کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۵۵۸
تاریخ خبر:

پول را بگذار زمین و فرار کن!

پول را بگذار زمین و فرار کن!

هزینه‌هایی که چه بخواهیم و چه نخواهیم پایمان نوشته می‌شوند

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|  پرداخت بعضی هزینه‌ها زور دارد؛ مثلا ما هرچقدر مراجعه به روانشناس یا مشاور را ضروری بدانیم، باز برایمان دشوار است که دستکم ماهی یک‌میلیون بابت نشستن روی کاناپه اتاق تراپیست و حرف‌زدن پرداخت کارت بکشیم. نرخ مصوب ملاقات با روانشناس برای هر جلسه 45دقیقه‌ای، 270هزار تومان است، اما برخی از آنها هزینه را تا یک‌میلیون بالا برده‌اند.

 

کافه‌نشینی و رستوران‌نشینی که نوعی تفریح به‌حساب می‌آیند، به‌ترتیب و به‌طور میانگین 100‌هزار تومان تا 300‌هزار تومان خرج روی دست ما می‌گذارند. هزینه‌های دندانپزشکی کمرشکن است و گاهی پرکردن یک دندان نه‌چندان خراب و روکش کردنش نزدیک به هشت‌میلیون تومان هزینه دارد. اغلب افراد هر‌ماه بین 100 تا 200‌هزار تومان بابت خرید بسته‌های اینترنت تلفن همراه پول می‌دهند.

 

هزینه سفر کمتر از پنج‌میلیون تومان برای تورهای سه روزه، شوخی به‌حساب می‌آید و خرید لباس‌های ضروری سالانه بین سه تا چهار‌میلیون تومان از درآمد ما را می‌بلعد.  از دیگر مواردی که خریدشان ضروری است وسایل بهداشتی و آرایشی هستند که اگر فقط بخواهید چند مورد ضروری را بخرید، احتمالا در هر بار خرید باید 250‌هزار تومان کارت بکشید.

 

‌مشاوره روانشناسی؛ حداقل یک‌میلیون 

همه به ما توصیه می‌کنند که باید پیش مشاوره برویم و از راهنمایی‌های یک روانشناس بهره‌مند شویم. اما پرداخت هزینه‌های رفتن نزد روانشناس اصلا کم نیست و خیلی از ما پرداختش را ضروری ندانسته یا اگر اقدام به گرفتن مشاوره می‌کنیم به سختی هزینه را می‌پردازیم. هرسال تعرفه‌های روانشناس به‌طور رسمی اعلام می‌شود. مثلا در سال 1402،‌ تعرفه روانشناسی که مردم دکترا داشته باشد 270‌هزار تومان اعلام شده

 

و آن گروه از روانشناسانی که با مدرک فوق‌لیسانس اقدام به دادن مشاوره می‌کنند، باید بابت هر جلسه 45‌دقیقه‌ای 235‌هزار تومان پول دریافت کنند. اما تجربه‌های شخصی کمی متفاوت است. اغلب افرادی که جلسه مشاوره می‌گیرند، بین 400‌هزار تومان تا یک‌میلیون تومان بابت 45دقیقه و گاهی یک ساعت هزینه می‌کنند. بیشتر روانشناسان به مراجعانشان می‌گویند بهتر است هر هفته جلسه‌ای را هماهنگ کنند

 

و با این‌حساب حتی اگر شما ارزان‌ترین جلسات را بردارید، باید ماهانه یک‌میلیون و 80‌هزار تومان هزینه کنید. اگر متوسط هزینه جلسه مشاوره را 500‌هزار تومان محاسبه کنیم، کسی که بخواهد هر هفته جلسه داشته باشد، ماهی دومیلیون تومان نیاز دارد و اگر سراغ روانشناسانی که رقم نجومی می‌گیرند برویم، ممکن است ناچار شویم در هر ماه چهار‌میلیون تومان تنها بابت ملاقات با مشاور هزینه کنید.

 

کافه‌نشینی و رستوران؛ حداقل 100‌هزار تومان

هیچ‌کس هفت‌تیر پشت سر ما نگذاشته که حتما بخواهیم به کافه و رستوران برویم. اما اگر این دو گزینه را جزو تفریحاتمان به‌حساب بیاوریم، ممکن است در ماه بخواهیم یک تا دو بار رستوران رفتن را امتحان کنیم یا دو، سه باری به کافه سر بزنیم. فردی را تصور کنید که علاقه زیادی به ‌فست‌فود داشته باشد و بخواهد ماهی یک پیتزا را حتما در یک رستوران معمولی میل کند.

 

او باید در ماه بین 250‌هزار تومان تا 300‌هزار تومان هزینه بابت خوردن پیتزا بپردازد. متوسط قیمت برگر، 180 تا 220‌هزار تومان است و برای ساندویچ‌ هات‌داگ باید به‌طور متوسط حدود 150‌هزار تومان هزینه کرد. با این‌حساب دو‌بار سرزدن به فست‌فودی‌ها در طول هر ماه ممکن است حداقل 400‌هزار تومان و حداکثر 600‌هزار تومان هزینه روی دست شما بگذارد.

 

اگر بخواهید غذای ایرانی بخورید و سراغ کباب بروید، باید به‌طور متوسط بین 180‌هزار تومان تا 300‌هزار تومان به یک پرس کباب پول بدهید. خورشت‌ها هم به‌طور متوسط حوالی 250‌هزار تومان قیمت دارند. کافه‌نشینی هم هزینه‌های خودش را دارد. مثلا در صورتی که بخواهید فقط یک استکان چای سفارش بدهید، باید دستکم 50‌هزار تومان هزینه کنید. انواع قهوه بین 70 تا 100‌هزار تومان قیمت دارند. قیمت یک تکه کیک در کافه‌های وسط شهر، به‌طور میانگین 80‌هزار تومان است.  

 

دندان‌ پزشکی؛ حداقل یک‌میلیون 

توصیه شده حداقل سالی یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنیم و تا کار بالا نگرفته، با هزینه کمتری دندان‌هایمان را سروسامان بدهیم، اما معمولا مراجعه به دندانپزشکی از جمله کارهایی است که علاوه بر درد جسمی، روح آدم را هم به تلاطم درمی‌آورد. تنها ویزیت دندانپزشک عمومی به‌طور متوسط 100‌هزار تومان و متخصص 150‌هزار تومان است.

 

هزینه کشیدن دندان‌ دستکم 600 هزارتومان و حداکثر یک‌میلیون و 500‌هزار تومان است. برخی ممکن است برای کشیدن دندان‌عقل از شما تا دو‌میلیون تومان هم پول بگیرند. هزینه جراحی دندان بین سه تا پنج‌میلیون تومان بوده و جرم‌گیری هر فک بین 350 تا 500‌هزار تومان محاسبه می‌شود. برای درمان ریشه یک‌کانال باید خودتان را برای پرداخت یک‌میلیون تومان تا 3.5‌میلیون تومان آماده کنید. درمان ریشه دوکاناله می‌تواند تا چهارونیم‌میلیون تومان هم هزینه روی دستتان بگذارد. درمان ریشه بین 2/5میلیون تومان تا پنج‌میلیون تومان برایتان تمام شود. هزینه هر روکش بین 2/5 تا 3/5میلیون تومان است و عصب‌کشی به‌طور متوسط دو تا چهار‌میلیون تومان خرج برمی‌دارد.

 

اینترنت؛ حداقل 95‌هزار 

اگر خیلی قانع باشید و استفاده‌تان از اینترنت موبایل به استفاده گاه‌گدار از آن ختم شود، حداقل هر ماه باید 15گیگابایت اینترنت بخرید. این کف میزانی است که به‌طور معمول افراد اینترنت تهیه می‌کنند. همراه اول اینترنت 15گیگ ندارد و بسته‌های یک‌ماهه آن حدال پنج گیگابایتی با قیمت 31‌هزار و 700‌تومان، شش گیگابایت با قیمت 37‌هزار تومان و هفت گیگابایت با قیمت 38‌هزار تومان است.

 

با این حساب آنهایی که مصرف اینترنت کمی دارند، باید ماهی بیش از 95‌هزار تومان پول اینترنت بپردازند. هزینه‌های اینترنت ایرانسل هم به همین شکل است. همانطور که گفتیم این کف هزینه‌های شماست. بیشتر افراد بیش از این حرف‌ها پول اینترنت موبایل می‌دهند و به‌طور متوسط 30 گیگابایت اینترنت می‌خرند. با چنین شرایطی، احتمالا اگر استفاده معقولی از اینترنت موبایل خود داشته باشید، باید حدودا 200‌هزار تومان برای هر ماه پول اینترنت بدهید. البته تجربه نگارنده که در خانه اینترنت ندارد این است که به‌طور متوسط ماهانه 400 تا 500‌هزار تومان پول اینترنت می‌دهد و بیش از 60 گیگابایت اینترنت در هر ماه استفاده می‌کند.

 

 سفر؛ حداقل چهارمیلیون

سفر در دو نوع ضروری و تفریحی و زیارتی انجام می‌شود. اغلب افرادی که سفر ضروری می‌روند، از هواپیما استفاده کرده و احتمالا یکی، دو شب در هتل می‌مانند. قیمت بلیت هواپیما رفت‌وبرگشت به شهری مانند مشهد درحال حاضر حدودا سه‌میلیون و 850‌هزار تومان تمام می‌شود. هزینه اقامت در هتل‌های این شهر به‌طور متوسط هر شب یک و نیم‌میلیون تومان تا دو‌میلیون تومان است.

 

پرواز دو‌طرفه تهران- کیش به طور میانگین، سه‌میلیون و 200‌هزار تومان می‌شود و قیمت هتل هر شب به‌طور میانگین دو‌میلیون تا سه‌میلیون تومان است. اگر بخواهید از تهران به اصفهان یا برعکس بلیت هواپیما بخرید، باید حدود سه‌میلیون و 200‌هزار تومان پول بدهید و در نهایت هم بابت هر شب ماندن در هتل دو تا دو‌و‌نیم‌میلیون تومان هزینه کنید. اگر قصدتان رفتن به سفری داخلی باشد، احتمالا متوجه شده‌اید که هزینه‌ها اصلا کم نیستند؛

 

مثلا هزینه تور سفری سه روزه به کیش حدودا هشت‌میلیون تومان تمام می‌شود. البته اگر بخواهید به هتل‌های گرانقیمت بروید، هزینه شما ممکن است بالای 14‌میلیون تومان دربیاید. هزینه تور سه‌روزه از تهران به مشهد، بین پنج تا 10‌میلیون و 500‌هزار تومان تمام می‌شود. تور سه‌سروزه قشم بین پنج‌میلیون تومان تا 15‌میلیون تومان خرج روی دستتان می‌گذارد و اگر بخواهید با تور به اصفهان بروید، قیمت‌ها برای هر نفر از سه تا 10‌میلیون تومان است.

 

 لباس؛ حداقل چهار‌میلیون

پول دادن به لباس، هر چقدر هم مصرف‌گرا نباشیم، لاجرم است و کاری نمی‌شود کرد و راه حذف‌کردن ندارد. هر فرد حداقل دو دست شلوار، یک بلوز تابستانه، یک بافت و دو‌جفت کفش، نیاز دارد. برای خانم‌ها هزینه خرید مانتو و شال هم اضافه می‌شود. قیمت شلوار در حال‌حاضر از 500‌هزار تومان شروع می‌شود. البته به زحمت بتوانید چنین گزینه‌ای را پیدا کنید.

 

برندهای ایرانی بابت هر شلوار پارچه‌ای، کتان یا جین، به‌طور متوسط یک‌و‌نیم‌میلیون تومان از شما پول می‌گیرند. اگر مغازه‌های عادی را در نظر بگیرید، هزینه خرید شلوار بین 800 تا یک‌میلیون تومان تمام می‌شود. با این حساب دو عدد شلوار در سال حدودا دو‌میلیون تومان پول می‌خواهد. قیمت تی‌شرت به‌طور متوسط 500‌هزار تومان است، اما اگر بخواهید بافت بخرید، باید روی یک‌میلیون تومان برنامه‌ریزی کنید.

 

البته بازهم برندهای ایرانی ممکن است بابت یک بافت معمولی و نه‌چندان گرم تا نزدیک به دو‌میلیون تومان هم از شما پول دریافت کنند. کفش‌های کتونی ایرانی را می‌شود با 500 تا 700‌هزار تومان خرید، اما حداقل هزینه‌ای که برای کفش چرم باید بپردازید یک‌میلیون و 800‌هزار تومان است و تقریبا با کمتر از سه‌میلیون تومان نمی‌توانید چکمه بخرید. هزینه خرید مانتو بین 500 تا چهار‌میلیون تومان است و برای خرید شال به‌طور میانگین باید 200‌هزار تومان هزینه کنید. مجموع این رقم‌ها نشان می‌دهد افراد به‌طور میانگین سالانه چهار تا شش‌میلیون تومان برای خرید لباس هزینه می‌کنند.

 

 آرایشی و بهداشتی؛ حداقل 250‌هزار تومان

خرید لوازم بهداشتی و آرایشی جزو ضروریاتی است که هزینه زیادی به جیب ما تحمیل می‌کند. مثلا یک شامپو به‌طور متوسط یک ماه در خانه دوام می‌آورد. نگاهی به محبوب‌ترین شامپوهای بازار نشان می‌دهد افراد به‌طور میانگین 40 تا 80‌‌هزار تومان بابت خرید شامپو خرج می‌کنند. البته قیمت مدل‌های خارجی از 300‌هزار تومان به بالاست. قیمت نرم‌کننده‌های ایرانی هم بین 50 تا 100‌هزار تومان است.

 

شامپو بدن‌های پرفروش تولید داخل بین 50 تا 60‌هزار تومان فروخته می‌شوند. برای خرید مسواک حداقل باید 25‌هزار تومان و حداکثر 100‌هزار تومان پول بدهید. مسواک باید هر سه‌ماه یکبار دور انداخته شود. خمیردندان‌های ایرانی با وزن 80 گرم، حداقل 14‌هزار تومان قیمت دارند و تا 80‌هزار تومان هم فروخته می‌شوند. قیمت دهانشویه به‌طور متوسط 80 تا 100‌هزار تومان است. برای خرید صابون‌های ساخت داخل کشور باید دستکم 20‌هزار تومان هزینه کنید.

 

خرید مام ضدتعریق، در کمترین حالت 90‌هزار تومان پول می‌خواهد. اگر سراغ لوازم آرایشی- بهداشتی برویم متوجه می‌شویم که قیمت ضدآفتاب‌های ایرانی بین 150‌هزار تومان تا 400‌هزار تومان است و اگر بخواهید سراغ برندهای خارجی بروید باید بیش از 800‌هزار تومان هزینه کنید. محصولات آرایشی مانند کرم‌پودر بالای 600‌هزار تومان قیمت داشته و به ریمل باید حداقل 300‌هزار تومان پول داد.

 

از اینها که بگذریم، احتمالا اغلب ما ترجیح می‌دهیم عطر بخریم و به‌طور متوسط هر عطر اگر مرتب استفاده‌اش کنیم یک سال برایمان دوام می‌آورد، اما هزینه خرید عطر این روزها در کمترین حالت یک‌میلیون تومان است. بادی‌اسپلش‌ها که به‌طور میانگین 200‌هزار تومان قیمت دارند، هر شش ماه نیاز به تمدید دارند و وضعیت برای اسپری‌ها هم به همین شکل است.

 

موبایل؛ حداقل پنج میلیون

عمر مفید موبایل‌ها دو‌سال است. اگر خیلی آدم محتاطی باشید، ممکن است بتوانید تا سه سال هم استفاده خوبی از موبایلتان داشته باشید. کسانی که دنبال ارزان‌ترین موبایل‌های بازار باشند، باید حداقل نزدیک به چهار‌میلیون تومان هزینه کنند. مثلا اگر دنبال سامسونگ باشند، می‌توانند گلکسی A04 را با قیمت سه‌میلیون و 850‌هزار تومان تهیه کنند. ردمی‌A2 شیائومی هم جزو ارزان‌هاست که سه‌میلیون و 550‌هزار تومان قیمت دارد.

 

اگر کسی بخواهد با مبلغی نسبتا کم یک موبایل مثل A14 بخرد، باید پنج تا شش‌میلیون تومان هزینه کنید و سراغ ردمی 13C برود. گوشی‌های میان‌رده که حداقل از نسل پنجم موبایل پشیبانی می‌کنند، قیمت‌شان در محدوده 15 تا 17‌میلیون تومان است و نسخه‌‌های مجهز به دوربین باکیفیت را 20 تا 30‌میلیون تومان می‌فروشند. طرفداران اپل اگر بخواهند ارزان‌ترین گوشی این برند را بخرند باید سراغ آیفون‌13 بروند که سه سال از تولیدش گذشته و حوالی 38 تا 40‌میلیون تومان قیمت دارد. مدل‌های جدیدتر رجیستری نمی‌شوند و قیمت‌شان از 50‌میلیون تومان بیشتر است. کسانی‌که خیلی به‌روز هستند ممکن است سراغ ‌سری S24 سامسونگ بروند که قیمت انواعش بین 58‌میلیون تا 90‌میلیون تومان است.

 

 مخارج خودرو؛ چهار‌میلیون و 200‌هزار

خودرو مخارج سالیانه مثل لاستیک، بیمه و لوازم یدکی دارد. بیمه شخص ثالث ماشین‌هایی مانند پیکان، پراید و سمند امسال، سه‌میلیون و 608‌هزار و 800‌تومان تعیین شده و ماشین‌های کمتر از چهارسیلندر، با سه‌میلیون و 47‌هزار و 200تومان بیمه می‌شوند. ماشین‌های بیش از چهارسیلندر، چهار‌میلیون و 747‌هزار و 600 تومان هزینه بیمه شخص ثالث دارند. پرداخت این هزینه اجباری است و در کنارش بعضی‌ها بیمه بدنه هم خریداری می‌کنند. شرکت‌های بیمه در محاسبه رقم بیمه بدنه، مدل خودرو، سال ساخت، ارزش لوازم یدکی خودرو محاسبه می‌شود.

 

قیمت بیمه بدنه ۱۴۰۲ برای خودرویی مثل پراید صفرکیلومتر امسال حداقل حدود ۶۳۰‌هزار تومان است. قیمت بیمه بدنه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با فرض 10سال کارکرد که فروشنده آن در بازار خودروهای دست‌دوم رقم تقریبی ۴۰۰میلیونی را برای فروش درنظر گرفته، امسال دست‌کم یک‌میلیون و ۲۳۶‌هزار تومان است. قیمت هر حلقه لاستیک خودرو ایرانی برای ماشین‌های معمولی و پرطرفدار دو‌میلیون تا دو‌میلیون و 500‌هزار تومان است.

 

با این حساب چهار حلقه لاستیک می‌‌تواند هشت‌میلیون تومان هزینه بردارد. دستگاه‌ پخش موسیقی ماشین را می‌توان با حدود یک‌میلیون تومان هم خرید، اما نسخه‌های آبرومند برندهای معروف حدود چهار ملیون قیمت دارند. تعویض روغن موتور و فیلترهای ضروری هر مرتبه حدود یک‌میلیون برای ماشین‌های ایرانی هزینه دارد و درباره ماشین‌های خارجی ممکن است با عدد ترسناکی روبه‌رو شویم.

 

لوازم خانگی؛ گفتی چند میلیون؟

خرید لوازم خانگی برقی، نیاز به پول زیادی دارد و حتی اگر سراغ برندهای ایرانی بروید، باید اغلب بیش از 10‌میلیون تومان بابت وسایل ضروری هزینه کنید. چنانچه بخواهید سراغ تلویزیون 50اینچ که مناسب خانه‌های متوسط است بروید، به 15 تا 18‌میلیون تومان پول نیاز خواهید داشت. البته این در شرایطی است که دنبال مدل‌های ایرانی بروید. یک یخچال‌ ساید‌بای‌ساید ایکس‌ویژن که جزو پرفروش‌هاست را می‌شود با 37‌میلیون تومان خرید.

 

اما اگر دنبال یخچال‌فریزر بالاوپایین باشید، باید بین 10 تا 15‌میلیون تومان برای مدل‌های کوچک با کارآیی معمولی هزینه کنید. قیمت ماشین‌لباسشویی اتوماتیک از 10‌میلیون تومان شروع می‌شود. در صورتیکه خانواده‌ای متوسط باشید، برای خرید مدل‌هایی که دیگ هفت کیلوگرمی دارند به 12 تا 14‌میلیون تومان پول نیاز خواهید داشت. جاروبرقی‌های کیسه‌ای پرفروش در بازار بین پنج تا هشت‌میلیون تومان فروخته می‌شوند. برای خرید ماشین‌ظرفشویی که جزو گزینه‌های پرفروش‌ بازار باشد بین 20 تا 22‌میلیون تومان پول نیاز خواهید داشت. اجاق‌گازها بین هشت تا 16‌میلیون تومان فروخته می‌شوند و اتوبخار به‌عنوان ارزان‌ترین لوازم خانگی برقی را می‌شود با یک تا دو‌میلیون تومان تهیه کرد.

 

 شهریه مدرسه؛ پنج میلیون؟ نه 100 میلیون! 

شهریه مصوب مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی از پنج‌میلیون تومان تا ۴۸‌میلیون تومان تعیین شد. هزینه‌ای که خانواده‌ها بابت ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس غیرانتفاعی پرداخت می‌کنند بسیار زیاد است. این در حالیست که در شهرهای بزرگ یک پنجم از روزهای تحصیلی هم اغلب به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شود. رقمی که اعلام شده عدد مصوب است. اما اگر پای حرف خانواده‌ها بنشینید خیلی از آنها از عدد و رقم‌هایی مانند 60، 70‌میلیون تومان تا بالای 100‌میلیون تومان برای ثبت‌نام فرزندانشان حتی در دوره‌های ابتدایی حرف می‌زنند.

 

خیلی از مدارس دوره‌های اضافه‌ای می‌گذارند و به این بهانه هزینه‌ بسیار بیشتری از نرخ مصوب، از خانواده‌ها دریافت می‌کنند. کلاس‌های بیرون از مدرسه هم دستکمی ندارد. درحال‌حاضر برای یادگیری زبان انگلیسی، دستکم برای هر ترم شهریه یک‌میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. موسسات گران‌تر شهریه را تا دو‌میلیون تومان هم بالا برده‌اند. کلاس نقاشی به‌طور متوسط 400‌هزار تومان تا یک‌میلیون تومان هزینه دارد و کلاس شنا بین دو تا سه‌میلیون تومان خرج روی دست والدین می‌گذارد.


 

 

کدخبر: ۵۵۴۵۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر