کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۴۹۳
تاریخ خبر:

یکه‌سوار می‌تازد

یکه‌سوار می‌تازد

با رای دیوانعالی به نفع دونالد ترامپ، آخرین امیدهای نیکی هیلی نقش بر آب شد

روزنامه هفت صبح|  ۵ مارس و سه‌شنبه بزرگ از راه رسید. این روز، سرنوشت‌سازترین و بزرگترین روز برای ‌ گزینش نامزدهای حزب جمهوری‌خواه است. در روند طولانی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که با تمام  انتخابات‌های موجود در کشورهای صاحب دموکراسی و صندوق رای متفاوت است، ابتدا نامزدهای هر یک از احزاب دوگانه آمریکا به رقابت ‌‌با یکدیگر می‌پردازند و انتخابات درون‌حزبی را در تمامی ایالت‌های کشور برگزار می‌کنند.

 

هر کدام از نامزدها که بالاترین رای در هر ایالت را کسب کند، برنده آن انتخابات خواهد بود و امتیاز ویژه آن ایالت را که به امتیاز هیات‌های نمایندگی ایالتی موسوم است، دریافت خواهد کرد. این امتیازها در ایالت‌های مختلف، یکسان نیست و  بسته به اهمیت سیاسی، جمعیت و مسائلی از این قبیل تعیین می‌شود. روی هم رفته در سراسر حوزه‌های انتخابی آمریکا، ۲۴۲۹ امتیاز هیات‌های نمایندگی وجود دارد و هر نامزدی که بتواند به حد نصاب ۱۲۵۰ امتیاز برسد، نامزد نهایی حزب در دور نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود. 

 

حال در خلال این روند، در هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به سه‌شنبه‌هایی برمی‌خوریم که به سه‌شنبه‌های بزرگ موسوم شده‌اند. در این روزهای خاص، انتخابات درون حزبی به‌طور همزمان در چند ایالت برگزار می‌شود و به همین دلیل امتیازی که در این روز جابجا می‌شود، امتیاز بزرگ و قابل‌توجهی است.

 

برای مثال، سه‌شنبه بزرگی که دیروز برای جمهوری‌خواهان به وقوع پیوست، حامیان حزب در ۱۵ ایالت، شامل آلاباما، آلاسکا، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مین، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اُکلاهما، تنسی، تگزاس، یوتا، ورمانت و ویرجینیا و یک حوزه انتخابی به نام قلمرو ساموآی آمریکا، پای صندوق رفتند تا از میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد پیشتاز حزب و نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل یکی را انتخاب کنند. برنده رقابت در این سه‌شنبه بزرگ می‌تواند ۸۷۴ امتیاز را به خود اختصاص دهد و شمار امتیازهای خود را به حد نصاب ۱۲۵۰ نزدیک کند.

 

جالب است بدانید که در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، جو بایدن تا پیش از اولین سه‌شنبه بزرگ در رده پنجم قرار داشت و برنی سندرز، نامزد پیشتاز حزب به حساب می‌آمد. اما حمایت جانانه باراک و میشل اوباما از بایدن سبب شد تا او پیروز سه‌شنبه بزرگ نام بگیرد و ناگهان از رتبه پنجم به رتبه اول صعود کند. به همین دلیل سه‌شنبه‌های بزرگ از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

ترامپ تا پیش از سه‌شنبه بزرگ توانسته ۱۲۲ امتیاز هیات‌های نمایندگی را به خود اختصاص دهد. نیکی هیلی نیز در ۳ مارس اولین پیروزی خود را در مقابل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه کسب کرد و 62/8درصد از آرا را در واشنگتن دی‌سی، پایتخت آمریکا را به‌دست آورد. ترامپ تنها توانست 32/2 درصد آرا را به‌دست آورد. از آنجایی که  هیلی بیش از ۶۰ درصد آرا را کسب کرد، اکنون تمام ۱۹ نماینده منطقه را در اختیار دارد.

 

او توانسته بود در کارولینای جنوبی نیز ۳ امتیاز به دست آورد و با این حساب اکنون ۲۲ امتیاز دارد. هیلی پیش از این گفته بود که برای تصمیم خود مبنی بر ماندن یا نماندن در این رقابت‌ها تا سه‌شنبه بزرگ صبر می‌کند. اما باید بگوییم اختلاف امتیازهای او با ترامپ تا همینجا کار هم بسیار زیاد است. اگر امتیازهای سه‌شنبه بزرگ را هم که به طور قطع به ترامپ اختصاص می‌کند به امتیازات او بیفزاییم، باید بگوییم که هیلی روی کاغذ هیچ بختی برای غلبه بر ترامپ ندارد. تنها امید او، جلوگیری از حضور ترامپ در انتخابات توسط دادگاه‌های ایالتی بود که باید بگوییم در آستانه سه‌شنبه بزرگ، این احتمال هم برای همیشه به فراموشی سپرده شد. 

 

پیش‌تر، دیوانعالی ایالات متحده آمریکا پذیرفته بود که به ادعای مصونیت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، در پرونده جنایی فدرال که او را به‌خاطر اتفاقات ۶ ژانویه ۲۰۲۱ متهم می‌داند، رسیدگی کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، وزارت دادگستری این کشور را به سازماندهی تحقیقات برای ممانعت از فعالیت‌های سیاسی او در جریان انتخابات ۲۰۲۴ متهم کرد. دونالد ترامپ خواستار توقف فوری پیگردهای قضایی خود شد و افزود که زمانبندی این تحقیقات به منزله مداخله وزارت دادگستری در جریان انتخابات است. در همان زمان، او در شبکه اجتماعی تروث نوشت که به‌عنوان نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان نباید پیش از برگزاری انتخابات ۲۰۲۴ تحت «پیگردهای قلابی» قرار گیرد.

 

ترامپ گفت: «این اقدامات کمونیستی بوده و تهدیدی برای دموکراسی هستند.» حالا، دیوانعالی آمریکا که بالاترین مرجع قضایی در این کشور ‌ و متشکل از ۹ قاضی است که ۳ قاضی آن توسط ترامپ منصوب شده‌اند و ۶ قاضی از ۹ قاضی آن نیز محافظه‌کارند، روز دوشنبه پیروزی بزرگی را به ترامپ اعطا کرد. به این ترتیب بر اساس قانون اساسی، ایالت‌ها از رد صلاحیت نامزدهای پست‌های فدرال منع شدند؛ این ماده قانونی شامل شورش و لغو محرومیت دادگاه کلرادو علیه ترامپ هم می‌شود.

 

به گزارش یورونیوز، این حکم در آستانه انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا صادر شده است. در این حکم آمده است که «ما نتیجه گرفته‌ایم که ایالت‌ها ممکن است افرادی را که دارای مناصب دولتی هستند یا سعی در تصدی پست‌های دولتی دارند را سلب صلاحیت کنند. اما ایالت‌ها براساس قانون اساسی قدرتی برای اجرای بند ۳ در رابطه با پست‌های فدرال، به ویژه ریاست جمهوری ندارند.»

 

طبق نظر قضات دیوان عالی فقط کنگره می‌تواند این ماده را علیه صاحبان مقامات فدرال و نامزدهای انتخابات اجرا کند. ترامپ بلافاصله پس از صدور این حکم واکنش نشان داد و در صفحه شبکه اجتماعی خود نوشت: «پیروزی بزرگ برای آمریکا». ترامپ همچنین براساس متمم چهاردهم قانون اساسی از رای‌گیری در ایالات مین و ایلینوی منع شده بود؛ اما این ممنوعیت هم با صدور حکم دیوان‌عالی در مورد پرونده کلرادو متوقف شد.

 

کدخبر: ۵۵۴۴۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر