کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۹۱۳
تاریخ خبر:

عاقبت تعلل در خرید یخچال و لباسشویی

عاقبت تعلل در خرید یخچال و لباسشویی

مقایسه وضعیت بازار لوازم خانگی با آنچه در روزهای اول سال شاهد بودیم

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌ بیشتر خریداران لوازم‌خانگی این روزها سراغ برندهای ایرانی یا مدل‌هایی می‌روند که در داخل کشور مونتاژ شده‌اند. برندهایی مانند آبسال، ایکس‌ویژن، بست، گوسونیک، پارس‌خزر، اسنوا و دوو و امرسان جزو پرفروش‌ترین گزینه‌های موجود در بازار به‌حساب می‌آیند.

 

نگاهی به رفتار خریداران لوازم‌خانگی می‌گوید انواع لوازم‌خانگی برقی که قیمت ارزان‌تر، ظرفیت پایین‌تر یا اندازه کوچک‌تری دارند، محبوب‌تر از بقیه گزینه‌ها هستند. مثلا در ابتدای امسال تلویزیون‌های 50 اینچی با قیمت حوالی 15 تا 17میلیون گل سرسبد بازار برای خریداران بود. اما الان بیشتر افرادی که سراغ خرید تلویزیون می‌روند، مدل‌های 34 و 43 اینچ را ترجیح می‌دهند که کوچکتر و ارزان‌تر هستند. این رفتار برای خرید ماشین‌ظرفشویی هم صدق می‌کند.

 

فروردین امسال ظرفشویی‌های 15 نفره، فروش بیشتری داشت. در حال‌حاضر مدل‌های 12 تا 13 نفره،‌ بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. قیمت انواع لوازم خانگی برقی از ابتدای سال تاکنون به‌طور متوسط 500 هزار تومان افزایش داشته است. البته برخی از موارد هم وجود دارد که قیمت از جایش تکان نخورده یا حتی مقداری ارزان شده است.

 

افزایش قیمت چند میلیونی بیشتر در مواردی صورت گرفته که کالا خارجی بوده. حالا اگر فرض را بر این بگیریم که شما می‌خواهید در اسفندماه تمام وسایل خانه خود را عوض کنید یا جهیزیه بخرید و سراغ پرفروش‌ترین لوازم‌خانگی‌ها بروید، باید نزدیک به 71میلیون تومان هزینه کنید.

 

این میزان تقریبا مشابه همان مبلغی است که شما در ابتدای سال درصورتی‌که می‌خواستید پرفروش‌ترین‌های بازار را انتخاب کنید به آن نیاز داشتید. با این تفاوت که حالا خریداران گزینه‌های ارزان‌تر را در مقایسه با تقریبا 11 ماه قبل برای خرید انتخاب می‌کنند.

 

‌ماشین لباسشویی؛ حداقل 10/5 میلیون 
ارزان‌ترین ماشین‌لباسشویی اتومات را برند آبسال تولید کرده است. اگر بخواهید ماشین‌لباسشویی که دیگی با ظرفیت پنج کیلوگرم دارد را از این برند تهیه کنید، باید 10میلیون و 500 هزار تومان پول بدهید. سال قبل ارزان‌ترین ماشین‌لباسشویی‌ را می‌شد با قیمت 10 میلیون تومان تهیه کرد. چنین مدل‌هایی بیشتر به‌درد خانواده‌های کم‌جمعیت یا مجردها می‌خورد و جای زیادی در آشپزخانه نمی‌گیرند.

 

انواع نیمه‌اتوماتیک هم طرفداران همیشگی خود را دارند و با کمی بیشتر از سه میلیون و 400 هزار تومان می‌شود یک مدل نیمه‌اتوماتیک با ظرفیت دیگ هفت کیلوگرمی خرید. اما بیشتر خریداران ظاهرا دنبال ماشین‌لباسشویی‌هایی با اندازه متوسط و از برندهای ایرانی یا مونتاژ داخل کشور هستند که به‌ درد خانواده‌های سه تا چهار نفره می‌خورد، برای اینکه بتوانید از برند ایکس‌ویژن یک مدل با دیگ هشت کیلوگرمی که با عنوان TG82 شناخته می‌شود، به حدود 15 میلیون و 250 هزار تومان پول نیاز خواهید داشت.

 

مدل‌های هشت کیلوگرمی از برندی مانند دوو و اسنوا که جزو پرفروش‌ها هستند بین 16 تا 17 میلیون تومان فروخته می‌شوند در ابتدای سال هم قیمت‌ها برای این دسته از ماشین‌لباسشویی‌ها مشابه بود. گران‌ترین ماشین‌لباسشویی موجود در بازار یک مدل 10 کیلوگرمی از برند بوش است که با قیمت کمی بیش از 64میلیون فروخته می‌شود. اگر همین مدل  WAX32E90ME را در ابتدای سال می‌خریدید باید 66میلیون تومان هزینه می‌کردید.


ماشین‌ظرفشویی؛ حداقل 21 میلیون 
بازار ماشین‌ظرفشویی در دست مدل‌هایی با ظرفیت 12 تا 13 لیتر است. برای خرید از دو برند پرفروش اسنوا و دوو با چنین ظرفیت‌هایی به 21 تا 22 میلیون تومان پول نیاز خواهید داشت. ظرفیت 14 لیتر هم طرفدار زیاد دارد که برای خریدش باید حدود 28 میلیون تومان هزینه کنید. مدل‌های 14نفره در ابتدای سال حدودا 25میلیون تومان فروخته می‌شدند.

 

اگر بخواهید ماشین‌ظرفشویی رومیزی بخرید، برای یک گزینه هشت نفره از برندی مانند مایدیا باید 38میلیون تومان هزینه کنید. همین مدل در فروردین ماه 26میلیون تومان فروخته می‌شد. رومیزی‌ها به‌درد کسانی می‌خورند که جا و فضای کافی برای استفاده از ماشین‌ظرفشویی مبله را ندارند و ناچارند پول نسبتا زیادی را بابت ماشین‌ظرفشویی رومیزی با ظرفیت پایین بدهند. گران‌ترین ماشین‌ظرفشویی را برند بوش تولید کرده است که قیمت آن با ظرفیت 14 نفره به 59میلیون و 300هزار تومان می‌رسد.

 

برای اینکه بخواهید یک ماشین‌ظرفشویی ارزان بخرید، حداقل باید نزدیک به 21میلیون تومان پول داشته باشید و سراغ برند اسنوا بروید. این مدل ظرفیت چندان بالایی ندارد اما به‌هر حال با داشتن امکانات قابل قبول می‌تواند نیاز خانواده سه تا پنج نفره را برطرف کند. اما درصورتی که بخواهید یک مدل با قابلیت‌های نسبتا خوب و ظرفیت بالا تهیه کنید، می‌توانید سراغ دوو مدل 2560 بروید که در ابتدای سال 30میلیون تومان قیمت داشت اما حالا با اندکی کاهش حوالی 29 میلیون تومان فروخته می‌شود.


جاروبرقی؛ حداقل 2/5میلیون 
جاروبرقی‌های پارس‌خزر و سایا درحال حاضر پرفروش‌ترین گزینه‌های بازار به حساب می‌آیند. برای اینکه بتوانید یک مدل دو هزار و 500 وات از برند پارس‌خزر را بخرید باید کمی بیش از هشت میلیون تومان پول داشته باشید. قیمت همین مدل ابتدای امسال شش میلیون و 400 هزار تومان بود. اگر بخواهید مدلی پرفروش اما با قیمت کمی ارزان‌تر تهیه کنید، جاروبرقی سایا مدل فوتون با قیمت سه میلیون و 656 هزار تومان انتظار شما را می‌کشد.


ارزان‌ترین جاروبرقی بازار جنرال اکسکلوسیو مدل GE2400W است که ظاهری قدیمی دارد و با قیمت دو میلیون و 500هزار تومان فروخته می‌شود. کماکان گران‌ترین جاروبرقی بازار، از برند آلمانی میله است که برای خرید یک مدل دو هزار وات از چنین برندی باید 53میلیون و 500هزار تومان پول بدهید.

 

قیمت چنین جاروبرقی ابتدای سال 47میلیون تومان بوده و البته همین حالا برخی فروشنده‌ها روی قیمت اصلی تخفیف گذاشته‌اند و جاروبرقی ظریف میله را با همان قیمت حوالی 27میلیون تومان می‌فروشند. این روزها جاروبرقی‌های رباتیک هم به‌بازار آمده‌اند و اگر دستتان باز باشد ممکن است بخواهید یکی از آنها را داشته باشید. جاروبرقی‌های رباتیک بین 38 تا 150میلیون تومان قیمت دارند و از برندهایی مانند دریم و روبوراک و... هستند.


اتوبخار؛ حداقل 715 هزار 
بیشتر کسانی که برای خرید اتو بخار به بازار می‌روند، بیشتر از سه میلیون تومان بابت این وسیله برقی پول نمی‌دهند. برندی مانند گوسونیک که قیمتش کمی بیش از یک میلیون تومان است جزو محبوب‌ترین اتوها به‌حساب می‌آید که تولید کشور ترکیه است. قیمت چنین اتویی در فروردین امسال به همین میزان بود.

 

برند سانفورد هم اتو را با قیمت سه میلیون و 200هزار تومان می‌فروشد که جزو پرفروش‌ها محسوب می‌شود. فوما مدل 2002 یکی از ارزان‌ترین‌های بازار است که 715هزار تومان قیمت دارد. این مدل 11 ماه قبل با قیمت 780هزار تومان فروخته می‌شد و اندکی کاهش قیمت داشته. گران‌ترین اتوی بازار از برند پولتی است که تازگی سروکله‌اش در بازار پیدا شده و نزدیک به 12میلیون تومان قیمت دارد.

 

البته قیمت اتوهای پرسی به 30میلیون تومان هم می‌رسد اما کمتر خریداری دنبال آنها می‌رود و اغلب اتوهای سبک دستی را انتخاب می‌کنند که قیمت معقول‌تر و تنوع بیشتری در بازار دارند. درعین‌حال برندی مانند فیلیپس به‌عنوان گزینه‌ای شناخته شده فروش نسبتا خوبی دارد. یک مدل ارزان از فیلیپس با نام DST5040 دو میلیون و 800 هزار تومان فروخته می‌شود و با بدنه تماما مشکی از نظر ظاهری جذابیت دارد.


یخچال فریزر؛ حداقل 9/5 میلیون 
همانند ابتدای سال که خریداران اغلب دنبال ساید‌بای‌ساید‌های پرفروش بودند، در آخرین ماه سال، بازار یخچال فریزر در دست همین مدل‌ها قرار گرفته است. آنهایی که سراغ ساید‌بای‌ساید می‌روند، برند ایکس‌ویژن با ظرفیت محدود نزدیک به 600 لیتر انتخاب می‌کنند که جای زیادی هم نمی‌گیرد و نزدیک به 33 میلیون و 500 تومان قیمت دارد.

 

همین مدل را در فروردین ماه امسال می‌توانستید با قیمت 28میلیون تومان تهیه کنید. گران‌ترین یخچال‌فریزری که می‌توانید برای خرید در بازار پیدا کنید، یک مدل بوش 27 فوت با قیمت نزدیک به 154میلیون تومان است که با رنگ مشکی و ظاهر خوب ممکن است هرکسی را برای خرید وسوسه کند. البته از آنجایی که این مدل کمی قدیمی است در مقایسه با قیمتی که دارد، اغلب گزینه وسوسه‌‌کننده‌ای برای خرید نیست.


یکی از ارزان‌ترین یخچال‌فریزرها از برند امرسان و باظرفیت 11 لیتر است که قیمتش 9 میلیون و 500هزار تومان تعیین شده است. قیمت این مدل در مقایسه با ابتدای سال تفاوت معناداری نداشته است. چنین مدلی به دلیل اینکه فضای کمی دارد بیشتر به‌درد مجردها یا نهایتا خانواده‌های دونفره می‌خورد.


تلویزیون؛ حداقل 5/2میلیون 
برخلاف ابتدای سال که تلویزیون‌های 50 اینچی پرفروش‌ترین مدل‌های بازار بودند، در حال حاضر خریداران اغلب از 32 اینچی‌ها و 43 اینچی‌ها استقبال می‌کنند که قیمت کمتری دارند. مثلا اگر بخواهید از برند بست یک تلویزیون 32 اینچ بخرید باید شش میلیون و 700هزار تومان پول بدهید که نزدیک به 500هزار تومان گران‌تر از ابتدای سال است.

 

از همین برند مدل 43 اینچ هم فروش خوبی دارد که 10میلیون و 900هزار تومان فروخته می‌شود. هنوز هم افرادی هستند که سراغ تلویزیون 50 اینچی می‌روند. برند جی‌پلاس مدل پرفروش 50PU746N را با قیمت 18میلیون و 900 هزار تومان عرضه کرده. چنین تلویزیونی در بهار امسال حدودا 17میلیون تومان قیمت داشته است.

 

این مدل‌ها همگی هوشمند هستند و امکان اتصال دستگاه‌های دیگر مانند کنسول‌های بازی، لپ‌تاپ و گوشی را به تلویزیون برای شما فراهم می‌کنند. تلویزیون 85 اینچ سونی با قیمت 137میلیون تومان گران‌ترین مدل موجود در بازار است که به‌درد خانه‌های بزرگ و سالن‌های وسیع می‌خورد و یک تلویزیون هوشمند با قابلیت‌های فراوان است و البته در ماه فروردین قیمتش به 100 میلیون تومان هم نمی‌رسید. ارزان‌ترین تلویزیون را صنام با اندازه 24 اینچ تولید کرده که پنج میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد.

 

 آبمیوه‌گیری؛ حداقل 1/9میلیون 
آبمیوه‌گیری‌های تک‌کاره جزو پرفروش‌ترین گزینه‌های موجود در بازار به‌حساب می‌آیند. بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند سراغ برند ایرانی شناخته شده پارس‌خزر بروند که یک آبمیوه‌گیری مدل آواکادو خود را با قیمت دو میلیون و 300 هزار تومان می‌فروشد. قیمت همین مدل در ابتدای سال یک میلیون و 800 هزار تومان بود و الان نسبت به اول سال حدود 500 هزار تومان گران شده است.

 

به‌طور کلی می‌شود گفت بازار پرفروش‌ها را برندهای ایرانی تسخیر کرده‌اند. آنهایی که می‌خواهند آبمیوه‌گیری چندکاره بخرند، سراغ برندی مانند تولیپس می‌روند که آبمیوه‌گیری را با قیمت حدودا چهار میلیون تومان می‌فروشد. DJ31 از برند پاناسونیک که جزو محبوب‌ترین‌های بازار است قیمتش از هفت میلیون تومان به هفت میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.

 

پارس خزر مدل مانگو ارزان‌ترین آبمیوه‌گیری بازار است که یک میلیون و 900 هزار تومان است. این مدل در فروردین‌ امسال یک میلیون و 400 هزار تومان قیمت داشت. البته همین حالا برخی فروشندگان مانگو را به قیمت یک میلیون و 870هزار تومان می‌فروشند. برند سیج گران‌ترین آبمیوه‌گیری را دارد که 34میلیون تومان فروخته می‌شود. مدل  SJB815BSS با قیمت 34 میلیون تومان در بازار موجود است که فروردین همین اندازه قیمت داشت.


چای‌ساز؛ حداقل 800 هزار 
بیشتر خریداران چای‌ساز دنبال مدل‌های ایرانی هستند که قوری و کتری روی هم قرار می‌گیرد و فضای کمی را در آشپزخانه اشغال می‌کند. چای‌سازهایی که شیشه‌ای هستند و رنگ چای را می‌توان از بیرون مشاهده کرد، بیشتر از بقیه مدل‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. دو برند میگل و اسنوا پرفروش‌ شده‌اند.

 

یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها چای‌ساز میگل مدل GTS 220 با قیمت یک میلیون و 950 هزار تومان است. این مدل در ابتدای سال اندکی ارزان‌تر بود و یک میلیون و 800هزار تومان فروخته می‌شد. اسنوا هم چایساز پرفروش خود را سه میلیون و 100هزار تومان قیمت گذاشته است. بالاترین میزان پولی که خریداران حاضر هستند بابت چای‌ساز بدهند سه میلیون و 800هزار تومان است.

 

اما برای افرادی که دنبال برندهای لوکس می‌گردند و محدودیت مالی ندارند، چای‌ساز از برند انگلیسی سیج وجود دارد که قیمت آن 19میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده و از اول سال تاکنون تقاوت قیمت نداشته است. کسانی که دنبال چای‌سازهای ارزان هستند، می‌توانند مدلی مانند المپیا را با قیمت 800هزار تومان تهیه کنند.

 

سیماران که برند معتبرتری به حساب می‌آید، چای‌ساز ارزان خود را یک میلیون و 400هزار تومان می‌فروشد. چای‌ساز سیماران که طراحی آن چندان چنگی به دل نمی‌زند، در ماه فروردین امسال با قیمت یک میلیون و 100هزار تومان فروخته می‌شد و در حال‌حاضر 300 هزار تومان گران شده است.

 

 

کدخبر: ۵۵۳۹۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر