کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۷۶۳
تاریخ خبر:

یک یلدا و این همه هیاهو

یک یلدا و این همه هیاهو

اتفاقات و جنجال‌های ویژه برنامه‌های یلدایی 1402 تلویزیون را در گزارش هفت صبح بخوانید‌

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر| ابتدا به یک سال قبل برویم؛ زمانی که تلویزیون تحت تاثیر شرایط اجتماعی، در وضعیت خاص به سر می‌برد و در کوران حوادث، شب یلدا از راه رسید. مدیران مانده بودند چه کنند؛ در هر حال ویژه برنامه‌هایی پخش شد که کیفیت کافی نداشتند. غیب چهره‌هایی مثل احسان علیخانی، رضا رشیدپور، رامبد جوان، مهران مدیری و ... نیز به چشم آمد و عملکرد مجریانی مثل مهران رجبی بیشتر زیر سوال رفت.

 

مدیران فعلی تلویزیون با بهره‌گیری از فضای متفاوت امسال، سعی بر جبران داشتند. از این رو بود که پای مجریانی مثل یوسف تیموری، ایمان قیاسی، مژده لواسانی، المیرا شریفی مقدم و ... به شبکه‌های مختلف باز شد. به طور جداگانه درباره آن‌ها خواهیم نوشت اما ناگفته پیداست که میان محبوبیت این دسته با کسانی چون علیخانی و دیگران فاصله زیادی وجود دارد.

 

تلویزیون همه تلاش خود برای رقم زدن یک یلدای خاص را به کار بست؛ در این «پلن» هم حسن ریوندی جا داشت و هم جناب خان و ....  در شماره بعدی عملکرد برنامه‌های یلدای 1402 را مرور می‌کنیم و فعلا همین مقدار اشاره بس که نسبت به سال پیش یک گام رو به جلو برداشته شد اما نتیجه نهایی راضی کننده نبود.

 

گزارش امروز اختصاص دارد به حواشی، اتفاقات و جنجال‌های شب یلدای تلویزیون که از قضا کم نیستند و به نظر می‌رسد همین، خوشایند مدیران و برنامه‌سازان است تا حداقل سهمی از فضای مجازی، پس از مدت‌ها رخوت داشته باشند.

 

‌توضیح یلدایی/ماجرای جوک برای امیرکبیر 
آنچه رخ داد: ویژه برنامه‌های یلدایی تلویزیون با پخش «یلدا» در شبکه سه شروع شد. ایمان قیاسی و یوسف تیموری پذیرای مهمانان مختلف در روز سه‌شنبه(28 آذر) شدند. بیژن بنفشه‌خواه یکی از مهمان‌ها بود که قیاسی از او خواست خاطره یلدایی تعریف کند. این بازیگر گفت خاطره خاصی ندارد و این بار درخواست تعریف جوک بی‌مزه مطرح شد. او هم با بیان این که ممکن است «امیرکبیر دوست‌ها» ناراحت شوند گفت: آخرین جمله امیرکبیر این بوده: می‌رم حمام!

 

واکنش‌ها چه بود؟ بازنشر این ویدئو در فضای مجازی توام با اعتراض و البته خوشامد طیفی از کاربران بود.

 

فرجام ماجرا: بیژن بنفشه‌خواه در مصاحبه با تسنیم این طور توضیح داد:« سوءتفاهمی پیش آمده است؛ مگر کسی هست که امیرکبیر این مرد بزرگ را دوست نداشته باشد و به او ارادت نداشته باشد، کارهای بزرگی برای ایران انجام داده‌اند و خدمات‌شان هیچ‌وقت در تاریخ فراموش نمی‌شود و ماندگار خواهد بود، اگر باعث ناراحتی شده‌ام عذرخواهی می‌کنم؛ صرفاً شوخی بوده است.»

 

او همچنین گفت: « تحمل‌مان را در شوخی بالا ببریم و بگذاریم در حوزه‌های مختلف طنز و طنازی پیش برود. ما هیچ‌وقت به‌دنبال تمسخر و بی‌احترامی به قشر، شخصیت و اتفاق و شغلی نبوده‌ایم و نیستیم، بیشتر از هرچیز شاد کردن مردم برای‌مان مهم بوده و هست.»

 

‌اعتراض یلدایی/جنجال شیر مادر و نان پدر 
آنچه رخ داد: در دومین قسمت از ویژه ‌برنامه «یلدا» نیز شاهد حاشیه بودیم. این اتفاق یک شب بعد از جوک بیژن بنفشه‌خواه درباره امیرکبیر رخ داد. هادی عامل و جمعی از کشتی‌‌گیران مهمان شبکه سه بودند. به همین خاطر سازندگان برنامه یک قرص نان و یک قوطی شیر به دست مجری (ایمان قیاسی) داده بودند تا این‌گونه با اصطلاح معروف عامل یعنی «شیر مادر و نان پدر حلالت» شوخی شود. دیگر مجری برنامه یعنی یوسف تیموری خود را در این طراحی مبرا دانست اما شوخی ریزی با اصطلاح هادی داشت.

 

واکنش‌ها چه بود؟ وقتی تیموری داشت شوخی ریز می‌آمد و مثلا می‌گفت شیر عمه و نان عمو و ...  هادی عامل دیگر ساکت نماند و این طور واکنش نشان داد که این جمله قداست دارد. قیاسی هم توضیح داد که شوخی است و قصدمان یادآوری جمله «شیر مادر و نان پدر حلالت» بوده و ماجرا جمع شد. ویدئوی این بخش از برنامه «یلدا» در فضای مجازی واکنش‌های تندی به همراه داشت.

 

فرجام ماجرا: اصرار یوسف تیموری به شوخی، چند بار کار دستش داد و اعتراض‌هایی به خود دید. زوج او و قیاسی پیش‌تر در مسابقه «قهرمان» نیز نقدهایی به همراه داشتند. تیموری با اندکی تغییر می‌تواند مجری بهتری شود. فعلا که این‌گونه نیست و در «یلدا» نمره قبولی نگرفت.

 

 

‌غیرجذاب یلدایی/ اجراهای ریوندی 
آنچه رخ داد: ویژه‌برنامه «یلدا»ی شبکه سه، یک استودیوی دوم داشت که خواننده‌ها در آن اجرا می‌کردند. حسن ریوندی هم به اجرای استندآپ کمدی می‌پرداخت. این بخش از قبل ضبط شده بود و لابه‌لای برنامه زنده روی آنتن می‌رفت. ریوندی پیش خیلی‌ها صاحب محبوبیت است اما در میان اجراهای متعدد یلدایی او به ندرت می‌توان‌ بخشی جذاب را پیدا کرد. یکی از دلایل این اتفاق به جنس اجرای ریوندی برمی‌گردد که مبتنی بر شوخی‌های منشوری است. طبعا تلویزیون او را از این موارد منع می‌کند و حاصل کار غیر‌جذاب می‌شود.


واکنش‌ها چه بود؟ کیفیت اجرای حسن ریوندی نقد نشد بلکه فرامتن ماجرا مورد توجه قرار گرفت. مثلا محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم نوشت:« در تاریخ خواهند نوشت آن تفکر صداوسیمایی که به دنبال نابودی شبکه‌های اجتماعی بود و با زمینه‌سازی و حمایت از فیلترینگ سرمایه اجتماعی نظام را به حراج گذاشت، درنهایت برای جذب مخاطب ریزش کرده و جلب توجه مردم در شب یلدا دست به دامن اینفلوئنسر‌های اینستاگرامی شد.» رضا صائمی (روزنامه‌نگار و منتقد) هم متنی تند علیه این کمدین به اشتراک گذاشت.


فرجام ماجرا:حسن ریوندی قرار بود برگ برنده «یلدا» باشد اما در عمل این اتفاق رخ نداد و حاصل اجراهای او تبدیل به پاشنه آشیل ویژه‌برنامه شبکه سه شد.

 

‌ ناکام یلدایی/ بازگشت سرد جناب‌خان 
آنچه رخ داد: عروسک محبوب جناب‌خان، با صداپیشگی محمد بحرانی، پس از یک سال و اندی در تلویزیون دیده شد. این اتفاق در قالب ویژه‌برنامه یلدایی شبکه نسیم به اسم «نسیمیشو» رخ داد. او به شکل تلفنی در این برنامه حاضر شد؛ ترانه خواند، جواب سوالات مجری را داد، به ماجرای فساد مالی چای دبش کنایه زد و ...
 

واکنش‌ها چه بود؟ بازگشت جناب‌خان به شبکه نسیم توام با هیجان نبود و مورد انتقاد برخی رسانه‌ها نیز قرار گرفت. مثلا صفحه اینستاگرامی «تی ‌وی بان» نوشت: «سازندگان برنامه، در چند وقت اخیر جار و جنجال رسانه‌ای مبنی بربازگشت این عروسک محبوب راه انداختند. نتیجه‌‌ای که حاصل شد اما پایین‌تر از انتظار بود.

بخشی از این ناکامی، حاصل کیفیت بد «نسیمیشو»، عدم تسلط مجری و انجام مصاحبه به شکل تلفنی است. فراموش نکنیم، جناب‌خان در «خندوانه» گل کرد و بده بستان او و رامبد جوان به مرور شکل گرفت.جناب‌خان، پیش‌تر حضور مقابل مژده لواسانی، مجری برنامه «بسته پیشنهادی» شبکه دو را تجربه کرده بود. نتیجه به ‌دست آمده، انتقاد‌‌ها را به همراه داشت. شرکت او در «نود» عادل فردوسی‌‌پور اما مورد توجه قرار گرفت.»
 

فرجام ماجرا: دور دیگر فعالیت جناب‌خان، همزمان با آغاز مسابقات جام ملت‌های آسیا در شبکه نسیم کلید خواهد خورد. این برنامه «جام آرزو‌ها» نام دارد؛ چند قسمتی است و برای خیریه تولید می‌‌شود.  


معتمدی / دوگانه یلدایی/ معتمدی امسال بود 
آنچه رخ داد: محمد معتمدی که سال پیش معترض پخش ترانه‌اش در شبکه یلدا شد، امسال حضوری پررنگ در شبکه سه و یک داشت. او سه‌شنبه شب (28 آذر) در اولین قسمت از ویژه‌برنامه «یلدا»ی شبکه سه، قطعه‌‌ای را اجرا کرد. در ادامه نیز حضوری پررنگ در این برنامه داشت. این خواننده چهارشنبه شب نیز در برنامه «ایران دوست‌داشتنی» شبکه یک حضور یافت و ضمن اجرای چند تصنیف، در مصاحبه شرکت کرد. در این بخش او به همراه محمدی‌مهدی سیار (ترانه‌سرا) پاسخگوی سوالات مجری (پدرام کریمی) بود.
 

واکنش‌ها چه بود؟ صفحه اینستاگرام «فیلمتو» با یادآوری موضع گذشته معتمدی کنایه زد که: «این خواننده سال پیش هم در برنامه‌‌های یلدایی تلویزیون حضور داشت اما چند روز بعد با انتشار ویدئویی اعلام کرد شب یلدا در ایران نبوده و تصاویری که در این شب از او در شبکه‌‌های سیما منتشر شد، از پیش ضبط شده بود. این واکنش، ریشه در فضای اجتماعی 1401 ایران داشت. حالا اما رابطه معتمدی با تلویزیون حسنه شده است. این خواننده را چندی پیش در مسابقه «شب‌های مافیا؛ زودیاک» دیدیم.»


فرجام ماجرا: محمد معتمدی جزو سنتی‌خوان‌های پرطرفدار است که امسال صدای او را در تیتراژ سریال «سوران» شنیدیم. احتمالا بار دیگر حضوری مستمر در برنامه‌های تلویزیونی خواهد داشت؛ اتفاقی که البته پیش از ویژه‌برنامه‌های یلدا کلید خورده بود.

 

‌ مهربانانه یلدایی/ پخش تصویر مدیری و صحت 
آنچه رخ داد: ویژه‌برنامه شبکه نسیم یعنی «نسیمیشو» در حالی آغاز شد که بخش ابتدایی آن اختصاص به یک آیتم داشت. در این آیتم سلام مجریان مختلف شبکه نسیم به همراه چهره خندان مردم و نیز بازیگران در سریال‌ها، گنجانده شده بود. تصویر مهران مدیری (دورهمی) و سروش صحت (کتاب باز) که مدت‌هاست با شبکه نسیم چالش دارند‌ نیز مورد استفاده قرار گرفت.


واکنش‌ها چه بود؟ کاری که شبکه نسیم کرد حرفه‌ای و اصولی بود. برخی با دیدن دو‌باره مهران مدیری در «دورهمی» و سروش صحت در «کتاب باز» ابراز دلتنگی کردند. از آن طرف جمعی از کابران می‌گویند حسن‌نیتی پشت این تصمیم نیست!


فرجام ماجرا: ریشه بدبینی‌ها به یک سابقه برمی‌گردد که بارها به آن اشاره کردیم. تلویزیون «کتاب باز» را از سروش صحت گرفت؛ آن هم در حالی که او این برنامه را دوست داشت و اصلا با حضور او بود که صاحب هویت و محبوبیت شد. کار تا جایی پیش رفت که «کتاب باز» بدون صحت ادامه نیافت و یک برنامه خوب از نسیم حذف شد. ماجرای مهران مدیری متفاوت است؛ او به خواست خود از تلویزیون رفت و در یک ویدئوی اعتراضی پس از فوت مهسا امینی اعلام کرد مدیران سیما حق پخش یک فریم از «دورهمی» را ندارند. حالا مهم‌ترین چالش او شکایت صدا و سیما است.

 

‌موج یلدایی/ صادق بوقی در دو شبکه 
آنچه رخ داد: پنجشنبه شب (30 آذر) ویژه برنامه «یلدا»ی شبکه سه میزبان بازیگرانی چون بهنام تشکر، محمدرضا هدایتی، حمید گودرزی و کامران تفتی بود. بحث گل کرد و به ترانه رسید و سپس آن‌ها آهنگ معروف صادق بوقی را با هم همخوانی کردند. برعکس شبکه سه، برنامه «نسیمیشو» به شکل ضبطی روی آنتن رفت. در همان اوایل برنامه یک کاراکتر هندوانه فروش با مجری کل کل کرد و او نیز بخشی از آهنگ صادق بوقی را خواند.


واکنش‌ها چه بود؟ ویدئوی برنامه شبکه سه خیلی زود سر از فضای مجازی در آورد اما ویدئوی شبکه نسیم وایرال نشد و فقط آن را در یک صفحه دیدیم. صادق بوقی محبوب است و طبعا استقبال از آن و آنچه بازیگران در شبکه سه انجام دادند، مورد توجه قرار گرفت. این ویدئو از جمله مواردی بود که ضعف‌های ویژه برنامه «یلدا» را پوشاند!


فرجام ماجرا: خیلی نباید تعجب کرد از این‌که آهنگ معروف صادق بوقی باز هم در تلویزیون شنیده شود. حتی احتمال مصاحبه با او وجود دارد... صادق بنا متجدد سال‌ها به عنوان بوقچی و لیدر کنار تیم‌‌های فوتبالی شمالی فعالیت کرده و به صادق بوقی معروف شده. انتشار فیلم رقص او با یک ترانه فولکلور گیلکی در اینستاگرام، بازداشت موقتش را در پی داشت و کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدئوهایی از رقص‌های گروهی، حمایت خود را از او نشان دادند.

 

‌اتفاق یلدایی/کیکه یا واقعی 
آنچه رخ داد: چندی پیش ویدئویی از یک پسربچه‌ دوست‌داشتنی به نام امیر محمد میرزایی در فضای مجازی وایرال شده. کسی که با زبان شیرین آذری و با کلیپ‌های «واگعیه یا کیکه» در بازه زمانی کوتاهی به شهرت رسید. کار تا آنجا پیش رفت که یکی از دولتمردان برای بیان محبوبیت دولت رئیسی از این اصطلاح بهره برد...  ویژه برنامه «یلدا» شبکه سه نیز او را دعوت کرد تا در چالش «کیکه یا واقعی یه» شرکت کند.


واکنش‌ها چه بود؟ بلافاصله ویدئوی حضور امیر محمد در شبکه سه مورد توجه قرار گرفت. برخی از این اتفاق استقبال کردند و عده‌ای عناوینی مثل شان تلویزیون فراتر از این است ... به کار بردند. نکته خوب این‌که مجری برنامه مصاحبه‌ای قابل قبول با امیر محمد انجام داد و توصیه‌هایی مبنی‌بر نیفتادن در دام حاشیه و ... را به او کرد. همچنین مشخص شد او در بازی روبیک صاحب استعداد است.


فرجام ماجرا: قصه حضور این پسربچه روی آنتن زنده هم تمام شد. این را هم به نقل از سایت‌ها اضافه کنیم که واقعیه یا کیکه، یک چالش اینترنتی است که در آن افراد تصاویری از اشیا یا پدیده‌هایی را که به نظر واقعی می‌رسند، منتشر می‌کنند و از بینندگان می‌پرسند که آیا این تصاویر واقعی هستند یا یک کیک. این چالش از اواخر سال ۲۰۲۲ در شبکه‌های اجتماعی محبوب شده است.

 

‌ اظهارنظر یلدایی/ حضور روح درگذشتگان 
آنچه رخ داد:
برنامه «یلدا» در شبکه سه در حالی شروع شد که جواد خیابانی یکی از مهمانان نخست آن بود. این مجری و گزارشگر برای ادای دین به رفتگان گفت:« مادرها نمی‌میرند؛ کی گفته مادرها می‌میرند؟» سپس خطاب به خداداد عزیزی جمله‌اش را این طور ادامه داد:«خداداد! مادر تو زنده است؛ همه مادران درگذشته زنده هستند؛ در این شک نکنید. مادر محمد حسین میثاقی زنده است.»

 

و بعد هم به رفتگان سلام داد:«سلام می‌کنم به مادر محمد حسین میثاقی؛ سلام می‌کنم به مهرداد میناوند. مگه بچه‌ها مهرداد الان این‌جا نیست؟ من دارم می‌بینم که مهرداد کنار شما ایستاده.» خیابانی همچنین از دیگر مهمانان خواست به افتخار مهرداد میناوند، علی انصاریان، ناصر حجازی، منصور پورحیدی، صفر ایرانپاک و همه درگذشتگان ورزش دست بزنند.» در نهایت هم گفت: «ما اعتقاد داریم روح در بدن هست و هنگام  مرگ از بدن جدا می‌شود و به آسمان می‌رود.»

 

واکنش‌ها چه بود؟ طولی نکشید که ویدئوی صحبت‌های جواد خیابانی در فضای مجازی وایرال شد و موجی از نظرات متفاوت را به خود دید. این اتفاق به همراه جوک بیژن بنفشه‌خواه زمینه دیده شدن برنامه «یلدا» دست کم در فضای مجازی را فراهم آورد.


فرجام ماجرا: جواد خیابانی باز هم از این تحلیل‌ها خواهد داشت. او منظور خود را طوری دیگر بیان می‌کند!

 

‌دو کاربران یلدایی/ مهمانان تکراری 
آنچه رخ داد: در یلدای 1402 هم مثل اغلب مناسبت‌ها شاهد حضور همزمان یک نفر در دو یا چند برنامه بودیم.

واکنش‌ها چه بود؟ درباره محمد معتمدی نوشتیم که همزمان با اجرای چند قطعه برای «یلدا» شبکه سه، به عنوان مهمان در «ایران دوست‌داشتنی» شبکه یک هم حضور داشت. خداداد عزیزی ابتدا مهمان«یلدا»ی شبکه سه شد و یک شب بعد در «یلدای ایرانی» شبکه دو حضور یافت. مهران غفوریان هم رکورد زد؛

 

او در ویژه برنامه‌های شبکه دو، سه و نسیم شرکت کرد. بابک افرا را هم زیاد دیدیم از جمله شبکه یک، سه، تهران و نسیم و شاید برنامه‌ای دیگر! این خواننده گاه قطعاتی یلدایی می‌خواند و گاه در گپ و گفت‌ها حاضر می‌شد. علی مشهدی ابتدا مهمان ویژه برنامه «مدار بسته» شبکه دو بود و پنجشنبه شب در «آشپزی با مامان» شبکه تهران دیده شد. سوگل طهماسبی هم یکی از مهمانان این برنامه بود که همزمان به عنوان مجری در ویژه‌برنامه شبکه نسیم به اجرا پرداخت. هوشنگ جواد مهمان برنامه شبک یک و کارشناس شبکه چهار بود.


فرجام ماجرا: هیچ بعید نیست چهره‌های تکراری بیش از مواردی باشد که نام بردیم؛ فعلا نتیجه رصد ما همین چند نفر است. در این میان خداداد عزیزی ضعیف‌ترین عملکرد را داشت و شوخی‌هایش نه تنها به دل ننشست که انتقاداتی هم به دنبال داشت.

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۱۷۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر