کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۷۶۴
تاریخ خبر:

سولانا؛ سیمرغی که از آتش برخاسته!

سولانا؛ سیمرغی که از آتش برخاسته!

همه آنچه باید درباره رشد هشت برابری قیمت سولانا در یک سال گذشته بدانید.

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | پارسال دقیقا همین روزها بود که سولانا خریدم. آن هم به قیمت 12دلار. آن روز همه من را مسخره می‌کردند و می‌گفتند سولانا قرار است به عاقبت لونا دچار شود و همین امروز و فرداست که صفر شدن قیمت آن را ببینیم. شاید فکر کنید ادامه ماجرا این است که بگویم سولانایم را نگه داشتم و حالا من آنها را مسخره می‌کنم، اما نه؛ دقیقا برعکس!

 

این توصیه‌ها باعث شد سولانا را به قیمت 15دلار بفروشم و از اینکه توانستم با سود از روند نزولی سولانا خارج شوم خوشحال باشم. افسوس که اگر یک سال آن 10میلیون تومان سولانا را نگه داشته بودم، الان ارزش آن به حدود 120میلیون تومان رسیده بود. البته با احتساب افزایش قیمت دلار. چراکه همین هفته پیش سولانا توانست بعد از هفته‌ها روند صعودی متوالی به مرز 100دلار برسد.

 

اتفاقی که باعث شد این رمزارز پرفراز و نشیب با پشت سر گذاشتن ریپل به فهرست پنج رمزارز برتر دنیا از نظر ارزش بازار تبدیل شود‌ اما چه چیزی باعث شد سولانا بتواند در یک سال چنین بازدهی چشمگیری از خود به جای بگذارد؟

 

سولانا چه ویژگی متفاوتی دارد؟ 
سولانا پروژه‌ای متن باز است که یک بلاکچین لایه 1 جدید، بدون مجوز و با سرعت بالا را پیاده‌سازی می‌کند. هدف این بلاکچین افزایش توان عملیاتی فراتر از بلاکچین‌های محبوب است و در عین حال هزینه‌ها را نیز پایین نگه دارد.

سولانا بلاکچینی با شباهت‌های قابل‌توجه به اتریوم است. در واقع، اغلب از آن به عنوان «قاتل اتریوم» یاد می‌شود. این بلاکچین از مکانیزم اجماع اثبات تاریخ (Proof-of-History) استفاده می‌کند که مهرهای زمانی را برای تعریف بلاک بعدی در زنجیره سولانا به کار می‌گیرد.

 

سولانا از نظر تئوری می‌تواند بیش از 710هزار تراکنش در ثانیه (TPS) را بدون نیاز به هیچ راه‌حل مقیاس‌پذیری پردازش کند. معماری بلاکچین نسل سوم سولانا برای تسهیل قراردادهای هوشمند و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) طراحی شده است. این پروژه از مجموعه‌ای از پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) و همچنین بازارهای توکن غیر‌قابل تعویض (NFT) پشتیبانی می‌کند.
 

سولانا و اتریوم دارای ویژگی‌های مشترک هستند‌ اما تفاوت‌های فاحشی نیز دارند. از نظر سرعت پردازش، سولانا می‌تواند پلتفرم قراردادهای هوشمند را به چالش بکشد، زیرا ظاهراً می‌تواند به سرعت بیش از 50هزار تراکنش بر ثانیه را پردازش کند. سولانا از الگوریتم‌های اجماع متفاوتی برای جلوگیری از تأیید کُند تراکنش استفاده می‌کند. این ویژگی سولانا را به یکی از سریع‌ترین بلاکچین‌ها در صنعت تبدیل می‌کند.

 

تورم و تمرکزگرایی؛ پاشنه آشیل سولانا 
سولانا مثل بیت‌کوین قابل استخراج نیست؛ توکن‌های جدید در قالب پاداش به کسانی تعلق می‌گیرد که در فرآیند بررسی و تایید تراکنش‌ها نقش دارند. اصطلاحا به این افراد ولیدیتور گفته می‌شود. آنها در قبال مسئولیتی که دربرابر صحت تراکنش‌ها دارند، از شبکه پاداش می‌گیرند.

 

اگرچه بلاکچین سولانا می‌تواند با پروژه‌های بلاکچین پیشرفته رقابت کند  اما همچنان در برابر موضوع مهم «تمرکزگرایی» آسیب‌پذیر است؛ زیرا ولیدیتورهای زیادی در این شبکه وجود ندارد. هر کسی در شبکه می‌تواند به ولیدیتور سولانا تبدیل شود‌ اما انجام این کار دشوار است؛ زیرا به منابع محاسباتی زیادی نیاز دارد.

 

یکی از راه‌هایی که می‌توان از سولانا به کسب درآمد رسید، استیک کردن آن است؛ اما نحوه استیک کردن سولانا چیست؟ هر کسی که دارای توکن‌های SOL باشد، می‌تواند تا 6 تا 7 درصد پاداش استیکینگ سالانه را به سادگی با قفل کردن ارزهای دیجیتال SOL خود با ولیدیتورها کسب کند. با انجام این کار، به امنیت شبکه سولانا کمک می‌کنید و در جوایز استیکینگ که ولیدیتورها کسب می‌کنند، شریک می‌شوید.

 

شاید این موضوع جذاب به نظر برسد اما باید بدانید این فرآیند استیکینگ تا حد زیادی باعث ایجاد تورم در این شبکه می‌شود. به‌طوری که گاهی تعداد توکن‌های ایجاد شده در هر سال به‌قدری بالاست که ممکن است در نهایت سود 6-7 درصدی استیکینگ به سود منفی تبدیل شود. درست مثل اینکه در تورم 50درصدی از بانک سود 23درصدی دریافت کنید. اما با وجود تورم سولانا، همچنان این رمزارز برای دارندگانش ارزشمند است.

 

93درصد از توکن‌های سولانا استیک شده‌اند 
TVL یا نسبت دارایی قفل شده یکی از شاخص‌های تحلیل بنیادی در دنیای رمزارزهاست. این شاخص نشان می‌دهد کل ارزش دارایی‌هایی که در یک پروتکل سرمایه‌گذاری شده‌اند، چقدر است. شاخص TVL برای سولانا در هفته‌های اخیر به 93درصد رسیده که نشان می‌دهد از هر 10 توکن سولانا 9 توکن استیک شده است.

 

به عبارتی می‌توان گفت تنها هفت درصد از توکن‌های سولانا قابلیت جابه‌جایی و خرید و فروش دارند و اغلب دارندگان سولانا آنها را استیک کرده‌اند. با این حساب در شرایط قعلی تقاضا برای استیک کردن سولانا بسیار بالاتر از عرضه است و این موضوع باعث شده قیمت آن چنین افزایش چشمگیر و توقف ناپذیری را تجربه کند.

 

ایردراپ؛ موتور محرک سولانا 
دارندگان سولانا در ماه‌های اخیر با انواع و اقسام ایردراپ‌ها مواجه شده‌اند. ایردراپ به این معناست که یک شرکت اعلام می‌کند در یک زمان خاص هر کیف پول هر مقداری از یک توکن را داشته باشد، به تناسب آن یک توکن جدید دریافت خواهد کرد. برای مثال در ایردراپ جیتو که اخیرا در شبکه سولانا اتفاق افتاد، پاداش توزیع‌شده، دست‌کم چیزی در حدود ۱۰ هزار دلار برای هر کاربر بود.

 

همین مسئله باعث شد توجه جامعه کریپتویی به سولانا بیشتر از پیش جلب شود. به‌نظر می‌رسد چند پروژه مبتنی بر سولانا، احتمال ایردراپ دارند. از جمله پروتکل‎‌هایی که قرار است در شبکه سولانا ایردراپ داشته باشند، می‌توان به مارجینفای، دریفت، ژوپیتر، تنسور، کامینو، پارسل و زتا اشاره کرد.

 

 

 

کدخبر: ۵۵۱۷۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر