کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۰۶۷
تاریخ خبر:

پارکه| صاحبخانه پول رهن را نمی‌دهد؛ چه کنیم؟

پارکه| صاحبخانه پول رهن را نمی‌دهد؛ چه کنیم؟

پاسخ به سوالی در مورد چگونگی کم کردن مالیات بر ارث از حساب‌های بانکی

هفت صبح|  این هفته به دو سوال مطرح شده از سوی مخاطبان روزنامه و دو سوال مطرح شده از سوی مخاطبان سایت دادراه پاسخ می‌دهیم:

سوال یک: برای برداشت از حساب بانکی و سپرده‌های شخص متوفی، آیا نیاز است وراث به سازمان مالیاتی مراجعه کنند؟ و یا اینکه بانک‌ها خود می‌توانند مالیات بر ارث را محاسبه و کسر نمایند و مابقی را به وراث برگردانند؟

پاسخ: طبق بخشنامه اردیبهشت امسال سازمان امور مالیاتی وراث متوفیان اول فروردین ۱۳۹۵ و بعد از آن  می‌‌توانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده‌های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام کنند. بر این اساس پس از درخواست وراث با ارائه اسناد و مدارک مربوطه از جمله اسناد هویتی و گواهی حصر وراثت، بانک‌ ذیربط مالیات مربوط به سپرده متوفی و سود متعلق به آن (تا تاریخ پرداخت سپرده به وراث) را محاسبه و از مبلغ سپرده و سود آن کسر کرده و مابقی را به وراث پرداخت می‌‌کند. 

سوال دو: پدر و مادر من چند سال است که از دنیا رفته‌اند و ما چهار ورثه هستیم. برادرم که ساکن خارج از کشور است نه به ایران برمی‌گردد و نه حاضر است برای فروش خانه پدری وکالت بفرستد. آیا من می‌توانم جهت فروش خانه وکیل بگیرم؟ در صورت امکان گرفتن وکیل آیا اگر سایر ورثه راضی به فروش نباشند مشکلی پیش می‌آید؟

پاسخ: شما صرفا حق دارید سهم‌الارث خودتان از این خانه را بفروشید و صلاحیتی برای فروش سهم‌الارث دیگران ندارید مگر اینکه از آنان مجوز (مثلا در قالب عقد وکالت) بگیرید. اگر سایر ورثه راضی به فروش کل خانه نباشند و شما چنین کاری کنید، شما یک معامله فضولی انجام دادید و این معامله قابل ابطال است. 

سوال سه: مالک ما حالا که می‌خواهیم جابه‌جا شویم پول رهن را نمی‌دهد. یک ماه هم از وقت آن گذشته ولی امروز و فردا می‌کند. می‌توانیم شکایت کنیم؟

پاسخ: ابتدا اظهارنامه رسمی ارسال کنید و درخواست پول کنید و سپس می‌توانید برای مطالبه مبلغ رهن خود اقدام قضایی کنید. ضمنا قرارداد خود را بررسی کنید چون احتمالا شما موظف هستید فارغ از اینکه پول رهن به شما داده شود یا نه؛ ملک را تخلیه کنید. 

سوال چهار: برادر من ۷ ماه پیش ازدواج کرد. دختر قبلا ام اس داشته و چشمانش ضعیف شده است. این را قبل از عقد به ما نگفتند. بعد از عقد که برادرم با ایشان رابطه داشت هم نگفتند و دو ماه پیش که دکتر رفتند مشخص شده است. دختر هم کمی اخلاقش تند است. الان باز هم انکار می‌کنند و هر روز هم برادرم با همسرش دعوا دارد. پدر همسر برادرم رفته شکایت کرده است. اگر بخواهند طلاق بگیرند با توجه به بیماری دختر چقدر مهریه باید بپردازیم؟

پاسخ: در صورتی که یک بیماری مثل ام اس که در حال حاضر هم در بدن فرد وجود دارد پوشانده شده است، می‌تواند از مصادیق تدلیس در نکاح باشد و موجب فسخ نکاح شود ولی با توجه به اینکه نزدیکی صورت گرفته باید مهریه داده شود. با این حال مواردی که شما گفتید مثل یک بیماری در گذشته و ضعیف‌ شدن چشم یا بداخلاقی نمی‌تواند حکم تدلیس پیدا کند و تنها راه جدایی از این ازدواج طلاق است که در این صورت نیز همسر برادرتان مستحق کل مهریه هستند.  

 پارکه دوشنبه هر هفته ‌ به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهد. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۵۶۴۰۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر