روز شنبه پنجم اسفند ماه توانست در انتخابات مقدماتی درون‌حزبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ در کارولینای جنوبی بر تنها رقیب خود یعنی نیکی هیلی غلبه کند.

 

گفتنی است، هیلی که سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل طی دو سال اول دولت ترامپ بود، پیش از انتصاب به این مقام، سابقه دو بار فرمانداری در زادگاهش یعنی ایالت کارولینای جنوبی را در کارنامه خود داشت. از این رو، هیلی امیدوار بود بتواند دست‌کم در این ایالت از پس ترامپ بر‌بیاید و اکثریت آرا را به دست آورد‌ اما اینطور که پیداست، شکست و ناکامی در حزب جمهوری‌خواه با ترامپ بیگانه است و رشته پیروزی‌های مکرر او ناگسستنی می‌نماید.

 

‌گل در خانه حریف

دونالد ترامپ توانست در انتخابات کارولینای جنوبی با کسب ۵۹ درصد از آرا، پیروزی را از آن خود کند. در مقابل هیلی تنها ۳۹ درصد را به خود اختصاص داد و این یک ناکامی بزرگ برای او به‌شمار می‌رود. از آنجایی که ایالت کارولینای جنوبی، زادگاه هیلی به حساب می‌آید، رسانه‌ها‌ این پیروزی ترامپ را گل در خانه حریف نامیدند. نکته شایان توجه دیگری که از بررسی جزئیات نتایج این انتخابات به دست می‌آید، این است که هیلی نه‌تنها در تجمیع آرا نتیجه را به ترامپ واگذار کرد بلکه نتوانست در هیچ یک از مناطق کارولینای جنوبی نیز اکثریت آرا را به دست آورد.

 

‌روحیه بالای نیکی

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران کمپین‌های انتخاباتی، شکست در کارولینای جنوبی را پایان راه هیلی در رقابت با ترامپ تلقی می‌کردند و انتظار داشتند او کلاهش را قاضی کند و با پذیرش این شکست از ادامه این مسیر انصراف دهد اما او شامگاه شنبه در سخنرانی در جمع هوادارانش با قبول شکست در انتخابات مقدماتی در کارولینای جنوبی و پس از تبریک به دونالد ترامپ بابت پیروزی جدیدش، با تاکید بر عزم راسخ خود مبنی بر ادامه رقابت با ترامپ گفت

 

:«من باور ندارم که دونالد ترامپ توانایی شکست دادن جو بایدن را در چنته داشته باشد. من اوایل این هفته هم گفتم که به هیچ وجه اهمیتی ندارد که نتایج انتخابات در کارولینای جنوبی چگونه رقم خواهد خورد. نتیجه هر چه باشد، من در این رقابت می‌مانم و مثل یک زن واقعی روی حرف و تصمیمم پافشاری خواهم کرد.»

 

‌پیش به سوی سه‌شنبه بزرگ

نیکی هیلی پس از شکست در مقابل ترامپ، تصریح کرد که در ۱۰ روز آینده خود را برای انتخابات مقدماتی پنجم مارس که به عنوان «سه‌شنبه بزرگ» شناخته می‌شود، آماده خواهد کرد. سه‌شنبه‌های بزرگ در انتخابات درون‌حزبی، به طور معمول در ماه فوریه یا ماه مارس برگزار می‌شود و طی آن امتیازهای (دلیگیت‌های) قابل‌توجهی جابه‌جا می‌شود و برنده سه‌شنبه‌های بزرگ می‌تواند با اختلاف مطمئن‌تری نسبت به سایر نامزدها به مسیر خود ادامه دهد.

 

در سه‌شنبه‌بزرگ پیش روی حزب جمهوری‌خواه هم اوضاع بر همین منوال است و به‌طور قطع هیلی مقابل ترامپ شکست خواهد خورد و در آن نقطه به پایان مسیر انتخاباتی خود خواهد رسید اما تمام امید هیلی به فروپاشی ترامپ و کمپینش، به دلایل غیر‌رقابتی و انتخاباتی است. جالب است که ترامپ هم منتظر چنین واقعه‌ای است و امیدوار است که اتفاقی بیفتد و قضا و قدر به کمک او بیاید و جو بایدن به هر دلیلی نتواند وارد رقابت نهایی با او شود و دست تقدیر کامالا هریس را مقابل ترامپ بگذارد.

 

گفتنی است تمامی تحلیلگران و نظرسنجی‌های معتبر نشان می‌دهند که به‌رغم افزایش محبوبیت ترامپ و کاهش مقبولیت بایدن، اگر دوباره این دو نامزد روبه‌روی یکدیگر قرار بگیرند، ترامپ بازنده میدان خواهد بود. اما او به راحتی می‌تواند از سد سایر نامزدها، به ویژه کامالا هریس بگذرد. جالب است بدانید که همین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر رقابت اصلی بین نیکی هیلی و جو بایدن برگزار می‌شد، هیلی می‌توانست به راحتی از سد رئیس‌جمهور فعلی بگذرد و وارد کاخ سفید شود.

 

‌ سرنوشت نامزد پوششی

سال گذشته و تنها چند هفته پس از فاش شدن تلاش‌های ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر پیش از انتخابات ۲۰۲۰ برای مجاب کردن دونالد ترامپ مبنی بر حذف و کنار گذاشتن مایک پنس و جایگزینی او با نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل به عنوان دومین نامزد رسمی انتخابات ۲۰۲۴ اعلام حضور کرد و وارد رقابت‌ها شد.

 

تا آن زمان و روی کاغذ، یار دیرین ترامپ و نماینده دولت او در سازمان ملل که حتی پس از حادثه ۶ ژانویه و تسخیر ساختمان کنگره به دست اعضای جنبش ماگا در زمره افراد وفادار به ترامپ باقی مانده بود، به عنوان اولین رقیب انتخاباتی‌اش در مقابل او قرار گرفته بود.

 

ابتدا عده‌ای با این خبر به وجد آمدند و از اینکه دوست دیروز ترامپ به رقیب امروزش تبدیل شده، هیجان‌زده شدند اما کارشناسان و تحلیلگران کمپین‌های انتخاباتی در آن زمان هیلی را بیش از اینکه یک نامزد رقابتی ببینند، او را یک نامزد پوششی برای کمک به ترامپ در رقابت با ران دسانتیس تلقی می‌کردند.

 

البته بعید ‌ بود که هیلی بدون چراغ سبز و موافقت ترامپ پا در میدان گذاشته باشد. اما روند پرونده‌های متعدد قضایی ترامپ و محاصره او توسط ۹۱ اتهام کیفری سبب شد تا هیلی خلف وعده کند و با این امید که ترامپ با حکم قضات دادگاه از انتخابات کنار گذاشته می‌شود، رنگ عوض کند و به عنوان تنها رقیب ترامپ مقابل او بایستد.

 

کدخبر: ۵۵۴۱۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر