کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۲۲۵
تاریخ خبر:

همه برای یکی

همه برای یکی

صف‌کشی جمهوری‌خواهان پشت سر دونالد ترامپ

روزنامه هفت صبح| ترامپ در چهارمین و آخرین انتخابات مقدماتی، پیشتازی خود بین جمهوری‌خواهان را به رخ همگان کشید و توانست نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی را با اختلاف ۲۰‌درصد شکست بدهد. رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا رأی دادند.

 

رالف نورمن، نماینده جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی، به اپک تایمز گفت: «مردم تعهدشان را به ترامپ نشان دادند.» در مقابل هیلی وعده داد که دست‌کم تا اولین سه‌شنبه بزرگ، پنجم مارس-که ۱۵ ایالت انتخابات مقدماتی برگزار می‌کنند- به مبارزات انتخاباتی خود برای رسیدن به کاخ سفید ادامه خواهد داد. با این‌حال، حمایت قاطع از ترامپ در کارولینای جنوبی، با تکیه بر آیووا، نیوهمپشایر و نوادا، مؤید ارزیابی نورمن است.

 

نورمن می‌‌‌گوید: «نه دعاوی حقوقی، نه مسئله سن، نه توئیت‌های ناخوشایند و نه نتیجه انتخابات قبلی، باعث نمی‌شوند که حزب جمهوری‌خواه جلوی نامزدی فرزند محبوبش را بگیرد. جمهوری‌خواهان فقط و فقط دونالد ترامپ را می‌خواهند و گوش شنوایی برای استدلال‌های مغایر با این خواسته ندارند.»
 

پس از پیروزی ترامپ، سناتور جان تون، مرد شماره دو جمهوری‌خواهان در سنا، از نامزدی او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حمایت کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، حمایت این سناتور جمهوری‌خواه ایالت داکوتای جنوبی، که منتقد ترامپ بود، تازه‌ترین نشانه اجماع جمهوری‌خواهان در مورد نامزدی ترامپ است.


اعلام حمایت تون از آن‌جا قابل‌توجه است که او در هسته قدرت حزب جمهوری‌خواه نقشی مهم دارد و پیش‌تر هرگز از ابراز تردید و بدبینی در مورد توانایی رئیس‌جمهوری سابق در قامت نامزد حزب‌ جمهوری‌خواه ابا نداشته است. یک منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفت شنبه شب، پس از پیروزی ترامپ در انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی، تون و ترامپ تلفنی صحبت کردند و او به ترامپ گفت از نامزدی‌اش پشتیبانی می‌کند. تون، معاون ارشد میچ مک‌کانل -رهبر اقلیت سنا- است و احتمال می‌رود جانشین این سناتور جمهوری‌خواه اهل کنتاکی باشد. تون پیش‌تر از نامزدی سناتور تیم اسکات حمایت کرده بود، اما اسکات در نوامبر ۲۰۲۳ از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرد.
 

در حالی که رهبران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان دور ترامپ گرد آمده‌اند، این روند میان جمهوری‌خواهان سنا کندتر بوده است. جان براسو، سناتور ایالت وایومینگ، که میان اعضای جمهوری‌خواه سنا در جایگاه سوم قرار دارد، درست پیش از گردهمایی حزبی آیووا، حمایتش از ترامپ را اعلام کرد. جان کورنین، سناتور ایالت تگزاس، پس از پیروزی ترامپ در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر بود از او حمایت کرد؛ هرچند هم‌زمان در مورد امکان‌پذیری حضور رئیس‌جمهوری پیشین در انتخابات سراسری ابراز نگرانی کرد.
 

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، دونالد ترامپ و سناتور میچ‌ مک‌کانل، از طریق دستیارانشان با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌اند. ترامپ و مک‌کانل از دسامبر ۲۰۲۰، پس از انتخابات قبلی ریاست‌جمهوری آمریکا که به پیروزی جو بایدن منجر شد و او را جایگزین دونالد ترامپ در کاخ سفید کردکه تاکنون با هم ارتباطی نداشته‌اند.

 

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از افراد نزدیک به ترامپ و مک‌کانل از برقراری ارتباط‌های پشت‌‌پرده میان این دو خبر داده و نوشته است که هدف، رفع کدورت‌ها و هموار کردن راه برای آن است که سناتورمیچ مک‌کانل در جایگاه چهره معتبری از رهبران جمهوری‌خواهان در کنگره، در اقدامی مهم، نامزدی ترامپ را برای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا تایید کند.


تایید احتمالی ترامپ از جانب مک‌کانل، ارزش نمادین بزرگی برای رئیس‌ جمهوری سابق آمریکا دارد، زیرا نشان خواهد داد که جمهوری‌خواهانی که در گذشته از ترامپ انتقاد کرده بودند، اینک مسیر را برای نامزدی رسمی او از جانب حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری هموار می‌کنند و یکایک به حمایت از او برمی‌خیزند.

میچ مک‌کانل سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی و رهبر اقلیت مجلس سنای آمریکا است. حمایت او از ترامپ، به معنی سرازیر شدن کمک‌های مالی جمهوری‌خواهان نخبه‌‌ - که تاکنون مقابل ترامپ مقاومت می‌کردند- به کارزار انتخاباتی او است.
 

با توجه به جریمه‌های مالی به حکم دادگاه و هزینه‌های سنگین حقوقی که ترامپ در روند پرونده‌های متعدد و محاکماتش می‌پردازد، این حمایت مالی برای کارزار انتخاباتی او ارزش حیاتی دارد. روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است که کریس لاسیویتا، مشاور ارشد کارزار ترامپ و جاش هولمز، مشاور نزدیک و راهبردی مک‌کانل که بیش از ۲۰ سال یکدیگر را می‌شناسند، از طرف دونالد ترامپ و میچ مک‌کانل با یکدیگر مذاکرات پنهانی داشته‌اند و از رای‌گیری مقدماتی ماه گذشته در ایالات آیووا، تلاش‌ها را برای تبادل اطلاعات و ایجاد راهی برای همکاری، به‌ویژه تایید ترامپ در سنا، افزایش دادند.

 

پیش‌تر در ژانویه، ترامپ در گفت‌وگو با نزدیکانش گفته بود که حدس می‌زند مک‌کانل از او حمایت کند. گمانه‌زنی درباره حمایت احتمالی رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا از ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، در حالی است که اندکی قبل جان تون، دیگر سناتور جمهوری‌خواه از ایالت داکوتای جنوبی و از منتقدان ترامپ، حمایتش را از او اعلام کرد. سناتور تون از اعضای مهم در هسته قدرت حزب جمهوری‌خواه و معاون ارشد میچ مک‌کانل است و در گذشته درباره قابلیت‌های ترامپ در قامت نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات، ابراز تردید کرده بود.

 

لیندزی گراهام، دیگر سناتور جمهوری‌خواه، نیز  شامگاه شنبه، ۲۴ فوریه در گردهمایی حامیان ترامپ در ایالت کارولینای جنوبی حضور یافت و او را «شایسته‌ترین فرد برای ریاست جمهوری ایالات متحده» دانست. در این گردهمایی که به مناسبت پیروزی دونالد ترامپ در رای‌گیری مقدماتی کارولینای جنوبی برگزار شد، ترامپ توانست در سومین بار پیاپی نیکی هیلی، رقیبش برای نامزدی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری، را شکست دهد.

 

این چهره‌های شناخته‌شده جمهوری‌خواه جزو سیاستمدارانی بودند که پیش‌تر، در پی وقایع ششم ژانویه ۲۰۲۱ که طی آن گروهی از افراد منتقد به نتیجه اعلام‌شده انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی جو بایدن، به ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن دی‌سی هجوم بردند، از ترامپ انتقاد کرده بودند. (اپوک تایمز، سی‌ان‌ان و ایندیپندنت)

 

کدخبر: ۵۵۴۲۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر