کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۴۰
تاریخ خبر:

رسوایی علی.ص؛ روانشناس- سلبریتی ایرانی در استرالیا

رسوایی علی.ص؛ روانشناس- سلبریتی ایرانی در استرالیا

طرفداران علی.ص در شبکه‌های اجتماعی منتظر توضیحات او هستند

هفت صبح| اگر شغلتان ارتباطی به روانشناسی و روان‌درمانی داشته باشد یا مباحثی از این دست را در فضای مجازی دنبال کنید، حتما گذرتان به اسم علی.ص خورده است. یک روانشناس مشهور که در اینستاگرام بیش از 400 هزار دنبال‌کننده دارد و بعضی از ویدئوهایش یک میلیون بازدید داشته است. حالا بعد از انتشار یک خبر در رسانه‌های استرالیا و به دنبال آن توئیتر و اینستاگرام فارسی، طرفداران او به شوک فرو رفته‌اند.

 

از قرار معلوم این روانشناس در استرالیا به خاطر رفتار غیرحرفه‌ای و ارتباط جنسی با یکی از مراجعینش از فعالیت درمانی در این کشور منع شده است.  علی.ص نه‌تنها در دنیای روانشناسی ایران بلکه در استرالیا و دیگر کشورهای جهان هم فردی شناخته شده است. این روانشناس گرگانی، در سال 1375 مدرک دکترای خود را از دانشگاه نیوساوت ولز سیدنی دریافت کرد و دو سال بعد هم در زمینه اختلالات وسواس از دانشگاه سیدنی فوق دکترا گرفت.

 

او از معدود روانشناسان ایرانی است که زیر نظر دکتر آلبرت آلیس (روانشناس آمریکایی) دوره‌های «شناخت درمانی» را گذرانده و حتی گواهی «طرح‌واره درمانی» خود را از جفری یانگ، بنیانگذار این رویکرد درمانی گرفته است. علی.ص بعد از ترجمه کتاب‌های گلاسر و برگزاری این دوره‌ها در ایران در بین روانشناسان و بعد دیگر افراد جامعه معروف شد. او مدتی است که موسسه‌ای برای بهداشت روان در ایران راه‌اندازی کرده و در آن بسته‌های آموزشی و درمانی می‌فروشد.

 

برخی از این بسته‌های آموزشی که مخصوص روانشناسان است قیمتش به 34 میلیون تومان هم می‌رسد. حالا بعد از اخباری که از او منتشر شده، دنبال‌کنندگانش در کامنت‌های آخرین پستش یا درحال طرفدارای از او هستند ‌ یا از او می‌خواهند که در این باره توضیح بدهد. صبح روز پنجشنبه، علی.ص در دادگاه مدنی و اداری نیوساوت ولز استرالیا به دلیل «رفتار حرفه‌ای نامطلوب» و «سوء‌رفتار حرفه‌ای» مجرم شناخته شد و دادگاه لغو پروانه او را صادر کرد.

 

او به خاطر رابطه جنسی با یکی از مراجعینش از فعالیت در استرالیا منع شده در حالی که خودش می‌گوید چنین چیزی امکان ندارد چرا‌که از «اختلال ناکارآمدی جنسی مردانه» رنج می‌برد. در این دادگاه عنوان شد که «ص»، در ماه آوریل و می سال 2021 درحالی که همسر و فرزند داشته با یکی از بیماران خود وارد رابطه جنسی می‌شود.

 

این مراجعه‌کننده همان سال این مسئله را در قالب یک شکایت رسمی پیش کمیسیون شکایات مراقبت‌های بهداشتی عنوان کرد. مسئله‌ای که باید در این مورد به آن توجه داشت، این است که رضایت بیمار در این رابطه اهمیتی ندارد و هرگونه ارتباط خارج از ارتباط درمانی، حتی یک رابطه‌ دوستانه، از طرف یک درمانگر غیرحرفه‌ای و ممنوع است.  

 

طبق گفته‌های بیمار، ارتباط آنها بعد از مراجعه خصوصی او به دکتر «ص» اتفاق افتاد. او برای کنار آمدن با مرگ مادرش و مشکلات مالی خود به این روانشناس مشهور مراجعه کرده بود. بعد از این جلسه خصوصی علی.ص او را به یکی از جلسات گروه درمانی خود دعوت کرد. اما این جلسه شباهتی به جلسات گروه درمانی معمول نداشت.

 

جلسات در خانه او برگزار می‌شد و با نوشیدن الکل همراه بود. مراجعه‌کننده در دادگاه عنوان کرده که بعد از یکی از این «جلسات گروهی» زمانی که مست بوده ارتباط بین آنها فیزیکی شده است. او تاکید می‌کند که با اینکه هنوز هوشیار بوده اما انتظار این رفتار را نداشته و تعجب کرده است.

 

وقتی از او می‌پرسد که چه اتفاقی دارد می‌افتد، علی.ص می‌گوید که عاشق اوست و می‌خواهد که یک رابطه عاطفی با او داشته باشد. مدتی بعد از شروع ارتباط این دو، روانشناس مشهور می‌گوید ‌ می‌خواهد به ایران بازگردد و فرزندانش را ببیند. شاکی در این باره گفته است: «من فکر می‌کردم که ما باهم در رابطه هستیم. او کاری کرد که باور کنم با همسرش ارتباطی ندارد اما وقتی به ایران رفت، عصبانی شدم.» آنچه در فضای اینترنت فارسی، دنبال‌کنندگان این روانشناس را بیشتر از هرچیزی متحیر کرده، پیام‌هایی است که بین این دو رد و بدل شده است.

 

علی.ص از ادبیاتی جنسی و زننده در این پیام‌ها استفاده کرده که نوشتن آنها در این گزارش ممکن نیست. اما نکته عجیب این است که او در دادگاه ادعا کرده ‌ هیچ کدام از این پیام‌ها جنسی نیست و استعاری هستند. او همچنین می‌گوید چون پیام‌ها به زبان فارسی بوده و برای دادگاه به انگلیسی ترجمه شده، از معنای استعاری خود دور شده‌اند. در این دادگاه چندین پیام صوتی هم پخش شده که در آنها از ادبیاتی نامناسب و جنسی استفاده شده است.

 

در قسمتی از این پیام‌های صوتی او از «بدن ورزشکاری» بیمار خود تعریف کرده اما باز هم ادعا می‌کند یک «استعاره» است. علی.ص می‌گوید رابطه‌ای بین این دو نبوده و در حد «دوست نزدیک» با او ارتباط داشته است. او همچنین رابطه جنسی با بیمارش را انکار می‌کند. او می‌گوید ‌ به خاطر اختلال ناکارآمدی جنسی مردانه اصلا قادر به انجام چنین کاری نیست و حاضر است بابت این موضوع معاینه پزشکی و قانونی شود.

 

در این دادگاه دو نفر دیگر از مراجعان این روانشناس شهادت دادند که جلسات گروه درمانی او دورهمی‌هایی همراه با موسیقی، رقص، غذا و نوشیدنی الکی بودند. در حکم دادگاه نیوسات ولز آمده که علی.ص با دادگاه صادق نبوده و نه‌تنها به خاطر رفتار خود عذرخواهی نکرده بلکه ابراز پشیمانی هم نکرده است. این دادگاه علاوه بر منع او از فعالیت درمانی، به مدت دو سال او را از درخواست تجدید نظر منع کرده است.  

اخبار مربوط به ایرانیان خارج از کشور را اینجا دنبال کنید.

کدخبر: ۵۶۲۴۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر