کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۰۵۳
تاریخ خبر:

به وقت قمار و شرط‌بندی

به وقت قمار و شرط‌بندی

انتخابات آمریکا، بهشت بنگاه‌های شرط‌بندی است

روزنامه هفت صبح|  یکی از پدیده‌های نوظهور دنیای امروز، سایت‌ها و بنگاه‌های نوین قمار و شرط‌بندی هستند. این بنگاه‌ها و سایت‌ها هر اتفاق قابل بحث و جدلی در دنیای امروز که مخاطبان، حامیان و طرفداران متعدد و قابل توجهی داشته باشد را به بستری برای شرط‌بندی و قمار تبدیل می‌کنند و از این طریق پول بسیار قابل توجهی به جیب می‌زنند.

 

از مسابقات ورزشی و بالاخص فوتبال آمریکایی و بسکتبال گرفته تا بازی‌های کارتی، پای ثابت این کارزار هستند. جالب است بدانید این شرط‌بندی‌ها بیشتر روی جزئیات بازی‌ها متمرکزند و  برای مثال در یک مسابقه بسکتبال شرط‌ها روی اینکه کدام تیم اولین پرتاب ۳ امتیازی را به سبد می‌اندازد، بسته می‌شود. جالب است بدانید که انتخابات آمریکا به سبب اهمیت و نیز تعداد کثیر افرادی که این انتخابات را دنبال می‌کنند یکی از پولسازترین اتفاقات جهان برای بنگاه‌ها و سایت‌های شرط‌بندی است.

 

پژوهشگران حوزه تجارت الکترونیک معتقدند نقش بنگاه‌ها و سایت‌های شرط‌بندی در انتخابات آمریکا بیش از یک بستر ساده برای پولسازی است و این بنگاه‌ها یکی از بازیگران اصلی این رقابت سیاسی هستند و در تعیین رئیس‌جمهور نقش اساسی دارند.

 

جالب است بدانید از روزی که پای این بنگاه‌های نوین به انتخابات آمریکا باز شده است، همواره نام کسی از صندوق‌ها بیرون می‌آید که برخلاف نتایج نظرسنجی‌ها و روند انتخابات باشد. برای مثال در سال ۲۰۲۰ و در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها  تا پیش از اولین سه‌شنبه بزرگ، برنی سندرز با اختلاف قابل توجهی نسبت به دیگر رقبایش در صدر قرار داشت و مردم بر اساس همین روند و نتایج نظرسنجی‌ها میلیون‌ها دلار  روی برد مجدد سندرز شرط‌بندی کردند، اما ناگهان جو بایدن که تا اولین سه‌شنبه بزرگ در رده پنجم حزب قرار داشت، با یک پیروزی بزرگ هم گوی سبقت را از سندرز ربود و هم میلیون‌دلار را به جیب بنگاه‌های شرط‌بندی ریخت.

 

با جان گرفتن حضور بایدن در این رقابت‌ها، تبلیغات گسترده‌ای روی انتخاب وی روانه رسانه‌های جمعی و اجتماعی شد و در نهایت در فاصله دو ماه مانده تا رقابت اصلی، کار به جایی رسید که بایدن از سندرز نیز سبقت گرفت و او مجبور شد با کناره‌گیری از رقابت‌ها و با تعیین شروطی، از نامزدی رئیس‌جمهور فعلی حمایت کند.

 

بررسی‌ها و مطالعات روی روند انتخابات ۲۰۱۶ نیز این ماجرا را تایید می‌کند. در فاصله دو تا سه هفته پیش از انتخابات شرط‌ها روی نامزد مورد نظر در بنگاه‌ها و سایت‌ها قفل شد و در آن روزها موسسات نظرسنجی احتمال برد هیلاری کلینتون را ۶۰ تا ۸۵درصد پیش‌بینی می‌کردند و نتیجه اینکه در آن سال میزان شرط‌بندی روی برد هیلاری کلینتون حدود چهارونیم برابر شرط‌بندی‌ها روی برد ترامپ بود.

 

اتفاقی پس از قفل‌شدن شرط‌بندی در بنگاه‌ها و سایت‌ها افتاد، رشد روز افزون شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات بود و در روز رای‌گیری این اختلاف به 2درصد کاهش پیدا کرد و در نهایت با پیروزی ترامپ پول هنگفت و کلانی از محل باخت کلینتون، نصیب بنگاه‌ها و سایت‌های قمار و شرط‌بندی شد.

 

اگر از این منظر به انتخابات ۲۰۲۰ نیز بنگریم، باید بگوییم روند آن انتخابات جنجالی هم به گونه‌ای پیش‌رفت که مشابه هیچ انتخاباتی در گذشته نزدیک خود نبود. برای روشن شدن بحث اختلاف بیل‌کلینتون و جورج بوش پدر در نظرسنجی‌ها تنها ۸درصد بود و کلینتون در انتخابات توانست با ۳۷۰ بر ۱۶۸رای الکترال انتخابات را ببرد.

 

در انتخابات ۲۰۲۰، برخی از نظرسنجی‌ها از اختلاف ۱۵درصدی بایدن و ترامپ خبر می‌دادند و به همین نسبت پیش‌بینی‌ها از اختلاف بزرگ آرای الکترال بایدن و ترامپ حکایت داشتند. از طرفی برخی این احتمال و شایعه را مطرح کردند که دست‌های خانواده ترامپ ازپشت پرده در حال کارگردانی تمام اتفاقات است و آن‌ها با سرمایه‌گذاری و شراکت در بنگاه‌ها و سایت‌های شرط‌بندی و نیز اعمال نفوذ درنتایج نظرسنجی‌ها سعی داشتند با پیروزی ناگهانی ترامپ درروزهای منتهی به انتخابات، ابتدا شکست حیثیتی بزرگی را نصیب دموکرات‌ها کنند که همه با اطمینان از پیروزی بایدن میدان آمدند و رجزخوانی کردند و در قدم بعدی پول بسیار هنگفتی به جیب بزنند.

 

از این رو هرچه به انتخابات نزدیک‌تر شدیم، سرمایه‌گذاری مردم در بنگاه‌ها روی ترامپ بیشتر شد و بخش قابل توجهی از رأی‌دهندگان آمریکایی گمان می کردند که نتیجه ۲۰۱۶ در ۲۰۲۰ نیز تکرار خواهد شد. اما در نهایت، جو بایدن با بالاترین رای در تاریخ آمریکا راهی کاخ سفید شد و برنده این اتفاق علاوه بر حزب دموکرات، کسانی به جز بنگاه‌های شرط‌بندی نبودند.

 

حالا با نزدیک‌تر شدن به زمان انتخابات ۲۰۲۴، باز هم بازار بنگاه‌های شرط‌بندی داغ است. از یک سو مسئله کهولت سن بایدن و تشکیک رأی‌دهندگان آمریکایی روی سلامت عقلی و توان جسمی بایدن سبب شده است تا بخش بزرگی از حامیان حزب دموکرات، اینکه رئیس‌جمهور فعلی، نامزد نهایی حزب در انتخابات خواهد بود را باور نکنند و به جایگزینی گزینه‌های دیگر نظیر میشل اوباما فکر کنند. در طرف دیگر ماجرا هم با دونالد ترامپ طرف هستیم که در محاصره پرونده‌های متعدد قضایی است و ممکن است اتفاقات طوری رقم بخورد که که در ماه‌های باقیمانده، او از چرخه رقابت بیرون انداخته شود. با این اوصاف شرایط بسیار ناپایدار و شکننده است و چه چیزی برای بنگاه‌های شرط‌بندی از این بهتر؟ از این رو نگاهی گذرا به جدول شرط‌بندی‌ها ممکن است باعث تعجب هر فردی شود. برای مثال، در حال حاضر ضریب شرط‌بندی بر روی پیروزی دونالد ترامپ، یک است. به‌عبارت دیگر اگر ترامپ برنده این رقابت باشد، پولی نصیب افرادی که روی پیروزی او شرط بسته‌اند، نمی‌شود. ضریب بایدن هم چندان توفیری ندارد و عدد ۲ را نشان می‌دهد؛ یعنی اگر بایدن پیروز شود، افرادی که یک دلار روی پیروزی او شرط بسته‌اند، صاحب ۲دلار پول می‌شوند، اما در دیگر رده‌های این جدول به ارقام محیل‌العقولی برمی‌خوریم. در حزب دموکرات، ضریب حضور و پیروزی میشل اوباما ۸، گوین نیوسام ۱۱ و کاملا هریس ۲۵ است. در حزب جمهوری‌خواه هم اوضاع به همین منوال است و ضریب پیروزی نیکی هیلی عدد ۱۶ را نشان می‌دهد. اگر تجربه را معیار قرار دهیم، باید بگوییم این جدول نشان می‌دهد که نامزد نهایی هر دو حزب، بایدن و ترامپ خواهند بود و از جایگزینی این افراد با نامزدهای دیگر خبری در میان نیست.

 

کدخبر: ۵۵۴۰۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر