کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۴۶۸
تاریخ خبر:

ادامه غافلگیری در بازار موبایل

ادامه غافلگیری در بازار موبایل

پاسخ سیاستمدارانه معاون وزیر صمت به اعتراض کمپانی نوکیا و سفیر‌ فنلاند ‌‌

روزنامه هفت صبح| بازار موبایل هنوز از شوک ماجرای کوروش کمپانی خارج نشده، اما ظاهرا باید خود را برای کنار آمدن با داستان عجیب و غریب دیگری آماده کند. معاون وزیر صمت روز گذشته در جریان یک مراسم با چالشی جدی روبه‌رو شد. خبرنگاران از او درباره شایعه تولید گوشی‌های موبایل تقلبی با برند نوکیا سوال پرسیدند و محمدمهدی برادران، به سبک و سیاق سیاستمداران پاسخی دو بخشی و نرم ارائه داد.

 

قسمت اول از موضع احاطه است: «موضوع به سازمان حمایت ارجاع داده شده است»؛ این یعنی ماجرا به وزارتخانه رسیده و آن را بررسی کرده‌اند. همچنین براساس قسمت دوم پاسخ معاون وزیر می‌‌توان برداشت کرد که داستان تازه نیست و قدمت زیادی دارد: «طبق مصوبه دولت قبلی الزام به داشتن نمایندگی رسمی برای واحدهای تولیدی، باتوجه به شرایط تحریم برداشته شده است.»

 

بگذارید ماجرا را یک‌بار دیگر با هم مرور کنیم: یک تولیدکننده متهم است در ایران گوشی تولید می‌کند و رویشان برند نوکیا می‌زند، اما این گوشی‌ها اصالت ندارند. چطور چنین چیزی ممکن است؟ معاون وزیر صنعت می‌گوید: «اگر به هر دلیلی این واحد توانسته باشد طبق استانداردهای داخل کشور از وزارت ارتباطات و سازمان حمایت مجوزهای لازم را اخذ کند، باتوجه به شرایط تحریم، الزامی نیست که مدرک معتبر از سایر کشورها تهیه کنند. این موضوع به وزارت ارتباطات هم اعلام شده که بررسی بیشتر صورت گیرد. باتوجه به اینکه فعالیت این واحد در حوزه تولید موبایل‌های دکمه‌ای و ضمانت‌های لازم به مشتریان ارائه می‌شود، بعید است مشکلی وجود داشته باشد.»

 

محمدمهدی برادران در نهایت رک و راست و بی‌پرده گفته استفاده از نام برند خارجی در رابطه با این واحد تقلب نیست. آنهایی که بازار موبایل و ماجراهایش را دنبال می‌کنند، این اواخر نام نوکیا دوباره به گوش‌شان خورده است. یکبار وقتی نوکیا همین تازگی‌ها اعلام کرد مبارزه طولانی‌مدت در بازار موبایل هوشمند را متوقف خواهد کرد و کنار می‌کشد. اسم نوکیا مرتبه بعد با نامه سفیر فنلاند مطرح شد.

 

مخاطب نامه وزارت صنعت است و در آن تاکید شده یک شرکت ایرانی واقع در زرندیه استان مرکزی بدون اطلاع و کسب اجازه، اقدام به واردات قطعه و اسمبل آنها می‌کند و در نهایت گوشی با برند نوکیا به بازار می‌فرستد. نماینده شرکت نوکیا در ایران هم مدعی است نمونه‌هایی از گوشی‌های تولیدی با برند نوکیا را به دوبی و فنلاند ارسال کرده و پس از بررسی و ارزیابی در آزمایشگاه‌های مرجع متوجه شده‌اند، کیفیت پایینی دارند و با استانداردهای نوکیا سازگاری ندارند. 

 

اگر صبر و حوصله داشته باشید و بتوانید دنبال ماجرا را در اینترنت بگیرید،‌ به خبرهایی مشابه برخورد می‌کنید که در آبان سال گذشته برای اولین‌بار به موضوع تولید موبایل مشکوک با برند نوکیا اشاره کرده‌اند. ابهاماتی مشابه هم در بازار پوشاک با برندهایی مثل ال‌سی وایکیکی، جین‌وست، جی‌اوکس و... وجود دارد و به‌چند مورد در بازار لوازم خانگی برخورد می‌‌کنیم.

 

کدخبر: ۵۵۴۴۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر