کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۸۴۴
تاریخ خبر:

تک‌نگاری| تلویزیون قدرشان را ندانست

تک‌نگاری| تلویزیون قدرشان را ندانست

یادداشت مرجان فاطمی در باشگاه مشتزنی با موضوع: تاک‌شو.

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی| برای ما که تعریف‌مان از اجرا، با تماشای مجری‌های جدی و عصاقورت‌داده‌ای که حتی در ملموس‌ترین حالت ممکن هم تغییری در استایل‌شان ایجاد نمی‌شد، شکل گرفت، پدیده اجرای برنامه تا مدت‌ها به‌عنوان امری قانونمند با چارچوبی ویژه تلقی می‌شد؛ چارچوبی محکم که وقتی اواخر دهه هفتاد تا حدودی در ساختار آن تغییر ایجاد شد نمی‌توانستیم باورش کنیم.

 

وقتی تاک‌شوها به میدان آمدند و مجری‌های جدید با لباس‌های اسپرت و رنگی مقابل‌مان قرار گرفتند و به‌جای استفاده از جملات سفت‌وسخت، شروع کردند به شیوه خودمان حرف زدن، یک‌جورهایی احساس آرامش کردیم. حالا دیگر مرز میان زندگی معمولی ما با شیوه لباس پوشیدن و گپ و گفت مجری‌های تلویزیونی آنقدرها زیاد نبود. می‌شد دور هم نشست، تخمه شکست و برنامه‌ای را با اجرای آنها تماشا کرد و حتی خندید.

 

در واقع تاک‌شوها از یک‌جایی به‌بعد جزئی از زندگی مردم شدند و شاید حتی بتوان گفت در بعضی خانواده‌ها جای سریال‌های تلویزیونی را هم گرفتند. آنهایی که شیوه کار و زندگی‌شان طوری نبود که بتوانند هر شب سریالی را دنبال کنند، برایشان راحت‌تر بود بنشینند تاک‌شوها را ببینند و یک ساعتی از حال‌وهوای زندگی عادی دور شوند. آنها نه از تاک‌شوها عقب می‌ماندند و نه اگر یکی دو شب به‌شان سر نمی‌زدند، چیزی را از دست نمی‌دادند.

 

در ایران تا اواسط دهه نود انواع و اقسام تاک‌شو روی آنتن رفت اما به جرات می‌توان گفت که «خندوانه» با اجرای رامبد جوان، نقطه عطف مهمی در این زمینه شد. هیچ‌ تاک‌شویی تا قبل از «خندوانه» نتوانسته‌ بود تا این‌حد مخاطبان را دورهم جمع کند و روی سبک زندگی آنها اثر بگذارد. بخش مهمی از این موفقیت به دلیل اجرای خود رامبد جوان بود؛

 

مجری که به‌راحتی می‌توانست با جدی‌ترین شخصیت‌ها شوخی کند و از آنها سوال‌هایی بپرسد که هیچ‌کس پیش از آن فکرش را هم نمی‌کرد. ورود جناب‌خان با اینکه اوایل ریسک بزرگی به‌حساب می‌آمد اما رفته‌رفته به یکی از عوامل موفقیت این برنامه بدل شد. جالب این بود که از یک‌جایی به‌بعد دیگر کسی او را یک عروسک به‌حساب نمی‌آورد و چنان هویتی به‌دست آورده بود که حتی آنهایی که تلویزیون تماشا نمی‌کردند هم به خوبی درباره زندگی‌ و علایقش می‌دانستند.

 

خندوانه پرقدرت ادامه پیدا کرد تا اینکه پای «دورهمی» به میدان آمد. مهران مدیری، ستاره مطرح کمدی که مخاطبان با سریال‌هایش خاطرات زیادی داشتند، حالا قرار بود به جایگاه مجری قدم بگذارد و تاکشویی متفاوت تولید کند. «دورهمی» به‌خصوص در دوره‌های اول به یکی از اتفاق‌های مهم تلویزیون بدل شد. «خندوانه» و «دورهمی» بدون اینکه رقابتی داشته باشند کنار هم پیش رفتند و تلویزیون در آن دوره توانست مخاطبان زیادی جلب کند. 

 

دوران جذابیت تاک‌شوهای تلویزیونی با حذف این دو برنامه به پایان رسید و هنوز که هنوز است کسی نتوانسته برنامه‌ای بسازد که جای آنها را پر کند. درواقع تلویزیون مخاطبان تاکشوهای جذابش را دو‌دستی تقدیم شبکه نمایش خانگی کرد و خودش کرکره‌ها را پایین کشید.

 

تاک‌شوهای شبانه تلویزیونی ضعیف شدند و از سوی دیگر در شبکه نمایش خانگی، در کنار رشد تاک‌شوها، مسابقه‌ها هم قدرت بیشتری گرفتند. در این دوره بود که «مافیا» و «جوکر» و... چنان اهمیتی برای مردم پیدا کردند که در هر محفلی رد و نشانی از آنها یافت می‌شد.

 

حالا کماکان قدرت در دست شبکه نمایش خانگی است و این روزها «اسکار» با اجرای مهران مدیری به‌عنوان یک مسابقه‌ای که به‌خاطر شیوه اجرای مدیری و پیشینه‌ای که از او سراغ داریم تا حدی به تاک‌شو هم پهلو می‌زند به میدان آمده؛

 

اثری که در همین دو قسمت ابتدایی با وجود ضعف‌هایی که دارد، توانسته جای خودش را بین مردم باز کند. هنوز معلوم نیست چه سرنوشتی خواهد داشت و اصلا با این دست‌فرمان به‌جای خوبی می‌رسد یا  نه! مهم این است که مدیری بعد از «دورهمی» حالا مخاطبان را در نقطه‌ای دیگر به سمت خود کشیده است.

 

کدخبر: ۵۵۲۸۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر