کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۹۷۹
تاریخ خبر:

آنها‌‌ می‌خواهند زنده بمانند| مدیران چند شرکت بزرگ‌ استارتاپی به تغییر مثبت شرایط کسب و کار امیدوارند

آنها‌‌ می‌خواهند زنده بمانند| مدیران چند شرکت بزرگ‌ استارتاپی به تغییر مثبت شرایط کسب و کار امیدوارند

اگر همه سختی‌های این مسیر را می‌خواهید بپذیرید پس بهتر است حداقل در این حوزه‌ها کسب‌وکار آنلاین راه بیندازید

هفت صبح| آیا واقعا استارتاپ‌های ایرانی و اکوسیستم آن امیدهایشان برای بقا و رشد بیشتر شده است؟ آیا می‌توان به صرف تغییر دولت امیدوار بود که این فضا رشد کند و دوباره شاهد روزهای اوج خودش باشد؟ به نظر می‌رسد حداقل این روزها بنیان‌گذار دیجی‌کالا که در سه چهار سال گذشته چنین عقیده‌ای نداشت نظرش عوض شده باشد. کسی که زیر فشارهایی که از سوی برخی نهادهای خاص به دیجی‌کالا آمده بود به شدت ناامید شده بود و در صحبت‌هایش کمتر حرف از راه‌اندازی استارتاپ می‌زد حالا با یک اظهارنظر دیگری به صحنه بازگشته است.

 

 سعید محمدی‌ هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا می‌گوید حالا زمان خوبی برای ورود استارتاپ‌های جدید است و در دو سه سال پیش‌رو یک موج قدرتمند و تازه فضای استارتاپی ایران را در برمی‌گیرد. سعید محمدی هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا در رویداد نهمین کمپ استارتاپی دیجی‌نکست گفته برخلاف آنکه در حال حاضر فضای استارتاپی ایران مساعد به نظر نمی‌آید و بسیاری از افراد از شرایط ناراضی هستند اما من تحلیل شخصی خود را نسبت به این موضوع متفاوت می‌دانم. من معتقدم حالا زمان شروع است، همین زمانی که نرخ تیم‌های جدید استارتاپی کم شده است. سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی در دو سه سال آینده بهتر می‌شود و بعد از گذشت دو سه سال یک موج استارتاپی قدرتمند و تازه شکل می‌گیرد. به افراد مردد در این حوزه پیشنهاد می‌کنم همین حالا اقدام کنند و نگذارند برای ایده‌هایشان دیر شود، حالا زمان درستی برای آغاز است.

 

به گزارش پیوست، سعید محمدی در ادامه افزوده است: یکی دیگر از توصیه‌های من به بنیان‌گذاران و افراد دارای ایده این است که تمام تمرکزشان را روی ایده‌هایشان بگذارند. به ایده‌هایتان به چشم یک آزمون و خطا نگاه نکنید. شما آمده‌اید که موفق شوید. پل‌های پشت سرتان را خراب کنید و فقط به پرورش ایده‌هایتان فکر کنید. تازه حالا زمان بهتری برای توسعه ایده‌‌هاست.

 

سال‌های فعالیت ما اصلا زیرساخت‌های فعلی وجود نداشت.کسی اسم استارتاپ را هم نمی‌دانست. راجع به کارآفرینی بدانید که همیشه تهدیدهای کسب و کاری وجود دارد. این شما هستید که می‌توانید از این تهدیدها فرصت خلق کنید. اصلا تردید نکنید نگذارید دوستان مهاجرت‌کرده و شرایط ناامید کننده انگیزه، امید و اراده را از شما بگیرد. تاب آوری خود را بالا بیاورید. کارآفرینی همیشه ریسک‌های خود را دارد.

 

اما اکوسیستم استارتاپی ایران از روزهایی که در آن ایده‌های خنده‌دار اما کودکانه و معصومانه پول جذب می‌کردند، تیم تشکیل می‌دادند و حتی سروصدای زیاد به راه می‌انداختند عبور کرده است. این چیزی است که این روزها همه درباره آن توافق نظر دارند.

 

دوره استارتاپ‌ها و تیم‌های کوچک و البته لوس و پرتوقع و همیشه نیازمند کمک تمام شده است. هم شرایط اقتصادی و سیاسی کشور دیگر جایی برای اینگونه کسب‌وکارها نگذاشته و هم دیگر سرمایه‌گذارهای خوشحالی پیدا نمی‌شوند که پای ایده‌های فضایی پول بریزند. پول نهادهای دولتی‌ هم که زمانی صرف پروژه‌هایی چون نوآفرین و آی‌سی‌تی‌استارتاپ و ... می‌شود حالا بیشتر به پای طرح‌های صندوق نوآوری و معاونت علمی ریخته می‌شود که آمیخته به نگاه‌ها و اهداف خاص هستند و به جوان‌های تی‌شرت‌پوش اکوسیستم نمی‌رسد!

 

کدام استارتاپ‌ها هنوز جواب می‌دهند؟

اما اگر دوره اکوسیستم استارتاپ‌های خوشحال تمام شده این روزها چه ایده‌ها و چه حوزه‌هایی در اکوسیستم استارتاپی ایران خریدار بیشتری دارد. کدام کسب‌وکارها رشد و فرصت برای توسعه دارند؟ چه کسانی شانس بیشتری برای تبدیل شدن به موفق‌های این حوزه نوآورانه در سال‌های آینده دارند؟ پاسخ به این سوال را در چند حوزه خاص باید جستجو کرد. حوزه‌هایی چون سلامت و دارو و لجستیک و پرداخت که کار زیاد نوآورانه‌ای در سال‌های گذشته در آن‌ها نشده و از سوی دیگر بازارها و کاربران چند ده میلیونی دارند و یک گردش مالی چند هزار میلیاردتومانی در سال.

 

از بین همه این حوزه‌ها اما حوزه لجستیک از جذاب‌ترین این حوزه‌هاست. حوزه‌ای که در چند سال ابتدایی اکوسیستم استارتاپی نام‌هایی چون اسنپ و تپسی و الوپیک و میاره و ... در آن حسابی خوش درخشیدند اما حالا با ورود بازیگران دیگری مانند پست‌های خصوصی، استارتاپ‌های تحویل سریع بار، لجستیک تندمصرف، گنجه‌های هوشمند تحویل کالا در سطح شهر و... وارد فاز تازه‌ای ‌از رقابت استارتاپی اما به معنای بزرگ‌ آن شده است.

 

لندتک و شیوه‌های جدید پرداخت

صنعت خرده‌فروشی در پیوند با ابزارهای لندتک و اکوسیستمی که در این حوزه شکل گرفته و در سال گذشته برخی آزمون‌وخطاهایش را انجام داد، هم تغییر خواهد کرد و هم شاهد ورود بازیگران قدیمی با رویکردهای نوآورانه خواهد بود. بازاری که در آن کمتر می‌توان صحبت از تاثیرگذاری استارتاپ‌ها کرد و بازی‌اش بازی بزرگان است اما احتمالاً کوچک‌ترهای استارتاپی به‌خصوص در حوزه خرید و لجستیک بتوانند در باد بزرگان، خدمات و ابزارها و راه‌کارهایی را ارائه و خودی نشان دهند.

 

چرا لندتک مهم خواهد شد؟ چون ۱۴۰۳ سالی مهم برای این اکوسیستم خواهد بود؛ از این نظر که هم خدمات و محصولات این اکوسیستم به بلوغ خوبی خواهد رسید و هم دسترسی کاربران ایرانی به خدمات لندتکی بیشتر خواهد شد. به عبارتی ۱۴۰۳ سال همه‌گیری خدمات لندتکی در ایران خواهد بود. همانطور که این روزها در پیش‌خبرها واظهارنظرهای مربوط به رویداد لندتک ایران که آخر همین هفته برگزار خواهد شد همه بحث‌ها درباره فرصت‌های راه‌اندازی و رشد کسب‌وکارهای این حوزه است.

 

به نظر می‌رسد با ورود شرکت‌هایی چون انتخاب، اسنپ، گلرنگ، ماموت و مکس دیجیتال و همینطور دیجی‌کالا به حوزه فروش اقساطی کالا، لندتک و استارتاپ‌های این حوزه شانس بیشتری برای موفقیت در سال‌های آینده داشته باشند.

 

البته هنوز زود است که روی حساب حرف بنیان‌گذار دیجی‌کالا زیادی خوشبین شویم اما امیدواری‌ها برای استارتاپ‌های فعلی و همینطور صاحبان ایده با تغییر دولت بیشتر از قبل شده است. هرچند که اکوسیستم استارتاپی و تصمیم نیروهای ماهر آن برای ماندن در این فضا به شدت تحت تاثیر مراودات و فضای بین‌الملل است که این روزها بوی خوبی از آن به مشام نمی‌رسد.

 

کدخبر: ۵۶۳۹۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر