کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۱۶
تاریخ خبر:

‌روزنامه خوانی در شصت سال پیش- ۴۲ | زوج شگفت‌انگیز اردبیل

‌روزنامه خوانی در شصت سال پیش- 42 | زوج شگفت‌انگیز اردبیل

از گربه‌ای که موجب قطع برق بخشی از تهران شد تا حادثه در سد کرج و...

هفت صبح| شنبه 20 تیرماه 1343. بعد از دو روز تعطیلی انتهای صفر روزنامه منتشر شده. خب خیلی روزنامه پر و پیمانی نیست. عکس پایین صفحه اول دومین سری از دانشجویان مقیم آمریکا دیروز در فرودگاه مهرآباد به زمین نشسته‌اند. مشخص است که تب تحصیل درآمریکا در آن سال‌ها تازه شروع به اوج‌گیری کرده است. بخش اصلی دانشجویان در رشته مهندسی راه و ساختمان تحصیل می‌کنند.

 

یکی از دانشجویان مهاجر به نام مریم علی‌آبادی از پیشرفت ایران در این مدتی که او به کشور نیامده ابراز شگفتی کرده است! برای یک روزنامه 12 صفحه‌ای حجم خبرهای خارجی شگفت‌انگیز است. خبرهایی از کنگو و الجزایر و لائوس که به سرعت تیتر یک روزنامه می‌شوند. گزارشی کار شده که طبق آن نویسنده از رشد سریع جمعیت در تهران ابراز شگفتی کرده است. این که طی صد سال جمعیت تهران از 50 هزار نفر به دو میلیون و صدهزار نفر رسیده.

 

راوی این گزارش نمی‌داند که شصت سال بعد جمعیت ثابت تهران به 12 میلیون نفر می‌رسد. اهالی جوادیه و نازی‌آباد تقاضا کرده‌اند که این دو محله پرجمعیت در نوبت لوله کشی آب قرار بگیرند. داریم از سال 1964  میلادی حرف می‌زنیم! مولن روژ بلافاصله پس از پایان ماه صفر برنامه‌های خود را آگهی کرده است. باز هم تاکید بر روی دلکش و آفت و شهپر و دلیله و روانبخش و مادام ژنیک! در طی تعطیلات ماه صفر 18 نفر در تصادفات مرده‌اند و 5 نفر هم در دریا غرق شده‌اند. 

 

یکشنبه21 تیرماه 1343. هفته پیش یک گربه موجب قطع برق بخشی از تهران شده بود و این بار هم لاشه یک موش موجب قطع برق در بروجرد شده. نوید داده‌اند که هوای تهران باز هم گرم‌تر خواهد شد و شاید به 23 درجه برسد! گرما و بیماری‌های گوارشی ظرفیت محدود بیمارستان‌های تهران را مورد تهدید قرار داده است. سری بزنیم به این ماجرای کودکان شاگرد اول. عکسی کار شده از یک خواهر و برادر. سودابه وقار و سیامک وقار. بچه‌های سرگرد وقار که در کلاس ششم و چهارم دبستان شاگرد اول شده‌اند. کسی ازآنها خبر دارد؟

 

ژاپن قول داده که طی یکسال 6 میلیون دلار از ایران جنس وارد کند. احمد سرمدی جوان 24 ساله‌ای است که اتاقی لوکس در هتل هیلتون اجاره می‌کند و بعد با تیغ رگ دست خودش را می‌برد تا خودکشی کند که کارکنان هتل به دادش می‌رسند و او نجات پیدا می‌کند. کسی از سرنوشت احمد سرمدی خبر دارد؟ جوانی که در تیرماه گرم شصت سال پیش به دلایلی نامعلوم می‌خواسته جان خودش را بگیرد. ‌

 

کاش گوی بلورینی داشتیم و از سرنوشت این نام‌ها و چهره‌ها با خبر می‌شدیم. محمدرضا نوروزی جوان 18 ساله هم برای تفریح رفته سد کرج و در برخورد با بریدگی‌ها و سنگ‌های حاشیه سد فوت کرده است.

 

محمدعلی روستایی 65 ساله ساکن اردبیل و همسرش مینا که او هم 55 سال دارد صاحب یک چهارقلو شده‌اند. دو دختر و دو پسر. این زوج فعال قبل از این زایمان طوفانی آخر، 9 فرزند دیگر به این دنیا تقدیم کرده بودند.

 

پدر چهارقلوها هنوز کمی گیج است و نتوانسته به خبرنگار کیهان توضیحات لازم را ارائه کند؛ به هرحال خدا قوت. 

 

کدخبر: ۵۶۲۴۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر