کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۹۳۲
تاریخ خبر:

داستان وتوصا و بیت‌کوین‌هایش

داستان وتوصا و بیت‌کوین‌هایش

هفت صبح| وتوصا از کسب‌وکار رمزارزی خود اطلاعیه منتشر کرد. انگار که سود خوبی از این کسب‌وکار نصیب یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه وتوصا شده است. طوری که قیمت فروش این بیت‌کوین‌ها اکنون تقریبا 10برابر هزینه‌ای است که پیش از این برای استخراج آنها خرج شده است. البته دقیقا معلوم نیست که بحث استخراج بوده یا خرید بیت‌کوین، اما به نظر می‌رسد این ماجرا چندان به ماجرای بیت‌کوین در بورس تهران که در سال 99 سر زبان‌ها افتاد بود بی‌ربط نباشد. داستانی که احتمالا می‌تواند جزئیاتی از سود استخراج و فروش بیت‌کوین را در اختیارمان بگذارد.

  

رونمایی وتوصا از یک معامله پرسود

 

گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران در اطلاعیه‌ای که در سامانه کدال منتشر شده اعلام کرده: «پیرو انتشار اطلاعیه شرکت فرعی سرمایه‌گذاری پایاتدبیر پارسا در سامانه کدال، مربوط به فروش کل موجودی بیت‌کوین متعلق به آن شرکت، مراتب ضمن اعلام آن به اداره محترم و سهامداران گرامی، به استحضار می‌رساند از محل این واگذاری مبلغ 584هزار و 406میلیون ریال سود در دفاتر سال مالی شرکت سرمایه‌گذاری پایا تدبیر پارسا شناسایی شده است.» موضوعی که اعلام آن در سامانه کدال، باعث شگفتی بعضی فعالان بورسی شده است.

  

پایاتدبیر پارسا کجاست؟

 

پایاتدبیر پارسا یا همان وپایا از شرکت‌های فرعی زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران است که در بورس حضور ندارد، اما به واسطه شرکت بالادستی، اطلاعیه‌هایش در کدال منتشر می‌شود. یک نمونه از این اطلاعیه‌ها درباره فروش رمزارز توسط این شرکت است. در این اطلاعیه آمده: «حسب تصمیم گیری هیات مدیره مبنی بر واگذاری کل موجودی‌های بیت‌کوین، واگذاری از طریق بستر صرافی نوبیتکس انجام و مبلغ 642 میلیون ریال درآمد حاصل از این واگذاری در دفاتر شرکت شناسایی گردید. ضمنا با توجه به بهای تمام شده 58 میلیون ریالی بیت‌کوین‌های فروش رفته، سود این واگذاری مبلغ 584 میلیون ریال حاصل گردید.» موضوعی که حتی پای یکی از پلتفرم‌های رمزارز را هم به ماجرا باز می‌کند. شاید این اولین بار باشد که نام یک پلتفرم تبادل رمزارز در کدال منتشر می‌شود.

  

ماجرای ماینرهای وتوصا در سال 99

 

داستان بیت‌کوین‌های وتوصا اولین بار نیست که سر زبان‌ها می‌افتد. پیش از این هم در بهمن‌ماه سال 99 این ماجرا داستان‌ساز شده بود. به طوری که وتوصا در مجمع عمومی سالانه خود در آن زمان اعلام کرد که 14میلیارد تومان دستگاه ماینر خریده و توانسته با آنها 7 بیت‌کوین استخراج کند. آن زمان هر بیت‌کوین حدود 700میلیون تومان قیمت داشت که نشان می‌دهد ارزش بیت‌کوین‌های در اختیار وتوصا حدود پنج میلیارد تومان است و هنوز سود چندانی از خرید ماینرها به دست نیامده بود. البته الان که قیمت هر بیت‌کوین به چهار میلیارد تومان رسیده، می‌توان گفت همان 7 بیت‌کوینی که در سال اول راه‌اندازی کسب و کار رمزارزی وتوصا استخراج شده بود، حدود 28میلیارد تومان ارزش دارد که دو برابر هزینه‌ای است که برای ماینرها خرج شده. تازه این بدون احتساب بیت‌کوین‌هایی است که از سال 99 تا حالا استخراج شده است! اگر در سال‌های 1400 تا 1402 هم ماینرها توانسته باشند حداقل سالی 7بیت‌کوین استخراج کنند، احتمالا ارزش موجودی بیت‌کوین وتوصا الان باید بیش از 100میلیارد تومان می‌بود. موضوعی که نشان می‎دهد کسب‌وکار رمزارزی وتوصا محدود به همان 64میلیارد تومان بیت‌کوین فروخته شده توسط شرکت زیرمجموعه نمی‌شود و احتمالا موجودی بیت‌کوین وتوصا خیلی بیشتر از این حرف‌ها باشد. مگراینکه در این سال‌ها بخشی از موجودی‌های بیت‌کوین فروش رفته و به همین خاطر عدد اعلام شده با ارزش احتمالی بیت‌کوین‌های استخراج شده مطابقت ندارد.

  

استخراج بیت‌کوین چقدر سود دارد؟

 

سود 10برابری شرکت زیرمجموعه وتوصا از فروش بیت‌کوین ما را به این فکر انداخت که آیا کسب و کار استخراج رمزارز آنقدرها می‌تواند پولساز باشد؟  برای اینکار اول باید سهم افزایش قیمت بیت‌کوین را از این معادله حذف کنیم. به نظر می‌رسد این۵/۸  میلیارد تومان هزینه‌ای که برای استخراج بیت‌کوین‌ها خرج شده، صرفا هزینه برق آنها باشد. چراکه اگر بحث قیمت ماینرها به میان بیاید، این عدد باید حداقل 14میلیارد تومان می‌بود. مطابق همان رقمی که در گزارش مجمع عمومی سال 99 ارائه شده است. اما وقتی صحبت از اعداد کمتر مثل ۵/۸  میلیارد تومان می‌شود، می‌فهمیم که این صرفا هزینه استخراج بوده و کاری به مسائل زیرساختی مثل ماینر و فارم ندارد. با فروش 64هزار میلیارد تومان بیت‌کوین، می‌توان مشاهده کرد که با توجه به قیمت حدود چهار میلیارد تومانی هر بیت‌کوین، می‌توان حدس زد که پایا تدبیر پارسا حدود 16بیت‌کوین را فروخته است که هزینه استخراج آن  ۵/۸ میلیارد تومان اعلام شده. به عبارتی استخراج هر بیت‌کوین معادل 362میلیون تومان برای این شرکت هزینه داشته. شاید فکر کنید اینکه کسی بتواند با هزینه 362میلیونی، بیت‌کوین چهار میلیاردی استخراج کند تجارت بسیار سودآوری است. البته که اینطور هم هست ولی باید توجه داشت که این بیت‌کوین‌ها در طول چهار سال استخراج شده‌اند و قیمت بیت‌کوین در این مدت بین 700میلیون تا چهار میلیارد تومان بوده. طوری که می‌توان گفت تقریبا نصف این سود مربوط به افزایش قیمت بیت‌کوین است و نصف دیگر آن به سود استخراج بیت‌کوین مربوط می‌شود.

 

با این حساب اگر قیمت بیت‌کوین همان 700میلیون تومان باقی می‌ماند، یا وتوصا در همان زمان استخراج دست به فروش بیت‌کوین می‌زد، احتمالا الان نهایتا 11میلیارد تومان نصیبش می‌شد. با توجه به خرج۵/۸ میلیارد تومانی برای استخراج بیت‌کوین، کل سود این استخراج می‌شد چیزی حدود پنج میلیارد تومان. شاید بگویید این هم سود قابل توجهی است، ولی در جواب باید اشاره کرد که این شرکت 14میلیارد تومان برای خرید دستگاه ماینر پول خرج کرده و عملا اگر افزایش قیمت بیت‌کوین و دلار نبود، این کار می‌توانست ضرر 60درصدی برای شرکت زیرمجموعه وتوصا به همراه داشته باشد.

  

به جای ماینر، بیت‌کوین بخرید

 

وتوصا در سال 99 حدود 14میلیارد تومان برای خرید ماینر پول خرج کرده تا امروز بتواند با هزینه ۵/۸میلیارد تومانی حدود 16بیت‌کوین در اختیار داشته باشد. درحالی که اگر همان زمان به جای این هزینه 14میلیاردی، خود بیت‌کوین را خریده بود، می‌توانست 20بیت‌کوین در اختیار داشته باشد و هزینه ۵/۸ میلیارد تومانی را هم در جیبش بگذارد. به همین خاطر است که می‌گوییم، خرید بیت‌کوین تجارت پرسودتری نسبت به استخراج آن است. احتمالا هیات مدیره شرکت پایا تدبیر پارسا به همین خاطر تصمیم به فروش کل موجودی‌های بیت‌کوین گرفته است. طبیعتا هاوینگ بیت‌کوین و نصف شدن پاداش استخراج‌کنندگان روی این تصمیم بی‌تاثیر نبوده است.

 

کدخبر: ۵۵۹۹۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر