کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۶۰۱
تاریخ خبر:

استعفای عجیب گلرخ| خانم دکتر داوران، این دیگر چه کاری بود؟!

استعفای عجیب گلرخ|  خانم دکتر داوران، این دیگر چه کاری بود؟!

خبر داغ در اکوسیستم استارتاپی می‌خواهید؟ بهتر است سری به توئیتر بزنید!

هفت صبح|  مدیرعامل اسنپ دکتر استعفا داده و اختلافات کسب‌وکاری‌اش را به کف توئیتر کشانده. گلرخ داوران که برخی‌ها او را با عنوان خانم دکتر داوران می‌شناسند با انتشار یک پست در توئیتر که تصویری از ابلاغیه سامانه ثنا بوده اعلام کرده دیگر در اسنپ دکتر مدیرعامل نیست و هیچ مسئولیتی ندارد. نوع اعلام استعفا اما محل بحث و جدل شده است و تفسیرهای گوناگونی درباره چرایی این استعفای بحث برانگیز در اکوسیستم استارتاپی در گرفته است.

 

عده‌ای می‌گویند احتمالا با استعفای داوران مخالفت شده و گروه اسنپ اصرار داشته که او مسئولیت‌های حقوقی خود را باید دنبال کند که داوران دست به چنین کاری زده است. سر اصلی حملات در شبکه‌های اجتماعی متوجه غیرحرفه‌ای بودن این شکل از پایان رابطه کاری از طرف کسی است که تا همین چند وقت پیش خود را مدیرعامل کسب‌وکاری که پیش‌رو و تحول آفرین در صنعت سلامت آنلاین است معرفی می‌کرد.

 

اسنپ دکتر یکی از ونچرها یا زیرمجموعه‌های گروه بزرگ اسنپ است. گروهی که می‌توان آن را بزرگترین و موفق‌ترین مجموعه استارتاپی کشور دانست. بازیگر شماره یک بازار تاکسی‌های اینترنتی، بازیگر قدرتمند و احتمالا باز هم شماره یک سفارش آنلاین سوپرمارکتی، بازیگر تقریبا بلامنازع بازار سفارش آنلاین غذا و در کل شماره یک تجارت الکترونیک ایران. 

 

اسنپ در ۴-۵ سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی را برای گرفتن بازار آنلاین سلامت ازجمله در حوزه ویزیت آنلاین و به‌خصوص فروش آنلاین دارو شروع کرده که حالا با استعفای داوران وارد فاز جدیدی شده است. کسب‌وکار سلامتی که زیر برند اسنپ‌دکتر فعالیت می‌کرد و روزگاری مسعود تاج‌فرد راهبر آن بود. اما وقتی نزدیک به یک سال پیش تاج‌فرد از این استارتاپ جدا شد آن‌هم بی‌سروصدا، گلرخ داوران شد رخ اسنپ‌دکتر.

 

چهره‌ای که بیشتر از اینکه درباره مباحث کسب‌وکاری و برنامه‌های رشد درحوزه سلامت صحبت کند از عدم همراهی دولت با حوزه سلامت الکترونیک می‌گفت. اما کم بودن تعداد بنیان‌گذاران زن از یک سو و علاقه داوران به حضور در رسانه‌ها از سوی دیگر باعث شد تا او به یکی از چهره‌های نسبتا شناخته‌شده گروه اسنپ تبدیل شود. آن‌هم در بخشی از این گروه که هنوز خروجی ملمومسی از خود نشان نداده است.

 

حالا استعفای داوران و نحوه قضاوت آن در فضای مجازی، چهره جدیدی از او به نمایش گذاشته است. بسیاری او را با ناپختگی و آماده نبودن برای حضور به عنوان مدیر ارشد در یکی از استارتاپ‌های کشور قضاوت کرده‌اند عده‌ای هم البته گفته‌اند احتمالا پشت پرده چیزهایی هست که ما نمی‌دانیم و فشاری روی او بوده که در نهایت کار را به کف توئیتر و شبکه‌های اجتماعی کشانده است. اسنپ فعلا به این استعفای بحث برانگیز و حواشی توئیتری آن واکنشی نشان نداده است.

 

گروه اسنپ از معدود گروه‌های استارتاپی در ایران است که از بدو تاسیس چندان قائم به شخص نبوده و این برندهای آن بوده که کار کرده و تصمیم‌های کلان آن در سطحی فراتر از مدیرعامل‌های زیرمجموعه‌ها گرفته شده است. گروهی که بیش از ۵۰ میلیون ایرانی هر روز از خدمات مختلف آن در حوزه حمل و نقل و غذا و گردشگری و مالی و ... استفاده می‌کنند و معمولا با اتفاقاتی از این دست چندان دستخوش تغییر یا حاشیه نمی‌شود.

 

موضوع دیگری که استعفای گلرخ به میان کشید همان رابطه پیچیده استارتاپ‌ها و توئیتر است که روزبه‌روز پیچیده‌تر هم می‌شود. مدت‌هاست که متخصصان روابط عمومی اصرار دارند که توئیتر جای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها نیست و باید آن را به بحث‌های سیاسی و اجتماعی واگذاشت. میدان بازی‌ای که استارتاپ‌ها هروقت آن را برای پاسخگویی یا عرض اندام انتخاب کرده‌اند در نهایت باخته‌اند.

 

تجربه تلخ حضور استارتاپ‌هایی چون دیجی‌کالا در توئیتر که خسارت زیادی را به برند آن وارد کرد هنوز در اذهان اهالی اکوسیستم باقی مانده. از همین روست که بسیاری به داوران خرده می‌گیرند که هرچقدر فشار و گرفتاری هم در رابطه کاری‌اش با مدیران ارشد گروه اسنپ نداشته باشد مسائل کسب‌وکارش را در توئیتر روی داریه می‌ریخته!

 

کدخبر: ۵۶۵۶۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر