کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۸۰۵
تاریخ خبر:

عقبگرد به بورس‌؛ تنها راه‌حل جایگزین برای خطرات طلای آب‌شده

عقبگرد به بورس‌؛ تنها راه‌حل جایگزین برای خطرات طلای آب‌شده

ممنوعیت فروش طلای دست‌دوم چاره‌ای جز خرید صندوق طلا برایمان نگذاشته است

هفت صبح|  فروش طلای دست دوم در طلافروشی‌ها ممنوع شده است. این خبری است که هفته گذشته حسابی بر بازار طلا تاثیرگذار بود. کیومرث امیریان، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در این باره گفته است که به دلیل اهمیت موضوع حمایت از تولیدکنندگان و حمایت از خریداران و برای جلوگیری از خرید طلای فاقد استاندارد، هیچ واحد صنفی اجازه فروش طلای دست دوم را ندارد.

 

تصمیمی که ورای درستی و غلطی و نظرات موافق و مخالف، می‌تواند یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری یعنی خرید طلای دست دوم را از روی میز سرمایه‌گذاران حذف کند. در چنین شرایطی تنها راه‌حل جایگزین که خطرات طلای آب شده را نخواهد داشت، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلای بورس است.


چرا فروش طلای دست دوم ممنوع شد؟

 

ماجرا به یک دعوای چند ساله بین صنف طلافروشان و طلاسازان برمی‌گردد. طلافروشان بعضا طرفدار طلای دست دوم هستند. چراکه به واسطه نداشتن اجرت، مشتریان پروپاقرص‌تری دارد. مشتریانی که لزوما مصرف‌کننده طلا نیستند و از خریدشان هدف سرمایه‌گذاری هم دارند. به علاوه اینکه طلافروش‌ها لازم نیست برای آب کردن طلایی که از مشتری خریده‌اند، پول خرج کنند و درست همان طلا را به مشتری بعدی می‌فروشند.

 

در طرف مقابل طلاسازها ایستاده‌اند که با افزایش قیمت طلا و کاهش قدرت خرید، بازارشان کساد شده و همین بازار نصفه و نیمه در سلطه طلای دست دوم قرار گرفته است. رئیس اتحادیه طلای تهران و رئیس کمیسیون طلای اتاق اصناف، در خط مقدم موافقان این تصمیم قرار گرفته‌اند و معتقدند با این کار به صنعت ساخت طلا کمک خواهند کرد.  


خطرات پیش روی سرمایه‌گذاران طلا

 

اگر در بازار سراغ مصنوعات طلا، مثل انگشتر، دستبند، سرویس جواهر و ... بروید، باید در زمان خرید مبالغ زیادی به عنوان اجرت ساخت، مالیات و سود فروشنده هزینه کنید. مبالغی که در زمان فروش از قیمت طلا کم شده و بازدهی آن را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. برای همین خیلی‌ها سراغ سرمایه‌گذاری روی طلای آب شده می‌روند. خود بازاری‌ها عموما سرمایه‌هایشان را به طلای آب شده تبدیل می‌کنند و بر مبنای طلا معامله می‌کنند، اما امکان خرید طلای آب شده و دست دوم دیگر وجود ندارد.

 

چراکه اولا خرید و فروش آن غیرمجاز است و دوما، امکان کلاهبرداری در این مورد خیلی بالاست. ممکن است طلایی که می‌خرید اصلا طلا نباشد یا درجه خلوص آن خیلی پایین‌تر از 18عیار باشد. همچنین احتمال سرقت طلا، گم شدن آن و موارد دیگر هم وجود دارد. از طرفی کسانی که می‌خواهند در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند، باید سراغ مبالغ بزرگ بروند. چرا که نمی‌توان با سرمایه‌هایی در حدود یک میلیون تومان به بازار طلا رفت. راه چاره برای آنهایی که به هر دلیلی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار طلا هستند، صندوق‌ها است. 

 


صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا چطور به ما سود می‌رسانند؟ 

 

صندوق‌ها بر اساس اینکه سرمایه مشتریانشان را در چه بخشی سرمایه‌گذاری می‌کنند، به موارد مختلفی تقسیم می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن، سهام، اوراق و ... اشاره کرد. در این بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، بخش بزرگی از سرمایه‌شان را به خرید طلا اختصاص می‌دهند.

 

این مورد می‌تواند حتی به 99درصد سرمایه شرکت هم برسد. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها درست مثل خرید طلا است. هرچقدر قیمت طلا افزایش پیدا کند، ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری هم افزایش پیدا می‌کند. این شرکت‌ها در کنار سرمایه‌گذاری بخش عمده دارایی‌هایشان در بخش طلا، مقدار کمی از آنها را به خرید سهام، سرمایه‌گذاری در بانک‌ یا محل‌های دیگر اختصاص می‌دهند تا در زمان‌هایی که قیمت طلا سقوط می‌کند، آنها ضرر کمتری متحمل شوند. 


 

 پنج مزیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا

 

1- اگر بخواهید در صندوق‌‌های طلا سرمایه‌گذاری کنید، نیازی به دارایی‌های میلیونی ندارید. طوری که با مبلغی کمتر از 10هزار تومان هم می‌توان یک واحد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا خرید. در طرف مقابل اگر بخواهید سراغ خرید مصنوعات طلا بروید، باید دست کم دو سه میلیون تومان برای خرید کوچک‌ترین مصنوعات طلا هزینه کنید.

 

2- خرید و فروش مصنوعات طلا ضررهای زیادی بابت اجرت به شما وارد خواهد کرد. چراکه اگر بخواهید طلایتان را به پول نقد تبدیل کنید، کسی برای هزینه اجرت ساختی که پرداخت کرده بودید مسئولیتی ندارد. در طرف مقابل در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختلاف قیمت خرید و فروش کمتر از یک درصد است. 

 

3- چه مصنوعات طلا و چه طلای آب شده، خطراتی مثل سرقت یا حتی گم شدن را به همراه دارند. اندازه فیزیکی‌ آنها با وجود ارزش بالایی که دارند، بسیار کوچک است و ممکن است هر اتفاقی برایشان بیافتد. در طرف مقابل صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا چنین مشکلاتی ندارند و هیچکس به جز شما دستش به واحدهای سرمایه‌گذاری نخواهد رسید. 

 

4- خرید طلا در روزهای ارزانی و فروش آن در روزهای گرانی، کار ساده‌ای نیست. زمانی که همه می‌دانند قیمت طلا ریزش خواهد داشت، کمتر کسی حاضر به خرید طلای شما خواهد شد.

 

5-همچنین خرید و فروش آن به صورت غیرحضوری اصلا امکان‌پذیر نیست. در طرف مقابل در هر زمانی که بخواهید می‌توان واحدهای سرمایه‌گذاری خود در صندوق‌های طلا را بخرید یا بفروشید. این صندوق‌ها دارای ضامن نقدشوندگی هستند. این یعنی حتی با وجود سیل تقاضا برای فروش واحدهای سرمایه‌گذاری، شرکت مجبور به پاسخ دادن به سفارش‌ها و پس گرفتن واحدهای سرمایه‌گذاری است. 


 

طلا، عیار، زر و گوهر؛ صندوق‌های طلایی موجود در بازار

 

در حال حاضر چهار صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا در بازار فعالیت می‌کنند. می‌توان واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها را هم به صورت حضوری از طریق مراجعه به دفتر این صندوق‌ها و هم به صورت غیر حضوری از طریق بورس خرید و فروش کرد. این چهار صندوق همگی در بورس کالا فعال هستند و هر کس با کد بورسی می‌تواند روزانه برای خرید یا فروش واحدهای سرمایه‌گذاری اقدام کند. 


 

 نکاتی که باید در انتخاب صندوق طلا به آنها توجه کنید

 

موقع خرید واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا باید به چند نکته توجه داشته باشید. مهمترین نکته، نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری است. هرچه ارزش معاملات روزانه یک صندوق بالاتر باشد، نشان می‌دهد واحدهای این صندوق راحت‌تر خرید و فروش می‌شود. در این زمینه، صندوق‌های طلا با ترتیب نمادهای طلا، گوهر، عیار و زر رتبه‌بندی می‌شوند. مورد دوم بازدهی صندوق‌هاست.

 

باید توجه داشته باشید که این بازدهی کاملا منطبق بر بازدهی طلای 18عیار در بازار نیست و موارد دیگری ممکن است در آن تاثیر داشته باشد. در این زمینه، صندوق‌ها با ترتیب نمادهای طلا، زر، عیار و گوهر رتبه‌بندی می‌شوند. توجه داشته باشید که این بازدهی روزانه ممکن است تغییراتی داشته باشد و زیاد لازم نیست برای آن سخت‌گیری به خرج دهید. نکته بعدی اختلاف قیمت خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری هر کدام از صندوق‌ها است.

 

در حال حاضر قیمت خرید و فروش هر چهار صندوق فاصله خیلی کمی با هم دارند، اما ممکن است در زمان‌هایی شاهد به وجود آمدن اختلاف بین قیمت خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری باشیم که یک نکته منفی برای این صندوق‌ها به حساب می‌آید.

 

کدخبر: ۵۶۱۸۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر