کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۷۵۶
تاریخ خبر:

مخمصه

مخمصه

اولین رمان جنجالی مایکل مان

روزنامه هفت صبح| ‌ «مایکل مان»، کارگردانی که تا به‌حال چهاربار نامزد جایزه اسکار شده، با همکاری برنده جایزه ادگار یعنی خانم «مگ گاردینر»، اولین رمان جنجالی خود را در 2022 منتشر کرده‌اند؛ رمانی که خیلی زود به یکی از پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز تبدیل شد. مایکل مان کارگردان، فیلمنامه نویس، تهیه‌کننده و یکی از فیلمسازان سینمای آمریکا است و جوایزه متعددی از جمله گلدن‌گلوب و بفتا را برای فیلم‌هایش دریافت کرده.

 

رمان مخمصه، که پیش از این، موضوع یک فیلم سینمایی جنایی کلاسیک بوده. حالا اما در ادامه ماجرای قبلی، نویسنده این‌بار با داستانی جدید سراغ شخصیت‌های اصلی فیلمنامه رفته‌ است. در واقع، دنیایی که این دو نویسنده و کارگردان در فیلم مخمصه خلق کردند، به‌قدری غنی بود که تصمیم گرفتند جهانش را گسترده‌تر کنند. این کتاب به شیوه‌ای عمیق‌تر به دنیای ثروتمندان جنایتکاران مرده و زندگی پیچیده دزدان و پلیس‌ها می‌رود.

 

فیلم سینمایی مخمصه، روایتگر سال‌ 1955 است. اما شخصیت‌های رمان از 1988 تا 2000 در شهرهای شیکاگو، لس‌آنجلس، مکزیک، پاراگوئه، اندونزی و بسیاری مکان‌های دیگر دنبال می‌شوند. قصه، مربوط به یک ماجراجویی هیجان‌انگیز است که هفت‌سال پیش از سرقت یک بانک آغاز شده؛ ماجرایی که زندگی همه افراد رمان و رویدادهای پس از آن را تغییر می‌دهد و گروه جدیدی از شخصیت‌های جذاب را معرفی می‌کند.

 

روایت ابتدا با «وینسنت هانا» یک کارآگاه جنایی که آل‌اچینو در فیلم نقش آن را بازی کرده شروع می‌شود؛ او در تلاش است تحقیقات خود را در مورد کارمندان «نیک مک‌کالی» با بازی رابرت دنیرو تکمیل کند. از سوی دیگر «کریس شری‌لیس» با بازی وال کیلمر، که در فیلم اصلی یک گانگستر باهوش و همزمان مهندس آی‌تی بوده و برای نجات همسر و فرزندش جانش را به خطر انداخته بود، در این داستان سعی دارد با وضعیتی زخمی و ناامید از لس‌آنجلس فرار کند، شاید بتواند زندگی و هدف جدیدی برای خود بسازد.

 

داستان سپس بین سال‌های 1988، 1996 و در نهایت سال 2000 به عقب و جلو می‌رود. اوج اکشن رمان مربوط به صحنه کلاسیک سرقت بانک و تیراندازی است که به اندازه فیلم اصلی هیجان‌انگیز است. با این‌حال برای آنکه رمان از فیلم اصلی متمایز شود، مایکل مان، مستقیماً شخصیت شرور و مرموزی را معرفی می‌کند که مسیرش با تمام شخصیت‌های قدیم و جدید تلاقی می‌کند. نتیجه داستان از دید خوانندگان بسیار راضی‌کننده است، درحالی که فضا همچنان برای خلق گفت‌وگوهای بیشتر میان دو شخصیت اصلی باز است؛

 

بنابراین هیچ بعید نیست که مخمصه3 هم خلق شود. این دو نویسنده نشان می‌دهند همان‌قدر که در فیلمنامه‌نویسی درخشان‌اند، رمان‌نویسان خوبی نیز هستند. خواننده دنیایی از کارتل‌های بین‌المللی مواد مخدر و سندیکاهای جرم و جنایت را تجربه می‌کند که به جذابترین شیوه روایت شده‌اند؛ از پناهگاه سندیکاهای جنایتکار در منطقه تجارت آزاد آمریکای جنوبی تا شرکت‌های جنایتکار فراملیتی در جنوب شرقی آسیا. 

 

فیلم مخصمه، تجربه سینمایی موفقی بود و دنباله آن در قالب رمان، همان تجربه چندجانبه را به‌صورت مکتوب تداعی می‌کند. روایت رمان با سرعت سرسام‌آوری پیش می‌رود و مانند یک فیلم اعتیادآور، خواننده را با خود همراه خواهد کرد؛ درست مانند دنیای خشن، خونین و رمانتیکی که مایکل مان در فیلم‌هایش خلق می‌کند. اثر این دو نویسنده همچنین دستاوردی خیره‌کننده در مطالعه شخصیت، شیوه روایی و کنش است، همراه با جاذبه‌های روانی و عاطفی در لبه یک روایت.

 

شخصیت‌ها انگیزه‌های وسواس‌گونه دارند که در تلفیق با شوخی‌های هوشمندانه و سریع و توصیفات شفاف و بدیع، به یادماندنی می‌شوند. کتاب‌ها معمولاً بهتر از اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی هستند، اما وقتی بازیگرانی حرفه‌ای آن را در ذهن تثبیت می‌کنند، کار برای شخصیت‌های کاغذی سخت می‌شود؛ آن هم بازیگرانی مانند آل‌پاچینو، رابرت دنیرو، وال کیلمر، جان وویت، تام سایزمور و امی برنمن. انتشارات «یاد آرمیتا» در سال 1402 و با ترجمه «مازیار فکری ارشاد» این اثر پرطرفدار را راهی بازار کرده است.

 

کدخبر: ۵۵۴۷۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر