کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۲۷۷
تاریخ خبر:

نبرد تک‌نفره تینا در استرالیا| داستان اولین بوکسور محجبه ایرانی‌الاصل در قاره اقیانوسیه

نبرد تک‌نفره تینا در استرالیا| داستان اولین بوکسور محجبه ایرانی‌الاصل در قاره اقیانوسیه

تینا رحیمی، بوکسور ایرانی- استرالیایی با پرچم استرالیا در مسابقات المپیک پاریس شرکت می‌کند

هفت صبح| یک:  تینا رحیمی، بوکسور ایرانی- استرالیایی قرار است برای اولین‌بار زیر پرچم استرالیا در مسابقات المپیک پاریس شرکت کند. او که اولین بوکسور مسلمان استرالیا در المپیک محسوب می‌شود، با اعتراض به قوانین ضدحجاب فرانسه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. فرانسه که خود این دوره از مسابقات المپیک را میزبانی می‌کند، ورزشکاران زن خود را از پوشیدن حجاب منع کرده.

 

با وجود اینکه این ممنوعیت از سمت کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان‌ملل متحد نادرست خوانده شده و تا به امروز ورزشکاران زیادی علیه آن اعتراض کرده‌اند، فرانسه همچنان روی این تصمیم خود پافشاری می‌کند. مسئولان دولت فرانسه این تبعیض را علیه زنانی که انتخاب کرده‌اند حجاب داشته باشند، در لائیسیته یا سکولاریسم توجیه می‌کنند. به این معنا که نهادهای دولتی و عمومی، نباید از هیچگونه نماد مذهبی استفاده کنند.

 

حالا با اینکه تینا رحیمی به عنوان یک ب کسور استرالیایی تحت‌تاثیر این قانون قرار نمی‌گیرد، برای دفاع از ورزشکاران باحجاب فرانسوی، به اعتراض علیه این ممنوعیت پیوسته است. او با انتشار ویدئویی در صفحه مجازی خود گفت: «از آنجایی که من فرانسوی نیستم و ورزشکار استرالیا هستم، خوشبحتانه این موضوع من را درگیر نمی‌کند.

 

اما این مسئله برای زنان ورزشکار باحجاب فرانسوی ناراحت‌کننده است؛ چون محرومیتشان ارتباطی با عملکرد ورزشی آن‌ها ندارد. نباید حجاب‌داشتن جلوی فعالیت ورزشی کسی را بگیرد. خیلی سخت است که مجبور باشی برای شرکت در المپیک، ایمان خود را کنار بگذاری. این رویای کودکی آن‌ها بوده و حالا به خاطر مسئله‌ای که ربطی به ورزش ندارد، از آن‌ها گرفته شده است. من با دخترهای فرانسوی اعلام همبستگی می‌کنم.»

 

تینا رحیمی 28ساله، دو سال بعد از اینکه توانست در مسابقات «کامن ولث» استرالیا مدال برنز را ببرد، برای شرکت در المپیک پاریس 2024 واجد شرایط شد. این زن ایرانی- استرالیایی، سال‌ها پیش، شغل اداری خود را کنار گذاشت تا به سمت حرفه مورد علاقه‌اش یعنی آرایشگری صورت برود. او در این رشته حرفه‌ای شد و در سال 2017 وقتی که 21ساله بود، فقط برای وزن کم کردن با یکی از دوستانش در یک باشگاه بوکس ثبت‌نام کرد اما، کم‌کم متوجه شد که استعدادش در بوکس، حتی از آرایشگری هم بیشتر است.

 

از یک کلاس معمولی به کلاس‌های حرفه‌ای‌تر رفت و بعد از شش‌ماه تمرین، اولین مبارزه خود را انجام داد. حالا دیگر میکاپ آرتیستی را کنار گذاشته و به صورت تمام‌وقت ورزش می‌کند. او در مصاحبه‌ای از تجربه‌ مبارزه با حجاب می‌گوید: «آن اوایل اصلا اعتماد به نفس نداشتم. وقتی که مبارزه را شروع کردم، نفرت‌پراکنی زیادی علیه مسلمانان وجود داشت. مدتی قبل از آن، یک حادثه تروریستی در یکی از کافه‌های سیدنی رخ داده بود و من همان زمان پوشیدن حجاب را شروع کرده بودم. گاهی در خیابان هم به من حمله می‌شد اما حالا اعتماد به نفسم را به دست آورده‌ام و می‌دانم همه از من متنفر نیستند.»

 

وضعیت نامناسب دو پناهجوی ایرانی در مرز ایتالیا 

 

دو: روزنامه ایتالیایی «ریپابلیکا» درباره وضعیت نامناسب دو پناهجوی ایرانی نوشته که در مرز ایتالیا به اشتباه به اتهام قاچاق انسان دستگیر و زندانی شده‌اند. اتفاقی که پیش از این هم برای یک مرد ایرانی در مرز یونان افتاده بود که برایش حکم 18سال زندان بریدند. میسون مجیدی و مرجان جمالی که هر دو به دلایل سیاسی و به صورت جداگانه از ایران خارج شده بودند، با اتهامات سنگینی رو‌به‌رو هستند.

 

مرجان را که مادر یک بچه هشت‌ساله است، در سال 2023 به محض اینکه پایش به خاک ایتالیا باز شد، به عنوان قاچاقچی انسان دستگیر کردند. آنطور که این روزنامه ایتالیایی گزارش کرده، دو نفر از قاچاقچیان انسان پیش از رسیدن به ایتالیا به او تجاوز کردند و او را به عنوان قاچاقچی، به ماموران پلیس تحویل دادند. بعد از دستگیری، او را از فرزندش جدا و به زندان سیسیلی منتقل کردند. مرجان در این زندان، اقدام به خودکشی کرد. او حالا در حبس خانگی به سر می‌برد و منتظر اولین جلسه دادگاهش در 28اکتبر است.

 

میسون مجیدی 27ساله هم در زندان رجیو کالابریا به سر می‌برد و اولین دادگاهش قرار است در روز 24جولای برگزار شود. این کارگردان تئاتر ایرانی اهل سنندج، به‌خاطر فعالیت‌های سیاسی در ایران، چهارسال پیش به همراه برادرش به کردستان عراق رفت اما دوباره به ایران بازگشت. مجیدی پس از مدتی در سال 2023 دوباره به صورت قاچاقی از ایران خارج شد و با قایق به سمت اروپا حرکت کرد.

 

بعد از رسیدن این قایق به ایتالیا ماموران او را به جرم همکاری با قاچاقچیان دستگیر کردند. آن هم به این دلیل که در قایق بین مسافران دیگر آب و غذا پخش کرده است. وکیل او اعلام کرده که اعتراف یک سری از مسافران باعث دستگیری و اتهامات علیه مجیدی شده است. با این حال گفته می‌شود که برخی از این شاهدان به خانواده مجیدی ویدئوهایی ارسال کرده‌ و گفته‌اند: «حتما در ترجمه حرف‌های ما اشتباهی شده. ما نگفتیم که او قاچاقچی است.»

 

آن‌طور که این روزنامه روایت کرده، پلیس در جریان بازجویی از شاهدان، به جای مترجم زبان فارسی از مترجم زبان عربی استفاده کرده است. دکتری که میسون مجیدی را در زندان ملاقات کرده، می‌گوید او وضعیت نامناسبی دارد، وزنش به 38کیلو رسیده و نمی‌تواند غذا بخورد. مجیدی نامه‌ای برای رئیس‌جمهور ایتالیا نوشته که در قسمتی از آن می‌گوید: «اتهامات وارد شده به من بر اساس ترجمه اشتباه حرف‌های دو شاهد است. من فقط یک پناهجو هستم.»

 

کدخبر: ۵۶۳۲۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر