کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۶۳۶
تاریخ خبر:

پارکه | پاسخ به سوالی درباره اعسار و ضمان و شارژ استخر

پارکه | پاسخ به سوالی درباره اعسار و ضمان و شارژ استخر

شارژ استخر بنا به متراژ واحدهاست یا همه واحدها باید مبلغ یکسان بدهند؟

هفت صبح| این هفته به دو سوال از دو مخاطب روزنامه و یک سوال از مخاطبان سایت دادراه پاسخ می‌دهیم:

 

سوال 1 : این سوال پیش از این هم تکرار شده بود و ظاهرا جواب ما مکفی نبوده است. سوال این است که فردی قطعه زمینی را به شخصی واگذار کرده و برای برطرف کردن تمام مشکلات حقوقی زمین و اخذ مجوز از اداره مذکور وکالتی بلاعزل به فردی داده است. بعد از پنج‌سال، وی هیچ اقدامی نکرده و لذا خود به ادارات مذکور مراجعه کرده و مشکلات را برطرف کرده و رضایت را گرفته است. حالا سوال این است که وضعیت این معامله در شرایطی که خریدار شرط خرید را انجام نداده و نیز وضعیت آن وکالت به چه نحو است. 

 

پاسخ: همانطور که پیش از این هم گفته شد، آنچه در مبایعه‌نامه نوشته شده بوده شرط صحت خرید معامله نبوده بلکه به نوعی سلب مسئولیت فروشنده بوده است. یعنی فروشنده گفته من در این زمینه مسئولیتی ندارم و برای انجام این امور و برای اینکه وقت من گرفته نشود، وکالتی بلاعزل به خریدار می‌دهم. حال که فروشنده این کار را خود انجام داده، معامله باطل نیست؛ ولی وکالت دیگر موضوعیتی ندارد؛ چون موضوع آن، اجرا شده است. فروشنده نیز می‌تواند مستحق اجرتی برای این کار باشد ولی در صورتی که خریدار نپذیرفت؛ نمی‌توان وی را ملزم به این کار کرد؛ چون این کار به امر خریدار انجام نشده است. 

 

سوال 2 : خواهر من الان سه روز است که زندان رفته به خاطر کشیدن چک و ضامن‌ شدن. بدهکار اصلی، پول را نداد و شاکی از خواهر من که ضامن بوده، شکایت کرده است. مبلغ کل بدهی ۱۷۰میلیون بوده که این‌ها ۶۰میلیون تومان پرداخت کردند ولی چون رسید نگرفتند، شاکی با جریمه دیرکرد مبلغ را به ۲۲۹میلیون رسانده است. ما می‌خواهیم سند ملکی بگذاریم و او را آزاد کنیم و خواهرم در زندان درخواست اعسار کرده و نامه آن، الان دست من است. آیا این درخواست را من باید تحویل دادگاه بدهم و آیا در روند پرونده تاثیری دارد یا نه؟

 

پاسخ: شما می‌توانید با مراجعه به دفتر دادگاه درخواست اعسار وی را به دادگاه ارائه کنید. البته ممکن است دادگاه به سمت شما در پرونده ایراد بگیرد. در این صورت درخواست خواهرتان باید به دفتر دادستانی در زندان ارائه شود. درخواست اعسار حتما در روند پرونده تاثیر دارد ولی به هرحال، خواهر شما ضامن است و باید به صورت قسطی هم که شده، این بدهی را پرداخت کند و سپس برای دریافت پول خود از بدهکار اصلی اقدام کند.

 

سوال 3 : ما یک ساختمان ۱۴واحدی با متراژهای ۱۰۰، ۱۷۸ و ۳۶۰متری هستیم. هزینه عمرانی مثل تعمیرات چیلر و استخر به چه شکل است؟ متراژی یا واحدی؟

 

پاسخ: طبق ماده ۲۳ از آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، سهم هریک از مالکین یا استفاده‌کنندگان از هزینه‌‌های مشترک آن قسمت که ارتباط با مساحت زیربنای قسمت اختصاصی دارد از قبیل آب، گازو‌ئیل، آسفالت پشت‌‌بام و غیره، به‌ترتیب مقرر در ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها و سایر مخارج که ارتباطی به میزان مساحت زیربنا ندارد، از قبیل هزینه‌های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگهداری تاسیسات، باغبان، تزئینات قسمت‌های مشترک و غیره به‌طور مساو‌ی بین مالکین یا استفاده‌کنندگان تقسیم می‌گردد. بنابراین هم تعمیرات چیلر چون به متراژ ساختمان مربوط است متراژی محاسبه می‌شود و تعمیرات استخر به صورت واحدی.  

 

پارکه دوشنبه هر هفته ‌ به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهد. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۶۳۶۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر