کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۵۸۱
تاریخ خبر:

من آه می‌کشم تو حسرت بخور!

من آه می‌کشم تو حسرت بخور!

گزارشی از آخرین وضعیت سرمایه‌گذاران ایرانی در بازار ارز دیجیتال

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|  همه‌چیز زیر سر بیت‌کوین است که حدود 10 روز پیش از مرز 43 هزار دلار عبور کرد و به بالاترین جایگاه خود از آوریل سال ۲۰۲۲ رسید. همین موضوع باعث شد بعضی سرمایه‌گذاران خرد، پولشان را بردارند و وارد بازار پرریسک ارز دیجیتال شوند. بسیاری از آنها به پشتوانه اوج‌گیری بیت‌کوین، ارزهایی که در ایران قیمت مناسب‌تری دارند را خریدند و برای رسیدن به سود منتظر ماندند اما غافل از  اینکه داستان اوج‌گیری و بالا رفتن قیمت در بازار ارز دیجیتال لحظه‌ای است و همه چیز می‌تواند در چشم بر‌هم‌زدنی عوض شود.

 

بیشتر ارزهای دیجیتال معروف ایران در هفته گذشته منفی بودند؛ از خود بیت‌کوین تا اتریوم، بیت‌کوین کش، استلار. همه‌شان ضدحال بزرگی به سرمایه‌گذاران ذوق‌زده زدند. بررسی بازار ارز دیجیتال نشان می‌دهد در هفته گذشته فقط شش ارز بازدهی مثبت داشته‌اند و از 21 ارز دیجیتال شناخته شده در ایران، برای 15 ارز دیگر کارنامه قرمز صادر شده است.

 

بعضی از همین ارزها در بازه زمانی یک‌ماهه و شش‌ماهه عملکرد مثبتی داشته‌اند و احتمالا به همین دلیل هنوز در میدان دید سرمایه‌گذاران قرار دارند. اگر فکر می‌کنید ورود به بازار ارز دیجیتال وسوسه‌تان می‌کند و بابت چیزهایی که بقیه تعریف می‌کنند، حسرت می‌خورید، این گزارش را بخوانید.

 

‌وضعیت قرمز ارز دیجیتال در هفته گذشته
قیمت بیشتر ارزهای دیجیتال در هفت‌روز گذشته کاهش پیدا کرد. تنها شیبا، کاردانو، آوه، فانتوم و آولانچ توانستند خود را نجات دهند. شیبا که با قیمت  لحظه‌ای هر واحد نیم تومان معامله می‌شود و ارزش بازارش حدود شش میلیارد و 700  میلیون دلار  است، در هفته گذشته توانسته خودش را سبز نگه دارد و به  کسانی که تازه این ارز را خریده‌اند حدود 2/33درصد سود بدهد. کاردانو با ارزش بازار حدود 21 میلیارد و 59 میلیون دلار، در رتبه هشت بازار قرار دارد.

 

هر واحد کاردانو با قیمت 30 هزار و 960 تومان معامله می‌شود. اگر هفته پیش چند واحد کاردانو خریده بودید،‌ حالا حدود 36/1 درصد به سرمایه شما اضافه شده بود. آوه هم جزو ارزهایی بود که در هفته گذشته توانست دل خریدارانش را شاد کند. آوه با ارزش بازار حدود یک میلیارد و 53 میلیون دلار  در ایران با قیمت لحظه‌ای هر واحد پنج میلیون و 297 هزار تومان معامله می‌شود. این ارز در یک هفته 5/78 درصد رشد قیمت داشته. فانتوم که با قیمت لحظه‌ای هر واحد 20 هزار و 300 تومان فروخته می‌شود در رتبه 68 دنیا قرار دارد، ولی توانسته در یک هفته به کسانی که به این ارز اعتماد کرده‌اند حدود 3/70درصد سود بدهد. آوالانچ هم دل خریدارانش را نشکسته.

 

این ارز با ارزش بازار حدود 15 میلیارد و 62 میلیون تومان در رتبه 9 بازار قرار دارد و با قیمت لحظه‌ای هر واحد دو میلیون و 163 هزار تومان معامله می‌شود. این ارز در یک هفته گذشته 27/11 درصد به ارزشش اضافه شده. بایننس هم با سود حدود 56‌صدم درصدی خود همه تلاشش را کرده که جزو ارزهای منفی قرار نگیرد. این ارز که با قیمت 240 دلار معادل 12 میلیون و 228 هزار تومان معامله می‌شود، در رتبه چهارم بازار قرار دارد.

 

اما به غیر از این شش ارز که با چنگ و دندان به خریدارانشان سود رسانده‌اند، وضعیت بقیه ارزها اصلا تعریفی نیست. بیت‌کوین پادشاه ارزهای دیجیتال که اصلا خودش این بازار را داغ کرد، در یک هفته حدود 4/7 درصد از ارزش خود را از دست داده. در حال حاضر این ارز با ارزش بازار 825 میلیارد و 93 میلیون دلار با قیمت لحظه‌ای هر واحد 41 هزار و 824 دلار معادل دو میلیارد و 121 میلیون تومان معامله می‌شود. اتریوم هم مثل بیت‌کوین حال خوبی ندارد. این ارز که رتبه دوم بازار را در اختیار دارد و با قیمت دو هزار و 206 دلار معادل 112 میلیون تومان فروخته می‌شود، هفته پیش به خریدارانش حدود شش درصد ضرر زد.

 

بیت‌کوین کش که زیر سایه سنگین بیت‌کوین حرکت می‌کند و در رتبه 20 بازار قرار دارد نیز نتوانست هفته را به سلامت بگذراند و در یک هفته حدود هشت درصد از ارزش خود را از دست داد، هر واحد از این ارز با قیمت 11 میلیون و 562 هزار تومان فروخته می‌شود. لایت‌کوین کش هم در هفته گذشته هشت درصد از سرمایه خریدارانش را کم کرد. این ارز که با قیمت لحظه‌ای هر واحد سه میلیون و 70 هزار تومان معامله می‌شود در رتبه 18 بازار قرار دارد.خریدارانی که هفته پیش اتریوم کلاسیک خریدند در این مدت زمان کوتاه حدود هشت درصد ضرر کردند.

 

این ارز که در آخرین ساعات معاملات با قیمت یک میلیون و 19 هزار تومان معامله می‌شد، نتوانست به خریدارانش سود بدهد. دوج‌کوین هم که در ایران جزو ارزهای محبوب شناخته می‌شود، در هفته گذشته خیلی عملکرد خوبی نداشت و در این مدت حدود شش درصد به خریدارانش ضرر زد. این ارز که با ارزش بازار 13 میلیارد و 68 میلیون دلار در رتبه 10 بازار قرار دارد با قیمت هر واحد چهار هزارو 874 تومان معامله می‌شود.  ارز دیگری که در هفته گذشته بازدهی منفی داشته ایاس نام دارد.

 

ایاس با رتبه 73 بازار و قیمت 40 هزار و 580 تومانی در یک هفته حدود یک درصد از دارایی خریدارانش را کم کرده. استلار که در ایران با قیمت لحظه‌ای هر واحد شش هزار و 300 تومان به فروش می‌رسد، در رتبه 23 بازار قرار دارد. این ارز هم در یک هفته حدود 6/53 درصد از ارزش خود را از دست داده. وضعیت ریپل هم شبیه استلار است، این ارز با ارزش بازار حدود 33 میلیارد و 56 میلیون دلار و رتبه پنج بازار، در یک هفته 6/44 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده.

 

قیمت لحظه‌ای  هر واحد ریپل در ایران حدود 31 هزارو 355 تومان است. ترون هم خریدارانش را خون به جگر کرده. این ارز که در رتبه 12 بازار قرار دارد در یک هفته حدود 4/52 درصد از ارزش خود را از دست داده. قیمت لحظه‌ای هر واحد ترون در ایران حدود پنج هزار و 200 تومان است. یونی‌سواپ نیز جزو ارزهایی است که در یک هفته حدود هشت درصد به خریدارانش ضرر زده.

 

این ارز با رتبه 22 بازار با قیمت لحظه‌ای هر واحد 312 هزار تومان معامله می‌شود. کسانی که هفته گذشته دلشان را به دریا زدند و چین لینک خریدند هم الان پشت دستشان می‌زنند، چون این ارز هم در یک هفته 12 درصد به سرمایه گذاران ضرر زده. قیمت لحظه‌ای هر واحد چین لینک که رتبه 13 بازار را در اختیار دارد، حدود 718 هزار و 490 تومان است. کسانی که به رتبه 11 ارز پولکادات اعتماد کردند هم انگشت حسرت می‌گزند چون عملکرد این ارز در هفته گذشته اصلا خوب نبوده و حدود چهار درصد ریزش قیمت را تجربه کرده.

 

البته خریداران این ارز وضعیت بهتری دارند، چون کسانی که هفته پیش پالیگان خریده‌اند، حالا حدود هشت درصد از سرمایه خود را از دست داده‌اند. این ارز که در رتبه 14 بازار قرار دارد، با قیمت لحظه‌ای هر واحد 43 هزار و 100 تومان معامله می‌شود.

 

کسانی که دلشان را به سوددهی سولانا خوش کرده بودند، هفته گذشته یک روی متفاوت از این ارز دیدند، چون سولانا با رتبه شش بازار هم نتوانست در برابر ریزش‌ها مقاومت کند و هر چی سعی کرد بالاخره حدود 51/1 درصد از ارزش خود را از دست داد. سولانا با قیمت لحظه‌ای هر واحد سه میلیون و 636 هزار تومان معامله می‌شود.

 

عملکرد ارزهای محبوب در بازه زمانی یک ماهه
کسانی که ماه پیش وارد این بازار شدند و ارز خریدند، وضعیت بهتری نسبت به تازه واردها دارند چون از 21 ارز محبوبی که در ایران معامله می‌شود، فقط سه ارز در یک ماه گذشته حال و روز خوبی نداشته‌اند. بیت‌کوین کش، بایننس و پالیگان. این سه ارز تا ظهر روز یکشنبه جزو ارزهایی بودند که بازدهی منفی در بازه یک ماهه داشتند.

 

کسانی که ماه پیش بیت‌کوین کش خریده‌اند، حدود چهاردهم درصد، خریداران بایننس حدود 1/28 درصد و خریداران پالیگان حدود 37صدم درصد از سرمایه خود را در این بازار از دست داده‌اند. اما بقیه سرمایه‌گذارها یک ماه مثبت را پشت سر گذاشتند. بیشترین بازدهی یک ماهه مربوط به ارز آوالانچ است. این ارز در یک ماه توانست حدود 90 درصد به خریدارانش سود برساند.

 

بعد از آوالانچ، کاردانو دل خریدارانش را شاد کرد و در یک ماه حدود 53 درصد به سرمایه آنها اضافه کرد. بعد از آوالانچ، پولکادات هم سود خوبی به خریدارانش داد و در یک ماه حدود 30 درصد به ارزشش اضافه شد.  کسانی که یک ماه پیش ریسک کردند و صابون همه خطرهای این بازار را به تن خود مالیدند و ارز سولانا خریدند نیز حدد 25 درصد رشد سرمایه را به چشم خود دیدند.

 

ارز یونی سواپ و شیبا نیز در یک بازه زمانی 30 روزه، حدود 20 درصد رشد قیمت داشته‌اند. دو ارز فانتوم  و آوه نیز در یک ماه بازدهی مثبتی داشتند و به ترتیب حدود 19 درصد و 17 درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. ایاس هم در یک ماه توانسته حدود 16 درصد به خریدارانش سود برساند. بیت کوین و اتریوم هم که در بازار اول و دوم هستند، به خریدارانشان در یک ماه گذشته حدود 15 و 12 درصد سود رسانده‌اند.

 

خریدارانی که ماه پیش یعنی اواخر آبان ماه دلشان رابه دریا زدند و دوج‌کوین خریدند، حالا حدود 13 درصد به سرمایه اولیه‌ای که داشته‌اند اضافه شده. خریداران ارز استلار حدود 5/40 درصد سود کرده‌اند و کسانی که در یک ماه گذشته پای ارز اتریوم کلاسیک مانده‌اند، توانسته‌اند چهار درصد سود کنند. ارزهای ریپل، ترون و لایت‌کوین هم همه تلاش خود را کرده‌اند که نزد خریداران عزیز بمانند. هر کدام از این ارزها به ترتیب در یک ماه گذشته حدود، دو درصد، 15صدم درصد و سه درصد رشد قیمت داشته‌اند. 

 

بازدهی مثبت ارز دیجیتال در شش ماه گذشته
خریدارانی که شش ماه پیش ارز دیجیتال خریدند و در این بازار باقی ماندند از همه بیشتر دل و جرات دارند. اما همین افراد حالا خوش به حالشان است. مثلا کسی که شش ماه پیش روی ارز سولانا سرمایه‌گذاری کرده و چند واحد از این ارز را خریده، حالا به سرمایه‌ای که داشته حدود 356 درصد اضافه شده.

 

یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد اگر کسی شش ماه پیش فقط 100 میلیون تومان سولانا خریده باشد، حالا 456 میلیون تومان سرمایه دارد و در این شش ماه 356 میلیون تومان سود کرده. پالیگان هم مثل سولانا مزد نترس بودن سرمایه‌گذاران این بازار را داده و در این بازه زمانی حدود 270 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است. چین لینک که در یک هفته گذشته عملکرد خوبی نداشته، ‌اما کارنامه خوبی در بازه زمانی شش ماهه دارد و هنوز کسانی که شش ماه پیش این ارز را خریده‌اند، از معامله آن پشیمان نشده‌اند.

 

چین لینک در این مدت توانسته حدود 180 درصد افزایش قیمت را تجربه کند. بیت‌کوین کش هم به خریدارانی که شش ماه پیش بین این همه ارز، این ارز را انتخاب کرده‌اند یک خوبی بزرگ کرده و باعث شده حدود 114 درصد به سرمایه این افراد اضافه شود. 103 درصد افزایش قیمت برای ارزی مثل آوه که خیلی نامش نچرخیده و شناخته شده نیست، عملکرد بی‌نظیری است. همین موضوع باعث خوشحالی خریداران این ارز شده. آوه در شش ماه 103 درصد رشد داشته.

 

کاردانو که اتفاقا جزو ارزهایی است که هفته و ماه مثبتی را پشت سر گذاشته، در بازه زمانی شش ماه نیز کارنامه درخشانی دارد. این ارز در این مدت زمان به کسانی که صبر و حوصله داشتند حدود 61 درصد سود رسانده است. استلار با اینکه هفته خوبی را پشت سر نگذاشته و خریداران جدیدش را نا امید کرده، ‌اما هنوز برای کسانی که شش ماه پیش وارد این بازار شدند عزیز است، چون در این مدت حدود 58 درصد به سرمایه اولیه آنها اضافه کرده است.

 

ارز فانتوم هم مثل نامش در شش ماه خوب فضای بازار را در نوردیده و توانسته لبخند رضایت روی لب خریدارانش بیاورد. اگر شش ماه پیش فانتوم خریده‌اید حالا روی هر واحد آن حدود 60 درصد سود کرده‌اید. استلار هم مثل فانتوم دل سرمایه‌گذارها را نشکسته و در شش ماه حدود 58 درصد به سرمایه آنها اضافه کرده است.

 

بیت‌کوین که همه اتفاقات این چند روز زیر سر اوست و در هفته گذشته جزو ارزهای با بازدهی منفی قرار گرفته؛عملکرد شش ماهه متفاوتی داشته و توانسته 56 درصد افزایش قیمت را تجربه کند. کسانی که از اسم عجیب پولکادات نترسیده‌اند و روی این ارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حالا حدود 56 درصد به سرمایه آنها اضافه شده است.

 

سود 53 درصدی به افرادی رسیده که شش ماه پیش دوج‌کوین خریده‌اند و از تحولات بازار نترسیده‌اند، حالا آنها 53 درصد سود کرده‌اند. شیبا که هفته و ماه مثبتی را پشت سر گذاشته، حسابی هوای خریدارانش را که شش ماه پیش روی این ارز ارزان قیمت حساب کرده‌اند؛ داشته و باعث شده در این بازه زمانی سرمایه آنها حدود 48 درصد بیشتر شود. اگر جزو کسانی هستید که روی ارز یونی سواپ سرمایه گذاری کرده‌اند، ‌این ارز هم در شش ماه گذشته توانسته حدود 40 درصد به خریدارانش سود برساند.

 

ارز پالیگاه با این که در هفته گذشته ریزش قیمت داشته و عملکرد یک ماهه‌اش هم خوب نبوده، اما برای کسانی که شش ماه پیش این ارز را خریده‌اند، بازدهی مثبتی داشته و توانسته 37 درصد به سرمایه آنها اضافه کند. اتریوم کلاسیک، اتریوم و  ریپل نیز در شش ماه گذشته عملکرد مثبتی داشته‌اند و به ترتیب توانسته‌اند، 33 درصد، 28 درصد و 27 درصد رشد قیمت را تجربه کنند. 

 

 

کدخبر: ۵۵۱۵۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر