کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۱۹۱
تاریخ خبر:

شورش کابوی‌ها

شورش کابوی‌ها

روایتی از تگزاس، سیم خاردار‌، آرایش جنگی، جو بایدن و گرگ ابوت.

روزنامه هفت صبح، ‌رامتین لطیفی | دعوا از دهم ژانویه شروع شد. ماموران مرزی ایالتی که تحت امر فرماندار جمهوری‌خواه تگزاس، گرگ ابوت هستند، طی این روز حدود دو و نیم مایل از گذرگاه مرزی میان شهر ایگل‌پاس آمریکا و خاک مکزیک را که محل عبور مهاجران غیر قانونی و معبر ورودشان به مرزهای آمریکا بود، در اختیار خود گرفتند و به ماموران فدرال که تحت امر دولت هستند و از جو بایدن دستور می‌گیرند، اجازه ورود به این ناحیه را ندادند.

 

این اتفاق با انتشار تصاویری از ماموران ایالتی که در حال انتقال انبوهی سیم خاردار به این منطقه بودند، توامان شد و اینطور به نظر می‌رسید که مقامات ایالتی و در راس آن‌ها، فرماندار جمهوری‌خواه تگزاس، قصد دارند با ایجاد موانع بر سر راه و معبری که مهاجران از آن می‌گذرند، مانع ورود آن‌ها به خاک آمریکا شوند.

 

اگرچه تا پیش از این اتفاق، فریاد اعتراض ایالت‌های جنوبی به سیاست‌های«مرزِ باز» بایدن و ورود بی‌پایان مهاجران غیرقانونی به این کشور به گوش می‌رسید و اقدامات اعتراضی نظیر اعزام گروه‌هایی از این مهاجران به وسیله اتوبوس و هواپیما به نیویورک، واشنگتن یا محل اقامت باراک و میشل اوباما انجام می‌شد، اما تا آن روز مقابله‌ای میان نیروهای ایالتی و فدرال صورت نگرفته بود. از دهم ژانویه بحث‌ و جدل‌های شدیداللحن بر سر اینکه کدامیک از مقامات دولتی یا ایالتی، صلاحیت حفاظت و حراست از مرزها را دارند، به گوش می‌رسد.

 

البته بر اساس قانون اساسی آمریکا، وظیفه حفاظت و حراست از مرزهای این کشور بر عهده رئیس‌جمهور می‌باشد و حقی برای اعمال نظر یا عمل مقامات ایالتی در نظر گرفته نشده است. از این رو جو بایدن و به طور ویژه وزارتخانه امنیت میهن این کشور که مسئولیت آن بر عهده الخاندرو مایورکاس است، به عنوان تصمیم‌گیرنده در این موضوع معرفی می‌شوند.

 

معترضان به مواضع بایدن و مایورکاس، چند نقد را مطرح می‌کنند که بازخوانی آن‌ها، ریشه این اختلافات را برملا می‌سازد. ابتدا اینکه مایورکاس خود یک مهاجر کوبایی است و با ورود به مرزهای آمریکا و استفاده از امکانات این کشور توانسته تا جایی پیشرفت کند که به مقامی همچون وزارت برسد.

 

با این حساب، می‌توان حدس زد که او با مهاجرانی که از شدت فقر و ناتوانی و به امید روزهای بهتر قدم در راهی طولانی و پرخطر می‌گذارند، همذات‌پنداری می‌کند و از این رو طرفدار ورود آن‌ها به کشور و بهره‌مندی‌شان از امکانات آمریکا و پول مالیات‌دهندگان آمریکایی است.

 

نقد دوم و سوم متوجه جو بایدن و خط و مشی اوست. معترضان تندرو که اغلب می‌توان خط و ربط آن‌ها را در جنبش ماگا رهگیری کرد، معتقدند که جو بایدن عروسک خیمه‌شب‌بازی چپگراها و کمونیست‌هاست و قصد دارد با اتخاذ رویکرد‌هایی از این دست، شکوه و عظمت آمریکا را خرج مفاهیم بی‌ارزشی همچون نوع‌دوستی و دستگیری از فقرا و ضعف‌های عالم کند.

 

البته از ابتدا هم مشخص و واضح بود که نظرات افرادی که ترامپ را فرستاده خدا بر روی زمین می‌دانند، اینچنین بچگانه و ساده‌لوحانه باشد. عقلای حزب جمهوری‌خواه که گروه دیگری از منتقدان بایدن و رویکرد دولتش را در قبال مسئله مهاجران غیر قانونی تشکیل می‌دهند، این ماجرا را سیاسی تلقی می‌کنند و می‌گویند با ورود میلیون‌ها نفر از مهاجران غیر‌قانونی به ایالت‌های جنوبی آمریکا

 

به طور عملی دادگاه‌هایی که صلاحیت اعطای پناهندگی یا اقامت به این افراد را بررسی می‌کنند، باید چند صد سال بی‌وقفه کار کنند تا این پرونده‌ها که اکنون به کوهی عظیم بدل شده است، پایان یابد. به همین دلیل هیچ بعید نیست که این معضل سبب شود تا رئیس‌جمهور برای حل آن، پا در میدان بگذارد و با استفاده از اختیارات قانونی خود، فرمانی اجرایی صادر کند و طی آن با صدور دستور توقف بررسی پرونده‌ها در دادگاه‌های مهاجرت، به همه این افراد حق حضور قانونی در ایالت متحده را اعطا کند.

 

با این حساب میلیون‌ها خارجی با حاتم‌بخشی یک رئیس‌جمهور دموکرات، می‌توانند به طور قانونی در ایالت‌هایی که به طور سنتی به جمهوری‌خواهان تمایل دارند، ساکن شوند و با در نظر گرفتن حق رای این افراد در انتخابات‌ها، باید بگوییم آن‌ها به چالشی بزرگ برای پایگاه رای جمهوری‌خواهان بدل خواهند شد.

 

 با این حساب دعوای جمهوری‌خواهان و دولت بایدن بر سر مسئله مرزی جدی است. اما تفاوت رویکرد آن‌ها به این صورت است که دولت بایدن قصد دارد در تمام امور با تمسک به قانون، کار خود را پیش ببرد، اما رویکرد فرماندار تگزاس و حامیان او از سایر ایالت‌ها، رویکردی است که بیشتر شبیه یک شورش علیه دولت مستقر تلقی می‌شود.

 

یادمان نرود که دولت بایدن بر سر مسئله دهم ژانویه، به سراغ دیوانعالی رفت و این مرجع بالادستی قضایی که بر حسب اتفاق ۶ عضو از ۹ عضو آن را نیز قضات محافظه‌کار و نزدیک به جمهوری‌خواهان تشکیل دادند، در این غائله با ۵ رای مثبت، پشت بایدن ایستاد و در روز دوشنبه رای به برچیدن سیم‌های خاردار و موانعی از این دست از مسیر عبوری مهاجران داد.

 

اما مسئله این است که مقامات ایالتی حتی به رای دیوانعالی نیز تمکین نکردند. جمهوری‌خواهان با خشم و فریاد‌ نسبت به این رای اعتراض کردند و در اقدامی ساده‌لوحانه، اعلام کردند که اگر دولت بایدن بخواهد به سیاست‌های «مرز باز» ادامه دهد، هیچ ابایی از رویارویی نیروهای گارد ملی ایالتی با نیروهای فدرال ندارند و در مقابل تصمیمات دولت خواهند ایستاد.

 

در همین حین، دموکرات‌های تگزاس به بایدن فشار می‌آورند که هرچه زودتر کنترل مرزها را به دست بگیرد و به مداخله نیروهای ایالتی پایان دهد. با باز شدن پای دونالد ترامپ و مایک جانسون به ماجرا، این مسئله ساده به کلاف سردرگمی بدل شده که حیرت همگان را به همراه داشته است.

 

به گزارش ایندیپندنت، پیش‌تر در روز چهارشنبه، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و شماری از اعضای جمهوری‌خواه آن، برای نشان دادن رویکرد جدی‌تر به مسئله امنیت مرزی و مهاجران به مرز مکزیک سفر کردند. قانونگذاران جمهوری‌خواه همچنین به کندی روند مذاکرات درباره تغییرات سیاست مرزی انتقاد دارند.

 

جانسون تاکید می‌کند که مجلس سنا که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌هاست، باید طرح امنیت مرزی مصوب جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان را تصویب کند. این طرح به گفته جمهوری‌خواهان از قانون «حفاظت از مرزها» حمایت می‌کند. همچنین مقامات تگزاس اعلام کردند که در مقابل آنچه «حمله مهاجران» توصیف کرده است، حق «دفاع از خود»‌ را محفوظ می‌داند. 

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، نیز طی روز شنبه از گرگ ابوت فرماندار تگزاس به دلیل عدم اجازه ورود دولت بایدن برای برچیدن سیم‌های خاردار از معبر  مهاجران غیرقانونی تمجید کرد. او در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود بر حق دفاع تگزاس از امنیت خود تاکید کرد و در جمع حامیانش در لاس وگاس، جایی که در یک زمین فوتبال سرپوشیده در یک محله لاتین‌تبار تجمع کرد، گفت:

 

«وقتی رئیس‌جمهور هستم، به‌جای اینکه بخواهم یک فرمان بازدارنده به تگزاس بفرستم، برای آن‌ها نیروهای کمکی ارسال می‌کنم». من به جای مبارزه با کشورهای مرزی، از هر ابزار و اختیارات رئیس‌جمهور ایالات متحده برای دفاع از ایالات متحده در برابر این تهاجم وحشتناکی که در حال حاضر در حال وقوع است، استفاده خواهم کرد.

 

برخی این گفته‌های ترامپ را تهدیدی عیان برای به راه انداختن یک ششم ژانویه دیگر تعبیر کردند و اعلام کردند نباید خطر حامیان ترامپ را نادیده گرفت و ممکن است این افراد مانند روزی که ساختمان کنگره را تسخیر کردند به تگزاس بروند و این‌بار نزاعی خونین به راه بیاندازند که شروعش با آن‌هاست ولی مشخص نیست چه پایانی داشته باشد.

 

همراه با ترامپ، ۲۵ تن از فرمانداران ایالت‌های مختلف آمریکا که همگی‌شان عضو حزب جمهوری‌خواه هستند از رویکرد تگزاس و مقاومتش در برابر دولت تمجید کردند و برخی نیز برای نشان دادن حمایت‌شان رهسپار این ایالت شدند. در این بین حضور کریستی نوم فرماندار داکوتای جنوبی در مناطق مرزی تگزاس بیش از سایر افراد مورد توجه است، چرا که از او به عنوان معاون احتمالی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ یاد می‌شود.

 

در ادامه، رویکرد مهم کوین استیت، فرماندار اوکلاهاما نیز نباید مغفول واقع شود. استیت به طور رسمی اعلام کرد که گارد ملی اوکلاهاما را برای حمایت از تگزاس در بحران مرزی جاری با دولت فدرال، به این ایالت می‌فرستد. گفتنی است پیش از این ترامپ از تمام فرمانداران جمهوری‌خواه خواسته بود تا گارد ملی ایالت خود را به تگزاس بفرستند و ادامه این ماجرا می‌تواند به رویای واقعی نیروهای فدرال و ایالتی بر سر کنترل مرزها بیانجامد.

 

البته بایدن که موی خود را در عرصه سیاست سفید کرده و تجربه‌ بیش از نیم قرن فعالیت در سطح اول این عرصه را به دوش می‌کشد، مقهور این فعل و انفعالات نشده و با خونسردی و اعتماد به نفس کامل و به منظور پایان یافتن مناقشات، به مقامات ایالتی پیشنهاد داده که گارد مرزی به طور کامل در اختیار نیروهای فدرال باشد.

 

ابوت و سایر جمهوری‌خواهان پیشنهادهای دولت بایدن برای فدرال کردن گارد مرزی برای پایان دادن به بن‌بست فوق را رد کرده‌اند. ابوت روز جمعه در گفت‌وگو با تاکر کارلسون، شخصیت رسانه‌ای محافظه‌کار آمریکایی، پیشنهاد بایدن را «فاجعه‌بار» توصیف کرد.

 

با قطعیت می‌توان گفت بخش قابل توجهی از این کارزار که جمهوری‌خواهان به راه انداختند، سمت و سویی انتخاباتی دارد و سعی دارند با این اعمال، نظر رای‌دهندگان خاموش را به خود جلب کنند. البته آمار و نظرسنجی‌ها حاکی از آنند که این رویکرد نتایج خوبی برای اردوگاه قرمزها به ارمغان آورده است و از این حیث، کمپین انتخاباتی بایدن دچار خسران و ضرر خواهد شد.

 

طی ۳ سال گذشته و در دوران ریاست‌جمهوری بایدن، بیش از 6/3میلیون مهاجر غیرقانونی وارد مرزهای آمریکا شدند. به طور قطع این تعداد تاریخی یکی از چالش‌های اصلی کمپین انتخاب مجدد وی است. آن‌طور که از شواهد و قرائن پیداست، مهاجرت یکی از موضوعات مهم در جریان انتخابات حزب جمهوری‌خواه در آیووا و نیوهمپشایر بوده است.

 

نظرسنجی اخیر آسوشیتدپرس نشان می‌دهد که از هر ۱۰ شرکت کننده در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان، ۹ نفر از ساخت دیوار در امتداد مرز ایالات متحده و مکزیک حمایت نسبی و از هر ۱۰ نفر حدود ۷ نفر از این ایده با قدرت حمایت می‌کنند. با این حساب می‌توان گفت که رویکرد بایدن سبب شده است تا جمهوری‌خواهان متحدتر شوند، باید منتظر ماند و دید آیا این رویکرد به اتحاد مضاعف در میان حامیان حزب دموکرات‌ هم منجر می‌شود یا خیر. 

 

 

کدخبر: ۵۵۳۱۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر