کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۲۶۷
تاریخ خبر:

پودر سفید و سیاه‌زخم

پودر سفید و سیاه‌زخم

نوبت ارسال نامه حاوی سم به دونالد ترامپ جونیور رسید

روزنامه هفت صبح| ‌استفاده از عوامل بیولوژیکی به‌عنوان عاملی برای قتل، عمری به اندازه تاریخ دارد و پدیده «سلاح بیولوژیکی» برخلاف آنچه تصور می‌شود، سلاح جدیدی نیست؛ به‌عنوان مثال در آتن باستان، سولون از گیاهی به نام هلیبور، برای مسموم‌کردن منبع آب در طول محاصره کریسا استفاده کرد.

 

همچنین، در محاصره کافا در سال۱۳۴۶ میلادی، تارتارها در لشکر خود و همراه آذوقه و علیق، کاروان‌هایی از اجساد آلوده به طاعون را همراهشان داشتند و در زمان محاصره دژها و قلعه‌های مستحکم، این اجساد را با منجنیق به درون آن‌ها پرتاب می‌کردند تا بیماری لشکر دشمن را از پا در بیاورد. با این حال، تعداد دفعاتی که از چنین سلاح‌هایی استفاده شده، کم و انگشت‌شمار است.

 

در دوران جدید و تاریخ معاصر، قابل توجه‌ترین حادثه در دوران خودش، آلودگی عمدی یک سالادبار به ویروس کشنده سالمونلا در سال۱۹۸۴ میلادی در آمریکا بود. در موردی دیگر نیز می‌توان به استفاده ناموفق از سم بوتولینوم توسط فرقه تبهکار ای‌یو‌ام(aum) در سال۱۹۹۵ در ژاپن اشاره کرد. ترورهای ناموفق بیولوژیکی فیدل کاسترو را نیز باید در همین فهرست جای داد.

 

به‌علاوه، طی سال‌ها و دهه‌های اخیر نیز تبلیغات بسیاری پیرامون برنامه تسلیحات زیستی اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه فعلی، عراق تحت سلطه صدام حسین و البته آمریکا و چین فعلی صورت گرفته است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بلایی به نام ویروس کرونا که گریبان جهان را گرفت و ضربات جبران‌ناپذیری به بشر وارد آورد هم از یکی از همین آزمایشگاه‌های ساخت سلاح بیولوژیکی چینی به جهان درز کرد.

 

همچنین گزارش‌های پیوسته و منظمی در مورد علاقه وافر گروه‌های تروریستی به دستیابی به سلاح‌های زیستی و بیولوژیکی وجود داشته و دارد. در این بین مسئله‌ای که سبب می‌شود خطر این سلاح‌ها جدی انگاشته شود، در دسترس بودن مواد اولیه آن یعنی منبعی به نام ویروس و باکتری است.

 

برای این ادعا بهتر است به پدیده سوءقصد با پودرسفید در آمریکا اشاره کنیم. پودرسفید می‌تواند حاوی باکتری سیاه‌زخم باشد و در صورت استنشاق، فرد را به سرعت بکشد. این پدیده پس از حادثه ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ و حمله تروریست‌های القاعده به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی نیویورک باب شد. بروس ای.اوانس فردی بود که پودر‌سفید حاوی سیاه‌زخم را به‌طور تصادفی در پاکت‌های نامه ریخت و آن را تحویل اداره پست آمریکا داد.

 

در پی این حادثه ۲۲ نفر، شامل ۱۲ کارمند اداره پست به سیاه‌زخم حاد مبتلا شدند و ۵ نفرشان نیز جان باختند. البته این حادثه علاوه بر تعطیلی موقت اداره پست آمریکا و آماده‌باش کامل نیروهای اف‌بی‌آی در سراسر این کشور، آثار روانی مخربی بر افکار عمومی داشت.

 

از آن پس هر که می‌خواست فرد دیگری را تهدید کند یا آزار دهد، مقداری پودرسفید که می‌توانست پودر قند، بکینگ پودر، آرد یا هر چه شبیه آن باشد را درون پاکت نامه می‌ریخت و آن پاکت را از طریق اداره پست به دست گیرنده می‌رساند.

 

به‌عنوان نمونه، در سال‌۲۰۱۱ یکی از ساکنان کلرادو، برای باراک اوباما نامه‌ای با پودرسفید ارسال کرده و کاخ سفید را به هم ریخته بود. البته پس از آزمایش و بررسی معلوم شد این پودر سفید، پودر قند بوده است. در سال۲۰۱۴ نیز هونگ مینگ تروونگ، یکی از ساکنین ایالت تگزاس به ارسال ۵۰۰ نامه حاوی پودرسفید به افراد مختلف اقدام کرد.

 

این اتفاق پای اف‌بی‌آی را به ماجرا باز کرد و علاوه بر تاثیر مخرب بر روان ساکنان این ایالت، 2/8میلیون دلار هم خرج روی دست‌شان گذاشت. البته این پودرسفید هم آرد نشاسته بود و سبب شد تا تروونگ در دادگاه به ۶۰ ماه حبس محکوم شود. یک سال پیش هم ۱۲۰ سیاستمدار جمهوری‌خواه در ایالت‌های کانزاس، تنسی و مونتانا، نامه‌هایی حاوی پودرسفید دریافت کردند. هنوز نتیجه تحقیقات این فقره از نامه‌های حاوی پودرسفید منتشر نشده است.

 

روز دوشنبه و در تازه‌ترین سوءقصد با پودرسفید، دونالد ترامپ جونیور، فرزند ارشد دونالد ترامپ نشانه گرفته می‌شود. او با تماس سراسیمه با آتش‌نشانی اعلام می‌کند نامه‌ای دریافت کرده که داخل پاکتش پر از پودرسفید بوده است. بلافاصله چندین خودروی آتش‌نشانی و تیم ویژه محافظت از انتشار مواد خطرناک با لباس‌های مخصوص و رعب‌آورشان به ویلای شخصی دونالد جونیور در فلوریدا اعزام می‌شوند.

 

هنوز مشخص نشده که این پودرسفید هم مانند پودرهای پیشین بی‌خطر بوده یا اینکه حاوی باکتری سیاه‌زخم بوده است. پلیس فلوریدا هم از ارائه پاسخ صریح به خبرنگاران و رسانه‌ها طفره رفته است.

 

اما در اولین واکنش‌های افکار عمومی به این خبر باید بگوییم، بسیاری از کاربران مخالف ترامپ در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی آمریکا معتقدند که این نامه کار کمپین تبلیغاتی ترامپ است و او به‌طور قطع در اولین سخنرانی خود خواهد گفت که «دموکرات‌ها مطمئن هستند که من پیروز خواهم شد و به‌همین دلیل به سوءقصد علیه اعضای خانواده‌ام اقدام کرده‌اند.»

 

کدخبر: ۵۵۴۲۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر