کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۵۷۱
تاریخ خبر:

با شایعه بخر؛ با خبر بفروش!

با شایعه بخر؛ با خبر بفروش!

چرا بازار به پذیرش ETF بیت‌کوین توسط بورس آمریکا واکنش چندانی نشان نداد؟

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| بالاخره انتظارها به پایان رسید و چهارشنبه شب هفته گذشته، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) پس از ۱۰ سال مخالفت، با هر ۱۱ درخواست راه‌اندازی ETF اسپات بیت‌کوین موافقت کرد.


قیمت بیت‌کوین اما واکنش چندانی به این خبر نشان نداد و پس از صعود تا ‌ محدوده 47 هزار و 600 دلار، اصلاح شد و به 44 هزار و 800 دلار رسید. این درحالی ‌‌است که پیش از این شایعات و خرده‌خبرهایی که درباره نزدیک شدن به راه‌اندازی اولین ETF اسپات بیت‌کوین منتشر می‌شدند، هرکدام‌شان قیمت بیت‌کوین را چند درصد بالا می‌بردند

 

و اتفاقا همین خبرها بود که باعث شد قیمت بیت‌کوین پله‌پله از 16هزار دلار به نزدیکی کانال 50هزار دلار برسد. شاید راز این اتفاق مربوط به اصل «با شایعه بخر و با خبر بفروش» باشد و در نتیجه آن بعد از انتشار خبر تایید ETF بیت‌کوین توسط بورس آمریکا، سرمایه‌گذاران بزرگ دیگر دلیلی برای رشد بیت‌کوین نداشتند و به همین سود پیش‌خور شده بسنده کردند.

 

11 صندوق بیت‌کوین از بورس آمریکا مجوز گرفتند 
کمیسیون بورس شب گذشته با درخواست راه‌اندازی و آغاز معاملات صندوق‌های آرک توئنتی‌وان شرز  (ARK 21Shares)، اینوسکو گلکسی (Invesco Galaxy)، ون‌اک (VanEck)، ویزدم تری (WisdomTree)، فیدلیتی (Fidelity)، والکری (Valkyrie)، بلک‌راک (BlackRock)، گری‌اسکیل (Grayscale)، بیت‌وایز (Bitwise)، هش‌دکس (Hashdex) و فرانکلین تمپلتون (Franklin Templeton) موافقت و بالاخره پس از سال‌ها راه‌اندازی ETF اسپات بیت‌کوین را تایید کرد.

 

تایید تاریخی صندوق‌های اسپات بیت‌کوین راه را برای پذیرش بیشتر این ارز دیجیتال باز می‌کند. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران بزرگ و خرد که تمایلی به نگهداری مستقیم بیت‌کوین ندارند می‌توانند سهام این صندوق‌های بورسی را خریداری کرده و به صورت غیرمستقیم در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.

 

الکس تورن، مدیر بخش دیجیتال شرکت گلکسی ریسرچ معتقد است صندوق‌های ETF اسپات بیت‌کوین در سال اول فعالیت خود می‌توانند ۱۴ میلیارد دلار سرمایه جذب کنند. مدیرعامل شرکت ون‌اک نیز پیش‌بینی می‌کند در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴، حدود 4/2 میلیارد دلار پول به این صندوق‌ها واریز شود.

 

انتظار 10 ساله برای راه‌اندازی صندوق بیت‌کوین
تایید صندوق ETF بیت‌کوین توسط بورس اوراق بهادار آمریکا در حالی اتفاق افتاده که بیش از 10سال از درخواست کامرون و تایگر وینکلواس برای راه‌اندازی تراست بیت‌کوین وینکلواس در سال ۲۰۱۳ می‌گذرد.

 

کمیسیون بورس از آن زمان به‌طور مداوم درخواست‌های راه‌اندازی ETF اسپات را با اشاره به نگرانی از دستکاری احتمالی بازار و کلاهبرداری رد کرده بود. با این حال، رای دادگاه مبنی بر بازبینی مجدد پرونده شرکت گری اسکیل باعث شد این کمیسیون در مواضع خود تجدید نظر کند.

 

نکته جالب اما این است که علیرغم انتشار خبر تایید ETFها از طریق خبرگزاری‌های مختلف و همچنین سایت کمیسیون بورس، حساب کاربری این آژانس در شبکه اجتماعی X هیچ پستی در این رابطه منتشر نکرده ‌. این در حالی است که این حساب روز قبل هک شده بود و در رابطه با تایید شدن ETFها توئیتی منتشر کرده بود.

 

گنسلر: ما بیت‌کوین را تایید نکرده‌ایم!
به دنبال تایید شدن ETFهای اسپات بیت‌کوین، گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس در بیانیه‌ای که در وب‌سایت این کمیسیون منتشر شد در این رابطه موضع‌گیری کرد. در این بیانیه آمده، امروز برخی از صندوق‌های بیت‌کوین را تایید کردیم؛ اما این بدان معنی نیست که بیت‌کوین را تایید یا ستایش می‌کنیم.

 

گنسلر در این بیانیه بار دیگر موضع کمیسیون بورس در قبال بیت‌کوین را تکرار و ماهیت سوداگرایانه بودن آن را با فلزات گرانبهایی مثل طلا، نقره و پلاتین مقایسه کرد. با این حال، وی خاطرنشان کرد این کمیسیون موضع بی‌طرف خود را در مورد شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها یا دارایی‌های مرتبط با محصولات قابل معامله در بورس حفظ خواهد کرد.

 

علیرغم این ادعا، گنسلر بار دیگر به این باور که بیت‌کوین برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌شود اشاره کرده و گفته در کنار بی‌طرف بودن، باید توجه داشته باشیم که دارایی‌های پشتوانه صندوق‌های فلزی کاربردهای مختلفی از جمله کاربردهای صنعتی دارند،

 

در حالی که بیت‌کوین در درجه اول یک دارایی سوداگرایانه و نوسانی است که برای فعالیت‌های غیرقانونی از جمله باج‌افزارها، پولشویی، دور زدن تحریم‌ها و تامین مالی تروریسم استفاده می‌شود. رئیس کمیسیون بورس گفته دادگاه او را مجبور کرده است و تصمیم آژانس مبنی بر چراغ سبز به ETF اسپات بیت‌کوین نشان‌دهنده حمایت از آن یا هر دارایی دیجیتال دیگری نیست.

 

مانعی برای شروع معاملات وجود ندارد

جیمز سیفرت، تحلیلگر بلومبرگ گفته با تایید شدن راه‌اندازی ETF بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس، هیچ اقدام دیگری برای انجام دادن وجود ندارد و این صندوق‌ها می‌توانند از روز پنجشنبه کار خود را آغاز کنند. این احتمال وجود دارد که ETFهای بیت‌کوین در ابتدا نتوانند جریان سرمایه زیادی داشته باشند. از طرف دیگر استیون مک‌کلارگ، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت والکری معتقد است این صندوق‌ها در وهله اول مورد استقبال سرمایه‌گذاران خرد قرار می‌گیرند و بعید است از همان ابتدا توجه سرمایه‌گذاران سازمانی را به خود جلب کنند؛ چرا‌که این دسته از سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا عملکرد یک محصول مالی را برای مدتی زیرنظر بگیرند. گابور گوریاکس، مشاور شرکت ون‌اک نیز معتقد است صندوق‌های بیت‌کوین احتمالا در روزهای اول موفقیت زیادی کسب نمی‌کنند اما در درازمدت تریلیون‌ها دلار سرمایه جدید را به صنعت کریپتو وارد خواهند کرد.

 

باکس جداگانه

واکنش خفیف بیت‌کوین به تایید صندوق‌های ETF

انتظار 11ساله برای صدور مجوز معاملات برای صندوق‌های ETF بیت‌کوین چندان برای اهالی بازار اهمیت نداشت. این در حالی است که در ماه‌های گذشته اخبار مربوط به این صندوق‌ها تاثیر بسیار زیادی روی بازار می‌گذاشت و با هر خبر و شایعه‌ای قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کرد. ولی شاید همین موضوع تجربه خوبی باشد تا به یک اصل عجیب و غریب در بازارهای مالی پی ببریم. زمانی که یک اتفاق برای یک سهام یا یک رمزارز اهمیت زیادی پیدا می‌کند و ماه‌ها بازار تحت تاثیر اخبار مربوط به آن اتفاق است، اصطلاحا سود آن پیش‌خور می‌شود. به این صورت که آنقدر با هر خبر نزدیک شدن به تایید صندوق‌های بیت‌کوین، قیمت این رمزارز افزایش پیدا کرد که به اندازه کافی این اتفاق تاثیرش را روی بازار گذاشت. از طرفی افرادی که صرفا به خاطر چنین خبرهایی دست به خرید بیت‌کوین زده بودند، حالا دیگر دلیلی برای خرید دوباره ندارند. اتفاقی که باعث می‌شود با نهایی شدن خبر تایید صندوق ETF بیت‌کوین اتفاق خاصی در بازار نیفتد. این مضوع را می‌توان در تمام بازارهای مالی و درباره اتفاقات مختلف مشاهده کرد. از افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی، تا تاثیر مذاکرات برجام بربازار و واکنش بورس به اخبار FATF. هرکدام از این موارد به قدری طولانی می‌شود که تاثیرات اخبار آن در بازارهای مالی به کلی از بین می‌رود.

 

کدخبر: ۵۵۲۵۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر