کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۲۸
تاریخ خبر:

پارکه | کافی‌نت فلشم را پاک کرده؛ چه کنم؟

پارکه | کافی‌نت فلشم را پاک کرده؛ چه کنم؟

پاسخ به سوالی در مورد حق قصاص و بخشش

هفت صبح|  این هفته در ستون پارکه، یک سوال از مخاطبان روزنامه و یک سوال از مخاطبان سایت دادراه را پاسخ خواهیم داد:

روز نهم تیر در صفحه ۱۳ روزنامه که صفحه حوادث است، خبر دادگاه رسیدگی به اتهام قتل یک زن توسط همسر او به وسیله پرتاب از طبقه سوم ساختمان منتشر شد. در پایان این خبر آمده بود:

 

سوال 1: در این جلسه پدر و مادر اکرم (زن جوان) درخواست قصاص را مطرح کردند اما پدر امیر (قاتل) که ولی قهری دو نوه‌اش است، اعلام گذشت کرد...در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و مرد خشن را به قصاص با پرداخت تفاضل دیه از سوی اولیای دم محکوم کردند.حالا یکی از مخاطبان روزنامه از ما پرسیده‌اند: «با توجه به اینکه مقتول پدر و مادر داشته، چطور پدر قاتل اعلام گذشت کرده است؟»

 

پاسخ: توضیح اینکه ولی دم، طبق ماده ۲۶۱ قانون مجازات اسلامی همان ورثه مقتول هستند؛ مگر شوهر یا زن که در قصاص و عفو و اجرا مجازات جرم، اختیاری ندارند.

در اینجا مقتول دو فرزند و پدر و مادر داشته که هر چهار نفر ولی دم او به شمار می‌رفته‌اند اما در مورد دو نفر از آن‌ها یعنی فرزندان مقتول، پدربزرگ آن‌ها تصمیم گرفته است؛ یعنی پدر امیر یا پدر قاتل. 

 

چرا؟ چون طبق ماده ۱۱۸۰، پدر و جدپدری، ولی قهری هستند. در اینجا پدر خود قاتل بوده بنابراین پدربزرگ به عنوان ولی قهری از جانب نوادگان خود که زیر سن قانونی بودند، تصمیم گرفته است. اما این گذشت باعث نشده که کلا قصاص منتفی شود بلکه دادگاه رای به قصاص داده است اما با پرداخت تفاضل دیه.

 

این یعنی چه؟ هر یک از این اولیای دم، به میزان سهم الارث خود صاحب بخشی از دیه هستند. حالا که پدر و مادر اکرم یا همان زن جوان مقتول می‌خواهند امیر را قصاص کنند، باید تفاضل دیه یعنی سهم دو نوه خود را به ولی قهری او بپردازند تا بتوانند امیر را قصاص کنند. البته ولی قهری حق ندارد از این پول برای خود استفاده کند و آن را باید به صلاح نوه‌های خود به کار گیرد یا دست کم به طور مثال آن را در بانک بگذارد تا ارزش خود را از دست ندهد.

 

سوال 2: برای انتقال یک فایل از روی فلش به روی سی‌دی به یک کافی‌نت مراجعه کردم. اول فلش را بدون اجازه اسکن کرد و فایل را روی سی‌دی منتقل کرد ولی بعد بدون اینکه فلش را قطع کند آن را از کامپیوتر خارج کرد. بعد که کار سی‌دی تمام شد، دوباره فلش را برای انتقال یک نامه اسکن شده به کامپیوتر زد ولی دیگر کامپیوتر نتوانست فلش را شناسایی کند.

 

من فکر کردم شاید سیستمش هنگ کرده و مشکل خاصی پیش نیامده و با لپ‌تاپ خودم کار می‌کند اما لپ‌تاپ خودم هم نتوانست فلش را شناسایی کند. ۱۵سال اطلاعات داخل فلش بود و کافی‌نت حاضر نیست هزینه بازیابی احتمالی اطلاعات فلش را پرداخت کند. اگر شکایت کنم؛ شکایتم به جایی می‌رسد؟

 

پاسخ: شما در واقع معتقدید که فردی با بی احتیاطی و عدم رعایت نظامات مربوط به کار با فلش و کامپیوتر به شما خسارت زده است. در این صورت شما محق هستید و می‌توانید شکایت کنید ولی باید برای این موضوع دلیل بیاورید. یعنی اولا ثابت کنید که این خسارت توسط این کافی‌نت زده شده است. (مثلا با جمع آوری شهادت شهود) و ثانیا این خسارت به دلیل اقدامات این کافی‌نت بوده است. (با نظر کارشناس). تامین دلیل دوم کار سختی نیست ولی با توجه به گذشت زمان تامین دلیل اول دشوار خواهد بود. با این حال می‌توانید شانس خود را با شکایت به اتحادیه بیازمایید.

 

پارکه دوشنبه هر هفته ‌، به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهد. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۶۲۴۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر