کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۶۱۵
تاریخ خبر:

بازار در نوسان

بازار در نوسان

بررسی بازارهای سرمایه‌گذاری یک هفته بعد از سقوط بالگرد رئیس‌جمهور

هفت صبح| هفته گذشته تمام بازارها از ارز و طلا و سکه گرفته تا بازار سهام تحت‌تاثیر سانحه هوایی بودند که منجر به شهادت حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور شد. با اینکه خیلی از دلالان و سفته‌بازان سعی کردند از این شوک استفاده کنند، اما بیشتر بازارهای سرمایه‌گذاری به غیر از یک روز بلاتکلیفی، کم‌کم دچار ریزش شدند.

 

مهم‌ترین واکنش به این اخبار سیاسی و خبر ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور را بازار ارز نشان داد. دلار هفته قبل به قیمت 57هزار و 500تومان رسیده بود، اما روز 30اردیبهشت‌ماه که خبر سقوط بالگرد رئیس جمهور منتشر شد، تا 60هزار و 600تومان هم بالا رفت. طلا و سکه هم در این روز تکان خوردند، اما از روز 31اردیبهشت‌ماه روند نزولی پیش گرفتند و هر روز ریزش قیمت داشتند. وضعیت بازار بورس هم روشن است. بازار سهام در چند هفته گذشته تعریفی نداشته و هر روز شاخص کل با افت مواجه می‌شود.

 

 

دلار، حرکت برخلاف جو بازار

 

قیمت دلار بعد از چند روز که بالای 60هزار تومان مانور می‌داد، سرانجام تغییر مسیر داد و به زیر 60هزار تومان سقوط کرد. شنبه هفته قبل، یعنی یک روز قبل از سانحه ناگوار سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور و وزیرخارجه کشورمان با قیمت 57هزار و 500تومان معامله می‌شد اما روز 30اردیبهشت‌ماه بعد از انتشار خبر سقوط هلی‌کوپتر، راهش را عوض کرد و دوباره وارد یک مسیر صعودی شد و قیمت دلار تا 60هزار و 600تومان بالا رفت.

 

قیمت دلار روز دوشنبه و بعد از انتشار خبر شهادت رئیس‌جمهور و اعضای همراه؛ کمی پایین آمد و با قیمت 58هزار و 250تومان معامله شد. اما روز سه‌شنبه اول خرداد‌ماه، هر دلار در بازار آزاد با قیمت 59هزار و 500تومان به خریداران فروخته شد. روز چهارشنبه بازارها تعطیل بود. اما دلار روز پنج‌شنبه و در آخرین روز هفته، ریزش قیمت داشت و قیمت این ارز در پایان هفته گذشته به 58هزار و 450تومان رسید. دلار اول هفته، یعنی پنجم خرداد را با کاهش قیمت شروع کرد و با قیمت 57هزار و 760تومان معامله شد. اما دیروز این ارز با حدود 200تومان افزایش با قیمت 57هزار و 950تومان در بازار آزاد به خریداران فروخته شد.

 

 

طلا، افزایش قیمت و دنده عقب

 

افزایش قیمت طلا همیشه به قیمت انس جهانی و تحولات منطقه ربط دارد. اگر روند جهانی طلا تصاعدی باشد، قیمت طلا در بازار ایران نیز صعودی می‌شود. با این وجود، در چند روز گذشته رفتار طلا، اصلا قابل پیش‌بینی نبود. بعضی از فعالان بازار تصور می‌کردند، طلا وارد جاده سربالایی می‌شود اما بعد از یک روز افزایش، قیمت دنده‌عقب گرفت و قیمت‌ها پایین آمد.

 

روز 30اردیبشت‌ماه یعنی روزی که خبر سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان منتشر شد، طلا ناگهان خود را بالا کشید و در آخرین ساعات بازار، با قیمت 3میلیون و 600هزار تومان معامله شد، قیمتی که آخرین بار آن را،‌ سوم اردیبشهت‌ماه تجربه کرده بود. طلا روز 29 اردیبهشت‌ماه با قیمت 3میلیون و 300هزار تومان فروخته می‌شد، یعنی در یک روز حدود 300هزار تومان رشد قیمت داشت. اما برخلاف پیش‌بینی‌ها، قیمت طلا روز 31اردیبهشت‌ماه به 3میلیون و 369هزار تومان رسید و کم‌کم وارد جاده نزولی شد. هر گرم طلای 18 عیار روز اول خردادماه با قیمت 3میلیون و 352هزار تومان معامله شد؛ روز سوم خرداد، به قیمت 3میلیون و 332هزار تومان رسید و روز پنجم خردادماه را با قیمت 3میلیون و 277هزار تومان به پایان رساند.

 

اما حرکت طلا روز گذشته برخلاف چند روز پیش بود. روز یکشنبه هر گرم طلای 18 عیار با قیمت 3میلیون و 276هزار تومان وارد بازار شد، اما در آخرین ساعات بازار روی عدد 3میلیون و 291هزار تومان ایستاد.

 

 

سکه‌ها، کاهش قیمت از ریز تا درشت

 

انواع سکه در چند روز گذشته، به غیر از دیروز، روند کاهشی داشتند:

 

سکه امامی روز 30اردیبهشت‌ماه به قیمت 41میلیون و 556هزار تومان رسید. در حالی‌که، کسانی‌که روز 29اردیبهشت‌ماه به بازار رفتند، این سکه پرطرفدار بازار را با قیمت 40میلیون و 54هزار تومان خریده بودند؛ یعنی در یک روز، حدود یک میلیون و 500هزار تومان رشد قیمت داشت. با این اوصاف، حرکت سکه امامی از روز 31اردیبهشت‌ماه تغییر کرد و قیمت این سکه در بازار تک‌فروشی دچار ریزش شد.

 

این سکه، روز دوشنبه 31اردیبهشت‌ماه با قیمت 40میلیون و 352هزار تومان به فروش رسید. سکه امامی اول خرداد کمی افزایش قیمت داشت و پایان روز روی قیمت 40میلیون و 442هزار تومان ایستاد. روز سوم خرداد نیز برای این سکه با افزایش قیمت به پایان رسید و خریداران این سکه را با قیمت 40میلیون و 458هزار تومان خریداری کردند. اما روز شنبه، یعنی اول هفته جاری این سکه تغییر کانال داد و با قیمت 39میلیون و 656هزار تومان معامله شد. این سکه روز گذشته ششم خرداد ماه دوباره تغییر جهت داد و رشد قیمت را تجربه کرد و کسانی‌که دیروز راهی بازار شدند، سکه امامی را با قیمت 40میلیون و 354هزار تومان خریدند.

 

سکه بهار آزادی هم روندی شبیه حرکت سکه امامی در بازار تک فروشی داشت. این سکه، روز 30اردیبهشت‌ماه به قیمت 38میلیون و 110هزار تومان رسید. اما اگر به روز قبل از سانحه تلخ سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور یعنی 29اردیبهشت‌ماه برگردیم این سکه روزش را با قیمت 37میلیون و 515هزار تومان به پایان رسانده بود.

 

واکنش این سکه به خبرها نیز مثل سکه امامی همراه با کاهش قیمت بود. سکه بهار آزادی طرح قدیم روز 31اردیبهشت‌ماه بعد از آن افزایش قیمت ناگهانی ناشی از شوک خبرهای منتشر شده، دوباره تغییر مسیر داد و به کانال 37میلیون تومان برگشت. سکه بهار آزادی در این روز با قیمت 37میلیون و 295هزار تومان معامله شد. این سکه اول خردادماه را نیز با کاهش قیمت شروع کرد و در نهایت، در پایان روز روی قیمت 37میلیون و 105هزار تومان ایستاد.

 

کسانی‌که، سوم خردادماه به بازار رفتند تا سکه طلا بخرند، این سکه را با حدود 20هزار تومان ارزان‌تر از روز قبل خریدند. در این روز سکه بهار آزادی در بازار تک‌فروشی با قیمت 37میلیون و 95هزار تومان معامله می‌شد. روز شنبه اول هفته جاری نیز برای این سکه با ریزش قیمت به پایان رسید. سکه بهار آزادی در این روز با قیمت 36میلیون و 880هزار تومان به خریداران فروخته شد. اما دیروز این سکه هم تحت‌تاثیر رشد قیمت‌ها قرار گرفت و بعد از افزایش قیمت طلا و سکه امامی، این سکه هم تکانی به خود داد و به قیمت 37میلیون و 120هزار تومان رسید.

 

نیم‌سکه هم در چند روز اخیر، دنباله‌رو سکه‌های بزرگتر بود و مجبور شد تغییر کانال بدهد. نیم‌سکه، روزی که خبر ناگوار سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور منتشر شد،  ناگهان 400هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد و از قیمت 23میلیون و 260هزار تومان روی عدد 23میلیون و 660هزار تومان ایستاد. این سکه اما روز 31شهریور دوباره به خانه اول برگشت و کسانی‌که برای خرید این سکه راهی بازار شده بودند، توانستند با پرداخت 23میلیون و 260هزار تومان این سکه را بخرند.

 

نیم‌سکه اول خرداد را با کاهش 200هزار تومانی نسبت به روز کاری قبل از خود شروع کرد و در آخرین ساعات معاملات روی عدد 23میلیون و 60هزار تومان رسید. سوم خردادماه نیم‌سکه باز هم کاهش قیمت داشت و خریداران این سکه را با قیمت 22میلیون و 960هزار تومان خریدند. اما این کاهش قیمت‌ها برای سکه پرطرفدار بازار همچنان ادامه داشت. چون روز شنبه اول هفته جاری این سکه باز هم 200هزار تومان ارزان‌تر شد و در آخرین ساعات بازار، با قیمت 22میلیون و 760هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه اما روز گذشته مثل بقیه سکه‌ها که افزایش قیمت داشتند، دوباره 200هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد و روی قیمت 22میلیون و 960هزار تومان ایستاد.

 

 

یکی از سکه‌های خرد و پرطرفدار بازار ربع‌سکه است. این سکه 30اردیبهشت‌ماه با قیمت 15میلیون و 340هزار تومان به کار خود پایان داد. این در حالی بود که روز 29اردیبهشت‌ماه با قیمت 14میلیون و 640هزار تومان در بازار تک‌فروشی معامله می‌شد. یعنی در روزی که خبر ناگوار سقوط هلی‌کوپتر رئیس جمهور منتشر شد، این سکه نزدیک 700هزار تومان رشد قیمت داشت. اما روز 31‌اردیبهشت‌ماه این سکه وارد مسیر نزولی شد و با قیمت 14میلیون و 940هزار تومان به فروش رسید. خریدارانی که روز اول خردادماه به بازار تک‌فروشی رفتند این سکه خرد و پرطرفدار را با همان قیمت 14میلیون و 940هزار تومان خریدند. اما روز شنبه این سکه دوباره ریزش قیمت داشت و با 100هزار تومان کاهش، به قیمت 14میلیون و 840هزار تومان رسید. اما روز گذشته، همان 100هزار تومان ریزش را دوباره پس گرفت و با قیمت 14میلیون و 940هزار تومان به کار خود در بازار پایان داد.

 

 

سکه گرمی همیشه طرفدار دارد و به همین‌دلیل، ریزش و افزایش این سکه خیلی به چشم می‌آید. این سکه روز 30اردیبهشت‌ماه با قیمت 6میلیون و 920هزار تومان به خریداران فروخته شد. در حالی‌که خریدارانی که روز 29اردیبهشت‌ماه به بازار رفته بودند،‌ برای خرید این سکه، 6میلیون و 720هزار تومان پرداخت کردند. روند کاهش قیمت سکه گرمی نیز از روز 31اردیبهشت‌ماه شروع شد، این سکه در این روز با قیمت 6میلیون و 820هزار تومان معامله شد. روز اول خردادماه هم باز یک ریزش جزئی داشت و با 10هزار تومان ریزش و با قیمت 6میلیون و 810هزار تومان به فروش رسید. سکه‌گرمی روز سوم خردادماه دوباره با قیمت 6میلیون و 820هزار تومان معامله شد، اما اول هفته را با کاهش قیمت شروع کرد. این سکه شنبه هفته جاری با قیمت 6میلیون و 720هزار تومان فروخته شد. اما روز گذشته، افزایش قیمت بقیه سکه‌ها نتوانست تاثیری روی این سکه بگذارد، چون خریداران سکه‌گرمی برای خرید این سکه همان قیمت دیروز یعنی 6میلیون و 720هزار تومان را پرداخت کردند.

 

 

بورس، فعلا ریزش مداوم شاخص کل

 

شاخص کل بورس روز شنبه ۲۹اردیبهشت‌ماه بعد از چند روز متوالی سقوط و کاهش، در نهایت با افزایش 3هزار و 463واحدی روی کانال ۲میلیون و ۱۶۸هزار و ۱۵۵واحد آرام گرفت. اما این افزایش شاخص، دیگر اتفاق نیفتاد. با اینکه 30اردیبهشت‌ماه و قبل از انتشار خبر ناگوار سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور، بازار بورس به پایان رسیده بود ولی در این روز بازار سهام یکی از بدترین روزهای خود را پشت سر گذاشت.

 

در این روز معاملات بورس به شکلی رقم خورد که شاخص کل در خلاف جهت روز معاملاتی گذشته خود رفتار کرد. به طوری‌که در پایان روز شاخص کل با کاهش شدید 61هزار و 824واحدی که معادل ۲/۸۵ درصد این شاخص است، روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات در سطح 2میلیون و 106هزار واحد ایستاد. در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش شدیدی پیدا کرد. به طوری‌که شاخص هم‌وزن بازار در پایان روز 20هزار و 449واحد که معادل ۲/۸۶ درصد این شاخص است کاهش ارتفاع داد و به سطح 694هزار واحد رسید. بازار بورس روز 31اردیبهشت‌ماه و به شهادت رسیدن رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه، تعطیل شد. اما در اول خردادماه بازار بورس با رشد جزئی همراه شد.

 

معاملات بورس در این روز به شکلی بود که شاخص کل با رشد 1245واحدی که معادل ۰/۰۶ درصد این شاخص است، روبه‌رو شود. بر این اساس، شاخص کل در پایان معاملات در سطح 2میلیون و 113هزار واحد ایستاد. اما بازار سهام روز شنبه اول هفته جاری را با کاهش 17هزار واحدی شاخص کل شروع کرد و در پایان، روی عدد 2میلیون و 97هزار و 175واحد ایستاد. روز گذشته نیز بازار سهام وضعیت خوبی نداشت. در پایان معاملات دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی ۲۰هزار واحدی به ۲میلیون و ۷۷هزار واحد رسید.

 

کدخبر: ۵۵۹۶۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر