کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۷۹۹
تاریخ خبر:

آقایان به شدت مشغول کارند

آقایان به شدت مشغول کارند

تحلیلی درباره ترکیب و چهره‌های آشنا و پشت پرده‌ ستادهای انتخاباتی نامزدهای مختلف که خود را برای دو هفته پرتنش پیش رو آماده می‌کنند

هفت صبح|‌ اولین توئیت پر سروصدای لاریجانی را به‌عنوان نامزد انتخابات یادتان هست؟ همان‌که مسیری را روی نقشه نشان می‌داد از بیت رهبری به وزارت کشور و پاستور؟ وقتی این توئیت منتشر شد؛ خیلی‌ها رد محمدجواد آذری‌جهرمی را در این ماجرا می‌دیدند. کم‌کم که حضور لاریجانی در شبکه ایکس بیشتر شد و به یکی از انتقادهای تند اکانت منتسب به جلیلی از طریق هوش‌مصنوعی جواب داد این گمانه زنی تبدیل به اطمینان شد که لاریجانی برای فضای‌مجازی در حال کمک گرفتن از آذری‌جهرمی است اما حالا که لاریجانی از صحنه انتخابات حذف شده، کم‌کم آرایش ستادها روشن‌تر می‌شود و می‌بینیم که محمدجواد آذری‌جهرمی همانطور که انتظار می‌رفت؛ قرار است نقش مهمی در انتخابات ایفا کند.

 

 

ترافیک چهره‌های معروف

 

می‌توان گفت که تا اینجای کار همانطور که انتظار می‌رفت، ترافیک چهره‌های معروف و شناخته‌شده در ستاد پزشکیان دیده شده‌اند. از محمدجواد آذری‌جهرمی به عنوان قائم‌مقام ستاد تا علی‌ ربیعی که بعضی زمزمه‌ها، حکایت از حضور چندباره او در ستاد پزشکیان داده‌اند و می‌گویند او مسئولیت ارتباط با رسانه‌های خبرنگاران را برعهده دارد. البته اگر بخواهیم حضور در ستاد را ملاک قرار بدهیم؛ به چهره‌های معروف زیادی در ستاد پزشکیان برمی‌خوریم که البته حضور آنها را با چشم خودمان ندیده‌ایم اما روایت آن را شنیده‌ایم؛ از نوبخت و واعظی گرفته تا جهانگیری که حضورشان می‌تواند جنبه حمایتی داشته باشد.

 

از نظر رسمی اما ریاست ستاد پزشکیان با علی عبدالعلی‌زاده است که در دولت اول و دوم محمد خاتمی، وزیر مسکن و شهرسازی بود و سابقه استانداری آذربایجان شرقی و نمایندگی ادوار مجلس را هم در کارنامه خود دارد. محمدعلی افشانی، شهردار اسبق تهران که در دوره‌های طولانی استاندار فارس بوده، چهره شناخته‌شده دیگری است که مسئولیت معاونت امور استان‌های ستاد پزشکیان را برعهده دارد. علی شکوری راد، حجت نظری و فاطمه راکعی چهره‌های شناخته شده دیگری هستند که در ستاد پزشکیان سِمت دارند.

 

 

حضور چندپهلوی آقای آشنا

 

خبر دیگری که درباره حضور چهره‌های معروف در ستادهای نامزدها جلب توجه کرد؛ معرفی حسام‌الدین‌آشنا به عنوان مشاور رسانه‌ای مصطفی پورمحمدی بود. البته این خبر هم رسمی نیست و بیشتر حاصل شنیده‌هایی است که رسانه‌هایی همچون خبرگزاری مهر آن را منتشر کرده‌اند. معرفی حسام‌الدین‌آشنا، مشاور حسن روحانی در زمان ریاست‌جمهوری به این سمت از چند جهت موردتوجه قرار گرفت. گروهی این انتخاب را با توجه به سوابق امنیتی هر دوی این چهره‌ها، کاملا طبیعی ‌دانستند اما عده‌ای دیگر با ماجرا، شوخی کرده و می‌پرسیدند: «حسام‌الدین‌آشنا که به زدن حرف‌های دوپهلو و توئیت‌هایی که کمتر کسی، معنی آنها را می‌فهمد، معروف است. چطور قرار است در مورد ارتباط با رسانه‌ها به پورمحمدی کمک کند؟ مگر اینکه این نامزد انتخابات اصلا قصد خاصی برای ارتباط شفاف با رسانه‌ها نداشته باشد.»

 

 

یک حضور غافلگیرکننده

 

یکی از عجیب‌ترین همکاری‌های ستادی را می‌توان انتخاب علی نیکزاد، به عنوان رئیس‌ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف دانست. ماجرا از آنجا عجیب است که رئیس‌مجلس در چهارمین حضورش به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، مسئولیت و ریاست ستاد انتخاباتی‌اش را به کسی سپرده که سابقه وزارت احمدی نژاد، نزدیکی به پایداری‌ها و چرخش‌های سیاسی در ادوار انتخاباتی اخیر را داشته است. مردی که به‌سرعت از پایگاهی به پایگاهی دیگر در اصولگرایی نقل‌مکان می‌کند؛ اما آخرین گردش او به سمت قالیباف، دیگر واقعا عجیب به نظر می‌رسد و عجیب‌تر شاید چرخش قالیباف به سمت او!!

 

بعضی‌ها می‌گویند قالیباف دو هدف را از انتخاب نیکزاد به عنوان رئیس‌ستادش دنبال می‌کند؛ اول اینکه یک آذری، رئیس ستادشان شود؛ جهت مقابله با مسعود پزشکیان، نماینده آذری اصلاح‌طلب و دیگری تداعی همراهی رئیس ستاد‌رئیسی با کمپین‌شان. اینکه چرا نیکزاد با آنها همراه شده و خود را از یاران صمیمی این سال‌هایش که احتمالا یکی از بین جلیلی یا زاکانی برای ادامه راه دولت رئیسی، گزینه اجماعی‌شان می‌شود، جدا کرده، بی‌شک در رویه گذشته او در از این شاخه به آن شاخه‌پریدن‌های سیاسی‌اش دارد، شاید هم او فرق چندانی بین زاکانی، جلیلی و قالیباف نمی‌بیند!

 

 

تقابل دوباره با قالیباف

 

انتخاب مالک شریعتی یکی از نماینده های پرخبر مجلس یازدهم و دوازدهم به عنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی هم اگرچه دور از انتظار نبود اما یکبار دیگر نشان داد که چه کینه و اختلاف عمیقی بین شهردار تهران و محمدباقر قالیباف، وجود دارد. می‌دانیم که مالک شریعتی یکی از سرسخت‌ترین مخالفان قالیباف در مجلس بود؛ تا جایی‌که حتی در جریان انتخابات مجلس، در اعتراض به حضور محسن‌دهنوی، چهره نزدیک به قالیباف در لیست ائتلاف اصولگراها از لیست آنها انصراف داد و گفت: «مدت‌هاست با ادله قطعی و رسانه‌ای نشده، یقین کردم و روز قبل از بستن فهرست تهران، اتمام حجت کرده بودم، اگر آقای دهنوی در فهرست باشد، ماندنم فاقد حجت و بی‌صداقتی با مردم است؛ لذا از فهرست انصراف می‌دهم و صلاح نیست، انجام تکلیف را به موقف اعتبارنامه موکول کنم.»

 

می‌دانیم که مالک شریعتی یکی از مدافعان سرسخت طرح عفاف و حجاب و همچنین صیانت در مجلس یازده و دوازده محسوب می‌شود. به همین‌دلیل هم، خیلی‌ها می‌گویند زاکانی با انتخاب چهره‌ای مانند او، خواسته راه هرگونه تعارف‌کردن در مورد سیاست‌ها و برنامه‌هایش را ببندد.

 

 

چهره نزدیک به رئیسی

 

انتخاب‌های ستاد جلیلی هم چندان بی حاشیه نبوده است؛ آن هم در سطح رئیس‌ستاد. او محسن منصوری ۴۰ساله را به عنوان رئیس ستادش انتخاب کرده که یکی از چهره‌های جوان بسیار نزدیک به دولت رئیسی محسوب می‌شود. تا جایی‌که سابقه استانداری تهران را دارد. او در دولت احمدی‌نژاد هم در حالی‌که تنها ۲۶سال داشت به عنوان فرماندار ورامین انتخاب شده بود.

 

منصوری در حال‌حاضر هم معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری است. چهره او اخیرا و در جریان سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی بیشتر شناخته شد؛ وقتی که به نقل از او گفته شد در چند نوبت یکی از کادر پرواز و یکی از سرنشینان هلی‌کوپتر تماس گرفته‌اند و این یعنی حادثه، آنقدرها هم جدی نبوده است! در چند روز اخیر هم نامه او به محمد مخبر برای گرفتن یک ماه مرخصی حاشیه پیدا کرد و بعضی کاربران شبکه های اجتماعی نوشتند که او چرا مرخصی گرفته؟ در حالی‌که می‌توانست این یک ماه باقی‌مانده تا پایان دولت را استعفا بدهد. عده دیگری هم می‌گفتند در شرایطی که دولت موقت در شرایط پیچیده‌ای به سر می‌برد، چطور او که سمت مهمی هم دارد، راضی شده یک ماه تمام مرخصی بگیرد و به کارهای انتخاباتی بپردازد.

 

گزارش‌های هفت صبح در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ را اینجا دنبال کنید. 

کدخبر: ۵۶۰۷۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر